Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Geoorde fuutjes workshop
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 20 Apr 2010, 14:22    Post subject:
Ik vind het ronduit belachelijk dat er (mensen) zijn die dus het welzijn van de dieren totaal niet uitmaakt en ze alleen maar gaan voor die ene (speciale en mooie) foto.
Vorige week nog in de Arkemheensepolder geweest en terwijl er op ieder hek een bord waarop staat, Rustgebied vogels en broed gebied weidevogels en of verboden toegang, was er toch één of andere idioot die het nodig vond om dus een meter of twintig de weide in te lopen, met dus de kans eieren stuk te trappen en dus ook alle broedende vogels te verstoren.
Wat ik ook zag is dat er mensen zijn die dus met de auto gewoon een eind een pad inrijden waar dus zelfs geen wandelaars mogen komen, maar goed ja waar moeten ze anders hun mob. schuilhut laten en dit was een aantal weken terug in de zelfde polder.
Dan voor mij alleen nog maar foto's voor het tijdelijke album en dan maar niet meer voor de database, want als ik me met zulke praktijken moet gaan bezig houden om een geweldige foto te maken dan maar niet.
Dus een meter het water in ook niet, want vandaag een meter morgen anderhalf en we gaan steeds verder.
Mensen gebruik alleen je verstand, voor degene die dat hebben dan.
Gr. Ben Brons

Digibird

PostPosted: Tue 20 Apr 2010, 15:09    Post subject:
Ik vind dat Chris het zo goed en netjes mogelijk verwoord; overigens heb ik er geen probleem mee dat er een weblink is geplaatst. Dergelijke info hoort ook bij een juiste beeldvorming.

Het is een lastig onderwerp; heb zelf geen waadpak of drijfhut, maar zou het eerlijk gezegd best eens willen proberen. Maar niet zo en masse; deels vanwege de kans op verstoring, deels omdat ik het niet prettig vind.
Wat me opvalt is dat het massale karakter (helaas, wat mij betreft) steeds meer de overhand krijgt in NL; dat is zeker de laatste 3 a 4 jaar zo. Ik kom geregeld in het buitenland en zie daar in het algemeen minder van dit soort praktijken.

Zonder een associatie met welke politieke partij dan ook te willen maken, denk ik steeds vaker dat -helaas- NL te vol is geworden. Jammer.

Phil

peter wijn

PostPosted: Tue 20 Apr 2010, 15:38    Post subject:
ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de mening van de cursusleider te water.

Waarmee ik bedoel: ben benieuwd of we hier in staat zijn tot een respectvolle hoor en wederhoor!
Back to top
Reply with quote

Alexander Koenders

PostPosted: Tue 20 Apr 2010, 18:12    Post subject:
geen mening

Last edited by Alexander Koenders on Sun 25 Apr 2010, 20:13; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Freek Wijffels

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 20 Apr 2010, 18:35    Post subject:
Ik snap uberhaupt niet waarom er een workshop gegeven word.

Ik ben nog maar een beginner maar zelfs ik heb al leuke platen kunnen maken van deze vogels. Ze waren niet zo mooi als anderen, maar dat ligt meer aan de apparatuur en door te weinig mm's (croppen).
Voor deze vogels geldt het zelfde als andere: voorzichtig benaderen, niet te snel bewegen en genoeg mm's Smile

Verder snap ik ook niet waarom die mensen in het water zitten. Dat lage standpunt kan je ook bereiken om op de grond aan de oever te gaan liggen. En als laatste maak je veel meer kans als je onder een camoflage kleed ligt. Zo komen ze misschien dichterbij en heb je ook een laag standpunt.

Ik vind dus eigenlijk dat ze een beetje overdreven en overbodig werk aan het doen zijn.
Dat ze daar met zn alle zitten vind ik opzich niet zo erg, mits ze niet zo opvallen. Maar dat doen ze wel. Als ze allemaal in schuiltentjes zitten en camouflage kleden hebben verstoort het veel minder en heb je ook veel meer kans op die ene foto.

Mijn grootste vraag blijft toch: Zoveel moeite voor het platen van geoorde futen is toch helemaaaaal niet nodig? Desnoods met camouflage...
Ik ben namelijk gewoon aan de oever gaan liggen (zonder camouflage) waar ik de geoorde futen eerder had gezien en ik had al resultaat. Dus ik ben wel benieuwd waarom het de 'cursisten' nog nooit eerder gelukt is om ze te fotograferen.

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=210342
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=210224

Gr, freek
Reply with quote

Alexander Koenders

PostPosted: Tue 20 Apr 2010, 18:47    Post subject:
geen mening

Last edited by Alexander Koenders on Sun 25 Apr 2010, 20:14; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

PostPosted: Tue 20 Apr 2010, 19:16    Post subject:
freek W wrote:
Ik ben nog maar een beginner maar zelfs ik heb al leuke platen kunnen maken van deze vogels. Ze waren niet zo mooi als anderen, maar dat ligt meer aan de apparatuur en door te weinig mm's (croppen).
Voor deze vogels geldt het zelfde als andere: voorzichtig benaderen, niet te snel bewegen en genoeg mm's Smile

Misschien dat een workshop dan toch juist een goed idee is voor je. Kun je daar leren hoe je met weinig mm's toch mooie foto's kunt maken. Dat is namelijk een stuk lastiger dan met een 500mm lens een vogel beeldvullend op de foto te zetten Smile

Groeten, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Doodles

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 20 Apr 2010, 19:17    Post subject:
@Freek,

Even de hele discussie lezen. Het is een groep Engelsen, die komen hier 5 dagen en hebben geen tijd zelf onderzoek te doen. Een beetje zoals wij Hollanders op reis gaan om in een paar dagen zeearenden in Polen, beren in Finland of zeehonden in Engeland te fotograferen.
Back to top
Reply with quote

Delo

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 20 Apr 2010, 19:26    Post subject:
Doodles wrote:
@Freek,

Even de hele discussie lezen. Het is een groep Engelsen, die komen hier 5 dagen en hebben geen tijd zelf onderzoek te doen. Een beetje zoals wij Hollanders op reis gaan om in een paar dagen zeearenden in Polen, beren in Finland of zeehonden in Engeland te fotograferen.

Daar heb je ook zeker een punt. Maar persoonlijk zou ik gewoon hetzelfde doen als wat freek zei, gewoon aan de oever gaan liggen en wachten.

Maar inderdaad als je op vakantie gaat dan ken je het gebied ook niet precies en de dieren ook niet. Je zou van tevoren wel research kunnen doen, maar theoretisch en praktisch is het altijd anders.
Back to top
Reply with quote

Freek Wijffels

PostPosted: Tue 20 Apr 2010, 19:42    Post subject:
Arjen Drost wrote:
freek W wrote:

Misschien dat een workshop dan toch juist een goed idee is voor je. Kun je daar leren hoe je met weinig mm's toch mooie foto's kunt maken. Dat is namelijk een stuk lastiger dan met een 500mm lens een vogel beeldvullend op de foto te zetten Smile

Groeten, Arjen

Tja das waar, maar ik zie daar veel wit L-glas en het lijkt niet op een 400mm.
Anderzijds is dat gewoon een kwestie van dichterbij het onderwerp komen (lees: laat het onderwerp dichter naar jou komen).
Zoals ik al zei, proberen met een schuilhutje/camo kleed.

Ik zelf heb geen camouflage dus dat zou voor mij een leuk experiment zijn: camouflage kleed kopen en het nog eens proberen.

@Doodles:
Dat is indd een goed punt, had ik even niet bij stil gestaan.
Reply with quote

Arjen Drost

PostPosted: Tue 20 Apr 2010, 20:05    Post subject:
freek W wrote:
Tja das waar, maar ik zie daar veel wit L-glas en het lijkt niet op een 400mm.

Oh dat zal zeker waar zijn (getuige ook de foto's die ik hier langs zie komen). Maar persoonlijk heb ik die portretjes redelijk snel gezien en blijven foto's waar meer biotoop op staat toch een stuk langer boeien.

En verder heb je uiteraard helemaal gelijk, met geduld kom je vaak ook een heel eind.

Succes ermee!

Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Ecoshot

PostPosted: Wed 21 Apr 2010, 6:44    Post subject:
Gun mekaar eens wat licht in de ogen! Wink

Richard
Canon 400 5.6L / Canon 1.4 ext.

en wederom sparende....
Back to top
Reply with quote

wilmers

PostPosted: Wed 21 Apr 2010, 17:49    Post subject: geoorde futen fotograferen
kan wel meegaan in het verhaal van chris en doodles , maar de opmerking ze kunnen maar 5 dagen en kunnen dus zelf niet op onderzoek uit wil niet zeggen dat je jezelf dan meer kunt permiteren natuurlijk, de kneep zit hem er denk ik in dat velen niet zo graag eerst op onderzoek uit willen gaan maar meteen resultaat willen zien. Als je goed voorbereid op pad gaat , het onderwerp en biotoop goed kent dan hoeft er denk ik geen verstoring te zijn. Sommigen slaan hier de workshopleider nu misschien door deze topic al lijder geworden al bijvoorbaat neer. Ken hem persoonlijk en denk toch te weten dat hij echt wel weet wat wel en niet kan en er toch wel verantwoord mee bezig is .
Ik zag nog een grutto in prachtig licht op een paal zitten , wilde eerst stoppen maar dacht toen weer in een split second aan deze topic , keek wat schuchter om me heen en dacht toen laat maar ....

Groeten wim wilmers

Freek Wijffels

PostPosted: Wed 21 Apr 2010, 18:18    Post subject:
Ik heb vandaag 5 geoorde futen in 1 plaat weten te krijgen Laughing
Wat nou workshop? Very Happy

Als ik een 500mm + 1.4TC had, had ik er ook fatsoenlijke foto's van kunnen maken. (of camouflage zodat ze dichterbij kwamen)
De foto's zijn niet heel bijzonder, maar wel leuk om 5 geoorde futen op 1 foto te hebben Smile Er waren er 7, maar ik kreeg ze niet met zn allen in beeld.

@wilmers: Vooronderzoek is juist het leukste/beste wat er is. Alleen tips van goede vogelrijke gebieden zouden handig zijn zodat je op pad kan, maar verder lekker zelf uitzoeken wat je ziet en hoe je het gaat fotograferen. Ik ben het dus met je eens.
Over de verstoring weet ik niet zo goed wat ik moet vinden. Misschien spreken de futen juist van geluk dat ze genoeg leefruimte hebben om te kunnen verschuilen van die enge fotografen. Als je de futen in het nauw drijft en hun habitat te veel indringt vind ik het absoluut wel verstoring en dat is nu (nog) niet het geval. Zou wel zo zijn als er 30 drijfhutten op het water gaan.

Gr, freek
Reply with quote

Martijn de Jonge

PostPosted: Wed 21 Apr 2010, 18:36    Post subject:
Als je weet dat:

-natuurfotografen met grote lenzen in de gaten lopen
-het broedseizoen is begonnen
-er vorig jaar allerlei codes zijn ingesteld over natuurfotografie
-mensen natuurfotografen kritisch bekijken
-het voor de afstand tot de fuutjes niet uitmaakt
-je niet meedoet aan wetenschappelijk onderzoek

Waarom ga je dan met zes man tegelijk te water?

Groeten, Martijn
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Wed 21 Apr 2010, 19:12    Post subject:
Omdat:

- je de situatie hebt ingeschat
- de balts nog nauwelijks op gang was
- je een halve meter van de oever in het water zit
- je zit waar je normaal zou liggen
- de fuutjes zich er helemaal niks van aantrekken
- er dus niks aan de hand lijkt te zijn
- een paar centimeter in standpunt veel verschil kan maken
- je hoopt op een eigen topic op Birdpix

Aankruisen wat van toepassing is.
Back to top
Reply with quote

Martijn de Jonge

PostPosted: Wed 21 Apr 2010, 19:26    Post subject:
"- je zit waar je normaal zou liggen "

'Als je begrijpt wat ik bedoel', sprak heer Bommmel.
Back to top
Reply with quote

josephine

PostPosted: Thu 22 Apr 2010, 7:40    Post subject:
Het leukste vind ik het om alles zelf uit te zoeken. Heb er dan ook geen enkel bezwaar tegen om keer op keer terug te gaan naar Extremadura of Zeeland, op een bepaald moment ken je alle stekjes en pas dan wordt het pas echt leuk.
Je hebt mensen die elke keer iets anders willen en niet veel tijd hebben, en die zijn dan heel blij met een georganiseerd geheel, een half jaar later gaan ze dan naar Soedan of de Camarque, ieder zijn meug denk ik.
Over verstoring ben ik zelf een beetje verstoord (lees: ik heb daar wel mijn vragen over):
Je fietst ergens, ziet een leuke wulp in het weiland, en blijft staan om te kijken. Niks aan de hand. Als je je compactcamera pakt, niks aan de hand. Pak je je teletoeter: weg wulp!
Hoe komt dat nou? Hebben vogels een collectief geheugen, en doet zo'n dikke lens denken aan een jachtgeweer?
Rijden we met de auto, dan zie je onderweg iets van een buizerd, je gaat langzamer rijden en hij blijft zitten. Totdat je je camera er bij pakt! Weg buizerd!
Maken jullie dat ook mee?
Bij het bassin van Arcachon vertelde een fransman in een schuilhut ons, dat we de lens niet uit de kijksleuf moesten steken. Dat zou de vogels afschrikken. Hier in Nederland doet iedereen dat toch.
Waar doe je goed aan?
Leuke hobby, vogels schieten. Jagers vinden dat ook.
En om te slagen moeten we ze niet verstoren, want dan zijn ze weg en heb je gegarandeerd een mislukte foto (maar de jager misschien wel een dooie vogel).
KUNNEN DIE BEESTEN ER NIET GEWOON AAN WENNEN DAT FOTOGRAFEN GEEN KWAAD DOEN????? Rolling Eyes
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

Aad Verkuijl

PostPosted: Thu 22 Apr 2010, 7:48    Post subject:
Quote:
Pak je je teletoeter: weg wulp!

Heb vaak de indruk dat dit komt door het glas van de lens.
Misschien een bepaalde reflectie die de vogel afschrikt.

Aad

Chris Schenk

PostPosted: Thu 22 Apr 2010, 8:15    Post subject:
Beste Doodles,

"Je zit waar je normaal zou liggen."
Duikers of snorkelaars heb ik nog niet gezien.

"De fuutjes zich er helemaal niks van aantrekken."
Dat is niet helemaal waar.

"Je hoopt op een eigen topic op Birdpix ."
Dat is in ieder geval gelukt, en je weet wat ze zeggen, slechte reclame is beter dan geen reclame.....

Mvg,
Chris
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Thu 22 Apr 2010, 8:26    Post subject:
@Martijn en Chris,

Gelukkig bedoel ik wat jullie begrijpen Embarassed
Back to top
Reply with quote

Delo

PostPosted: Thu 22 Apr 2010, 14:21    Post subject:
josephine wrote:
Pak je je teletoeter: weg wulp!
Hoe komt dat nou? Hebben vogels een collectief geheugen, en doet zo'n dikke lens denken aan een jachtgeweer?

Vogels en dan bedoel ik vooral Roofvogels, zien idd zo een dikke telelens aan als geweer. Als je namelijk naar landen/gebieden gaat waar er weinig of niet gejaagd is in het verleden op vogels. Dan merk je vooral dat de vogels daar veel minder schuw zijn omdat ze geen slechte ervaringen hebben met mensen Smile
Back to top
Reply with quote

birdphoto

PostPosted: Thu 22 Apr 2010, 15:15    Post subject:
Het is zeker niet schokkend maar ik vind het niet kunnen. Kans op verstoring is aanwezig en bovendien heb je niets te zoeken in het water!

P.Teune

PostPosted: Thu 22 Apr 2010, 16:37    Post subject:
Ben vanuit bovenstaande eigenlijk wel benieuwd in hoeverre er sowieso door vogelaars/natuurliefhebbers als verstorend wordt gekeken naar mensen die bijvoorbeeld een drijfhut gebruiken om vogels te kunnen fotograferen...(toch een redelijk ingeburgerd fenomeen op BP)

Fotografisch bekeken lijkt het me voor een laag standpunt ideaal...(nu houdt ik toch regelmatig een stijve rug en nek over van dat 'plat op de buuk' liggen), maar in hoeverre het mogelijk verstorend werkt heb ik me tot dusver minder diepgaand afgevraagd...
Reply with quote

Chris Schenk

PostPosted: Thu 22 Apr 2010, 18:13    Post subject:
Een drijfhut lijkt mij minder verstorend omdat de vogel je niet kan zien en zolang je niet daar gaat liggen waar mensen ook vanaf de kant willen fotograferen heeft niemand er last van.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 2 of 4

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum