Gender: Male Age: 44 Joined: 30 May 2005 Posts: 536 Location: sexbierum
Posted: Mon 12 Nov 2012, 23:51 Post subject:
Juist ja.
Dit heeft niet veel zin zo maar misschien hebben andere lezers er nog wat aan.
Zonder twijfel en discussie is pentax goed. Maar sony, nikon, olympus en canon etc ook.
Maar nu vraag je advies aan vogelfotografen. Waar misschien wel 97,5% met nikon / canon fotografeert.
Goh, zou je dat dan toch niet een beetje aan het denken moeten zetten? Ongeacht je haarkleur?
O ja, mijn canon meuk is ook waterdicht. En veel nikon meuk is dat ook. Mijn 3 stuks 350d, 30d, 3 stuks 40d, 2 stuks 5d, 1DSmkIII etc en zelfs mijn nikon D300 hebben mij ook nog nooit in de steek gelaten. (Nu lieg ik, er stond eens error 99 in het display of zo, aar dat was zo weer weg) Tevens was mijn canon 50mm F1,4 ook scherp.
Wel nu, nu dat geen reden meer kan zijn om niet te kiezen voor een ander merk probeer ik nog even een reden te geven waarom het wel zou kunnen.
Een willekeurig lenzen verhaal uit het leven van een vogelfotograaf.
Als beginnend en oriënterend vogelfotograaf begin je wel eens met een sigma 50-500. Vervolgens blijkt die lens toch wat tegen te vallen en koop je een canon 100-400. Al snel kom je erachter dat een zoom een groot compromis is als het om vogelfotografie gaat. Je koopt de 400 F5,6. Maar al snel mis je de stabilisatie en wil je wat meer. Goed, een 300 F2,8 dan maar om het maar eens goed aan te pakken.
Eindelijk een wereld lens. Na 2 jaar wil je toch wat meer mm's en besluit je om een 500mm F4 te kopen.
Veel suc6 met je pentax setup.
Als je 100% overtuigt bent dat je altijd zal kunnen blijven fotograferen met de 300 F4, dan zou ik ook niet overstappen. Maar volgens mij ben je oriënterend en beginner. Er zijn ondertussen heel wat mensen overgestapt van sony, pentax of olympus naar nikon en canon. En dat zijn meestal dure geintjes.
O ja, pentax schieters of leica schieters, DAT zijn elitaire snobs.
(Misschien woord eens opzoeken?)
Tevens ook fijn dat een aantal van je sigma lenzen het prima doen. Als je goed leest kun je alleen al in dit topic wat andere verhalen lezen. Het komt er op neer, dat als je je materiaal ehh, heel erg goed gebruikt, of misschien wel mishandeld, sigma iets minder goed uit de verf komt. Nou ja, die verf komt er wel eens uit, maar dan uit je lens zelf. Hopelijk blijven je diafragma lamellen niet hangen, of verbrand je AF motor niet en schiet je niet te laag bij de grond. Nu is het niet de bedoeling dat ik thuis bezocht wordt door het "sigma team"
Maar je hebt nu eenmaal producten voor professioneel en semi professioneel gebruik. Ik ben een "mooi weer vogelfotograaf" die zelden schiet, maar de meeste mensen hier vinden professionele kwaliteit toch wel heel fijn. Helaas is sigma een B-merk, bedenk dat wel even van te voren. Maar misschien schiet je ook alleen maar met mooi weer. _________________ De nodige kilo's canon....
Gitzo carbon + wimberley
www.natuurplaten.nl
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Tue 13 Nov 2012, 12:53 Post subject:
Pentax is ook bezig met een 500 meen ik
correctie
HD PENTAX DA 560mm F5.6ED AW
nog niet te koop. Ik meen dat ie al vrij lang nog niet te koop is.
Pentax supertele's zijn moeilijk te krijgen. Weinig (internet)winkels hebben het in de collectie.
Pentaxcamera's zijn goedkoop voor wat ze bieden. Goed spul. Lenzen ook vaak erg goed, maar peperduur, wegens lage omzetcijfers. EDIT: peperduur is overdreven. Wel duurder dan op basis van specificaties vergelijkbare lenzen van Canon/Nikon (en wellicht ook Sony, Sony houd ik niet zo bij).
Tweede hands markt is nihil. Dat wil zeggen erg lang wachten.
Ik vind het een interessant merk, maar niet voor vogelfotografie. _________________ hi lui
mooi licht
Last edited by peter wijn on Wed 14 Nov 2012, 8:31; edited 1 time in total
Je moet het wel durven, rondlopen met z'n witte toeter. Dat gaat weer net een stuk verder dan zo'n lichtgrijze Canon. Aan een score op de schaal van Snob durf ik me niet te wagen.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum