Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Velduilen Uitkerke
Goto page Previous  1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 10 Feb 2008, 23:14    Post subject:
Ik vind dat een gek idee: als je weet dat de Uitkerkse Polder een Europees richtlijngebied is voor overwinterende vogel dat je er dan niet eens een keertje door rijdt, om al dat moois te bekijken, nee sorry, gaat er bij mij nauwelijks in.

Ik gooi geen steen naar een persoon in het bijzonder, behalve naar de mensen die muizengeluiden afspelen. Dat gaat gewoon te ver. Het verstoort de beleving van iedereen die daar staat.

Gr Robin

DSLR: Nikon D70s+ 18-70mm Nikkor + Sigma APO 70-300mm+ Sigma APO 400mm F5.6

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote

Lesley van Loo

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 10 Feb 2008, 23:27    Post subject:
Quote:
als je weet dat de Uitkerkse Polder een Europees richtlijngebied is voor overwinterende vogel dat je er dan niet eens een keertje door rijdt, om al dat moois te bekijken

dat wist ik niet, niet zo bekend in België, is nl. een beetje ver weg.

bovendien heb ik van zat mensen gehoord dat ze al vroeg zijn gegaan en eerst de polder door zijn gereden, waar ze trouwens niet veel hebben gezien, waarschijnlijk mede door het feit dat ze daar de weg niet goed kennen, domme hollanders. Very Happy

ik zelf ben eerst bij de brouwersdam geweest, ook een mooi gebied hoor en daar weet ik welke plekken je iets leuks kunt verwachten.

Hans Stel

PostPosted: Mon 11 Feb 2008, 0:24    Post subject:
Ik vind dit toch het negatieve bij-effect van Birdpix (Birdpix is veel te groot geworden). Oplossing misschien; Schrap de plaatsnamen en zet er gewoon Nederland of in dit geval Belgie bij en je bent af van dat hinderlijke "blauwborst effect".
Ik vraag me wel eens af of het die mensen om de natuur gaat of alleen maar om hun eigen foto collectie en/of de complimentjes bij het plaatsen op Birdpix.
Jammer hoor... :(

Andrew George

PostPosted: Mon 11 Feb 2008, 7:46    Post subject:
etii0 wrote:
Ik vind dat een gek idee: als je weet dat de Uitkerkse Polder een Europees richtlijngebied is voor overwinterende vogel dat je er dan niet eens een keertje door rijdt, om al dat moois te bekijken, nee sorry, gaat er bij mij nauwelijks in.

Ik gooi geen steen naar een persoon in het bijzonder, behalve naar de mensen die muizengeluiden afspelen. Dat gaat gewoon te ver. Het verstoort de beleving van iedereen die daar staat.

Gr Robin

Ik dacht dat men er daar verantwoord mee omging ook al dat het druk was?????

Het is niet alleen de velduilenkwestie, maar dit fenomeen begint steeds bij elke soort voor te komen, bijna wekelijks! En je kan me niet wijsmaken dat het geen invloed heeft op de vogels of natuurgebieden.
Het idee van plaatsnamen weghalen is niet effectief genoeg, dan gaat het via PBtjes etc. Mijn vraag nogmaals aan BP, doe hier iets aan!

Tevens moet men als natuurfotograaf het goede voobeeld geven en dit was trouwens ook een erg "hot topic" bij de landelijke NVN dag afgelopen weekend. Denk ook aan het ILCP, http://www.ilcp.com
Als men als natuurfotograaf al niet het goede voorbeeld meer geeft en steeds negatief in de media komt, dan is het einde zoek.

http://www.agfoto.nl
Back to top
Reply with quote

R. P. McMurphy

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 11 Feb 2008, 9:32    Post subject:
Er zijn wel een paar oplossingen te verzinnen.
1) Een elegante (die echter wel heel wat zelfbeheersing van de fotograaf vereist) is bijvoorbeeld dat een foto minstens twee weken oud moet zijn voordat je hem aanbiedt op birdpix. Dat heeft meerdere voordelen: niet alleen voorkom je de collectieve weekend-reactie ("eens kijken waar vandaag mooie soorten gefotografeerd zijn, dan gaan we daar morgen naar toe!! Gezellie!"), maar je gaat daardoor ook wat gerichter met het plaatsingsbeleid tav je eigen foto's om. Ik zou geen onderscheid in soort maken. Voor soorten van de Rode Lijst, zoals de Velduil, zou je zelfs aan een nog langere termijn kunnen denken.
2) Schroef het aantal foto's dat je mag plaatsen omlaag. Zo ken ik een goeie site, waar je maar 1 vogelfoto per 48 uur mag plaatsen. Daar komt dus echt alleen het beste van wat iemand te bieden heeft voorbij, en daarmee verklein je het aanbod aan bijvoorbeeld Velduilen drastisch.
3) Geen plaatsnamen meer, voor geen enkele soort. Ook geen provincie. Het gaat tenslotte om de foto, en niet waar ie gemaakt is.

Wat natuurlijk ook een hele goede oplossing zou kunnen zijn (op het gevaar af dat dat als hautain of arrogant wordt beschouwd, maar goed, dat is dan maar zo. Het is zo in ieder geval niet bedoeld) is dat zogenaamde consumptiefotografen eerst zich gaan verdiepen in datgene wat ze nu eigenlijk aan het fotograferen zijn. De massale trek naar bijvoorbeeld Blauwborst, Velduil en ... (volgende week invullen) laat zien dat er toch wel wat fotografen rondlopen die bij wijze van spreken niet weten wat er binnen een straal van 10km allemaal rond kan vliegen. Maar goed, om dat uit te zoeken ben je wel ff bezig, en dat kost tijd, en tijd is schaars, en met de middelen van tegenwoordig....etc.
Back to top
Reply with quote

Hans Stel

PostPosted: Mon 11 Feb 2008, 10:02    Post subject:
Luc Hoogenstein wrote:
Er zijn wel een paar oplossingen te verzinnen.
1) Een elegante (die echter wel heel wat zelfbeheersing van de fotograaf vereist) is bijvoorbeeld dat een foto minstens twee weken oud moet zijn voordat je hem aanbiedt op birdpix. Dat heeft meerdere voordelen: niet alleen voorkom je de collectieve weekend-reactie ("eens kijken waar vandaag mooie soorten gefotografeerd zijn, dan gaan we daar morgen naar toe!! Gezellie!"), maar je gaat daardoor ook wat gerichter met het plaatsingsbeleid tav je eigen foto's om. Ik zou geen onderscheid in soort maken. Voor soorten van de Rode Lijst, zoals de Velduil, zou je zelfs aan een nog langere termijn kunnen denken.
2) Schroef het aantal foto's dat je mag plaatsen omlaag. Zo ken ik een goeie site, waar je maar 1 vogelfoto per 48 uur mag plaatsen. Daar komt dus echt alleen het beste van wat iemand te bieden heeft voorbij, en daarmee verklein je het aanbod aan bijvoorbeeld Velduilen drastisch.
3) Geen plaatsnamen meer, voor geen enkele soort. Ook geen provincie. Het gaat tenslotte om de foto, en niet waar ie gemaakt is.

Wat natuurlijk ook een hele goede oplossing zou kunnen zijn (op het gevaar af dat dat als hautain of arrogant wordt beschouwd, maar goed, dat is dan maar zo. Het is zo in ieder geval niet bedoeld) is dat zogenaamde consumptiefotografen eerst zich gaan verdiepen in datgene wat ze nu eigenlijk aan het fotograferen zijn. De massale trek naar bijvoorbeeld Blauwborst, Velduil en ... (volgende week invullen) laat zien dat er toch wel wat fotografen rondlopen die bij wijze van spreken niet weten wat er binnen een straal van 10km allemaal rond kan vliegen. Maar goed, om dat uit te zoeken ben je wel ff bezig, en dat kost tijd, en tijd is schaars, en met de middelen van tegenwoordig....etc.

Ben het roerend met je eens!!!

Je zou ook nog de lat van plaatsing nog hoger kunnen leggen. Wat je hier wel vaak ziet (en die diskussie is al talloze malen gevoerd) dat een slechte foto van een zeldzame soort makkelijker geplaatst wordt dan een foto technisch mooie foto van een algemene soort.

Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator

PostPosted: Mon 11 Feb 2008, 13:02    Post subject:
Ook maar eens reageren, niet namens de mods maar persoonlijk. Luc zwengelt een discussie aan waar ik ook wel enkele gedachten bij heb.

Punt 1; Een van de sterke punten van Birdpix vind ik juist de snelle plaatsing van foto's. Neem bijvoorbeeld de rijpperiode, een storm etc. Het is dan toch heerlijk direct deze foto's te kunnen zien. Ik moet er niet aan denken om pas na 2 weken deze foto's te mogen genieten. Het gezamenlijk er op uittrekken hou je op deze manier m.i. niet tegen. Wel werk je op deze manier kliekvorming in de hand, en daar wordt Birdpix nu al door sommige mensen van beschuldigd.

Punt 2; Eens met dat er minder foto's moeten kunnen worden geplaatst. Een in 48 uur is wat ruim, maar een per dag zou al een flinke afname in het aantal uploads geven, waardoor waarschijnlijk de foto's meer op hun waarde kunnen worden geschat. Wel moet er een mogelijkheid blijven een serie te kunnen laten zien (misschien een speciaal album).

Verder zou ik alle deelnemers op willen roepen sommige momenten niet helemaal uit te melken. Te vaak zie je nu dezelfde vogel in bijna dezelfde pose van dezelfde fotograaf op de site voorbij komen. Wanneer je meer plaatjes wilt laten zien maak dan gebruik van het Persoonlijk Album (die mogelijkheid wordt gewoon vergeten!). Gewoon in de beschrijving zetten dat er meer is te zien in je PA!

Punt 3; Gewoon opschrijven waar de foto's gemaakt zijn. Ook hier krijg je anders toch een soort namaak geheimhouding, er ontstaan allerlei clubjes die dan juist misschien meer schade kunnen toebrengen op een plek. Bij kwetsbare soorten/terreinen is het veel verstandiger deze foto's helemaal niet aan te bieden op Birdpix! Het vergt de nodige zelfdiscipline, maar het voorkomt volgens mij de problemen beter dan het plaatsen van de foto zonder plaatsaanduiding.

Verder is het ook mijn wens dat mensen wat meer kennis zouden willen opdoen van de vogels in hun eigen omgeving. Veel uur doorbrengen in een bepaald gebied zal zich uiteindelijk uitbetalen. Maar verzamelaars hou je altijd, al is het de vraag hoelang deze personen hun hobby uit blijven oefenen, wanneer hun verzameling (bijna) compleet is. Zelf heb ik gezien dat onder de oudere generatie 'soortenjagers' van DBA nog maar heel weinig mensen actief naar vogels kijken. Wanneer de 'echte' liefde voor de natuur (vogels) ontbreekt vallen er uiteindelijk veel af!
Reply with quote

Glenn Vermeersch

PostPosted: Mon 11 Feb 2008, 13:17    Post subject:
Arie verwoordt het treffend in zijn laatste zin!

Glenn

Art

PostPosted: Mon 11 Feb 2008, 15:08    Post subject:
De laatste zin van Arie is mij ook uit het hart gegrepen !
Back to top
Reply with quote

birdphoto

PostPosted: Mon 11 Feb 2008, 16:24    Post subject: ...
Ben het ook eens met de laatste zin van Arie. Neemt niet weg dat als iemand naar de velduilen in België (of voor welke soort, waar dan ook) rijdt, dit geen probleem mag zijn voor een ander. Dat moet toch iedereen voor zich weten?!

Ik heb weinig tijd. Zowel overdag als in de avond werken. Mocht er zich dan een buitenkansje voordoen, dan wil ik die grijpen en achteraf niet veroordeeld worden door iemand die dat niks vindt.

astrid schute

PostPosted: Mon 11 Feb 2008, 16:49    Post subject:
Sluit mij geheel bij Birdphoto aan.

groeten,
Astrid

peter wijn

PostPosted: Mon 11 Feb 2008, 17:01    Post subject:
Geheel met je 2 van je 3 punten eens, Arie.
(punt 2 ben ik niet voor. Ik maak ik graag gebruik van de mogelijkheid om extra aandacht te verzamelen door wat beelden samen te plaatsen een vorm van verhaal te maken, zonder dat het echt een serie is. een beetje zoals hooggewaardeerde wim de groot)

Ik twijfel een beetje over je laatste punt, de "echte" liefde.

Is die echte, misschien eeuwige, liefde beter dan een tijdelijke belangstelling? Wat is dat, echte liefde?

Ik kan me niet herinneren een -pixer te hebben gesproken die niet vroeg of laat liefdevol over een ontmoeting met 't een of ander in de natuur begon - los van het plaatje.
Het komt nu een beetje over of de veelplaatsers onder ons weinig op zouden hebben met de natuur. Ik denk dat dat onzin is. Er is ook niets mis het verzamelen van plaatjes of postzegels. Dat iemand stopt met twitchen - plaatjesverzamelen, wil ook niet zeggen dat hij "afgevallen" is voor de natuur. Er zit geen betekenis aan vast.
Voorbeeld, als ik nou meer muziek ga maken en minder vogels kijken, wordt daar iemand of iets beter of slechter van? (jongens, inkoppen maar.... )

Alles zolang iedereen zich netjes gedraagt, en zijn best doet de anderen en de natuur niet te benadelen.

Maar je geeft aan dat het een wens is; je maakt er geen punt van. Ik denk dat het mijn wens ook is.
Back to top
Reply with quote

R. P. McMurphy

PostPosted: Mon 11 Feb 2008, 17:04    Post subject:
Ik denk dat het ook wel interessant is als iemand een reactie geeft op de punten die door Arie en ondergetekende worden aangedragen, of (misschien nog beter) iemand andere ideeen heeft? Dat zou een aardige basis voor een discussie kunnen zijn over wat er misschien binnen bp mogelijk is (ik kan wel weer een reactie schrijven, ben het bijvoorbeeld niet eens met punt 3 van Arie, maar ik kan me niet voorstellen dat er onder de meer dan 5000 gebruikers geen andere mensen zijn die graag hun mening willen ventileren).

edit: ha kijk, mooi staaltje synchroon typen met peter!
Back to top
Reply with quote

geelgors

PostPosted: Mon 11 Feb 2008, 17:14    Post subject:
Ik ben het geheel met Arie eens op alle punten. Steeds vaker kom ik mensen tegen, al dan niet virtueel, die vele kilometers buiten eigen provincie soorten als Blauwborst en IJsvogel willen fotograferen. Helaas woon ik nogal centraal en dan ben je dus extra vaak de klos op je lokale plekken.

Ook bij de verzamelwoede heb ik mijn vraagtekens. Ik ben zelf ook een twitcher dus als er ergens een goede soort zit ga ik daar op af. Ik vind dat niet vreemd, de vogel is zeldzaam (een velduil is lastig maar niet zeldzaam) in NL en dan moet je de kans grijpen want het zal je buiten schaarse vakanties anders niet lukken. Maar tegenwoordig kom ik steeds vaker mensen tegen die geen idee lijken te hebben naar wat ze komen kijken wat betreft status/identificatie. Waarom komen deze mensen naar die vogels vraag ik mij af? Bij een Blauwborst of IJsvogel kan ik mij nog wel wat voorstellen dat ze tot de verbeelding spreken. Maar als een vogel je niks zegt behalve de naam...

Arie roept op dat we ons allemaal wat meer verdiepen in lokale soorten (je hebt hier wel een beetje een bias he Arie Wink ) en volgens mij zal je dan inderdaad ontdekken hoeveel er op de recreatieplas/bos om de hoek te scoren valt... Dat geeft minder drukte op plekken waar dat eigenlijk echt niet nodig is en misschien eens wat orginelere beelden.
Back to top
Reply with quote

etii0

PostPosted: Mon 11 Feb 2008, 18:41    Post subject:
geelgors wrote:
Ik ben het geheel met Arie eens op alle punten. Steeds vaker kom ik mensen tegen, al dan niet virtueel, die vele kilometers buiten eigen provincie soorten als Blauwborst en IJsvogel willen fotograferen. Helaas woon ik nogal centraal en dan ben je dus extra vaak de klos op je lokale plekken.

Ook bij de verzamelwoede heb ik mijn vraagtekens. Ik ben zelf ook een twitcher dus als er ergens een goede soort zit ga ik daar op af. Ik vind dat niet vreemd, de vogel is zeldzaam (een velduil is lastig maar niet zeldzaam) in NL en dan moet je de kans grijpen want het zal je buiten schaarse vakanties anders niet lukken. Maar tegenwoordig kom ik steeds vaker mensen tegen die geen idee lijken te hebben naar wat ze komen kijken wat betreft status/identificatie. Waarom komen deze mensen naar die vogels vraag ik mij af? Bij een Blauwborst of IJsvogel kan ik mij nog wel wat voorstellen dat ze tot de verbeelding spreken. Maar als een vogel je niks zegt behalve de naam...

Arie roept op dat we ons allemaal wat meer verdiepen in lokale soorten (je hebt hier wel een beetje een bias he Arie Wink ) en volgens mij zal je dan inderdaad ontdekken hoeveel er op de recreatieplas/bos om de hoek te scoren valt... Dat geeft minder drukte op plekken waar dat eigenlijk echt niet nodig is en misschien eens wat orginelere beelden.

Goed gezegd. En ik deel ook de mening van Arie.

Gr Robin

DSLR: Nikon D70s+ 18-70mm Nikkor + Sigma APO 70-300mm+ Sigma APO 400mm F5.6

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote

Hans Stel

PostPosted: Mon 11 Feb 2008, 21:06    Post subject:
Ben blij dat er door velen constructief wordt gedacht en dat men het probleem onderkent en dus wil oplossen.

Marcel Langelaan

PostPosted: Mon 11 Feb 2008, 21:53    Post subject:
Vandaag een dag vrij dus s'ochtends naar de Starrevaart maar s'middags toch de rit naar Belgie gemaakt.
Wat een geweldige vogel-ervaring. Vanaf 16:00 continue jagende velduilen die af en toe elkaar in de haren vliegen. Schitterend om te zien.
De uilen hebben velen hectaren gras en rietland ter beschikking en trekken zich niets aan van de fotografen die op de verharde weg staan (met nog een sloot er tussen). Hier wordt de natuur in zijn waarde gelaten en door vele genoten van dit schouwspel.
Iedereen die geweest is zal beamen dat ze hebben genoten (en nog het minst van het plaatje dat het opleverd). Ik vind het goed dat deze discussie gaande is maar we moeten toch ook niet overdrijven ( en in dit geval gebeurd dat).
Ga en geniet.
Groeten Marcel

EV

PostPosted: Mon 11 Feb 2008, 22:14    Post subject:
Oké Luc, hier een reaktie van één van de 5000 gebruikers.

Ik ben het eens met Arie z'n punten 1 & 2.
Liefst zie ik minder foto's waar dan misschien ook weer meer echte reakties op zullen komen. Met echte bedoel ik dan reakties anders dan lofuitingen (uiteraard is dit soms wel op z'n plaats natuurlijk).

Punt 3 vind ik lastig. Ik denk dat het zeker zal schelen in de drukte als je de plaats niet vermeldt. Maar het vormen van allerlei clubjes is ook iets wat je niet wilt.
Het af laten hangen van de fotograaf zou een optie kunnen zijn maar ik denk niet dat dat gaat werken. Je wilt toch graag een mooie foto delen met anderen?
Ik hou het dan toch bij niet vermelden van de plaats, clubjes zullen en worden toch altijd wel gevormd, of je dit nu wilt of niet.

Gr. Erik

Nikon D300, 70-200 mm Nikon, 400mm Nikon,
2x converter
Back to top
Reply with quote

Gerard Schouten

PostPosted: Mon 11 Feb 2008, 22:28    Post subject:
Ik onderschrijf volledig wat Marcel zegt. Ben op "zwarte" zaterdag (althans zo werd het voorspeld) geweest, en alles verliep erg rustig en relaxed. De Velduilen konden vliegen waar ze wilden en iedereen bleef keurig netjes op de weg staan.
Iedereen heeft daar vooral samen volop genoten van een mooie natuurbeleving!

Rudi Debruyne

PostPosted: Mon 11 Feb 2008, 22:48    Post subject:
Hier ben ik dan ook maar...

Ik heb al bij de plaatsing van mijn foto's hulde gebracht aan John Van Gompel, de pionier van de Uitkerkse polders. Lezen jullie het nog maar eens... Hiemee wil ik duidelijk maken WAAR je als fotograaf staat en welke strijd het heeft gekost om van dit unieke gebied een natuurreservaat te maken. De bouwpromotoren hebben erg lang op de loer gelegen maar nu wordt dit gebied (gelukkig) wekelijks door heel veel natuurliefhebbende mensen bezocht. Laat me het maar zo stellen: wekelijks komt een VEELVOUD van het aantal fotografen het gebied bezoeken. Vandaag zag ik minstes 8 joggers met heloranje (!) pakjes voorbijlopen... deze alleen al waren 20 % van de aanwezige mensen...
Qua aantallen zie ik dus absoluut geen probleem: er is nog plaats voor minstens 3 keer zoveel fotografen! (alleen moet er dan iets aan het parkingprobleem worden gedaan).
Laat me toe om alle mensen die op het "vogel-uilen-toerisme" reageren alsof het een "ziekte" betreft even het volgende te zeggen: jullie zeggen o.a. dat je zelf je vogels moet vinden, jullie zeggen dat het niet leuk meer is om met "zovelen" te staan, jullie hebben er blijkbaar iets op tegen dat anderen iets beleven wat jij terzelfdetijd beleeft en dat is een pure egocentrisch gedachte want jullie zijn vaak ook dezelfde mensen die met zijn allen het vliegtuig nemen om met tientallen vogels te gaan kijken in verre landen - daar mag het - dat is vakantie en dat brengt daarenboven geld in het plaatselijk laadje...Twee maten twee...
Maar ik heb vooral iets tegen de mensen die op dit forum reageren tegen de gezamelijke belangstelling voor zoiets prachtig. Ze kennen de situatie van geen kanten maar menen toch hun gedacht te moeten zeggen over iets wat eventueel zou kunnen mislopen.... Wel:er misloopt niets! Verstoring is 0,0 !
Ik denk dat het vooral de fotografen zijn die dergelijke reacties hebben die zich niet kunnen onderscheiden door hun foto's wanneer ze in groep staan. Ik zie mijn goede vriend 3 dagen naeen uit Nederland komen om die ene plaat te maken die hij in gedachten heeft....en heb daar alle respect voor: dat is "the spirit" van een goeie fotograaf, niet zanikken over anderen, dit gebeurt alleen door hen die zich té goed voelen om tussen de "bende" te staan. En juist deze mensen kunnen zich NIET onderscheiden door een goeie foto op zo'n plaats.... misschien is DAT juist hun frustratie.

Wat er wel mag aan het "gedrag" veranderd worden is het feit dat er veel fotografen nogal wat lawaai maken tijdens de fotosessies.(wie het luidructigst is weet iedereen die op reis naar anderen landen gaat Wink ). Moest er in STILTE gefotografeerd worden ben ik ervan overtuigd dat de vogels wel eens dichter zouden (kunnen) komen.
En nog iets: Als je in het weekende Uitkerke bezoekt: drink dan een pint of een koffie in het bezoekerscentrum van de Uitkerkse polder en hang de "Hollander" niet uit Wink

groet, Rudi
Canon 5D Mark2 en 7D - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 & 600 1:4 L IS USM - Ext. EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Whimberly schommelkop & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Manfrotto vdkop 501.
Back to top
Reply with quote

janhop

PostPosted: Mon 11 Feb 2008, 22:57    Post subject:
Toch ook maar even mijn mening plaatsen.
Sinds 1 jaar actief met vogelfotografie en ik heb veel geleerd.
Door deze discussies ben ik meer gaan nadenken over het hoe en wat van Birdpix. De laatste weken ben ik terughoudender geworden met plaatsen en krijg minder scoringsdrift. Het valt me op dat ik veel beter ben gaan kijken naar de vogels en geniet er meer van. Ijsvogels of blauwstaarten heb ik nog niet, omdat ik probeer om zelf te ontdekken, wat me goed bevalt. Bij zinnetjes als "ik ben weer bij de ijsvogel geweest" lijkt het net of iemand zich een bepaalde vogel toe-eigent.
Je leest ook teleurstelling als de betreffende "eigen" vogel er niet meer is.
Het massal naar een bepaalde plek trekken om een bijzondere soort te platen trekt mij niet en ik moet wel een hele goede reden hebben om in de buurt van een andere fotograaf te gaan staan.
Als ik iets bijzonders mocht ontdekken zal ik dit in principe niet aan de grote klok hangen.

Misschien is het een idee om bijna identieke foto's die niets toevoegen aan voorgaande foto's uit een serie gewoon in het tijdelijk te zetten, want ook ik vraag me regelmatig af waarom meer dan 1 keer hetzelfde geplaatst zou moeten worden.
Er is een bepaalde buizerd die ik nu wel gezien heb, er is er niet één hetzelfde en toch zie je steeds weer dezelfde tekening voorbijschuiven. Ook met een uploadbeperking zou ik geen problemen hebben.
Reply with quote

Alexander Koenders

PostPosted: Tue 12 Feb 2008, 0:22    Post subject: vogelaar of fotograaf
A. ik sluit mij volledig aan bij Rudy en Yates.
B. al komt de buizerd/ijsvogel/of wat dan ook duizend keer langs, zolang het steeds een andere foto is met steeds een ander verhaal blijf ik er naar kijken.
C. Ik geniet alleen maar ik geniet net zoveel met velen.
D. iedere discussie hier lijkt nog steeds te gaan tussen vogelaars enerzijds en fotografen anderzijds. Hou er nou mee op want je komt er niet uit samen.
E. een ieder die over de scheef gaat en van de weg af gaat een natuurgebied in waar dat niet mag....gewoon zijn fototoestel afpakken Laughing Wink
F. Ik heb de leukste hobby Cool
Reply with quote

cor visser

PostPosted: Tue 12 Feb 2008, 0:23    Post subject:
Het enige wat ik toe wil voegen is dat er teveel heisa gemaakt wordt omtrent de fotografie van sommige soorten (blauwborst, velduil etc.).
De vogels hebben heus niet zo'n last als wordt gesuggereerd. Een vogel laat zich benaderen zoals hij het wil en niet zoals wij het willen.

Ik sluit mij dan ook graag aan bij het commentaar van Rudi.

Ik ben nog niet bij de velduilen geweest, maar wat niet is kan nog komen.

Ook ben ik van mening dat sommige birdpixer's zich heiliger voordoen dan zij in werkelijkheid zijn. Laat een ieder nou eens van zijn hobby genieten zoals een ieder het wil. De een alleen en de ander in groepsverband.
Zolang zij maar de natuur met respect behandelen.
Reply with quote

birdphoto

PostPosted: Tue 12 Feb 2008, 7:55    Post subject: ...
Een goed betoog Rudi.....Prima verwoord!!!

Moet nog even terugdenken aan een opmerkingen van iemand op BP die aan de ogen van de velduil (in Gendringen) kon zien dat het beest verstoord is Confused

Elbert van Wijk

PostPosted: Tue 12 Feb 2008, 8:12    Post subject:
Prima vermoord, uhh... verwoord.
Altijd prettig om te zien hoe we elkaar hier omwille van een mening bijkans sociaal ombrengen. Het is erg lastig om een mening uiteen te zetten en emoties weer te geven zonder daarbij anderen te ... vul maar in.
Zelfs als je gelijk hebt, heb je nog niet het recht om te berechten.
Succes verder met discussieren en een vriendelijke groet

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken
Goto page Previous  1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 3

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum