Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Vakantiebestemming december
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 01 Oct 2006, 21:41    Post subject:
De trappen zijn een eitje. Ten noorden van het Windmolenpark op de zuidpunt lopen er genoeg. Wij hadden er daar meer dan 10, op verschillende locaties. Check het Where to Watch-boekje van Tony Clarke!!
Back to top
Reply with quote

Jacob

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 02 Oct 2006, 0:03    Post subject:
@ Luc: Jij bedoelt dus ook op Fuerteventura?

Dat boekje ga ik morgen even halen denk ik. Ik zie het wel zitten, F is minder druk, mooie stranden en redelijk vogelrijk als ik die report zo mag geloven. Die trappen en eleonara's en renvogel staan erg hoog op mn lijstje. Voor cultuur zou ik sowieso niet zo snel die kant op gaan denk ik!

R. P. McMurphy

PostPosted: Mon 02 Oct 2006, 6:44    Post subject:
precies, Fuerteventura. Om alle vogels te bereiken is een auto wel handig trouwens. Qua cultuur niet zo boeiend (er is wel iets te zien hoor!), maar de vogels (en vooral het gemak waarmee wij destijds alle soorten vonden) maakten alles veel meer dan goed! Canarisch paapje is overigens niet schuw, zou een leuke aanvulling voor bp zijn Wink
Back to top
Reply with quote

Gerard Visser

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 02 Oct 2006, 8:09    Post subject:
Ik ben net terug van La Palma en zag jullie discussie over een winterbestemming. Wij hebben erg genoten van La Palma en best wel veel gezien, i.i.g. meer dan ik (wat langer geleden) op Lanzarote zag.
Toevallig had ik voor mezelf en intimi een wat uitgebreider verslag geschreven, wat ik hieronder integraal onder zal weergeven, met jullie welnemen.
Ik weet niet of La Palma met andere eilanden kan concurreren, zoals Fuerteventura, Gr Canaria of Tenerife en ik weet ook niet hoe het in december zal zijn. Het merendeel van mijn waarnemingen betrof denk ik locale standvogels:

"Hoewel La Palma - het meest westelijk gelegen en zeer bergachtige Canarische eiland - bepaald geen vogeleiland is, en onze vakantie ook bepaald geen vogelexpeditie was, hebben we toch aardig wat geluk gehad wat betreft het aantal waarnemingen en ook nog een paar leuke plaatjes kunnen maken. Vandaar dit keer een wat uitgebreider verslag.

Ik had me voorbereid met behulp van:
- de vogelgids van José Manuel Moreno voor de vogels van de Canarische eilanden (1988) die ik bij een eerder bezoek aan La Palma (april 2000, 8 dagen) gekocht had (matige tekeningen, goede info, helaas niet écht op La Palma toegesneden);
- mijn eigen aantekeningen van 2000 (slechts 18 soorten);
- en twee verslagen die ik van internet haalde, één van Mark Adams http://www.camacdonald.com/birding/tripreports/LaPalma99.html van 1999 (ook 18 soorten),
en één van Dave Hallow van 2006 http://www.surfbirds.com/blog/hallow/1916/, met wat minder soorten.

Beiden waren op La Palma voor hun werk en hadden maar weinig tijd om te vogelen. Toch waren het nuttige verslagen omdat ze me op het voorkomen van bepaalde soorten in hun specifieke biotopen attendeerden - zoals de brilgrasmussen.
(Opm.: merkwaardig (en jammer) is dat toen ik na terugkeer opnieuw "birding La Palma" intikte bij Google, er opeens heel wat meer verslagen bleken te zijn....).

Volgens Moreno heeft La Palma 36 soorten broedvogels, plus 4 mogelijke broeders. Omdat het buiten de hoofdtrekroutes ligt krijgt het betrekkelijk weinig trekvogels. We hebben 27 (=75%) van de broedvogelsoorten gezien, en 2 niet-broeders: een eenzame naar Z 0 overvliegende blauwe reiger, en 2 oeverlopers op de kade van de haven van Tazacorte (westkust).

Om ons huisje op 300 m hoogte (aan de centrale Westkust) zaten in de struiken meerdere Canarische tjiftjafs (zelfstandige soort P. canariensis); veel merels (Canarische ondersoort cabrerae), zeker 10, maar nooit meer dan 6 tegelijk gezien, vrij schuw; zwartkoppen (Canarische ondersoort heineken) schuw, weinig gezien, veel gehoord, met een iets afwijkend liedje; en kleine zwartkoppen (Canarische ondersoort leucogastra) veel gehoord, maar slechts 1x gezien, hoewel volgens de Mullarney-gids niet erg verstopperig.

Boven "onze" tuin liepen een aantal (telefoon?-)kabels op 12-15 m hoogte. Op die kabels vertoonden zich bij de ontbijttafel verspreid over meerder dagen:
een zomertortel (veelbelovend, maar bleek de enige waarneming);
een hop (ook naar later zou blijken de enige waarneming, hoewel geschikte biotoop ruim voorradig is en ik met mijn "hopsessie" die terreinen goed in de gaten heb gehouden);
meerdere West-Canarische torenvalken (ondersoort canariensis, zeer algemeen en overal op het eiland te zien, ook op grote hoogten);
vaak meerdere kanaries, en ook de merels zaten er vaak op.

Op een avond hoorden we vlak bij ons huisje een ransuil (ondersoort canariensis). Door piepende geluiden te maken met het schroefdraad van een metalen kokertje konden we hem lokken: eerst vloog hij laag over onze hoofden onze voortuin door, en later landde hij in een palm en liet zich kort fotograferen. Ondanks het flitslicht vloog hij niet meteen na de eerste foto weg.

Overal op het eiland zijn er veel "stadsduiven", maar ik heb me laten verleiden tot de conclusie, dat de duiven die zich echt op de rotsen aan zee zaten de echte wilde rotsduiven waren. Ook zijn er heel veel Turkse tortels, waarschijnlijk op La Palma aangeland ná 1988, want Moreno noemt ze niet; ook Mark Adams zag ze in 1999 nog niet, maar nu zijn er heel veel, soms tientallen tegelijk gezien. Ze scharrelen op de stranden tussen de ligstoelen van de badgasten door....

Aan alle kusten de Atlantische geelpootmeeuw (L. michaehellis atlantis), en langs de lager gelegen kliffen zie je heel veel Madeira-gierzwaluwen. Ook de kanaries zie je op heel veel plaatsen, in sociale groepen. Alpenkraaien (ondersoort barbarus, van La Palma en NW Afrika, merkwaardigerwijs niet op de andere Canarische eilanden) zijn ook heel algemeen, leven in grote lawaaiierige groepen op allerlei hoogtes, maar zijn altijd in beweging, storten zich vaak met grote snelheid de ravijnen in en zijn lastig te fotograferen.

Naast de torenvalk zagen we ook een paar keer een "Canarische" buizerd (ondersoort insularum, van de Canarische eilanden en de Azoren), één keer flink op de huid gezeten door een tiental alpenkraaien. Sperwers zitten er ook, maar die hebben we niet gezien.

In de pijnboombossen op de hellingen van de centrale reusachtige vulkaankrater Tamburiente (en Nationaal Park) leven La Palma-vinken (ondersoort palmae), erg afwijkend door hun lichte buik en blauwe mantel, La Palma-pimpelmezen (ondersoort palmensis), met een zwarte koptekening, en Canarische goudhaantjes (ondersoort teneriffae). Alleen de foto's van de vinken zijn aardig gelukt, de pimpels en goudhanen zaten erg in het donker en waren zeer beweeglijk.

Langs de kraterrand bevind zich het hoogste punt van La Palma, Los Roques de los Muchachos, op 2426 m. Daar aangekomen zagen we een halftamme raaf (ondersoort canariensis), en ik was al bang dat het zo'n gerevalideerde vogel zou zijn die bij de parkwachter (die daar een informatie-hutje heeft) hoorde. Nadat ik een paar foto's had gemaakt, en hij mijn fototas had nagekeken op eetbaars, dook hij (de raaf) gelukkig de afgrond en de vallei in, om niet meer terug te keren...het was dus wel een wilde vogel.

Op die hoogte zag ik ook (niet voor het eerst, ze komen bijvoorbeeld ook aan de kust voor) de voor Madeira en de Canarische eilanden endemische Berthelot's pieper, niet al te schuwe dieren waar ik aardige plaatjes van kon schieten.
Iets lager zaten in de alleen op die hoogte voorkomende lage struiken aardig wat brilgrasmussen, en ook daar kon ik foto's van maken, maar niet zo fraai als van de pieper. Ik zag alleen vrouwtjes of 1e jaars vogels.

Op zeeniveau hoor je vaak het geluid van de grote gele kwikstaart (ondersoort canariensis). Lastig te fotograferen, maar door er wat tijd aan te besteden kon ik ze redelijk benaderen, in een bijna uitgedroogde riviermonding. Later zagen we er één (wild) in de dierentuin en die bleef héél kort héél dichtbij zitten en dat leverde de beste foto op, hoewel niet zo mooi in hun specifieke biotoop.

In de Laurierbossen (UNESCO-natuurreservaat) op de noordhelling van de vulkaan leven zowel Bolle's laurierduif (helaas niet gezien), als de gewone laurierduif. Voordat de 7 dieren die we zagen wegvlogen, kon ik er nog net van één een plaatje maken....waar ik erg blij mee ben.

Op een tochtje met een (heel goede) dolfijnen-kijk-boot zagen we behalve erg fraaie groepen tuimelaars ook veel Kuhl's pijlstormvogels. De meeste mede-opvarenden zágen die vogels niet eens, maar voor mij waren de dolfijnen de bonus!

Tenslotte: Dave Hallow zag op de parkeerplaats van het vliegveld 3 Spaanse mussen. Wachtend op het inchecken ben ik gaan zoeken en werd beloond. "Helaas" zat er slechts één vrouwtje Spaanse mus (alleen te onderscheiden van vrouwtje huismus door de iets grotere snavel) maar het was maar mooi toch de 27ste soort van de reis...op de valreep dus, en met dank aan Dave..

Ik heb van 24 soorten min of meer aardige foto's kunnen maken en
ook nog foto's van de twee soorten hagedissen, de dolfijnen, een paar insecten en wat typisch Canarische planten. Nog afgezien van al die "Levende Natuur" is La Palma ook op zich een prachtig eiland. Als je van bergwandelen en weidse vergezichten houd, en van bossen, vulkanen en lavarotsen, en af en toe een dagje strand, dan is La Palma zéér aan te bevelen...."

Jacob

PostPosted: Wed 04 Oct 2006, 17:40    Post subject:
Kan je trouwens gewoon de ANWB-Gids 'Vogelgids van Europa' gebruiken voor de Canarische Eilanden? Ik koop ook dat gidsje van Clarke overigens.

R. P. McMurphy

PostPosted: Wed 04 Oct 2006, 18:01    Post subject:
Jacob wrote:
Kan je trouwens gewoon de ANWB-Gids 'Vogelgids van Europa' gebruiken voor de Canarische Eilanden? Ik koop ook dat gidsje van Clarke overigens.

jazeker, beide laurierduiven staan er bijvoorbeeld in, plus tekstuele beschrijvingen van oa de canarische tjif en goudhaan.
Back to top
Reply with quote

Gerard Visser

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 04 Oct 2006, 22:22    Post subject:
Mee eens, ik denk bovendien dat de Mullarney-gids één van de allerbeste is, ooit gemaakt. De samengebalde kennis op 400 pp is uniek.
Maar niet alle Canarische onderoorten staan er in. Bijvoorbeeld bij vink: wel ssp canariensis, niet ssp palmae.
Maar dat zijn kleinigheden, met de gids kun je uitstekend uit de voeten, en een beetje op internet zoeken naar Bird trip Reports helpt ook.
gr
Gerard

Ed Agter

PostPosted: Sun 22 Oct 2006, 20:51    Post subject:
John de Roos wrote:
In begin november ga ik 17 dagen naar Zuid Africa. Verheug mij er vreselijk op. Het is wel een georganiseerde reis met safaries en zo. Wat ik ervan kan en mag verwachten weet ik nog niet. Rond die tijd is het daar het begin van de zomer. Dus het zal zeker erg warm zijn. Hoe dit fotografisch uitpakt weet ik nog niet. Misschien dat er Bp'ers zijn die mij daar iets over kunnen vertellen. Ik hoop wel dat ik met veel materiaal thuis kom.
Andere plekken zoals in dit forum genoemd zoals de Canarische eilanden heb ik ook overwogen. Uiteidelijk is het Zuid Africa geworden.

Dag John,

Zuid Afrika ben ik vorig jaar geweest en is een fantastische reis. Ik was met Fox en dat is prima bevallen. Als lens zou ik minimaal een 400mm plus 1.4 converter meenemen, als je tenminste vogels gaat fotograferen.
Ik kan je aanraden voldoende geheugen mee te nemen omdat ik binnen de kortste keren na het sorteren over de duizend foto's zat!
Ik ga zelf binnen twee dagen naar China. Hoop daar ook wat vogels te zien.

Succes en een prachtige tijd daar!

Golf-man
Reply with quote

Xindigo

PostPosted: Wed 25 Oct 2006, 21:06    Post subject: Vakantiebestemming december
Voor een week leuk vogelen "niet te ver, niet te duur", stuitte ik op deze website: www.catalanbirdtours.com. Het programma is om te watertanden. Ik ga zelf 'ergens' in november, datum flexibel, maar moet eind van de maand terug zijn. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd en beter nog: des te goedkoper. Dus ? ...Volgens kort bericht uit Spanje is er plek, maar ik heb verder nog geen afspraken gemaakt. biancaf@xs4all.nl
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum