Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Goedkoopste aanbieder(s) top, maar service, en rechten ?
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 05 Apr 2008, 12:20    Post subject:
Quote:
Achteraf bezien, mede aan de hand van jouw verhaal, maakt het in principe dus weinig uit bij welke van de twee grote merken je uiteindelijk uitkomt. De service en de coulantie waar zij zich van bedienen liggen ogenschijnlijk niet al te ver uit elkaar en het komt er mede op neer dat het wellicht verstandiger zou kunnen zijn om dergelijk kostbare apparatuur vanuit het buitenland te bestellen zonder tussenkomst van de reguliere distributiekanalen omdat je je een hele bak met geld bespaart zelfs wanneer je al de invoerrechten en de verzendkosten mee rekent.

Aangezien de lens nu - zonder extra kosten - wordt hersteld, zonder dat je de lens helemaal naar Amerika/Hong Kong hoeft te zenden - waar je de wet en dus de garantie niet kent... - snap ik niet waarom je dit zegt.

Ik snap ook niet waarom je zo graag een nieuw exemplaar wilt. Dat had je in de jaren '50 ook niet van Leica gekregen als de sluiter van je M3 was vastgelopen oid (niet dat dat vaak gebeurde natuurlijk, maar dat is een ander verhaal).
Waarom wil je van jouw prachtige 400 F5,6 USM L lens af?
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Sat 05 Apr 2008, 12:41    Post subject:
Bas Breetveld wrote:
Ik meen dat de grote overstap van Nikon naar Canon onder de profs alweer van een paar jaar terug is, ten tijde van de vorige editie van de Olymische spelen. De belangrijkste reden voor de profs was de service. Bij Nikon was je in een dergelijke case je lens een paar maanden kwijt omdat ie in het buitenland gerapareerd werd. Of dat nog zo is weet ik niet.

Zoals ergens anders aangegeven: Mijn dikke lens was bij de officiele nikon-reparateur en het duurde 2 werkdagen voordat ik bericht kreeg dat de lens gerepareerd was. Ze gaven eerlijk aan: als de onderdelen niet in voorraad waren geweest, dan had het weken langer kunnen duren. Ik heb de dure reparatie zelf betaald, want de garantie is ergens tussen 5 en 10 jaar geleden verlopen. Raad eens, ik vond de lens de reparatie waard Smile.
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Sat 05 Apr 2008, 13:13    Post subject:
@Peter, een prachtige lens is het zeker, scherp als mes (om maar even een metafoor te gebruiken) en wat mij betreft een voorrecht om er mee op pad te mogen zijn.

Ik zal een tweetal ervaringen delen waarna je missschien iets duidelijker wordt waar mijn schijnbaar nogal hoge verwachting vandaan is gekomen. Wellicht krijg je dan een ietwat beter begrip inzake mijn inmiddels al grotendeels vervlogen ongenoegen.

[ervaring 1]
Meer dan tien jaar geleden kocht ik een CD-wisselaar van het merk Philips. Na zo'n half jaar begon het apparaat meerdere defecten te vertonen en kreeg ik zonder al teveel moeite een splinternieuw exemplaar van Philips omdat het apparaat niet aan de verwachting had voldaan. De wisselaar was een apparaat dat me indertijd 600 gulden had gekost, desondanks kreeg ik een nieuwere versie van het apparaat van de Philips fabrikant met een winkelwaarde van 800 gulden ter compensatie van het geleden ongemak.

[ervaring 2]
Zo'n acht tot negen jaar geleden kocht ik een HP CD-writer van het merk Hewlett Packard die na er na 11 maanden en 3 weken de brui aan gaf en niet meer wilde 'inlezen'. Na contact opgenomen te hebben met 'HP' werd direct overééngekomen dat er per koerier de volgende dag voor vervanging gezorgd zou worden waarbij het defecte apparaat meteen retour ging. De volgende dag was ik in het bezit van een nieuwer model ('refurbished') HP CD-writer, die ook nog eens betere kwaliteiten 'bezat' als z'n voorloper.

Schijnbaar ben ik, mede door bovenstaande ervaringen, iets te zeer verwend door de gegeven service en coulantie van Philips en Hewlett Packard indertijd maar een kwalitatief hoogwaardige regeling was het wat mij betreft in beide gevallen.

peter wijn wrote:
Aangezien de lens nu - zonder extra kosten - wordt hersteld, zonder dat je de lens helemaal naar Amerika/Hong Kong hoeft te zenden - waar je de wet en dus de garantie niet kent... - snap ik niet waarom je dit zegt.

Ik heb nergens de bewering gedaan dat ik er in het vervolg voor kies om zelf te gaan importeren in het geval ik een volgende aankoop zou willen doen, ik heb slechts gezegd dat ik het ernstig mee zou nemen in de overweging. Deze conclusie had je ook zelf kunnen maken indien je ook het opvolgende gedeelte tekst had gelezen.

R.D. wrote:
Het geeft flink wat stof tot nadenken wanneer de aangeboden ervaringen, voorkomend in deze discussie, naast elkaar worden bezien en het zal zeker van gewicht zijn bij eventuéle toekomstige aankopen op dit gebied, en niet alleen in het geval waar het mij betreft mag ik wel speculeren.

Eventuéle import-mogelijkheden vallen wat mij betreft direct weer af als er in geval van defecten inderdaad heen en weer naar Hong Kong of de VS moet worden verscheept. Echter als de garantiebepaling(en) internationaal zou blijken te zijn is het een verdere overweging zeker wel waard dunkt me.

Groeten, Ray
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Sat 05 Apr 2008, 13:23    Post subject:
Philips en HP hadden de ervaring dat het goedkoper is om een (direct) nieuw exemplaar te leveren, dan om een reparatie uit te voeren.
Prettig dat je direct een vervangend apparaat hebt, maar uh... Wat betekent refurbished? Wiens apparaat heb je gekregen.....
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 05 Apr 2008, 13:25    Post subject:
Hoi Ray

Mocht je in the USA gaan choppen . Hou dan rekening met 26% extra van je totaal aan kosten .Dus aankoop bedrag + verzendkosten en daar dus 26 % bij . Bestaande uit invoerrechten + BTW . Mocht je een eigenzaak hebben , Dan kun je die volgens weer terug vorderen .Maar of dat zo is weet ik niet helemaal zeker .

Groetjes
@leo
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Sat 05 Apr 2008, 13:47    Post subject:
@Peter, 'Refurbished' is een term die van toepassing is op (naar de fabrikant) geretourneerde apparaten die een defect vertoonden en in de fabriek van nieuwe onderdelen zijn voorzien gerelateerd aan het defect.

In de regel zijn de apparaten die onderhevig waren aan refurbishment gelijk aan een nieuw apparaat met dien verstande dat het ooit al bij een koper in huis is geweest. Niet ieder geretourneerd apparaat wordt goed genoeg bevonden voor dergelijke 'restauratie', alleen die exemplaren waar geen gebruikssporen op te vinden zijn. In feite zijn het dus tweedehands artikelen die weer als nieuw mogen worden geclassificeerd.

@Leo, ik zal dit zeker verder gaan uitpluizen alsmede hetgeen Peter zegt inzake eventuéle garantievoorwaarden die van toepassing zijn op dergelijke import.

Groeten, Ray
Back to top
Reply with quote

Hendrik

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 07 Apr 2008, 22:07    Post subject:
Ik denk dat Peter DAT wel in de gaten had.....
Een writertje van een jaar oud is nu eenmaal niet een stuk L-glas van dik € 1100,- Tuurlijk mag je als consument verwachten dat zo'n stukje glas wat langer mee gaat. Dat gaan ze ook. Je kunt pech hebben, een reparatie is dan volstrekt normaal. Import glas schijn je ook met een wereldwijd garantie certificaat te kunnen krijgen. Serie nummers zijn echter te herleiden. Aangezien het nog steeds allemaal om geld draait en er mensen aan het werk zijn kun je ook dan nog 'teruggepakt' worden. mocht er iets loos zijn.

De verkopers waren misschien niet zo vriendelijk. Maar bedenk ook dat ze misschien INDERDAAD de expertise niet hebben om de 3 gebreken door canon geconstateerd te confirmeren. Waarom zouden ze ook? Dat kost inderdaad tijd. Canon heeft al toegegeven, lens is defect, gaat terug what's the problem? Misschien niet leuk voor je als klant maar zo werkt de wereld wel. Ik ga het niet hebben over dat een verkoper het druk kan hebben zelfs ook al is er helemaal geen klant in de winkel.
Het is nog maar de vraag of je bij de vakzaak beter geholpen zou worden.
Wellicht wat meer betrokkenheid van het personeel. Misschien zelfs de lens even getest maar dat was in dit geval niet noodzakelijk geweest.
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Tue 08 Apr 2008, 12:23    Post subject:
Hendrik wrote:
Ik denk dat Peter DAT wel in de gaten had.....

Met alle respect maar volgens mij is Peter mondig genoeg om dat in een eventueel geval zelf aan te geven en voor zichzelf het één en ander kenbaar te maken of uiteen te zetten indien dat gewenst is Idea

Overigens had ik inmiddels al duidelijk te kennen gegeven dat ik de situatie zoals deze zich voordoet c.q. zich voor heeft gedaan heb geaccepteerd alszijnde de realiteit. En nog even voor de duidelijkheid mankeert er niets aan mijn capaciteit tot relativeren en heb ik dat mijns inziens ook duidelijk onderbouwd in de voorgaande keren dat ik in deze discussie actief was. Lees de discussie wellicht eens een keer in z'n geheel alvorens met een dergelijk overhaaste conclusie naar voren te komen.

Hendrik wrote:
De verkopers waren misschien niet zo vriendelijk. Maar bedenk ook dat ze misschien INDERDAAD de expertise niet hebben om de 3 gebreken door canon geconstateerd te confirmeren.

Erg fijn dat je zo goed kan relativeren waar het om mijn persoonlijke ervaring en geuite grieven handelt maar zoals ik al heb aangegeven maak je een flink understatement wanneer je dit zegt. Het zou wellicht een andere kwestie worden indien je zelf geconfronteerd zou worden met dergelijke "niet zo vriendelijke" verkopers waarbij het maar de vraag zou zijn of jouw 'lontje' dan even lang zou blijken te zijn als het mijne gezien het feit dat ik gedurende de 'onvriendelijkheid' uiterst correct ben gebleven.

Om even met een ander signaal naar voren te komen heb ik ook een zeer positief bericht voor wat en waar betreft de service van Canon.

Ik heb 11 dagen geleden (26-03) een Canon 40D aangeschaft die bedoeld was/is voor zowel professioneel gebruik (produktfoto's) als voor prive-gebruik (vogels etc.) waarmee ik deze morgen langs Rofarepair te Den Haag ben gegaan teneinde een vermoed front of backfocus probleem vast te kunnen stellen. Het onderzoek heeft me 35 EUR gekost maar de vermoedens zijn bevestigd door Rofarepair, de camera heeft 10 centimeter frontfocus.

Ik had uiteraard per direkt de camera via de winkelier op kunnen laten sturen maar gezien deze de 'expertise' laakt die een bedrijf als Rofarepair wel in huis heeft (de officieële Canon 'benchmark-software' incluis) wist ik meteen waar ik aan toe was met de camera en had ik per direkt de benodigde onderbouwing om (wederom) Canon, ook in het geval van deze (semi-professionele) camera, op de juiste wijze te kunnen benaderen.

Bij thuiskomst ben ik direkt met Canon gaan bellen (waarbij ik overigens ook de kwestie met de lens heb aangehaald) en omdat ik de camera ook in professioneel opzicht en per direkt nodig heb kan ik morgenochtend al meteen op afspraak bij Etbass alwaar de technici de camera zullen kalibreren terwijl ik erop wacht.

In dit geval dus een uitstekende service van Canon Idea

Groeten, Ray

Last edited by R.D. on Tue 08 Apr 2008, 13:10; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Tue 08 Apr 2008, 12:53    Post subject:
Hoi ray

je heb al wel gemerkt , Dat birdpix een apart volkje is #Beer . met een eigen kleur . Van canon is het goed en netjes dat ze je direct helpen . Ik had niet anders verwacht . succes morgen .

Groetjes
@leo
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Tue 08 Apr 2008, 13:08    Post subject:
Dank je Leo Smile aanvankelijk was ik wel wat bezorgd over het eventuéle geval dat ook de camera een drie tot viertal weken niet beschikbaar zou zijn maar ik ben wel erg blij dat de bezorgdheid ongegrond bleek te zijn.

Wat ik eigenlijk ben vergeten te vermelden bij het bovenstaande is de mededeling van de Canon-medewerker dat veel nieuwe camera's direkt uit de doos front of back-focus vertonen hetgeen veroorzaakt is tijdens het transport. Dit schijnt veel vaker voor te komen dan gedacht wat ook heel aannemelijk is (tenslotte gaat het om relatief gevoelige precisie apparatuur).

Tot zover beter

[UPDATE]
De lens is terug vanaf vanmiddag (14-04-2008) en uiteraard kon ik de verleiding niet weerstaan om de boel meteen even te testen, de camera+lens combo voldoet eindelijk aan de gestelde specificaties. Het scherpstel-defect is niet langer aanwezig en volgens het reparatie-rapport is er een onderdeel vervangen, is het scherpstel-mechanisme opnieuw afgesteld en is de boel opnieuw gesmeerd.

Prima (en snelle) service van Ettbass, dus uiteindelijk eind goed al goed Smile

Groeten, Ray
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Sun 01 Jun 2008, 14:50    Post subject:
Vanaf vandaag heeft het scherpstel-defect opnieuw de kop opgestoken en in een grotere mate dan eerder het geval is geweest.

Canon had gewoon coulant moeten zijn en na mijn verzoek een nieuwe lens moeten verstrekken, deze heeft overduidelijk een fabricagefout gezien het opnieuw verschijnen van het defect Rolling Eyes

Dit wordt wederom een reparatie-periode van een x-aantal weken waar ik absoluut niet blij mee ben of hoef te zijn!!
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Sun 01 Jun 2008, 18:55    Post subject:
hoi Ray

wat vervelend , dat je nu weer sorres hebt met de lens . Mocht je rechtsbijstand verzekering hebben . Dan lijkt het mij handig om die eens wakker te schudden . Maar hopelijk is dat niet echt nodig .

Groetjes
@leo
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Sun 01 Jun 2008, 20:26    Post subject:
Hoi Leo,

Gezien het terugkeren van exact hetzelfde defect, en in een nog grotere mate dan de eerste keer dat het de kop opstak, ga ik nogmaals Canon verzoeken om coulantie. Indien ze me dit keer wederom niet tegemoet willen komen zal ik inderdaad m'n rechtsbijstandverzekering aan gaan spreken en het aan alle klokken hangen waar het maar aan te hangen valt.

Ik heb betaald voor een kwaliteitsprodukt en laat me niet afschepen met een maandagmorgen-exemplaar. Daarbij heb ik al niet al teveel tijd om erop uit te trekken en heb ik er absoluut geen zin om de lens na iedere 5 tot 10 keer dat ik erop uit ben geweest voor reparatie op te moeten sturen Idea

Groeten, Ray
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Mon 02 Jun 2008, 7:14    Post subject:
Hoi Ray,

Je moet in dit geval niet bij Canon zijn, maar nog steeds bij de winkel die jou de lens geleverd heeft. Die mag het dan weer uit gaan zoeken met Canon. Met coulance heeft het helemaal niets te maken, je hebt gewoon recht op een deugdelijk product dat voldoet aan de eisen die je er redelijkerwijs aan mag stellen. Het Burgerlijk Wetboek is hier heel duidelijk in, alleen proberen winkeliers er nog wel eens onderuit te komen.

Kom je er met je winkelier niet uit, dan is je rechtsbijstandsverzekering de eerstvolgende optie.

Groet en succes, Joop

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote

leo snellink
Moderator
Moderator

PostPosted: Mon 02 Jun 2008, 8:04    Post subject:
Helemaal eens met Joop,
als de lens niet goed is, heb je gewoon recht op een nieuwe, want je hebt een lens gekocht en geen abonnement op de services van DHL. En dat moet de verkoper maar regelen met Canon. Jouw contact is dus de verkoper en die regelt het verder maar met Canon.
Ook namens mij succes gewenst,
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Mon 02 Jun 2008, 11:53    Post subject:
Joop, Leo, beiden bedankt voor de succeswens!

Ik ga er alles aan doen om mijn vermeende recht te halen en een nieuwe lens te krijgen. Jammer genoeg is er geen eenduidigheid voor waar het het absolute consumentenrecht betreft maar gelukkig bestaat de rechtsbijstandverzekering en is er de consumentenbond e.d.

Ik heb het bedrijf dat mij de lens heeft verkocht, Foka te Rotterdam, inmiddels ook schriftelijk benaderd wat ik ook nog aangetekend zal doen. Tot nog toe beroepen ze zich op het 'reparatierecht' maar ik ben zeer ontevreden inzake de zich manifesterende gebreken van dit produkt en heb er geen vertrouwen meer in dat het defekt permanent verholpen zal kunnen worden, ik wil gewoon een deugdelijk exemplaar voor het betaalde geld zodat ik niet bij iedere aanslag van de camera de bezorgdheid voel dat de lens het wederom zal begeven.

Groeten, Ray
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Mon 02 Jun 2008, 16:05    Post subject:
UPDATE: na een telefonisch onderhoud met de Consumentenbond is duidelijk geworden dat de winkelier vanaf heden de verplichting heeft om de lens om te ruilen voor een nieuw exemplaar. Gezien de ondeugdelijkheid van het product, de mislukte poging tot herstel c.q. het terugkeren van de klacht binnen een half jaar na aankoop, is de winkelier nu verplicht om alsnog tegemoet te komen aan het verzoek tot vervanging.

Ik heb de winkelier zojuist een aangetekende brief verzonden met daarin een ingebreke stelling en een geboden laatste kans tot vervanging van het objectief. Indien ze hier geen gehoor aan geven zal ik overgaan tot de terugvordering van het aankoopbedrag.

Fijn dat er zoiets als Consumentenrecht en Rechtsbijstand bestaat, waarbij het nog fijner is als je er ook daadwerkelijk op 'geabonneerd' bent Very Happy

Groeten, Ray
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Mon 02 Jun 2008, 16:34    Post subject:
Hoi Ray

Ik zou maar voor de rechtsbijstands verzekering gaan . Scheelt je een hoop ellende . Een brief van een jurist zet ze gelijk met beide benen op de grond . Dus effe aanmelden en klaar ben je . De rest gaat van zelf .
Je zal zien . Dat het perfect werkt . . Hokes spokes foka . klaar ben je met zo,n zaak .

Groetjes
leo
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Tue 03 Jun 2008, 12:57    Post subject:
Ik hoop inderdaad maar dat er niet een al te lange tijd overheen zal gaan maar ik hou rekening met een tijdspanne van zeker enkele maanden. Wel wrang dat de lens in de tussenliggende tijd niet gebruikt zal kunnen worden, tenslotte doe je dergelijke aankopen om er mee te kunnen fotograferen en niet om het in de kast te hebben liggen..

We zullen zien Leo, bedankt voor de bemoedigende woorden!

Groeten, Ray

[UPDATE 05-06-2008]
Na heel veel telefoontjes plegen heb ik de toezegging van Canon (buiten Foka om! echt een schande gezien het feit dat zij de aankoopovereenkomst met mij zijn aangegaan) dat ik een nieuw objectief krijg ter vervanging van dit bewezen ondeugdelijke apparaat. Ik ben superblij met dit resultaat maar nuchter gezien is dit gewoon het behalen van m'n recht, en dat zeg niet ik, dat zegt de wet die daaraan gekoppeld is. Dat niet Foka zelf voor de vervanging heeft gezorgd is een ronduit slechte zaak omdat zij in feite degenen zijn met wie ik de koopovereenkomst heb afgesloten.

Canon Nederland is gelukkig wel professioneel genoeg om de begrippen 'klantenbinding' en 'service', in wisselwerking, naar de juiste waarden in te schatten.

Dit is overigens al de tweede maal dat niet de winkelier (Foka) maar Canon Nederland me tegemoet is gekomen v.w.b. de 'aftersales' van de apparatuur die ik bij Foka heb gekocht. Hetgeen nog maar eens onderstreept wat ik eigenlijk al had ondervonden: het is een winkelier die het begrip aftersales een zeer slechte naam geeft, een winkelier die je om die specifieke (doch uiterst belangrijke) reden misschien maar beter zou kunnen vermijden, tenzij je bereid bent genoegen te nemen met MINDER.
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Thu 05 Jun 2008, 14:58    Post subject:
Ik ben zojuist thuisgekomen met een nieuwe sample van dit objectief dat ik van Canon Nederland heb mogen omruilen voor het defecte exemplaar.

Canon zij gepre... eh, je begrijpt het wel Smile

Bedankt voor al de geplaatste reacties in deze discussie!

Groeten thuis, Ray
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 05 Jun 2008, 15:16    Post subject:
fijn dat jouw probleem nu - veel sneller dan de vorige keer - is opgelost. Terecht dat ze bij herhaling van het probleem een nieuw exemplaar aanbieden lijkt me. Er zat blijkbaar toch iets verkeerd dieper dan de reparatie. dat weet niemand te voren lijkt me.

Vreemd hoe ze in die winkel met je om zijn gegaan. Maar ja, als canon het zelf oplost...

veel plezier met een goede lens.
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Thu 05 Jun 2008, 16:42    Post subject:
Hoi Ray

Top van canon dat ze je uit de fik hebben geholpen . van foka denk ik het mijn . Geloof niet dat ik daar nog eens binnen zou lopen . succes met je nieuwe lens .

groetjes @leo
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Thu 05 Jun 2008, 20:52    Post subject:
Ja, geweldig he! ben heel erg blij dat het uiteindelijk geen slepende zaak is geworden maar dat is niet aan Foka te danken.

Nogmaals dank voor de reacties, hoop dat ik er maar veel fotoplezier van mag hebben Very Happy

Groeten thuis, Ray
Back to top
Reply with quote

Job Hakbijl

PostPosted: Thu 05 Jun 2008, 21:08    Post subject:
Heel veel plezier gewenst weer! Gelukkig dat je niet juist de goeie tijd van het jaar zonder lens zit!

Leve Canon!!!!!!(khoop dat ik niet hetzelfde probleem krijg bij mijn lens!)
gr
Job
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Thu 05 Jun 2008, 22:06    Post subject:
Dank je Job Very Happy en morgen word het volgens de verwachtingen mooi weer dus moet ik eigenlijk minimaal even een uurtje of twee d'ropuit Dancing
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 3 of 4

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum