Age: 47 Joined: 18 Aug 2005 Posts: 651 Location: Valkenswaard
Posted: Tue 04 Dec 2007, 23:27 Post subject:
De 1D mark III is toch echt een ander segment dan de D300 en meer te vergelijken met de D3. Mochten de 1D mark III en D300 gelijkwaardige camera's zijn, dan switch ik morgen nog naar Nikon en steek het prijsverschil in mijn zak...
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Wed 05 Dec 2007, 0:20 Post subject:
wat is een segment doodles? Als de d2x in het segment van de 1d mk ii zit, en de 1d mk iii zit ook in dat segment (immers de opvolger), dan hoort de d300 ook in dat segment thuis als opvolger van de d2x.
De d200 is een lichtere/goedkopere vorm van de d2x, maar dan met dezelfde beeldkwaliteit: ander segment. De d300 is juist in vrijwel alles een d3, maar dan met een lagere prijs beeldkwaliteit - want de kleinere sensor.
(Oordeel gevormd op basis van bevindingen van anderen en specificaties van nikon).
Dat de 1d mk iii een dijk van een camera is, staat buiten kijf. Hij is het prijsverschil ook vast wel waard. En zo niet, dan weet de prijs van de 500 AF-S VR je waarschijnlijk wel te weerhouden van een vervelend grote overstap.
Overigens wat de D2x betreft. In een Duits blad Colourfoto no. 8 van 2006 gaf men na testen de D2x bij 400 ASA een hogere waardering dan de d200 bij 100 ASA.
Ik moet nog zien of de d300 bij normale ASA waarden beter is dan de D2x.
De D2x had de gelijke waardering als de Canon 5d bij 100 en 400 ASA.
Bij bestudering van bovenstaande link zie je dat de beelden van de 5d veel scherper zijn.
Eerlijk is eerlijk. Overigens de D3 en de 5d lijken me niet zo geschikt voor Birdpix vanwege de geringere scherptediepte. Dit in tegenstelling tot de E3 van Olympus die vanwege zijn kleinere beeldsensor een grotere scherptediepte heeft.
Gr. Hans J. van den Hoek _________________ D300 - AFS 70-300mm. Sinds juni 2008 de Olympus E3, 50-200mm SWD, 2.8-300mm, 2x, 1.4x converter. Hiervoor gekozen i.v.m het kompakte formaat voor op de fiets en motorfiets.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum