Bas Breetveld wrote: |
Theo,
Het enige dat ik over de 7D kan zeggen is dat het een moeilijke camera is om het maximale eruit te halen. De beloningen kunnen wel erg groot zijn. Voor het beoordelen van de ruis zie voorgaande bericht. Pas na downsizen tot, pak hem beet, 10 of 12MP is het ineens een erg fijne camera! De 18MP's op 100% beeldformaat bekijken is niet aan te raden. De pixels zijn erg klein en die op je beeldscherm blijven even groot. Je hebt dan dus te maken met een enorme vergrotingsfactor! Het is de rest van de camera dat hem tot een erg fijn ding maakt .. |
Quote: |
Kun je dit nog eens toelichten? Want dit begrijp ik niet helemaal, de 7D op volledige resolutie en grootte is niet mooi? :S |
Elbert van Wijk wrote: | ||
dit is de reden dat ik zeg dat de 5dII de enige camera is waar ik voor naar Canon over zou stappen. Je mist met zoveel loeiers van pixels de cropfactor echt niet. Bovendien kun je met gebruik van een TC die vergroting alsnog pakken. Bij de 5dII wordt het lichtverlies door een TC weer gecompenseerd door de mogelijkheid om de ISO op te schroeven. De 7D lijkt me een mooie camera, maar heeft waarschijnlijk gewoon teveel pixels. succes! |
hans brinkel wrote: |
Theo,
De Sony 70-400 lens is voor zijn geld € 1350,00 een prima lens. Heb een uitgebreide gebruikers-review gemaakt, deze kun je hier bekijken/lezen: http://www.fotomateforum.net/viewtopic.php?f=58&t=2672 Bij mijn weten is deze lens niet veel duurder dan de canon/nikon varianten. In ieder geval niet zoveel duurder dat je daardoor voor merk zou moeten switchen. Deze is iig het meest recente gebouwd volgens mij. Lenzen aanbod van Sony is inderdaad beperkt momenteel in de prime reeks. De 300 mm is iig wel een toppertje,maar ook flink duurder dan de concurent, dat dan weer wel. De binnenkort uit te komen 500 mm idem. Qua merk wordt sony denk ik wel steeds beter en interresanter , zeker als er straks de nieuwe revolutionaire sensor van sony op de markt komt.(wat Bas schreef) Het is natuurlijk dan ook altijd afwachten of de concurrerende merken niet ook met zoiets komt, beter of slechter. Succ6 met je keuze. Hans Brinkel |
Elbert van Wijk wrote: |
dat is leuk, je laat ook gelijk zien wat je gaat missen met een cropcamera, namelijk de beeldhoek.
Als je zoals Bas zegt al die pixels van de 7d flink moet downsizen om een net beeld over te houden dan ben je de winst tov de 5dII kwijt. Die beelden hoef je namelijk nauwelijks te downsizen! Wat snelheid betreft. Meerdere fotografen hebben al lof geuit over de AF van de 5DII. Niet veel BPS maar wel vaak raak. Succes met je keuze! groet |
Quote: |
Als je vanaf de 5D gaat croppen om hetzelfde beeld te krijgen als de 7D, krijg je 21.1/2.56=8,24 mp. Dan scheelt dus 12,86 MP aan resolutie en dat is fors (nogmaals, we hebben het niet over hoe groot je print wel niet kan worden met 8,24 mp als je die uit je printer laat rollen). Ik vraag me af of het kwaliteitsverschil dat de 5D in voordeel heeft dat gat kan overbruggen. Dit is namelijk in het geval je met de 7D niks cropt, en ook met die camera zul je vaak genoeg vogels lang niet beeldvullend hebben, dat heeft niks met resolutie te maken. Die resolutie geeft je alleen de mogelijkheid om een stuk weg te snijden. Moet je eens bedenken dat je met de 7D 40% (om maar eens wat te noemen) van het beeld wegsnijd, hoe weinig pixels je dan nog overhoudt met de 5D (nog maar 4,94 mp), om diezelfde vogel even beeldvullend te krijgen. Daarom denk ik dat een FF, zeker de 5dMII minder geschikt is voor vogelfotografie dan de 7D. |
Glenn Vermeersch wrote: |
Ik begrijp dat probleem van 'te weinig millimeters' niet zo goed. Wees inventief, er is nagenoeg altijd een manier te bedenken om dichterbij te komen en dan bedoel ik vooral het gebruik van schuilhutjes allerhande. Glenn |
Ik heb niemand zien beweren dat de 7D een slechte camera is.
Even ter vergelijking: De sensor van de 5D is (in oppervlak gerekend) 2,6x zo groot als die van de 7D. Die van de 1D 1,56x Die van de D300(s) 1,12x Welke camera zal het meeste licht vangen? We moeten echt eens ophouden met beweren dat je met een crop-camera meer telebereik hebt. Je gaat van een 5D toch niet de randen van de sensor afplakken omdat je dan een crop-camera hebt met meer telebereik? Veel liever spreek je over de vergrotingsfactor van de pixels, door deze met elkaar te vergelijken qua grootte. Dan nog, de kleine pixels vangen per stuk minder licht dan de wat grotere. Ergens hierboven werd gevraagd hoe je het maximale uit een camera haalt. Is dat niet waar heel de fotografie om draait? Een antwoord zou wat lang worden, vrees ik. Als je precies tegen overbelichting aan weet te zitten, dan ben je al een heel eind. Vind ergens de referentie om dit te kunnen doen ... Gr, Bas |
Ik geef het op.
Verder gebruik ik een 1D3 en heb de 7D eventjes getest. Voor sommige toepassingen zal ik hem zeker blijven gebruiken zo nu en dan. Gr, Bas |
rudoveen wrote: |
@Theo.
Als ik eerlijk moet zijn zou ik toch voor de 400mm prime gaan. Ik heb zolangzamerhand een hele trits lenzen gehad. Waaronder de 400mm f5.6, de 100-400 etc. IS heb ik eigenlijk nooit gemist op de 400mm, sterker nog, ik fotografeer nu hoofdzakelijk met een 500mm f/4.5L lens van 1992 en die heeft ook geen IS. Mis ik het, nou eigenlijk zelden of nooit. Ik schreef al in een ander topic dat ik de 100-400 zelfs met converter heb gebruikt en dat gaf bevredigende resultaten, maar het was een noodoplossing. De 400mm f5.6 kan je daarentegen heel goed met een converter gebruiken, alleen moet je dan met de hand scherp stellen. Is even wennen, maar vroeger deden we niet anders ![]() Zelfs met 2x converter goede resultaten. Groet, Ruud |