arne_lanting wrote: |
Ik heb inmiddels ook een 400 5.6 in bestelling! Ik kan niet wachten ![]() groeten Arne |
Quote: |
Als deze arme student weer een beetje vermogen heeft opgebouwd kan er misschien ook een convertor komen! |
fakeltje wrote: |
Beste mensen,
wat is de beste filter te gebruiken op de 400 5.6?? groeten en alvast bedankt |
fakeltje wrote: |
wat is de beste filter te gebruiken op de 400 5.6?? |
JoopG wrote: | ||
De meningen lopen daarover uiteen. Zelf heb ik er in elk geval doelbewust geen filter opzitten, tenzij ik er daadwerkelijk een nodig heb (polarisatie, grijsverloop). Een extra filter op de lens geeft meer kans op vignettering, vertekening en flares, en kan dus ten koste gaan van de beeldkwaliteit. Dan toch maar zuinig zijn op de spullen, eventueel een zonnekap gebruiken als bescherming en de boel goed verzekeren. Groet, Joop |
R.D. wrote: |
Ik ben wel een voorstander van (bescherm)filters maar dan waar het gaat om de 'multicoating' varianten, en het gebruikte merk speelt ook een aanzienlijke rol. |
JoopG wrote: | ||
Het is natuurlijk wél weer een extra stukje glas waar het licht doorheen moet, en ik neem aan dat de fabrikant van het objectief dit toch niet zo bedoeld heeft. Groet, Joop |
R.D. wrote: |
Dat is zo, het blijft natuurlijk een compromis, echter neem ik liever genoegen met het verliezen van een fractie van een 1/3 stop licht dan een vergroot risico om de frontlens te beschadigen. |
Indien je het juiste merk voor de lens zet zul je weinig last hebben van flares |
Een bijkomend voordeel van het gebruik van een filter is het schoon blijven van de frontlens van je objectief. |
Op aanraden van de plaatselijke fotovakhandel ben ik toch maar de frontlens gaan beschermen met een uv-filter |
JoopG wrote: |
en kan daarmee dus een negatief effect hebben op de beeldkwaliteit |
Weinig last is ook last |
Tuurlijk, handel is handel |
Zo kun je alles dat met deze dure hobby te maken heeft benaderen. Een Canon 40D is ook een stukje prima handel, temeer omdat je met een 30D/400D/350D/300D ook prima foto's kunt maken. |
Ik wist niet dat je kwaad werd Ray... |