Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Micro adjustment
Goto page Previous  1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 12 Mar 2010, 13:08    Post subject:
Okay dan, hij staat inmiddels online, met gratis te downloaden testkaart. Nog net op tijd, daar dit weekend hopelijk de laatste is met druilweer om dit eens even goed aan te pakken.

http://www.naturereflections.nl/Articles/micro_adjustment/micro_adjustment.html

Gr,

Bas

Last edited by Bas Breetveld on Fri 12 Mar 2010, 14:38; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 12 Mar 2010, 14:37    Post subject:
helemaal helder
Back to top
Reply with quote

Hendrik

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 12 Mar 2010, 14:58    Post subject:
En nu maar adjusten met z'n allen.....
Met dank aan Bas, hier hebben we wat aan.
Back to top
Reply with quote

jens

PostPosted: Fri 12 Mar 2010, 22:56    Post subject:
Mooi duidelijk verhaal, wel een vraagje over de DOF, ik dacht dat het de bedoeling was dat 2/3 van de DOF achter het scherpstelpunt valt en 1/3 van de DOF voor het scherpstelpunt. Wat nu in de tekening staat is dat het scherpstelpunt in het midden dan de DOF valt, 2/3 en 1/3 is ook logischer volgens mij. Ik hoor het graag.

Groeten Jens

Bas Breetveld

PostPosted: Sat 13 Mar 2010, 0:14    Post subject:
@Jens, in veel gevallen is het gunstiger dat je 2/3 van de DOF achter je scherpstelpunt hebt. In geval van een op je af vliegende vogel heb je niks aan de DOF voor je scherpstelpunt, als tenminste je AF precies op de kop zit.

Hier een DOF-calculator die precies laat zien wat je voor en achter je scherpstelpunt hebt. In vrijwel alle gevallen 50/50.

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Gr,

Bas

Peter Overbosch

PostPosted: Sat 13 Mar 2010, 15:11    Post subject:
Hallo Bas,

We zijn de hele middag bezig geweest met de kaart en een 5D2. Buitengewoon nuttig en leerzaam! Mooie kaart, duidelijke instructies en we hadden inderdaad het een en ander bij te stellen.
Onze dank en waardering.

Peter en Renee

wilmers

PostPosted: Sun 14 Mar 2010, 9:45    Post subject: micro adjustment
Hoi Bas,

dat is nou ook het mooie aan je site, regelmatig nuttig en goed leesvoer, leerzaam en duidelijk voor eenieder.

Klasse

peter wijn

PostPosted: Sun 14 Mar 2010, 14:33    Post subject:
heb er nog even over nagedacht.

wat net zo belangrijk is als waar de scherpte ligt in de afstand, is
waar het scherpstelpunt in het beeld zit.

In werkelijkheid zal het onderwerp waarop je camera scherpstelt veel meer lijken op het haas op de foto (een schuin weglopend vlak) dan op de barcode (een duidelijk contrast, op een bepaalde afstand en van een behoorlijke omvang).

in mijn camera´s (d300 en d700) zijn aanduidingen die aangeven waar het scherpstelpunt ongeveer ligt, maar binnen dat scherpstelpunt zoekt de AF naar ´dichtstbijzijnd´ en ´sterkst contrast´.

Voorbeeld: als ik wuft gelokte dames fotografeer, dan mag ik met de hand bijstellen omdat de AF het haar pakt, en niet het oog.

dit doet verder niets af aan de fijnafstelling, maar wel aan autofocus in zijn algemeenheid.
Back to top
Reply with quote

davy

PostPosted: Sun 14 Mar 2010, 23:02    Post subject:
peter wijn wrote:
In werkelijkheid zal het onderwerp waarop je camera scherpstelt veel meer lijken op het haas op de foto (een schuin weglopend vlak) dan op de barcode (een duidelijk contrast, op een bepaalde afstand en van een behoorlijke omvang).

De gewone test kaarten met de lijntjes voldoen in mijn ogen dan ook beter dan deze kaart van bas.
Leuk dat je hem gemaakt hebt bas maar het heeft geen enkele meerwaarde t.a.v. de reeds bestaande kaarten.

gr. davy
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Mon 15 Mar 2010, 9:22    Post subject:
Bedankt voor de bedankjes.

peter wijn wrote:
heb er nog even over nagedacht.

wat net zo belangrijk is als waar de scherpte ligt in de afstand, is
waar het scherpstelpunt in het beeld zit. ...

Daar gaat het hele verhaal over ..

De beste testkaart die ik tot nu toe van i-net heb geplukt heeft een nul-streep van 3mm breed. Stel, je test 700mm op F5.6, op 5 meter afstand, dan heb je een totale DOF van 1cm. Je weet dus niet of de AF de boven of onderkant van die streep pakt, want dat doet ie. In de eerste plaats beïnvloed het de reproduceerbaarheid van je meting negatief. Ten tweede heb je minimaal een afwijking van 15% in je meting!
Om de tekst niet te langdradig te maken, heb ik dit gegeven weggelaten omdat ...

@Davy, opbouwende en goed beargumenteerde kritiek is altijd leuk om verdere verbeteringen door te voeren.

Gr,

Bas

davy

PostPosted: Mon 15 Mar 2010, 18:09    Post subject:
Bas Breetveld wrote:
@Davy, opbouwende en goed beargumenteerde kritiek is altijd leuk om verdere verbeteringen door te voeren.
Gr,Bas

Helemaal mee eens bas ,

Wanneer je een focuskaart onder bv. 45 graden legt en je focust op het lijntje zit je redelijk goed .
Wanneer je echter jou kaart neemt en je klapt het uitgesneden stukje op klopt het niet meer met de vouwlijn wat je werkelijke focuspunt is mits je natuurlijk op de vouwlijn focust natuurlijk.
Dit is mijn gedachten hier achter en daarom zie ik de meerwaarde niet in van jou kaart.

gr. davy
Back to top
Reply with quote

Erwin MaassenvandenBrink

PostPosted: Mon 15 Mar 2010, 19:52    Post subject:
davy wrote:
Bas Breetveld wrote:
Gr,Bas

Helemaal mee eens bas ,

Wanneer je een focuskaart onder bv. 45 graden legt en je focust op het lijntje zit je redelijk goed .
Wanneer je echter jou kaart neemt en je klapt het uitgesneden stukje op klopt het niet meer met de vouwlijn wat je werkelijke focuspunt is mits je natuurlijk op de vouwlijn focust natuurlijk.
Dit is mijn gedachten hier achter en daarom zie ik de meerwaarde niet in van jou kaart.

gr. davy

Ik denk zelf dat het makkelijker is (nog niet geprobeerd, dat komt een dezer dagen wel), want dit is wat Bas uitlegt op zijn site:
Quote:

Belangrijk is dat het doel, de 'barcode' zo haaks mogelijk op de camera staat
en dit is makkelijker dan een vlak stuk papier.
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Mon 15 Mar 2010, 20:02    Post subject:
Die barcode haaks op je camera zetten moet je zelf even wat voor verzinnen. Lijkt me niet echt moeilijk?

Gr,

Bas

peter wijn

PostPosted: Mon 15 Mar 2010, 20:30    Post subject:
met nog steeds het doel opbouwend te zijn en blijven Smile
(een beetje bijten houdt zowel de tanden als de geest scherp Smile )

stel je voor. je doet niet jpuw test, bas, maar de 'ouderwetse' test die davy bedoelt, en die dan vier keer:
één keer met de kaart schuinweglopend naar boven
één keer met de kaart schuinweglopend naar onder,
,, ,, naar links
,, ,, naar rechts
(het centrum van het beeld, en het centrum van de lineaal blijven exact op dezelfde plek).

Dan kom je er achter 1) wat de tolerantie is van je focuspunt en wat de fijnafstelling zou moeten zijn (bij een gegeven hoek in je onderwerp). Iets zegt me dat als de hoek verandert van de lineaal, ook de noodzakelijke fijnafstelling door de breedte van het focuspunt verandert: hoe haakser op de kijkas de lineaal, hoe kleiner de afwijking.

Probleem met vastsellen van de absolute fijnafstelling lijkt me te zijn dat het buiten in het veld niet de bedoelde verbetering brengt.

(En dit vervolgens checken voor alle 51 focuspunten van je camera. en alle 11 verbrede focuspunten. #Olympic )

Wat denk je?
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Mon 15 Mar 2010, 21:36    Post subject:
Weet je wat ik denk, Peter? Zie de onderste regel van het artikeltje Wink

urbanguard

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 15 Mar 2010, 23:37    Post subject:
ik snap wel wat peter bedoelt, maar ik begrijp het niet.
de rechtopstaande barcode lijkt me de beste manier om je lens te ijken, want dat is eigenlijk wat je doet.

het is net zoiets als een rolmaat waar elke millimeter in werkelijkheid 1,1mm is.
in het veld, als je iets op wil meten kun je daar natuurlijk rekening mee houden, maar eenvoudiger is het om met exacte millimeters te werken.

als je zeker weet dat al je focuspunten precies goed op een plat vlak scherpstellen wat zich parallel aan het filmvlak bevindt, dan hoef je je in het veld niet meer af te vragen waar die onscherpe haas vandaan komt. dat ligt dan dus aan jezelf. (of aan de snelheid van de haas)

ergo, een schuin op de grond liggende kaart (zonder opstaand randje) is voor de meeste telelenzen vrij nutteloos.

Last edited by urbanguard on Tue 16 Mar 2010, 1:23; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

davy

PostPosted: Mon 15 Mar 2010, 23:49    Post subject:
urbanguard wrote:
een schuin op de grond liggende kaart is voor de meeste telelenzen vrij nutteloos.

Bij deze foto zegt bas :

Testfoto; focus ligt precies goed, met de micro-adjustment op +9

http://www.naturereflections.nl/Articles/micro_adjustment/teskaart_9_BAS1628.jpg

De scherpte ligt hier toch op de nul lijn , ik heb de test gedaan en heb met de ouderwetse kaart dezelfde resultaten als met die van bas.
Het klinkt allemaal heel mooi maar het heeft geen enkele meerwaarde , sorry bas maar zo denk ik er nu éénmaal over.
Back to top
Reply with quote

John van der Valk

PostPosted: Tue 16 Mar 2010, 11:22    Post subject:
Ik wou het volgende hierover nog zeggen :

-De toegevoegde waarde dat het focuspunt precies goed op een plat vlak scherpstelt wat zich parallel aan het filmvlak bevindt is dat het representeerbaar is.
Dat kun je niet zeggen van een schuin vlak waar het autofocuspunt toch gaat "zoeken" om zich scherp te stellen. Hier ben je er dus niet zeker van dat dit op de nullijn gebeurt en is de uitkomst onzeker.

-Een andere grote toegevoegde waarde van dit topic is dat het je net over de drempel trekt om deze test en afstelling te doen.

-Een nog grotere toegevoegde waarde is dat als je microadjustment moet toepassen om het perfect te krijgen het zal resulteren in betere foto's en de betrouwbaarheid van je apparatuur.

En daar worden we happy van. Toch?

Groet, John

DSLR : Canon .
Back to top
Reply with quote

John van der Valk

PostPosted: Wed 17 Nov 2010, 21:11    Post subject:
Vandaag de folder van Kamera-express binnengekregen voor de ZOOM-exparience waar een Testkaart wordt aangeboden van SPYDERlenscal voor de lenscalibratie.

Een uitkomst voor diegene die zelf er geen wil/kan maken.
Prijs lijkt mij redelijk : Euro 58.95.

En ..... ze gaan hem demonstreren op de ZOOM-experience volgende week in Utrecht.

Ben benieuwd of het wat is en of het nog iets toevoegd.

Groet, John.

DSLR : Canon .
Back to top
Reply with quote

Speedy B

PostPosted: Fri 28 Jan 2011, 15:04    Post subject:
Het geeft in ieder geval aan dat Bas gelijk heeft want deze heeft ook een opstaande rand. Laughing
Ik ga hem bij deze even testen met mijn nieuwe camera
Back to top
Reply with quote

Lesley van Loo

PostPosted: Mon 23 Jan 2012, 21:12    Post subject:
even een vraagje:

ik heb een 17-50 F2.8 lens getest dmv een lineaal neer te zetten op zijn kant en hem zo gefotografeerd zodat de cijfers van 0 t/m 30 schuin naar achter weglopen.
ik heb op F2.8 scherpgesteld op de 14 en op de foto was te zien dat de 13 scherp was en de 14 niet, vanaf ca. F4,5 zie je er minder van.
ik heb nu de micro adjustments voor deze lens op +20 (dat is het maximale) gezet en nu lijkt hij redelijk goed als ik hem op dezelfde manier test.

ook heb ik mijn 100mm macrolens op dezelfde manier getest en daar zagen de resultaten er goed uit, heb daar een lichte aanpassing gedaan maar misschien haal ik die er wel weer uit.

nu mijn vragen:

is dit een goede manier of krijg je hier al verschillen als je bv. vanaf een andere afstand fotografeerd?

het is een lens die ik vandaag heb gehaald, zou ik hem beter kunnen ruilen met als reden front- / backfocus.
ik twijfelde nl. al of de scherpte goed lag toen ik de lens teste op mijn dochtertje.

groeten Lesley

Korandoke

PostPosted: Tue 24 Jan 2012, 10:54    Post subject:
dit doe je steeds met het kleinste getal op je lens, dus volopen.
het is de bedoeling dat de dof zo klein mogelijk is om het verschil van dof zo goed mogelijk te zien waae de scherpte ligt.

wat die kaart betreft, heb deze ook gebruikt die ik ergens op het net gevonden heb en afgedrukt maar had er niet zo goede resultaten mee. het spreekt vanzelf dat je deze test buiten doet met redelijk goed licht ivm het contrast tussen de zwarte streepjes en de witte ondergrond van het blad.
heb de test opnieuw gedaan met een reeks batterijtje op een hoek van 45 graden tov. de lens. en de resultaten waren volgens mij veel beter in te schatten omdat dit het meest overeenkomt met "in het veld"

grts

jpjp

PostPosted: Tue 24 Jan 2012, 11:13    Post subject:
Microfocus adjustment via je pc.
Momenteel nog maar voor een handvol Canon toestellen, maar binnenkort ook voor alle toestellen met liveview en ook Nikon.
http://www.reikan.co.uk/focal/focal.html

Groeten, Jean-Pierre

kanon

PostPosted: Tue 24 Jan 2012, 13:50    Post subject:
een vraag die onbeantwoord is gebleven: wat te doen met grote telelenzen, aangezien je 50x objectief afstand moet houden, dus met een 500 mm zit je op 25m. De scherptediepte is met F4 zo groot, dat een schatting waar het scherptepunt ligt erg lastig is, laat staan als je een 2x converter er op zet.
Groet Henk-Jan

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote

Korandoke

PostPosted: Tue 24 Jan 2012, 14:47    Post subject:
kanon wrote:
een vraag die onbeantwoord is gebleven: wat te doen met grote telelenzen, aangezien je 50x objectief afstand moet houden, dus met een 500 mm zit je op 25m. De scherptediepte is met F4 zo groot, dat een schatting waar het scherptepunt ligt erg lastig is, laat staan als je een 2x converter er op zet.
Groet Henk-Jan

volgens mij klopt dit niet, denk dat dit geld voor korte lenzen.
denk ook eerder dat je bv een 500mm afregelt op de korste instel afstand, het is deze afstand dat je het meest gebruikt.
micro a. regelt maar een paar cm, dus heeft het weinig zin deze 500mm af te regelen op 25 meter daar je dan een dof hebt van 40 cm ongeveer.

grts

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page Previous  1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 3

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum