Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Apparatuur voor vogelfotografie?
Goto page Previous  1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 30 Oct 2010, 14:50    Post subject:
Valt mee, goede tip. Als je eerst alleen maar met JPEG kan werken, heb je later tenminste de raw files nog.
Back to top
Reply with quote

Douwe de Vries

PostPosted: Sat 30 Oct 2010, 14:50    Post subject:
@Josephine
Goed alternatief. Kan ik in mee gaan.
Back to top
Reply with quote

John Beukeboom

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 30 Oct 2010, 20:25    Post subject:
Nou Klaas, er is al een hoop gezegd door bovenstaande veel kan ik dus niet toevoegen zonder in herhaling te vallen.
Wel kan ik zeggen dat de duurste apperatuur niet altijd het beste is voor wat jij ermee wilt bereiken... bv de Nikon D3x (ook wel "The Boss" genoemd door Nikon) dit is een absolute top camera maar is meer geschikt voor landschappen en studio werk.
Het iso bereik is niet zo groot dus heb je goed licht of een hele vaste hand nodig, de raw bestanden zijn erg groot wat ten koste gaat van de snelheid en computercapaciteit.
Er zit geen automatische stofverwijdering op zodat je uit moet kijken met lens wissels en het is geen eenvoudige camera om te gebruiken door de vele mogelijkheden die er zijn.

Dus, als je een top Nikon camera wilt kan ik de D3S aanbevelen, supersnel, gigantische iso waardes , stofverwijdering, gewoon een superding .... dat is de D300s trouwens ook dat is een DX camera waarbij je nog wat voordeel hebt van de cropfactor.

Lenzen zijn een ander verhaal en zoals voorgaande al beschreven hangt dit vooral af van je manier van fotograferen, uit de auto, uit een hut, wandelend of fietsend etc.
Dan gaan gewicht en handteerbaarheid een bepalende factor worden.

De tip om alles eens te huren is zo slecht nog niet, kan makkelijk met het budget van jou en zal zich uiteindelijk dubbel en dwars terugverdienen door het plezier dat je van je gemaakte keuze hebt.

Succes met de zoektocht

grt John

Ps, zoals je ziet ben ik een Nikon gebruiker maar hetzelfde verhaal zal voor Canon ook wel gelden.

KlaasBruin

PostPosted: Sun 31 Oct 2010, 11:23    Post subject:
Een hoop informatie,bedankt daarvoor.
Huren is een goed idee, dat ga ik doen.
Back to top
Reply with quote

Michiel Janssen

PostPosted: Sun 31 Oct 2010, 11:32    Post subject:
Nog een goede tip: zorg voor een fatsoenlijke pc met een goed beeldscherm want uiteindelijk moeten die foto's toch het internet op of in een album. Ik heb sinds een week een nieuw systeem en het verschil is bijna onvoorstelbaar. Maar ik kwam dan ook van begin millenium 2 technologie...

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote

KlaasBruin

PostPosted: Thu 04 Nov 2010, 3:55    Post subject:
Vergeten te vragen: verzekeren jullie je fotospullen en waar?
En is er een limiet aan? Of kan je dat net zo gek maken als je zelf wilt?
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 04 Nov 2010, 13:53    Post subject:
KlaasBruin wrote:
Vergeten te vragen: verzekeren jullie je fotospullen en waar?
En is er een limiet aan? Of kan je dat net zo gek maken als je zelf wilt?

zoek effe op de site
ik meen dat als je een pixpas hebt, je korting krijgt bij de NOB verzekeringen. Weet niet of dit nog geldt. check op het forum.

Overigens. Als je zo XX hebt liggen om vandaag of morgen je apparatuur aan te schaffen, dan zou het kunnen dat je goedkoper uit bent zonder verzekering. De meeste fotografen letten een beetje op hun spullen en laten ze niet ´s nachts op het terras staan als ze zich lam gezopen hebben op Salau. En je gaat ook niet met je 600 mm lens voor je plezier een markt vol zigeunerjochies induiken. Zoals ook die zigeunerkinders niet heel makkelijk met je 600 mm lens gaan lopen.

heel verhaal, nog behoorlijk gepolariseerd ook. maar misschien begrijp je de pointe.
Back to top
Reply with quote

Art

PostPosted: Thu 04 Nov 2010, 22:08    Post subject:
KlaasBruin schreef:
Quote:
Gewicht van de lens maakt weinig uit. Die zal ook wel eens in de schuilhut blijven staan.

Ga in geval van verzekeren dan wel even na of het gedekt is als je spullen weg zijn als je terug komt. Sad

groeten Art
Back to top
Reply with quote

DeBob

PostPosted: Fri 05 Nov 2010, 8:43    Post subject:
Een verzekering heeft natuurlijk niet alleen nut bij diefstal maar ook bij bv. waterschade. Ik kan me nog een verhaal herinneren van iemand die bij het fotograferen van een IJsduiker met lens en al van een steiger af viel...

Gr, Bob

KlaasBruin

PostPosted: Sat 06 Nov 2010, 16:09    Post subject:
Art wrote:
KlaasBruin schreef:
Quote:
Gewicht van de lens maakt weinig uit. Die zal ook wel eens in de schuilhut blijven staan.

Ga in geval van verzekeren dan wel even na of het gedekt is als je spullen weg zijn als je terug komt. Sad

groeten Art

Daar heb je wel een punt, het is wel een priveterrein maar je weet maar nooit.
Heb vorig jaar sterresporen gefotografeerd en dat is een langdurig klusje. Was in Duitsland en zo koud dat we weg gegaan zijn en twee uur later weer terug stonden de twee camera's ernog wel de frontlens bervroren. Achteraf niet slim om alles onbeheerd achter te laten maar was een onbewoond gebied en de dieven komen daar toch niet.
Bedankt voor de tips over de nob, ga me ereens in verdiepen.
Vallen kan inderdaad altijd.
Back to top
Reply with quote

Wim Bloemink

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 06 Nov 2010, 18:22    Post subject:
Ik denk dat wij een beetje in de maling worden genomen 25.000 euro! spullen in de schuilhut laten staan. Ik heb grote twijfels bij dit soort verhalen daar draai ik iets te lang voor mee.
Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6
Canon Extender EF 1,4
Lowepro Slingshot 200 AW
Brenner Birdwatching schuiltent

Manfrotto 680B monopod B1

www.vogelsinnederland.weebly.com
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Sat 06 Nov 2010, 22:00    Post subject:
niks mis mee toch? in de maling genomen worden. Zolang het mij geen 25.000 mille kost.
Ik vind het wel leuk om te bedenken wat voor setje ik zou hebben voor 25 mille. niet om het moeten hebben, maar gewoon om er over na te denken. me lekker te verlekkeren.

(lijkt mij overigens niet wim, dat we in de maling genomen worden).
Back to top
Reply with quote

janhop

PostPosted: Sun 07 Nov 2010, 11:35    Post subject:
Als je 25000 euro te besteden hebt is het misschien een optie om tegen betaling de fotos door iemand anders, met veel ervaring te laten maken. Je spreekt af dat jij je naam mag toevoegen, omdat je de rechten meekoopt en je kan lekker thuis wachten tot de plaatjes bezorgd worden.
Maak een lijstje van soorten waarvan je fotos wilt hebben.
Laughing Very Happy Cool

Jan.
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Sun 07 Nov 2010, 14:06    Post subject:
Alhoewel ik ook een beetje twijfel over het 'waarheidsgehalte' van de topic-starter nog een paar puntjes van overweging bij aanschaf van de apparatuur (misschien hebben anderen er ook wat aan):

- als je vaak vanaf een vast punt (hut in bos) fotografeert, is een zoomlens heel handig. Dan kun je varieren in vergroting, zonder met lenzen of converters te hoeven klungelen. In dat opzicht heeft Nikon 1 meesterlijke lens die bij Canon nog ontbreekt: de AFS 200 - 400 mm f4 ED G VR (inmiddels is type II uit, die schijnt nog beter glas te hebben....). Ook een 70-200 mm f2.8 met 1.4x converter (canon of nikon....) kan een handige keuze zijn hierin. Ook is er nog dat monster van sigma, de 300-800 mm f5.6
- stem je merkkeuze dus vooral af op de beschikbaarheid van lenzen. Zowel Nikon als Canon hebben mooie vaste brandpunten in 400, 500 en 600 mm, en Nikon heeft daarnaast die mooie 200-400 mm zoom. Verdiep je ook in de diverse body's, de Nikon full frame body's (aantal modellen in D3 sersie) bijvoorbeeld hebben meer foto's per seconde in zich t.o.v. de full frame body's van Canon (1Ds mark III en 5D mark II). Is maar 1 van de te bedenken puntjes in je keuze.....

Verder: voordeel van de dure merktele's van Canon en Nikon is dat ze nogal waardevast zijn. Als ze in goede staat blijven, kun je ze met relatief lage afschrijving tweedehands verkopen. De vraag van dit soort lenzen tweedehands blijft groot (toenemen?). Bij camera's gaat dat helaas niet op, die schrijf je gigantisch snel af door o.a. de snelle komst van nieuwe modellen.

Succes en groet,

Joep

Jobro

PostPosted: Mon 08 Nov 2010, 17:00    Post subject:
Nog even over de apparatuur, ik sluit me helemaal bij mensen aan. Zoals je in mijn onderschrift kan zien fotografeer ik met een Nikon D3000 en een 18-105mm lens. Zelf vind ik dat ik hier al hele mooie plaatjes mee heb geschoten, ondanks de recensies over "beginnerscamera" en slechte ruisprestaties. Uiteindelijk loop je tegen de beperkingen van je lens aan, niet van je body. Zelf vind ik de lens te kort, ik zou liever een 70-300 willen, maar dat wordt nog even sparen. Ik heb verder nog geen beperkingen over de body, dus investeer in betere lenzen dan een betere body. En: met veel zoombereik kom je er niet!

KlaasBruin

PostPosted: Thu 11 Nov 2010, 8:14    Post subject:
De schuilhutten staan op priveterrein en dan praat je over een behoorlijk terrein. Zelfs al zal je op dat terrein kunnen komen dan vind je die hutten niet.
De apparatuur kan daar rustig blijven staan.
Ik heb inderdaad een groot budget en ik ben mij ervan bewust dat dat weerstand oproept of zelfs irritatie.
Dat mensen bij mijn verhaal vraagtekens zetten kan ik wel begrijpen aan de ene kant maar aan de andere kant niet.
Het zij zo. Vrij zinloos omdaar diep op in te gaan.
Grote kans ook dat ik dat hele budget niet zal gebruiken. Ik heb wel begrepen dat de lens het belangrijkst is dus ik zal waarschijnlijk geen topbody kopen van Canon of Nikon. Een 7D of een D300s zal het klusje wel klaren. Iemand mailde mij om ook eens naar de Sigma 300-800 te kijken en iemand anders raadde mij weer aan om het bij een merk te houden ivm afstellen van je apparatuur. Ik denk dat Canon en Nikon niet geneigd zijn je body af te stellen met een Sigmalens.
Maar dat zou ook bij een onafhankelijke zaak kunnen.
Samenvattend zou ik kiezen voor de Canon 7D en een 600mm f4.0 en dat wat andere lenzen erbij of voor de Nikon 300Ds en een 600mm f4.0 en wat andere lenzen. Voordeel van Canon is hun 400 f5.6, voordeel van Nikon is hun 200-400 f4.0.

Ik loop al jaren mee in de fotografie alleen nog nooit een lange lens gebruikt. Met de basisprincipes ben ik wel bekend.
Dit is een nieuwe tak van sport voor mij.
Nogmaals bedankt voor het meedenken.
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Thu 11 Nov 2010, 17:04    Post subject:
Dus enige erkenning is dus aanwezig. Dat is mooi.
Een lange lens (600/4 Shocked ) is wel een grote stap meteen. Ik zelf zou er moeilijk goede foto's mee maken, omdat het gewicht ontzettend groot is. Laat staan een 300-800mm. Dan moet je toch wel een goed lange lens techniek hebben. En tja, het is natuurlijk niet om mogelijk om die techniek te gaan leren. Ik zelf zou hebben gekozen voor een 500mm F/4 met een 7D bijvoorbeeld.
Een 5D mark II met een 600mm F/4 is ook erg leuk. Er goede sensor natuurlijk van 21,1 mp. Zeker een betere sensor dan de 7D. Als je vanuit een schuilhut fotografeert is zoveel mogelijk mm's ook niet van belang lijkt me.

Als ik het geld had dat u kunt besteden, had ik ook zo'n lang ding gekocht als ik eerlijk moet bekennen. 600mm F/4 L IS II USM (stuk lichter dan de oude versie) met een 1Ds mark III!!! geweldig lijkt me.
In uw geval lijkt me een 5D mark II een perfecte body. Daar kunnen fantastische resultaten uit voort komen.

Veel succes met de keuze!

Gr Jeff, Wink

Mies
Moderator
Moderator

PostPosted: Thu 11 Nov 2010, 17:35    Post subject:
Jeff, je moet niet vergeten dat je met een 600mm niet zo heel dichtbij kunt fotograferen, zo'n 5 of 6 m is de minimale scherpstelafstand en zelfs dan nog is een zangvogel niet beeldvullend te krijgen met een full frame camera! Met een cropcamera lukt dit net, en je neemt toch niet een FX camera om te gaan croppen?
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Thu 11 Nov 2010, 18:01    Post subject:
Tja, daar heeft Mies gelijk in. Dan maar allebei nemen Very Happy .
een 12mm tussenring kan een goede optie zijn. Om ze dichterbij te krijgen. (van 5,5 naar ong. 4m). Die neem ik er zelf wel bij als ik een 400mm F/5.6 L USM koop.

Gr jeff,

Korandoke

PostPosted: Mon 22 Nov 2010, 0:54    Post subject:
even het draadje gevolgd.
ik zou zeggen als je het geld ervoor hebt waarom niet ?
een setje dat ik zou aanschaffen,
1D mk4 en een Canon EF 600mm F 4.0 L IS II USM
een deftig statief met schommelkop.
en voor de rest veel geduld en oefenen (4 weken in een schuilhut zijn geen uitzonderingen om je foto te maken)

veel succes
Korandoke

Jeffrey van Houten

PostPosted: Mon 22 Nov 2010, 8:12    Post subject:
Ja, wat korandoke zegt.
Fantastische set. (3.800 + 14.000 + statief) Dan zit je al wel bijna op de 20.000 euro. Ik had dat ook gedaan als ik het geld had.

Ben benieuwd wat het wordt.

Gr Jeff Wink

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Mon 22 Nov 2010, 10:22    Post subject:
@Jeff, hoe kom jij aan een bedrag van 14000 Euro voor een 600mm? De 1DMKIV kost ongeveer 3900 Euro, de 600mm F4.0 L IS komt op 7800 Euro. Type II lens is er nog niet eens, en zal als die al uit komt, pas volgend jaar verschijnen en daar zijn de prijzen nog niet van bekend.

Alles is al gezegd. Mijn advies: ga naar een grote fotoboer en ga kijken, camera body`s vasthouden, lenzen bekijken en vasthouden etc. Verder als je voor je zelf weet wat je wilt fotograferen wordt het al een stuk makkelijker.
Ga je specifiek voor vogels: millimeters!, kom je altijd te kort Wink
Na 32 jaar fotograferen ziet mijn ideale combinatie er ongeveer zo uit:
Canon 1DMKIII
Canon 600mm f4.0 L IS
Canon 70-200mm eventueel te gebruiken met 1,4x en 2x converter
Canon 300mm f2.8 L IS of zelfs de 300mm f4.0 L IS. (moet ik nog een keer tegen aan lopen voor weinig Very Happy )
Verder nog wat groothoekspul:
17-35, 24-70mm
150mm Macro.
Hier kan ik alles mee.

Groet,
Ruud

Jeffrey van Houten

PostPosted: Mon 22 Nov 2010, 16:29    Post subject:
Haha, nee ik ga dat ook helemaal niet kopen.
Dat zou ik kopen als ik het geld had.
Die 600/4 L IS II USM komt pas in Maart als ze dat gaan halen.

Er komt misschien ook nog een Sigma 120-300mm EX DG OS HSM aan die mijn interesse wel wekt. Een 600/4 überhaupt is onbetaalbaar voor mij, maar wel erg leuk om te zien hoor.

Ik ben nu aan het sparen voor een 400/5.6 ... Andere koek dus.

Het gaat hier niet echt om mijn keuze. Het gaat om Klaas.

Trouwens je hebt wel een mooie set hoor Ruud.
Daar droom ik nu van.

Gr Jeff Wink

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Mon 22 Nov 2010, 19:09    Post subject:
@Jeff,
Het heeft mij ongeveer 7 jaar gekost om deze set bij elkaar te krijgen Very Happy
Je hebt dus nog even...

groet,
Ruud

KlaasBruin

PostPosted: Tue 23 Nov 2010, 16:31    Post subject:
Ik had afgelopen weekend de Canon 7D en de 600mm f4.0 en een 1,4TC mee. Kreeg ook nog de nieuwe Sigma 50-500 mee. Zag een tijdje geleden op Gelderlandtv dat Ruben Smit er ook een heeft en daar zeer tevreden over is.
De lange lens stond op een Gitzo 5541 en daarbij de Wimberly kop.
Werkte allemaal perfekt in mijn ogen, zat gezien ook. Veel kool en pimpelmezen, paar glanskoppen en kuifmezen maar ook twee kruisbekken. Een sperwer kwam de boel even verstoren maar lang bleef ie niet zitten. Kwa foto's viel het wat tegen, ik had een bepaald idee voor ogen en dat is niet gerealiseerd maar lag aan mij.
Volgende week de Nikon D300s en de 600mm f4.0 proberen en dan maak ik de keus. Daarbij zal ik zowel de Wimberly als Ditmar Nill kop gebruiken, de winkelier had een voorkeur voor de laatste.
Uiteraard zal er ook een macrolens en lenzen voor landschappen bij komen. Er zitten vanaf eind mei ook Koninginnepages op het terrein en die zijn de moeite van het fotograferen wel waard. Een macrolens kan dan handig zijn maar daar zal ik op een ander forum de vragen moeten stellen.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page Previous  1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 3

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum