Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Velduilen Uitkerke
Goto page Previous  1, 2, 3

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 12 Feb 2008, 8:45    Post subject:
Elbert van Wijk wrote:
Prima vermoord, uhh... verwoord.
Altijd prettig om te zien hoe we elkaar hier omwille van een mening bijkans sociaal ombrengen. Het is erg lastig om een mening uiteen te zetten en emoties weer te geven zonder daarbij anderen te ... vul maar in.
Zelfs als je gelijk hebt, heb je nog niet het recht om te berechten.
Succes verder met discussieren en een vriendelijke groet

Fijn dat er iemand nog een nuchtere kijk op het geheel houdt, dank daarvoor Elbert. Het is lastig om een discussie zuiver te houden, en termen als "jullie" en "sommige birdpixer zich heiliger voordoen" helpen daar niet bij. Jammer dat een inhoudelijke discussie op Birdpix toch altijd op die manier moet verzanden (ook al klopt dat laatste wel trouwens, maar dit topic is niet bedoelt om mensen aan de schandpaal te nagelen. Ik heb dat doel ook niet trouwens). Als ik al het bovenstaande lees dan zie ik hier en daar wat goede punten staan, maar voor de rest bestaat het uit soorts- of gebiedsspecifieke uitwijdingen. Het is blijkbaar erg lastig om een abstractieniveau hoger te gaan zitten en boven het belang van je eigen plaatje of bepaalde vogel of bepaald gebied uit te kijken (oftewel: kijk naar Birdpix, de site). Volgens mij is dit zo ongeveer de derde discussie op rij die op zo'n manier lijkt te eindigen. Het lijkt op trekken aan een dood paard. Succes ermee.
Back to top
Reply with quote

Rudi Debruyne

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 12 Feb 2008, 9:24    Post subject:
Als Elbert zo'n commentaar schrijft kan ik hem volgen tot op zekere hoogte. Ik zal het hier niet hebben over gelijk hebben of over berechten; wél over commentaren: die moeten toch over het onderwerp gaan? en dat zie ik niet bij de commentaar van jou Elbert, dit is commentaar over commentaar en juist dat leidt van de discussie wég die hier aan de gang is. Totaal overbodig is jou commentaar evenwel niet: hij zet aan tot voorzichtigheid en het is zeker niet mijn bedoeling iemand sociaal af te breken: hoe kom je erbij? Het gaat over gelijk halen over een situatie waar vogelfotografen kritiek krijgen over alleen al hun AANWEZIGHEID !
Om nog eens jou commentaar te herhalen in een Quote is zinloos, hij staat hierboven al twee keer, Luc die hem neerschrijft en er nog eens op reageert op een manier waarvan ik denk: wat een gawauwel is dat? Ik heb wel-is-waar maar een simpel boerenverstand en begrijp misschien daarom er helemaal niets van... Luc zijn veel ge-etalleerde onvrede met zoveel zaken op birdpix moeten zo langzamerhand wel duidelijk maken dat het langzaam tijd wordt dat hij zijn eigen conclusies gaat trekken? Maar dat is ook off-topic...
Waar het om gaat: de kritiek op de AANWEZIGHEID VAN DEFOTOGRAFEN IN UITKERKE is totaal onterecht.

Och ja, enkele dagen terug kwamen enkele ransuilen in ons Vlaams nieuws. Op zo'n 20 km hier vandaan werden ze gefilmd op het kerkhof in een boeredorp. De locatie werd bekend door een lokaal vogelforum en meteen deed iemand hierover zijn beklag. Dideriek Dhert, admin van de site reageerde hier op met onderstaande reactie - volgens mij past die hier helemaal bij dit onderwerp en deze discussie.

Vogelkijkers uit de westhoek zijn al o zo spaarzaam met hun waarnemingen, en als er dan iets moois wordt gezien ... en het blijft zitten, dan zou het niet gemeld mogen worden ?
De bedoeling van deze lijst is dat dergelijke zaken kenbaar worden gemaakt, en dat mensen uit hun luie zetel komen en kunnen meegenieten van andermans vondsten.

In Zuid-Westvlaanderen heeft het oprichten van een forum gezorgd dat oude rotten in het vak hun verrenkijker van onder het stof haalden, en weer begonnen vogels kijken. En zij gingen kijken naar andermans vondsten, vonden zelf zaken, maakten dat kenbaar, en de bal was aan het rollen.

Hoe kun je mensen gaan motiveren als je geen informatie deelt ?
Ik kom hier af en toe mensen tegen in het veld, al vogels kijkend, en nooit zie ik hier hun waarnemingen. Tof. Waarom zitten zij dan op deze lijst ?

Ik geef eerlijk toe dat ik als gemotiveerd vogelkijker, hier soms zeer gefrustreerd rondloop in de streek omdat
1) we hier in een zeer vogelrijk gebied leven, maar er zo weinig naar vogels wordt gekeken en er zo weinig wordt gezien
2) of waarschijnlijk wordt er wel veel gezien, maar de mensen houden het voor zich - heel sociaal hoor, en zeker tof als je zelf zoveel inventariseert, meldt, gemotiveerd en enthusiast bent, en dat mensen dat 'vergeten', of je die mooie of zeldzame waarneming blijkbaar niet gunnen (omdat ze hun waarnemingen niet delen).
3) ik nogal eens te horen krijgen van 'ik heb die soort mega goed gezien', terwijl ik zelf (als super gemotiveerd vogelkijker die al zijn waarnemingen meldt zodat een ander ervan kan genieten) de soort nog niet heb gezien (in eigen streek). Wat zijn we dan weer lekker sociaal ... en dan kan ik best begrijpen dat mensen niet echt staan te springen om vogels te kijken, als het blijkbaar 'ieder voor zich is'.

Je moet eens de website van mergus bekijken ... het regent er waarnemingen van de midden en oostkust. Je moet eens kijken hoeveel er gepost wordt op avi-westhoek ...

Wat niet is, kan nog komen. Mensen kunnen gemotiveerd raken. Maar die stimulans begint nogal vaak met het zien van iets moois, unieks. Een leuke waarneming van een uil kan de nodige verwondering en het nodige enthusiasme doen ontspruiten, en kan een nieuwe natuurliefhebber doen ontstaan.

Het is toch niet bedoeling dat deze lijst enkel wordt gebruikt voor het melden van louter en alleen spreeuwen, houtduiven en wilde eenden ?????????

Het is trouwens jammer dat heel wat mensen hun waarnemingen niet posten, al gaat het maar om 47 huismussen en 13 turkse tortels en een groene specht in een tuin.

Hoe meer gepost wordt, hoe meer mensen gestimuleerd worden naar vogels te kijken.
Hoe meer mensen naar vogels kijken, hoe moeilijker het wordt voor malafide personen om hun activiteiten hier te voltrekken. Eenzame personen kunnen de uilen verstoren zoveel ze willen, niemand zal het zien. Maar als er mensen staan te kijken, gaat men de uilen alvast niet opzettelijk gaan verjagen. Er is controle ...
Sneeuwgorzen werden vroeger angstvallig stilgehouden te Zeebrugge. Bijna niemand wist ervan, en ging er dus naar kijken. Leuk voor stropers, ze hadden de plaats voor hun alleen. Maar dit jaar wordt het niet stilgehouden, er gaat veel volk kijken en voor stropers is het een beetje ambetant geworden om daar die gorzen te vangen voor het oog van iedereen ...

Hoeveel mensen zijn al niet gaan kijken naar het velduilenspektakel ?? Honderden ? Zo'n dingen stilhouden ... sorry hoor ... doodzonde, echt doodzonde. Laat de medemens toch meegenieten.
Eergisteren las ik in een mailtje van Godfried dat hij in Lampernisse
meerdere ransuilen zag die in een boom zaten.(Ik specifieer niet).
Ik specifieer het wel, ik vind dat iedereen die nog geen uilen heeft gezien, de kans moet krijgen om eens een uil op het gemakje goed te zien. Het is de enige cypres/naaldboom op het kerkhof. Je hoeft niet onder de boom te gaan staan. Als je in de namiddag tegen de huizen staat, heb je goed licht. Met een verrenkijker is het alsof je met je neus tegen de uilen staat.
Gisteren toont men al beelden op Focus.
Men leest dus mee over onze schouder.

Op deze lijst zit inderdaad een (free-lance?) journalist, en ik heb de persoon in kwestie zelf al een paar keer opgebeld met de melding van een zeldzaamheid.
Een aantal keer haalde dit het nieuws, zoals bijvoorbeeld de doodshoofdvlinder. Velen zijn naar het dier komen kijken, velen zijn er nog altijd gelukkig en dankbaar om. Waarnemingen melden levert veel dankbaarheid op. Bovendien was dit de aanleiding voor sommigen ook zich ook met nachtvlinderonderzoek bezig te houden.

Veel meer nog heb ik de kans om zoiets in het nieuws te krijgen, laten liggen (kieken dat ik ben), omdat ik er simpelweg niet aan dacht de pers te verwittigen, en daar heb ik spijt van. Ook in de toekomst ga ik er proberen meer aan te denken, en bij specialletjes er het nieuws bij te halen. Want draai of keer het zoals je wil, dit is een van dé methoden om mensen te betrekken, om meer en nieuwe mensen te stimuleren de natuur in te trekken. Het nummer van die persoon zit in mijn GSM hoor ...
Alles stil houden, lijkt me daarentegen niet echt de methode.

Elke zeldzaamheid in Nederland haalt daar het TV-journaal (jawel). Gevolg: de modale Nederlander kent iets van vogels, is betrokken bij de natuur. De omwonenden gaan ook eens naar het specialleke kijken, en een paa rjong gasten beginnen zo wel voglels te kijken. Er zijn per oppervlakte eenheid waarschijnlijk 10x zoveel vogelkijkende Nederlanders als Belgen.
Dit weekend is het een overrompeling.
Ik kan dat moeilijk geloven, en als het zo zou zijn, dan ben ik er blij om.
Maandag zijn er een deel vertrokken na de verstoring.
Woensdag zaten ze er al weer, dus een permanente verstoring kan het niet geweest zijn.

Bekijk het zo: als iedereen weet dat er ransuilen slapen, en de gemeentediensten beslissen groene kuis te houden, dan gaat wel een of andere burger zeggen: héla, dat is een slaapboom van uilen. 'Onze' uilenboom moet blijven ! Als niemand van iets weet, wordt de boom gewoon omgelegd.
Je moet daarvoor geen uil zijn hé.
Laat ons dus opletten met speciale meldingen op duidedelijk vaste
locaties.
Laat ons vanaf nu allen onze waarnemingen doorgeven, en voor wie twijfelt: laat het mij persoonlijk weten.
Ik begrijp dat broedgevallen soms moeilijk liggen, maar overleg met iemand die iets van de vogels in de streek afweet, is toch ook wel aangewezen.
Als je morgen een superzeldzaamheid in een akker broedend vindt, dan kunnen maatregelen genomen worden, afspraken gemaakt worden met de landbouwer in kwestie etc... Hou je alles stil, dan kan het zijn dat alles uitgemaaid wordt. En dat is niet de eerste keer dat dit gebeurd.

Ik hoop dus in de toekomst veel (meer) waarnemingen op deze lijst (andere dan die van mij) te mogen lezen, ook van vaste op vaste locaties.

Diederik

Canon 5D Mark2 en 7D - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 & 600 1:4 L IS USM - Ext. EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Whimberly schommelkop & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Manfrotto vdkop 501.
Back to top
Reply with quote

Brammetje

PostPosted: Tue 12 Feb 2008, 12:10    Post subject:
Quote:
Altijd prettig om te zien hoe we elkaar hier omwille van een mening bijkans sociaal ombrengen.

Ja he, en dan heb ik nog niet eens meegedaan. Very Happy
Om een voorbeeld in die richting te noemen, Karel Mauer over een stuk van de DBA:

Quote:
In het stuk valt ook te lezen dat er soorten bij waren die ook door (soms felle) "anti-soortenjagers" bezocht werden. Ook bij de discussie hier vraag ik mij af wie er boter op z'n hoofd heeft.

Waarom afvragen wie boter op zijn hoofd heeft (hier ben ik al eens eerder over begonnen) en waarom niet het probleem op zich beschouwen!? Waarom mensen buitenspel willen zetten omdat ze kennelijk 'medeschuldig' zijn!? Dat is toch helemaal niet waar het om gaat...

Maar goed, ik heb veel waardering voor de koers die Birdpix vaart als het gaat om de Uitkerkse Velduilen en ik zie ook niet direct een probleem aldaar. En wat een fantastische foto's van de Velduilen! Toch wel een van mijn favoriete soorten.

Nu hopen dat het ook bij de Dwerguil goed is gegaan: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=42715&st=60

Bram

ps. ik denk niet dat het iemand interesseert, maar als ik me op dit forum waag dan wordt me verweten dat ik geen foto's maak (en dat is ook zo), maar ik ben nu toch ook een beetje aan het digiscopen. Een foto waar ik blij mee was, is deze: http://waarneming.nl/foto_details.php?id=282671 van een IJsduiker...
Back to top
Reply with quote

cor

PostPosted: Sat 08 Mar 2008, 14:25    Post subject:
Gisteren, 7-03-2008 weer de kans gehad om in de Uikerkse polder rond te kijken, en tot mijn verbazing Wink zaten de velduilen er nog, op de zelfde plaats en met de zelfde vliegroute's.

Nog steeds evenmooi te bekijken en te fotograferen.

Al dat gehypte gedoe op birdpix heeft de vogels blijkbaar niet bereikt, want ze waren nog steeds het zelfde kunsje aan het doen.

Gaat allen kijken en genieten zolang het nog kan.

groet
cor
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken
Goto page Previous  1, 2, 3

Post new topic   Reply to topic
Page 3 of 3

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum