Nou Klaas, er is al een hoop gezegd door bovenstaande veel kan ik dus niet toevoegen zonder in herhaling te vallen.
Wel kan ik zeggen dat de duurste apperatuur niet altijd het beste is voor wat jij ermee wilt bereiken... bv de Nikon D3x (ook wel "The Boss" genoemd door Nikon) dit is een absolute top camera maar is meer geschikt voor landschappen en studio werk.
Het iso bereik is niet zo groot dus heb je goed licht of een hele vaste hand nodig, de raw bestanden zijn erg groot wat ten koste gaat van de snelheid en computercapaciteit.
Er zit geen automatische stofverwijdering op zodat je uit moet kijken met lens wissels en het is geen eenvoudige camera om te gebruiken door de vele mogelijkheden die er zijn.
Dus, als je een top Nikon camera wilt kan ik de D3S aanbevelen, supersnel, gigantische iso waardes , stofverwijdering, gewoon een superding .... dat is de D300s trouwens ook dat is een DX camera waarbij je nog wat voordeel hebt van de cropfactor.
Lenzen zijn een ander verhaal en zoals voorgaande al beschreven hangt dit vooral af van je manier van fotograferen, uit de auto, uit een hut, wandelend of fietsend etc.
Dan gaan gewicht en handteerbaarheid een bepalende factor worden.
De tip om alles eens te huren is zo slecht nog niet, kan makkelijk met het budget van jou en zal zich uiteindelijk dubbel en dwars terugverdienen door het plezier dat je van je gemaakte keuze hebt.
Succes met de zoektocht
grt John
Ps, zoals je ziet ben ik een Nikon gebruiker maar hetzelfde verhaal zal voor Canon ook wel gelden.