Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Nog een beginnende fotograaf
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 13 Feb 2006, 14:02    Post subject:
Je zou bijvoorbeeld op www.fotoapparatuur.nl kunnen kijken naar een goeie tweedehands sigma- of tamron-telelens, maar let er wel op dat ze compatible zijn voor digitale spiegelreflex. Anders moeten ze nog ge-rechipped worden, en dat kost wel iets. Voor een body zou je binnen jouw budget kunnen denken aan de Canon eos 300d, zeg maar de eerste massa-digitale spiegelreflex, die ondertussen een jaar of 3 oud is maar nog steeds her en der wordt verkocht. De prijs is ondertussen flink gekelderd door de komst van de 350d. De 300d blijft gewoon een goeie camera, volgens mij fotograferen er veel bp-ers mee. Het is mogelijk wel riskant om een tweedehands body te kopen, "men" is niet zeker over de levensduur van digitale bodies...
ik denk dat het moeilijk wordt om voor rond de 500,- klaar te zijn, vrees dat je eerder richting de 1000,- gaat....

Hopelijk heb je hier wat aan!
Luc
Back to top
Reply with quote

Alain

PostPosted: Mon 13 Feb 2006, 14:02    Post subject:
Dat lukt je aardig als ik je foto's zo bekijk Smile
Back to top
Reply with quote

Alain

PostPosted: Mon 13 Feb 2006, 14:08    Post subject:
Die vorige was voor Elbert.

Luc: Ja die 500,- heb ik al weten op te hogen dus een nieuwe body moet wel lukken. Ik zit alleen nog met die lenzen, ik weet er nog te weinig vanaf, bijvoorbeeld of zo'n oude nikkor 75-300mm wel op zo'n nieuwe body werkt. Ik weet niet helemaal hoe het nou zit met de AF vanuit de body, of dit alleen electronisch gaat of ook mechanisch, of beiden.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 13 Feb 2006, 14:44    Post subject:
Instappen, waarmee?

Camera:
Volgens mij met een goedkope Canon of Nikon DSLR (andere merken liggen volgens mij niet voor de hand, misschien Sigma? of kodak?). Canon heeft een lichte voorkeur ivm het IS systeem op de 2e hands lenzen die je misschien in de toekomst zult kopen. Anderzijds, over 3 jaar zal Nik ook wel VR op alle gangbare lange lenzen hebben waarvoor dit zinvol is. Momenteel heeft canon ook minder ruis bij hogere iso-waarden.
Denk niet alleen aan de instapmodellen d50 en 350D maar ook aan 2e hands nikon D1x (professionele camera) D70 of canon 10D, etc etc. (een nette D1x met 70.000 opnamen kan langer meegaan en net zo mooie beelden leveren als een nette D70 met 20.000 opnamen).

Tip: kies je camera aan de hand van de lens die je wilt gaan gebruiken, niet andersom.

Lens:
2e hands. Bijvoorbeeld een sigma 400 F5.6 AF APO. Of een russische 1000 mm reflexlens (F11) of wat zich maar aandient. Misschien is er wel iets ontzettend moois te koop op de marktplaats van birdpix? (hihi, die nikkor 600 F5.6 ais (met chip) van mij bijvoorbeeld, misschien in de toekomst die prachtige novoflex van karel?) of op bovengenoemde www.fotoapparatuur.nl .

Statief:
1) rijstzak (15 euro?)
2) en/of 2e hands maar loodzware manfrotto, gitzo, slik... (100 tot 200 euro) of gewoon een landmeters-statief!

Het zal behelpen zijn met een te korte lens met de vogels op te grote afstand zolang je niet veel tijd in je vogeltje gaat stoppen. Want door tijd te investeren krijg je betere foto's dan door apparatuur te kopen. Zolang je geen tijd investeert is elke lens te kort (hoe lang en hoe zwaar hij ook is). Bovendien kun je met een lange lens pas omgaan na veel oefenen.

Het zou wel handig zijn als de weg in de forums makkelijker kan worden gevonden door nieuwe mensen, want deze vraag komt telkens terug en leidt zelden tot andere inzichten. Hierbij bied ik me aan.
Back to top
Reply with quote

reneadelerhof

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 13 Feb 2006, 15:31    Post subject:
Quote:
Het zou wel handig zijn als de weg in de forums makkelijker kan worden gevonden door nieuwe mensen, want deze vraag komt telkens terug en leidt zelden tot andere inzichten

Volgens mij heb je gelijk Peter, een FAQ-sectie voor camera's en lenzen zou erg handig zijn (voor beginnnelingen sowieso)

Eerder:
- Sony W15 i.c.m. Kowa TSN 821 M of
- Canon 400D i.c.m. Kowa TSN 821 M
Back to top
Reply with quote

etii0

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 21 Feb 2006, 22:39    Post subject: