Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Geluid bij Utrechtse Blauwborsten
Goto page Previous  1, 2, 3

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 13 Apr 2007, 11:38    Post subject:
Zomaar een ochtend op het werk. Komt een natuurliefhebbende collega naar mij toe, zonder al teveel verstand van vogels, maar wel met een beetje kennis van wetgeving en in het bezit van gezond verstand:"He Luc, je mag nu toch geen vogels met een geluidje lokken? Ik was namelijk dit weekend op Texel, en daar zag ik in de duinen bij bij De Koog twee mannen met lenzen, formaatje Bazooka, en die hadden een boxje in de struiken opgehangen waar hard een mooie zang uitkwam. Ik heb er wat van gezegd dat dat volgens mij helemaal niet mocht, en ze reageerden nogal schuchter alsof ze donders goed wisten dat ze fout zaten...zijn dat nou vriendjes van jou?" (op die locatie zag hij, tot zijn grote vreugde, ook zijn eerste blauwborst).

Er valt nog veel te doen.
Back to top
Reply with quote

Ted

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 13 Apr 2007, 12:47    Post subject:
Tja,

Ook gister zag ik bij de waterspreeuw (die ik overigens niet heb gezien) ook iemand met een formaatje bazooka langs de beek lopen die niet toegangkelijk is voor publiek. Na een opmerking haalde hij zijn schouders op en zei dat het goed bewandelbaar was....

Al de mensen zelf van geen kwaad bewust zijn, hoe kan dit gedrag ooit veranderen??

Adri Clements

PostPosted: Fri 13 Apr 2007, 13:03    Post subject:
JP Balkenende is dus zo gek nog niet met zijn normen en waarden gedoe Laughing

Was gister even bij de cetti's wezen kijken in het Develbos.
In de omgeving waar vriend cetti zit zijn de afgelopen dagen vele paden gemaakt,
zelfs zijn er wonderschone gaten in de rietkraag ontstaan #evil

Exclamation
Sigma 50-500 F4-6.3
Back to top
Reply with quote

Remco Gulien

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 13 Apr 2007, 16:49    Post subject:
goh wat erg gaten in het riet.... als iemand zijn hond kwijt is in een natuurgebiedje ofzo en die gene gaat hem vervolgens zoeken hoor je niemand dat de hele bende is platgetrapt.... Om maar te zwijgen over kinderen.... Maaar als er een paar birdpixxers langs komen is het een ander verhaal.....

ja ja ja

Beetje aanstellerij van veel mensen hier hoor....
Kan ook aan mij liggen dat ik het een beetje overdreven vind allemaal...

Canon EOS 40D... EF 500 F4 IS USM
Back to top
Reply with quote

Zeger

PostPosted: Fri 13 Apr 2007, 17:16    Post subject:
Ach Kind,jij hebt meer verstand van MSNen zo te zien,er is wel een verschil,in de meeste gebieden mogen geen honden lopen en ik denk dat daar ook weinig kinderen spelen,als het aan jou ligt wordt alles plat gewalst en het intresseerd je waarschijnlijk niet zo veel,jammer dat je ook mensen hebt die er zo over denken Confused
Back to top
Reply with quote

Remco Gulien

PostPosted: Fri 13 Apr 2007, 18:12    Post subject:
Daar ben ik inderdaad goed in ja... Maar dat staat volgens mij los van deze discussie hoor. En nee het interesseert me inderdaad vrij weinig als een stukje van 10 meter wordt plat getrapt.... paar maanden later staat alles er gewoon weer mooi bij hoor.... En wat maakt uit als er een stukje plat getrapt is ?? het is hooguit een paar weken dat er plots een hoop mensen op die stek komen staan en de rest van het jaar is gewoon weer rustig en kan alles weer prima groeien..... Kijk maar naar dei blauwstaart bijv... Alles is daar echt aan gort gelopen, ik denk dat als ik daar morgen heen zou gaan er alles gewoon weer mooi bij zal staan hoor.

Dus het maakt mij inderdaad geen bal uit als er een stukje vertrapt is...
Gelukkig zijn het maar super kleine deeltjes nederland waar dat gebeurd, dat het niet eens opvalt als je er langs zou lopen zonder het te weten.

Back to top
Reply with quote

Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Fri 13 Apr 2007, 19:21    Post subject:
Ik vind dat je nu over de streep gaat.

Birdpix maakt het wel degelijk uit of alles platgetrapt wordt. Ik verwijs naar onderstaand citaat uit onze gedragscode. Respect voor het leefgebied van de vogel is een vereiste. Het geen bal kunnen schelen dat alles platgetrapt wordt valt daar niet onder. Jouw betoog dat het allemaal niets uitmaakt valt ook onder de categorie baarlijke nonsens.

Dus als het je géén bal uitmaakt dat alles platgetrapt wordt dan ben je wat mij betreft niet welkom op Birdpix. Beschouw dit maar als een laatste waarschuwing.

Marcel

Uit oze gedragscode

Quote:
Basisprincipe
Bij het beoefenen van vogelfotografie mag noch het leven, noch de levenswijze van de vogel in het gedrang worden gebracht. Het behoud en het welzijn van de vogel en zijn omgeving prevaleren altijd boven de foto. De toepassing van dit principe vereist een zekere basiskennis inzake natuurbehoud en ecologie. Soortenkennis en kennis inzake gedrag en ecologie van de gefotografeerde soorten, zal de toepassing van het basisprincipe ten goede komen.

Reply with quote

Rudi Debruyne

PostPosted: Fri 13 Apr 2007, 19:31    Post subject:
Ik vraag me af wanneer de BP-ers een uniform gaan aantrekken om zich beter kenbaar te maken in de natuur, vervolgens kunnen de Mod's dan een isigne dragen en een paar strepen meer op hun schouders plakken...
Misschien kan hen ook de mogelijkheid toegeëigend worden om ook een bon te schrijven, liefst te voordele van dit prachtige medium.
Ik zou me er lang niet meer over verbazen indien het hierboven geschrevene als serieus wordt beschouwd. Ik had nog niet meegedaan aan deze hetze, maar nu wel met één "boodschap" Relativeer allen aub een beetje?

Groet lieve mensen.
Canon 5D Mark2 en 7D - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 & 600 1:4 L IS USM - Ext. EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Whimberly schommelkop & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Manfrotto vdkop 501.
Back to top
Reply with quote

Adri Clements

PostPosted: Fri 13 Apr 2007, 19:32    Post subject:
Ben wel benieuwd wat jij (firecow) onder natuurliefde verstaat.

Gr.
Iemand die niet weet hoe te msn'en, waar hij soortvan trots op is Wink
Sigma 50-500 F4-6.3
Back to top
Reply with quote

cor visser

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 13 Apr 2007, 19:39    Post subject:
En zo wordt alles van kwaad tot erger, zucht.
Reply with quote

david ruijs

PostPosted: Fri 13 Apr 2007, 19:46    Post subject:
Je had het net zo mooi afgesloten, Cor.
Ik geloof dat we allemaal slim genoeg zijn om te weten waar we aan toe zijn, dus kunnen we er allemaal aan werken.

Groet David.

peter wijn

PostPosted: Fri 13 Apr 2007, 20:09    Post subject:
ik zal zo een foto plaatsen op nederpix hoe het eruit ziet als de koeien de wei verlaten.

Wel fijn dat iemand deze ongenuanceerde uitlatingen doet. Dan ziet iedereen dat het waar is. Wel jammer voor jou firerund, want je krijgt alle vuurwerk over je heen... Ik kan me namelijk niet voorstellen dat jij de enige bent die daar maar raak trappelt.
Trouwens, ik heb je ooit horen zeggen dat jij je behoorlijk gedroeg daar. Dus misschien is het wel onterecht dat je van alles over jezelf afroept?

Inhoudelijk (?): Natuurlijk herstelt de natuur zich. Kijk maar naar verlaten - volstrekt verontreinigde - bedrijfsterreinen. Alleen rond de zinkfabrieken in Mol (B) is (nog) totale woestenij. Dat bereiken we zelfs niet in de Brabantse Kempen. Maar om dat natuurlijke herstel aan te wenden om maar aan te trappelen over die schone plantjes... Gooi jij je afval ook zo op straat, zo van het verrot toch wel? Inderdaad het verrot met-er-tijd. En tot die tijd ziet het er verrot uit.
ronduit idioot, wat een bekrompen redenering. Ik blijf me verbazen.
Back to top
Reply with quote

Tim

PostPosted: Fri 13 Apr 2007, 20:13    Post subject:
Ik heb eerder een reactie op deze discussie geplaatst (pag. 2) waarin ik mijn visie gaf. Ieder moet er maar mee doen wat hij/zij wil.

Heb je echt respect voor de natuur, dan trap je niets plat, geen gaten in rietkragen e.d. Bij ons in Friesland krijg je er een fikse bekeuring voor als je wordt betrapt.

Maar wat is nou die drang mensen. Die ene vogel ten koste van zijn leefgebied???
De "heb" om te kunnen laten zien dat je die ene foto hebt gmaakt???
De -tig ratings op birdpix???

Maak je mooie plaat met respect voor de leefomgeving van je zo beminde vogelsoort.

En o ja, de hondenbezitters. Ik weet niet hoe het bij jullie is geachte forumleden: in Friesland moeten alle honden aangelijnd zijn en er wordt gecontroleerd ook. In de natuur als in de woonwijk.
Dat zijn de regels en daar houden we ons aan.

Lesley van Loo

PostPosted: Fri 13 Apr 2007, 20:24    Post subject:
ik zag pas bij de oostvaarsersplassen ook allemaal gaten en paden in het riet maar dan echt heel erg, het leek wel alsof er een kudde herten doorheen was gelopen, ............. oh, dat was ook zo. Confused

jullie strooien trouwens wat af met die waarschuwingen.

peter wijn

PostPosted: Fri 13 Apr 2007, 21:02    Post subject:
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=34127&recent=1

Zo maar een beeld van een stukje utrechts landschap. nog een slechte foto ook. misschien dat een extra stapje een betere foto had opgeleverd?
Back to top
Reply with quote

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

PostPosted: Fri 13 Apr 2007, 21:41    Post subject:
Quote:
in Friesland moeten alle honden aangelijnd zijn en er wordt gecontroleerd ook. In de natuur als in de woonwijk.
Dat zijn de regels en daar houden we ons aan

Zo lief zijn we echt niet in Friesland.

Ik doe voor "it Fryske Gea" wat voorlichting over de Friese kwelders. Op een dag, tijdens storm met hoogwater, Liep er een vrouw met een losse hond. Alle hazen waren op de zomerdijkjes gevlucht en konden nergens heen. De hond van de vrouw ving een haas en beet die dood. Ik heb haar aangesproken met mijn officiële jas aan. Haar excuus was: "Maar ik ben ook van it Fryske Gea". Zoiets is toch niet te geloven. Dat is niet eens meer overtreden, dat is gewoon ontzettend dom. En zo lopen er veel meer.

Neem daarbij nog de stevige Roofvogelvervolging in onze provincie. Je hoeft er helemaal niet trots op te zijn. Ons geluk is dat we toevallig nog zoveel ruimte hebben dat het niet echt opvalt.

Remco Gulien

PostPosted: Fri 13 Apr 2007, 22:31    Post subject:
[quote="peter wijn"]http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=34127&recent=1

Nou nou een paar plat getrapte plantjes........... Misschien staat mijn voetafdruk daar ook wel op. Het spijt me dan hoor !

En die laatste waarschuwing ?? Prima hoor, lig ik niet wakker van

En nee tuurlijk gooi ik mijn afval niet op straat, dat heeft totaal niks met deze discussie te maken.... Wat mij gewoon stoort is dat poes lieve gedrag van iedereen... Ja oke we zijn allemaal natuur liefhebbers anders ga je ook niet vogeltjes etc fotograferen maar dat hele gedoe om een platgetrapte struikjes gaat me gewoon te ver..... Kijk ik natuurlijk ook niet door een riet gebied alles lekker plat trappen om achter een vogeltje aan te zitten, maar als ik iets dichterbij kan komen door wat riet stengeltjes te vertrappen doe ik dat gewoon hoor. Dat riet hersteld zich zelf prima....

Ik ga me er verder ook niet meer mee bemoeien anders raakt deze discussie nooit klaar, of zal hij net zolang door lopen tot de volgende gaat klagen over een nieuw plat getrapt stukje ? Wink

Back to top
Reply with quote

Hans Bossenbroek

PostPosted: Sat 14 Apr 2007, 10:34    Post subject:
Wat mij opvalt: iedereen is hier roomser dan de paus. Het doet me weer ernstig denken aan de Blauwstaart-hype.

@Adri: de paadjes bij de Cetti's Zanger in het Develbos zijn er al jaren. Bij die Graszangerplek zijn er wél duidelijk paadjes ontstaan - en het beest is nog aanwezig.
Fotografeer nog analoog. En vrijwel nooit vogels, de enige uitzonderingen daarop zijn Bass Rock, een Morinelletje bij Hargen en een Huisgors in Marokko (op de plek waar gefilmd is voor de Gladiator). Ik schrijf echter en dat maakt alles goed.
Back to top
Reply with quote

Daan Schoonhoven

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 14 Apr 2007, 10:44    Post subject:
Ik sluit deze discussie. Er zijn waardevolle dingen gezegd en er zijn domme en egoistische dingen gezegd, maar ik hoop dat deze discussie eraan heeft bijgedragen dat er meer besef is gekomen voor de verantwoordelijkheid die ieder zelf heeft. Respect voor de vogels en hun leefomgeving zijn het uitgangspunt en niet je drive om te scoren.

Ik doe een oproep om als je vogelfoto's maakt, je te verdiepen in de vogels, hun gedrag, leefwijze, uiterlijk etc. etc. Ik heb tijdens deze discussie regelmatig moeten denken aan een voorval van vorig jaar: enkele zeldzame vlinders vlogen in een beperkt gebied van enkele vierkante meters. Verschillende fotografen hebben deze vlinders gefotografeerd en hebben de vlinders geprobeerd zo min mogelijk te verstoren, alleen.........hadden ze het leefgebied compleet platgstampt, waardoor de vlinders geen kans hadden om zich voor te planten.
Als je niet het verband wilt zien tussen vogels en hun leefgebied, als je je eigenlijk geen moer interesseert voor de vogels zelf, maar alleen een foto wilt scoren, dan ben je onverantwoord bezig en heb je wat mij betreft niets te zoeken op Birdpix. Ik hoop dat we samen als vogelfotografen juist iets bijdragen aan bescherming en niet het tegenovergestelde teweegbrengen.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking
Goto page Previous  1, 2, 3

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 3 of 3

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum