Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Geluid bij Utrechtse Blauwborsten
Goto page Previous  1, 2, 3  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 07 Apr 2007, 0:02    Post subject: nee
Peter ik probeer het probleem niet te bagitaliseren maar te relativeren.
Phil ik zal voortaan beter lezen voordat ik iets neerpen.
Jos. Goed dat je zelf even je verhaal neerzet.
Reply with quote

R. P. McMurphy

PostPosted: Sat 07 Apr 2007, 7:34    Post subject:
aadavg wrote:
Ik heb deze hele discussie gevolgd. Niemand weet daar een oplossing voor???
Terwijl de kwaadwilligen de boel plattrappen moet je ze gewoon fotograferen.
Wanneer deze foto's dan hier geplaats worden hoeven wij ook niemand meer te "verdenken", maar hebben we een heterdaadje.
Het hielp bij de winkeldieven ook.

Groeten, Aad Verkuijl

Wellicht heb je eroverheen gelezen, daarom nog een keer. De handelswijze is als volgt.

Wat te doen bij iets dergelijks?
1) spreek de personen aan en wijs ze op het feit dat ze strijdig handelen met de Flora- en faunawet en dus een strafbaar feit plegen. Werkt dit niet, dan
2) bel ter plaatse de AID: 030-6692640 (landelijk nummer en 24 uur per dag bereikbaar). Geef hierbij een beschrijving van de personen, apparatuur, kleding en bij voorkeur ook het kentekennummer van bijbehorende auto.
3) bel ter plaatse de terreinbeherende instantie als je dat nummer kent.
4) meld het bij Birdpix. Fotografen die niet handelen conform de gedragscode en daarmee negatieve publiciteit genereren verpesten het voor alle goedwillende fotografen.
Back to top
Reply with quote

Adri Clements

PostPosted: Sat 07 Apr 2007, 7:57    Post subject:
Mooi luc, dat nummer komt in mijn mobieltje.

Wat ik me tijdens het lezen van de hele eenzijdige discussie afvroeg is, waarom de blauwborst er vorig jaar ook zag, en er geen grote belangstelling voor was (tenminste, heb ik niet van gehoort). Het beestje is er in 1 jaar niet 24x mooier op geworden lijkt me.

Je kan de verstoring ook op lager niveau bekijken. Hoeveel zeldzame bloemen, planten, mossen, insecten zijn er na een strooptocht naar de blauwborst wel niet platgetrapt? Ik bedoel hiermee, je kunt het probleem zo groot maken als je wilt.

Volgens mij ligt het grote probleem aan 'vriend' internet, waardoor binnen luttele seconden heel nederland weet dat ergens een zeldzaam pietje zit. Een oplossing voor dit probleem is de plaatsaanduiding vaag houden (provincie/land), en het niet doorvertellen aan een goede vriend die zelf ook 1001 goede vrienden heeft.

Bij de blauwstaartaffaire schreef ik een wat grote wijsheid voor mijn leeftijd, maar wat hierbij ook goed van toepassing is:

Quote:
... Bij ... kunstenaars stond het zien van het wonder in de gewoonste dingen centraal.

Oftwel: geniet van de dingen die je dicht bij huis ook kan vinden. Bekijk eens een mosje, een dauwdruppel, een veer en noem maar op... die zijn toch allemaal stuk voor stuk schitterend?!
Edit: dit laatste is uiteraard gericht aan 'de blauwborststampers'

Adri
Sigma 50-500 F4-6.3
Back to top
Reply with quote

Zeger

PostPosted: Sat 07 Apr 2007, 21:54    Post subject:
Misschien kan onze vrouwelijke schilder Wink (Digidaan) het Board invisible maken voor kijkers.....hmmmm misschien ? hij kan het doen............je moet dan altijd inloggen om de Site te bekijken,je bent dan in iedergeval de kijkers,die naar foto's en Plaatsen kijkt even kwijt ?
Back to top
Reply with quote

olle griese

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 08 Apr 2007, 13:25    Post subject:
Werden hier een half jaartje terug geen kleine luidsprekertjes verkocht?
Vonden die hier niet gretig aftrek?
Owwh, waren die bedoelt om koptelefoontjes van te maken, juist.
Schijnheilige bedoeling hoor, maar dat is mijn mening.

Ecoshot

PostPosted: Sun 08 Apr 2007, 13:50    Post subject:
Misschien is het mogelijk om met de beherende organ. om de tafel te gaan zitten en een BOA licentie te behalen en dan op papier die BOA bevoegdheid krijgen in zo'n gebied, dit werkt alleen als je er regelmatig komt! Alleen aan het papiertje ( die na één jaar weer verloopt zonder plek van bevoegdheid ) heb je nix. Snap ook niet wat @SierraIndiaXray
er mee bedoelt, want wat hij zegt kan niet mits je bij justitie werkt!
De beherende organ. hebben helaas vaak niet de mankracht om er frequent op te controleren.
Dit zou een oplossing kunnen zijn voor een groot deel van de verscheidene misdragingen van de niet natuurliefhebbende fotografen in geheel NL #2gunfire .
Het lijkt mij dat een beherende organ. dit alleen maar kan toejuichen!?
Hou je je balhoofd i.i.g. ook onbeschadigd en onbevlekt! Very Happy

gr. Richard
Canon 400 5.6L / Canon 1.4 ext.

en wederom sparende....
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Sun 08 Apr 2007, 14:55    Post subject:
olle griese wrote:
Werden hier een half jaartje terug geen kleine luidsprekertjes verkocht?
Vonden die hier niet gretig aftrek?
Owwh, waren die bedoelt om koptelefoontjes van te maken, juist.
Schijnheilige bedoeling hoor, maar dat is mijn mening.

Werd daarbij niet het advies gegeven ze spaarzaam en met beleid te gebruiken, en VOORAL NIET IN HET BROEDSEIZOEN?
Back to top
Reply with quote

Zeger

PostPosted: Sun 08 Apr 2007, 18:43    Post subject:
Olle en JoopG,

Het gaat er hier meer over dat sommige mensen de Habitat een beetje kapot maken/lopen,je kan ook van ''het glas is halfvol bekijken'' er is nu een probleem en je lost het niet op met '' Schijnheiligheid '' althans dat is mijn mening.
Back to top
Reply with quote

SierraIndiaXray

PostPosted: Sun 08 Apr 2007, 20:19    Post subject:
Quote:
Snap ook niet wat @SierraIndiaXray er mee bedoelt, want wat hij zegt kan niet mits je bij justitie werkt!

Is dat zo? Denk eens na? Wie is ookalweer je "beste vriend"?
Nu snap je 'm vast Wink
Manfrotto 055DB statief met 141RC kop | Sigma EF-500 Flitser
Back to top
Reply with quote

Alexander Koenders

PostPosted: Sun 08 Apr 2007, 20:30    Post subject: sinterklaas
Sinterklaas of de kerstman toch? Laughing
Reply with quote

Ecoshot

PostPosted: Sun 08 Apr 2007, 20:54    Post subject:
Politie is toch justitie? Very Happy Question
Als er voor elk natuurgebied een regelmatig bezoekende oprechte natuurliefhebbende fotograaf of vogelaar de BOA bevoegdheid krijgt, is de overlast van de neppe natuurliefhebbers zo verholpen! Wink

gr. Richard

en wederom sparende....
Back to top
Reply with quote

R. P. McMurphy

PostPosted: Sun 08 Apr 2007, 21:40    Post subject:
Helaas is handhaving (ook door BOA's) moeilijk, omdat er ten eerste veel te weinig BOA's zijn, met vaak een werkgebied dat meerdere terreinen beslaat. Het beste is om zelf het lef te hebben om anderen aan te spreken als je vind dat iets niet door de beugel kan. Als je iets echt onaanvaardbaars ziet en je houdt je mond, ben je in mijn ogen net zo schuldig als degene die het geintje uithaalt.
Back to top
Reply with quote

SierraIndiaXray

PostPosted: Sun 08 Apr 2007, 22:02    Post subject:
Nee Richard, politie =/= justitie... Maar goed, het is duidelijk.
En aanspreken inderdaad zou wel moeten werken, zeker doen.
En als dat niet werkt, tsja, dan is het een kwestie van "voelen" he. En reken maar...
Manfrotto 055DB statief met 141RC kop | Sigma EF-500 Flitser
Back to top
Reply with quote

fvdb

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 09 Apr 2007, 11:01    Post subject:
Graag wil ik regaeren op deze discussie. Niet alleen als birdpix maar ook als BOA. We weten allemaal hoe het gaat in de fotografie (ook onze beroemde helden) maken gebruik van de bekende trucjes. helaas is dit nooit te controleren als de foto geplaatst wordt. Ook zijn het niet alleen fotografen die de drang hebben voor de unieke plaat ook de vogelliefhebbers die zoveel mogelijk soorten willen scoren gaan dwars door alle gelde regels in natuurgebieden heen. (uiteraard bedoel ik hier niet de goedwillige onder de groepen) maar soms als natuurbeheerder /toezichthouder hoop je maar 1 ding geen zelfzaamheid in mijn terrein. Handhaving zal helpen maar 24 uur handhaving gaat nooit dus is het veel meer aan de verantwoordelijkheid van de vogelliefhebber/ fotograaf zelf zijn om te voorkomen dat het niet uit de hand loopt. grt fvdb.

peter wijn

PostPosted: Mon 09 Apr 2007, 21:05    Post subject:
over het algemeen werkt een combinatie van dreigende straffen, handhaving, maar vooral goed uitleggen waarom de regeling van belang is, zodat iedereen uit eigener beweging de juiste keuzen kan maken.
ik wil vooral guido bedanken voor heldere uitleg daarover.
Back to top
Reply with quote

Tim

PostPosted: Tue 10 Apr 2007, 11:31    Post subject:
Heb deze discussie gevolgd.
Doet mij denken aan de babbel in een hengelsportzaak of langs de waterkant.
Ik heb jaren lang de hengelsport beoefend en ben er mee opgehouden.
Reden: waar we het nu over hebben.
Ik heb meegemaakt dat er aan een water een x-aantal snoekbaarzen door een persoon werd gevangen. Binnen een dag was hij zijn plek kwijt.
Letterlijk zat men schouder aan schouder.

Ik heb visplekken gekend die letterlijk verzuurd was van het voeren. Emmers lokaas verdwenen naar de bodem.

Jullie zien het: er zijn raakvlakken.

Ik houd mij afzijdig van dit soort gedrag. Als ik ga vissen (en dat gebeurt heus nog wel eens) pak ik mijn vliegenhengel en ga jagen op de vis die ik zo graag wil. Met respect voor de natuur, het land van de eigenaar en de vis die ik eventueel vang. En heerlijk in mijn eentje.

Zo is het ook met (vogel)fotografie. Heerlijk in mijn uppie, jagen op de vogel die ik graag op de foto wil. Bijvangsten altijd welkom.
Wel met respect voor de natuur, het land van de eigenaar en de vogel.
De foto's zijn niet altijd van (birdpix) kwaliteit maar dat geeft niet. Ik ben buiten geweest in de natuur, heb dieren gezien, landschappen die de moeite waard zijn e.d. Dan is je dag toch goed mensen.

Als gebieden overlopen worden door mensen, dan loop je het risico dat de omgeving verstoord wordt. Dat moeten we ons wel realiseren.
De geluiden die gebruikt worden om vogels te lokken toont dan ook van weinig respect en ik zou het niet eens durven een foto te plaatsen die op deze manier tot stand is gekomen.

Wim De Cock

PostPosted: Tue 10 Apr 2007, 11:49    Post subject:
Ik sta volledig achter de visie van Tim. Prachtig verwoord door hem van hoe en waarom aan vogelfotografie te doen. Misschien doet iedereen best eens deze denkoefening voor zichzelf.
Back to top
Reply with quote

Menno van Duijn

PostPosted: Tue 10 Apr 2007, 14:37    Post subject:
Wat een heerlijke discussies. Ik vind het wel vermakelijk dat degene die klagen zelf de schuld hebben. Is het niet zo dat zij zelf de plek hebben doorverteld en openbaar hebben gemaakt waardoor ieder de plek wist te vinden? En nu dreigen ieders kop in te slaan als die zich er vertoont?

Weet altijd dat als je met een vinger naar de ander wijst er vier naar jezelf wijzen. Het is altijd makkelijk om andere de schuld te geven in plaats van eerst bij jezelf ten rade te gaan.
Denk dus in het vervolg goed na over de consequenties van je eigen daden. Ik zal het gedrag ook zeker niet goedpraten, zeker het veelvuldig en vrijwel constant tapen keur ik af.

Ik geef eerlijk toe ook geluid te gebruiken voor bepaalde soorten, maar wanneer die opduiken stop ik er ook direct mee. Toch probeer ik het niet te doen. Ik observeer liever 1 of 2 dagen het gedrag van een vogel en leer het patroon te herkennen. Je moet eens zien hoe voorspelbaar vogelgedrag is als je er de tijd insteekt.

Vorig jaar heb ik foto's gemaakt van een Blauwborst die niet eens op geluid reageerde. Puur door het gedrag van de vogel te kennen wist ik wat zijn favoriete zangposten waren. Door rustig bij een post te blijven staan kwam die 6 meter open en bloot voor me zitten. Helaas heeft niet iedereen het geduld.

Birdpix-hype, wellicht niet de beste benaming want er zijn genoeg fotografen die niet regelmatig op BP posten. Wel is het zo dat door fraaie foto's te plaatsen en de plek erbij te noemen men al weet wat een goede plek is. Voor mij een reden om niet meer de exacte plek te noemen waar ik de foto gemaakt heb. Wellicht een oplossing.

Een andere goede oplossing voor het verkeerde gedrag zoals al eerder voorgestelt is om van de misdragende personen een foto te maken en hier te plaatsen. Geniaal, kunnen we dan ook nomineren? Album: Blacklist Fotografen. Wie wil hier moderator van zijn?

j.steenbergen

PostPosted: Tue 10 Apr 2007, 19:02    Post subject:
Jonge jonge, het eerste deel van het antwoord vind ik wel erg flauw... Dat je uit enthousiasme mensen iets vertelt maakt je toch nog niet verantwoordelijk voor hoe anderen zich gedragen... Eerlijk is eerlijk: ik ben ook wel 's over een hekje geklommen waar dat niet mocht, maar ik zou het niet in mijn hoofd halen verwijten te maken aan degene die mij hierop zou aanspreken. Je fout toegeven is toch zo moeilijk niet...
En waar het uiteindelijk allemaal om begonnen is: ik (als inventariseerder van betrokken gebied) heb gewoon geen zin een territorium Blauwborst kwijt te raken door andermans scoringsdrift.
Back to top
Reply with quote

Eric Gibcus

PostPosted: Tue 10 Apr 2007, 19:34    Post subject:
Waar ik mij voornamelijk aan erger is het dreigen met geweld, verder heeft een ieder gelijk. Je mag niet buiten de paden enz. enz. maar bijne iedereen maakt zich daar weleens schuldig aan. Erger vind ik het als je het zelf doet maar anderen er op aanspreekt en dan ook nog met geweld dreigen, tjonge tjonge tjonge. Het enige wat ik geleerd heb is het niet bekend maken van plaatsen waar zich iets bijzonders afspeelt (Hetzij zeldzaam, het een nest oid.)
Groet, eric
ps ik denk dat loslopende honden een groter en langdurige probleem zijn dan fotografen die van het pad gaan.

Ecoshot

PostPosted: Tue 10 Apr 2007, 19:59    Post subject:
@Eric,
Ik ben het niet met je laatste stelling eens!
Helaas hebben de 2-voeters een groter tredoppervlak dan de vierbeners ( die net als sommige 2-voeters ) gewoon aangelijnd op het pad moeten blijven! Very Happy

gr. Richard

en wederom sparende....
Back to top
Reply with quote

Eric Gibcus

PostPosted: Tue 10 Apr 2007, 20:18    Post subject:
Met de grote van de poten ben ik het eens. Maar honden jagen wel al het wild op, ik heb al twee keer mee gemaakt dat de reeen om mijn oren vlogen (birdpix he) omdat er honden los liepen op plaatsen waar ze niet eens aangelijnd naar binnen mochten. Op de blauwborst plek mogen honden alleen aangelijnd komen, ik ben er twee keer geweest en heb zeker 20 honden los zien lopen, de ze schieten dan de bosjes in en je hoort de fazanten opvliegen.
groet, eric

peter wijn

PostPosted: Wed 11 Apr 2007, 7:22    Post subject:
Heel vermakelijk allemaal menno. Blijkbaar heb jij ooit geleerd je mond te houden. Jammer dat je dat niet lukt op dit topic. Door op dit topic nog eens half te pleiten voor gebruik van geluiddragers vind ik behoorlijk... laat ik zeggen naief. Wat je verder zegt raakt kant nog wal, zoals je zelf ook had kunnen afleiden uit de andere berichten.

schuld en verantwoordelijkheid liggen bij degene die de daad verricht en/of daartoe aanzet.

Ik verwacht niet dat ik - door gezwaai met een balhoofd - iemand aanzet een ander de kop in te slaan. Blijkbaar verwachten de moderatoren dit ook niet, anders hadden ze me wel teruggefloten.
Back to top
Reply with quote

Eric Gibcus

PostPosted: Wed 11 Apr 2007, 11:04    Post subject:
Toch vind ik het niet kunnen, jij slaat misschien niet, maar een ander kan denken in een discussie, he dat is Peter dan zal ik maar als eerste slaan. Liever hij dan ik. Ook vind ik dat je wel ter verantwoording bij de "birdpix" had moeten komen (mijn mening). Ik hou het verder maar als een slip of het toetdsenbord.
groet eric

cor visser

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 11 Apr 2007, 13:29    Post subject:
Laten we deze discussie alsjeblieft afsluiten met de mooie woorden:

Wees als de boeg van een boot die het water doorklieft maar het ongeschonden achterlaat.
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking
Goto page Previous  1, 2, 3  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 2 of 3

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum