Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Natuurfotografie-benodigdheden advies bij Nikon 300mm f/4
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 18 Jan 2011, 21:51    Post subject: Weet iemand waar ik dit objectief kan kopen
Hallo allemaal ik ben hard aan het zoeken naar dit objectief
Sigma 100-300mm F4.0 ex dg apo if hsm voor Nikon
Weet iemand waar ik dit objektief kan kopen voor een redelijke prijs ??
Gr Chris
Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote

JDirks

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 18 Jan 2011, 23:02    Post subject:
Ha Chris,

Zou je hier een apart topic voor kunnen openen ipv het in mijn topic te vragen!? IMO niet heel netjes.
Bij voorbaat dank!

Groeten Jordi
Tamron AF 70-300mm 1:4-5.6 Tele-Macro (1:2)
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 19 Jan 2011, 8:42    Post subject:
freek W wrote:
peter wijn wrote:
... Sluitertijden van 1/focale lengte zijn in NL lang niet altijd bereikbaar bij fijnere isowaarden en diafragma die een mooi beeld leveren. In principe moet je ook met 1/30s of langere tijden kunnen fotograferen (afhankelijk hoe stil je onderwerp zit...). Maar daarvoor is een goed statief nodig (of beter pitten-/bonen-/rijst-/duivenvoerzak).
Vind ik heel goed kunnen. Maar ik schiet ook niet telkens op f9 en ben ook niet bang om de ISO hoger dan 200 te zetten. Omdat de scherptediepte al snel grootgenoeg is en omdat het je achtergrond vaak alleen maar onrustiger maakt.
Ohja, en omdat mijn 400mm niet eens kan diafragmeren Shocked Rolling Eyes Maar ik zou het alsnog niet doen als ik het wel kon. f7.1 lijkt mij de max. (extreme closeups uitgesloten want dan heb je al snel een grotere scherptediepte nodig)

Mn lens heeft geen stabilisatie en gebruik bijna nooit een statief (omdat ik het niet fijn vind werken). M'n lens staat dus standaard op 5.6 en ISO vaak op 400. Ik heb eigenlijk altijd sluitertijden die snel genoeg zijn om uit de hand te schieten.
Ga je zo meteen, een uur of 9.30, naar buiten? Of blijf je dan gewoon binnen?
Quote:
1/30ste? Veel te lang als je het mij vraagt. Dat kan alleen als je camera op statief staat, je een draadontspanner gebruikt en als je onderwerp helemaal stil staat.
duh, jij gebruikt toch nooit een statief, hoe weet je dat dan Smile? Nee, het gaat niet van zelf, nee, niet alle foto's zijn scherp (en dan nog vaak door een bewogen vogel), maar: ja, het kan prima als je goed op de lens leunt. Bij slap licht - zoals je straks buiten kunt zien - kun je beter niet een te hoge iso-waarde gebruiken (vind ik).Als je dan 1/30s haalt en F5,6 en iso400, dan ben ik blij. Af en toe zal ik iso 800 proberen en 1/125s en F4, als het beest niet stil zit, of de wind aan mijn jas trekt (helaas allemaal al weer een jaar geleden Sad )
Quote:
Ik snap ook niet waarom VR/IS zo nodig uit moet op statief. Als je lens stil staat op je statief en de IS staat aan, beweegt je beeld zó langzaam dat je zelfs met, pak m beet, 1/200 de beweging al bevriest. Waarom zou je IS dan perse uit moeten zetten als je boven die sluitertijden zit?
omdat de fabrikant niet altijd uit zijn nek kletst in de gebruiksaanwijzing. Er zijn trouwens grote verschillen, met de ene lens kan het wel, met de andere (oudere) niet. Net zoals je een flitser alleen gebruikt als het beeld er mooier van wordt, is het ook zinnig IS / VR uit te zetten als het beeld er minder mooi van wordt. (het negatieve effect van een flitser is wel veel makkelijker te herkennen dan dat van VR/IS. Tenzij het ding gaat slaan 'tok tok tok', dan herken je het aan het geluid dat ie uit mag.). Ik heb jarenlang gedacht dat VR / IS ten koste gaat van de autofocus rekenkracht van de camera, maar dat kan niet, want dat rekenwerk gebeurt in de lens zelf (ben ik nog steeds niet 100% zeker van).
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 19 Jan 2011, 8:43    Post subject:
zijn er eigenlijk mensen die een 'korte' en 'lichte' lens als 300 F4 (met convertor) op een zwenkrek gebruiken?

Hoe bevalt dat?
Reply with quote

jackfromghent

PostPosted: Mon 24 Jan 2011, 22:50    Post subject:
Hoi,

ik gebruik een Nikkor 300 f4 met een TC 1.4 waar ik zeer tevreden over ben.
Heb hierbij een gitzo statief GT2531 EX en een balhoofd Markins Q10
Deze combinatie is voor mij prima en bovendien ook nog geschikt om er wat macro mee te doen.

MVG

Erik

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum