Quote: |
als je weet dat de Uitkerkse Polder een Europees richtlijngebied is voor overwinterende vogel dat je er dan niet eens een keertje door rijdt, om al dat moois te bekijken |
etii0 wrote: |
Ik vind dat een gek idee: als je weet dat de Uitkerkse Polder een Europees richtlijngebied is voor overwinterende vogel dat je er dan niet eens een keertje door rijdt, om al dat moois te bekijken, nee sorry, gaat er bij mij nauwelijks in.
Ik gooi geen steen naar een persoon in het bijzonder, behalve naar de mensen die muizengeluiden afspelen. Dat gaat gewoon te ver. Het verstoort de beleving van iedereen die daar staat. Gr Robin |
Luc Hoogenstein wrote: |
Er zijn wel een paar oplossingen te verzinnen.
1) Een elegante (die echter wel heel wat zelfbeheersing van de fotograaf vereist) is bijvoorbeeld dat een foto minstens twee weken oud moet zijn voordat je hem aanbiedt op birdpix. Dat heeft meerdere voordelen: niet alleen voorkom je de collectieve weekend-reactie ("eens kijken waar vandaag mooie soorten gefotografeerd zijn, dan gaan we daar morgen naar toe!! Gezellie!"), maar je gaat daardoor ook wat gerichter met het plaatsingsbeleid tav je eigen foto's om. Ik zou geen onderscheid in soort maken. Voor soorten van de Rode Lijst, zoals de Velduil, zou je zelfs aan een nog langere termijn kunnen denken. 2) Schroef het aantal foto's dat je mag plaatsen omlaag. Zo ken ik een goeie site, waar je maar 1 vogelfoto per 48 uur mag plaatsen. Daar komt dus echt alleen het beste van wat iemand te bieden heeft voorbij, en daarmee verklein je het aanbod aan bijvoorbeeld Velduilen drastisch. 3) Geen plaatsnamen meer, voor geen enkele soort. Ook geen provincie. Het gaat tenslotte om de foto, en niet waar ie gemaakt is. Wat natuurlijk ook een hele goede oplossing zou kunnen zijn (op het gevaar af dat dat als hautain of arrogant wordt beschouwd, maar goed, dat is dan maar zo. Het is zo in ieder geval niet bedoeld) is dat zogenaamde consumptiefotografen eerst zich gaan verdiepen in datgene wat ze nu eigenlijk aan het fotograferen zijn. De massale trek naar bijvoorbeeld Blauwborst, Velduil en ... (volgende week invullen) laat zien dat er toch wel wat fotografen rondlopen die bij wijze van spreken niet weten wat er binnen een straal van 10km allemaal rond kan vliegen. Maar goed, om dat uit te zoeken ben je wel ff bezig, en dat kost tijd, en tijd is schaars, en met de middelen van tegenwoordig....etc. |
geelgors wrote: |
Ik ben het geheel met Arie eens op alle punten. Steeds vaker kom ik mensen tegen, al dan niet virtueel, die vele kilometers buiten eigen provincie soorten als Blauwborst en IJsvogel willen fotograferen. Helaas woon ik nogal centraal en dan ben je dus extra vaak de klos op je lokale plekken.
Ook bij de verzamelwoede heb ik mijn vraagtekens. Ik ben zelf ook een twitcher dus als er ergens een goede soort zit ga ik daar op af. Ik vind dat niet vreemd, de vogel is zeldzaam (een velduil is lastig maar niet zeldzaam) in NL en dan moet je de kans grijpen want het zal je buiten schaarse vakanties anders niet lukken. Maar tegenwoordig kom ik steeds vaker mensen tegen die geen idee lijken te hebben naar wat ze komen kijken wat betreft status/identificatie. Waarom komen deze mensen naar die vogels vraag ik mij af? Bij een Blauwborst of IJsvogel kan ik mij nog wel wat voorstellen dat ze tot de verbeelding spreken. Maar als een vogel je niks zegt behalve de naam... Arie roept op dat we ons allemaal wat meer verdiepen in lokale soorten (je hebt hier wel een beetje een bias he Arie ![]() |