Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Marktplaats

GEZ Canon EF 300mm 2.8 IS (REEDS GEVONDEN!!!!)
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 11 May 2009, 11:51    Post subject:
Ik denk dat je scherpte verward met scherptediepte. Deze lens heeft een zeer klein scherpstelveld helemaal open op f2,8. De foto's zien er scherp uit, alleen niet over het gehele vlak maar dat is normaal voor de lens. Dit heet in het engels DOF (Depth Of Field).

Probeer deze link eens. Is een DOF calculator:

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

De 100-400mm gaf waarschijnlijk een groter (lees:dieper) scherpstelveld, waardoor over de gehele vogel de scherpte lag. Nu moet je daar rekening mee houden met de 2,8 lens.

Er lijkt een algemene misvatting te zijn dat lichtsterke lenzen ook per definitie beter moeten zijn. Dit is niet altijd het geval. Je koopt een lichtsterke lens om onder moeilijke lichtomstandigheden te kunnen werken, niet omdat de kwaliteit perse beter is. Een 300/4.0 kan net zo scherp zijn. Ligt er net aan welk soort fotograaf je bent. Over het algemeen zijn vogelfotografen meestal met voldoende licht op pad. Als je wild fotografeert zal je eerder geneigd zijn om een lichtsterke lens te kopen..

Probeer eens iets meer te diafragmeren en kijk dan waar je uit komt. Als het dan nog niet bevalt kan je wellicht een vergelijking maken met iemand die deze lens ook heeft.

Groet,

Ron

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

Anthony

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 11 May 2009, 12:09    Post subject:
Ron van Elst wrote:
Ik denk dat je scherpte verward met scherptediepte. Deze lens heeft een zeer klein scherpstelveld helemaal open op f2,8. De foto's zien er scherp uit, alleen niet over het gehele vlak maar dat is normaal voor de lens. Dit heet in het engels DOF (Depth Of Field).

Probeer deze link eens. Is een DOF calculator:

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

De 100-400mm gaf waarschijnlijk een groter (lees:dieper) scherpstelveld, waardoor over de gehele vogel de scherpte lag. Nu moet je daar rekening mee houden met de 2,8 lens.

Er lijkt een algemene misvatting te zijn dat lichtsterke lenzen ook per definitie beter moeten zijn. Dit is niet altijd het geval. Je koopt een lichtsterke lens om onder moeilijke lichtomstandigheden te kunnen werken, niet omdat de kwaliteit perse beter is. Een 300/4.0 kan net zo scherp zijn. Ligt er net aan welk soort fotograaf je bent. Over het algemeen zijn vogelfotografen meestal met voldoende licht op pad. Als je wild fotografeert zal je eerder geneigd zijn om een lichtsterke lens te kopen..

Probeer eens iets meer te diafragmeren en kijk dan waar je uit komt. Als het dan nog niet bevalt kan je wellicht een vergelijking maken met iemand die deze lens ook heeft.

Groet,

Ron

Ron,

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik ken het principe van DOF en het gebruik ervan Smile
Mijn vorige 100-400 begon met 4,5 en was 5,6 op 400mm.
De meeste foto's op deze dag heb ik geschoten op deze diafragma's.
Meer als vergelijk.....

Ik denk nu dat ik een cruciaale denkfout heb gemaakt omdat ik gewend was aan de 100-400 op de 30d.
Ik heb sinds 3 jan een 5D en heb de 100-400 daarop niet veel gebruikt.

Natuurlijk pakt de DOF totaal anders uit op deze cam Embarassed Embarassed

Het is ook een beetje het overzicht verliezen omdat ik begin te zweten door een extreme prijs van het objectief... je wilt dan dat alles 100% is en gaat jezelf gek lopen maken.

Misschien zoek ik teveel bevestiging, en dacht laat ik het eens vragen bij de vogel experts die veel meer ervaring hebben met degelijke objectieven.

(ps: ik ben overigens een fotograaf die bijna alles leuk vind om te fotograferen.... daarom heb ik ook gekozen voor de 300mm.
Bruikbaar met auto/motorsport.. bruikbaar voor vliegtuigen.. bruikbaar voor wild en ik zie regelmatig schitterende vogel foto's met deze lens.)

Birdpix.nl Forum Index -> Marktplaats
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum