Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Geoorde fuutjes workshop
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 22 Apr 2010, 18:29    Post subject:
Ja idd, de vogel denkt toch gewoon dat je een grote stuk stam bent ofzo xD Denk niet dat hij je dan kan identificeren als iets wat kwaad doet Razz
Back to top
Reply with quote

Alexander Koenders

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 22 Apr 2010, 19:23    Post subject:
geen mening

Last edited by Alexander Koenders on Sun 25 Apr 2010, 20:13; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Rick Robaard

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 22 Apr 2010, 19:28    Post subject:
Zojuist even het verhaal van Edwin Kats gelezen op http://natuurinfocus.blogspot.com/
Dit geeft de andere invalshoek weer.
Ik ken Edwin niet en ik ken Chris niet, toch dicht ik beide personen genoeg kennis en liefde voor de vogels toe dat ze deze beestjes niet zouden verstoren.
De foto's van mannen in het water vind ik wat summier voor alle conclusies die door een ieder worden getrokken. Ik sluit me dan ook aan bij Edwin wat betreft het napraten.
Ik zie ook geen enkele toegevoegde waarde van het starten van deze topic, anders dan opruien. Jammer.
Groet, Rick

ps: bij nader inzien vind ik het woord opruien niet goed gekozen. Ik bedoel in ieder geval dat je bij het starten van dit topic de reacties al zowat kunt raden en dat het altijd ontaardt het zelfde gekrakeel...

Last edited by Rick Robaard on Thu 22 Apr 2010, 22:12; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 22 Apr 2010, 20:41    Post subject:
aanval is de beste verdediging denkt Edwin Kats blijkbaar...

het zou me zeer verbazen als het precies zo in elkaar zit als hij het beschrijft.

Normaliter ben ik niet zo geneigd een kamp te kiezen als ik niet precies van de feiten op de hoogte ben.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 22 Apr 2010, 21:20    Post subject:
peter wijn wrote:
ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de mening van de cursusleider te water.

Waarmee ik bedoel: ben benieuwd of we hier in staat zijn tot een respectvolle hoor en wederhoor!

bovenstaande schreef ik, en toen dacht ik, wie weet, misschien weet Edwin nog niet dat er een topic over hem gaat op birdpix. ik heb hem op zijn website er op attent gemaakt. Daar heeft hij geen reactie op gestuurd. Wel lezen we vervolgens op het blog waar Rick hierboven naar verwijst, naast de aantijgingen aan het adres van Chris (als er geen getuigen zijn, zullen we het wel nooit weten hoe het precies zat) deze tekst:
Quote:
Er is wat paniek uitgebroken bij de birdpixers wat resulteert in het bekende gedrag. Altijd dezelfde mensen die de boel opnaaien, waarna de rest blind vaart op deze informatie en de boel weer uit hun verband rukken. Birdpix is een forum geworden van betweters, napraters en goedpraters. De een nog heiliger dan de ander.

Dank je wel Edwin. Daar zakt mijn waadpak van af!
Back to top
Reply with quote

Chris Schenk

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 22 Apr 2010, 21:58    Post subject: Mannen zonder ballen
Hoewel ik natuurlijk erg onder de indruk ben van Edwin zijn stoere mannentaal en imposante verschijning, ja zenuwachtig zelfs, toch even de onvermijdelijke reactie. Hoewel iets van een respons natuurlijk te verwachten was zegt zijn reactie denk ik meer over hem dan over mij. Het is zonde van de tijd om alles te gaan weerleggen en zoals Peter al schrijft, het valt ook niet te bewijzen, maar helemaal niet reageren is natuurlijk ook geen optie.

Een aantal zaken vallen op. Hij stelt "Ik begreep al snel dat hem iets dwars zat en wist natuurlijk ook wel wat het was." Inderdaad vroeg hij al vrij snel of ik vond dat ze de boel verstoorde waarop ik aangaf dat in het water gaan staan voor mij inderdaad een stap te ver gaat. Hierop ging hij, zoals hij zelf ook aangeeft, verder met waarmee hij bezig was waarmee hij in mijn ogen aangaf daar geen boodschap aan te hebben en verdere discussie leek dan ook overbodig.

Wijzen op wat anderen doen, in dit geval hondenbezitters, doet natuurlijk niet ter zake. Om te beginnen hebben die geen idee van wat ze fout doen, maar hij zou beter moeten weten. Sterker nog, apart dat je iemand aanspreekt op het feit dat hij zijn hond het water instuurt terwijl je er zelf ook inspringt. Als ik met dit soort voorbeelden thuis aankwam zei mijn vader altijd, als iemand anders in het water springt spring jij er toch ook niet achteraan. Ik niet, maar deze (echte) kerel dus wel.

De grootste aantijging zal natuurlijk niemand zijn ontgaan: "Vlak naast mij viel een steen in het water die bijna op het hoofd van een van de gasten viel en ik kan jullie vertellen dat in Breda de stenen niet uit de bomen vallen….. Ik heb er verder niet op gereageerd want dat zou toch op niets uitdraaien. Maar het geeft wel weer hoe dit kereltje in elkaar zit. Stiekem en achterbaks."
Laat ik zeggen dat hiermee mijn laatste twijfel over of ik dit topic wel had moeten beginnen is weggenomen.....

Ik zou natuurlijk nog verder kunnen gaan en beginnen over de originele locaties (fuutjes, purperreigers, arkenheem) en of hij misschien toch niet af en toe eventjes op Birdpix kijkt. Maar goed, het is een klein wereldje dus we komen elkaar zeker nog wel tegen en dan praten we verder.

P.s. Overigens is het nog helemaal niet zo vanzelfsprekend om een topic als dit te beginnen, want je weet dat je ook zelf aan de beurt komt.
Maar ja, zoals de oude Grieken al zeiden, shit happens....
Back to top
Reply with quote

leo snellink
Moderator
Moderator

PostPosted: Fri 23 Apr 2010, 6:48    Post subject:
Rick Robaard schreef:
Quote:
Ik zie ook geen enkele toegevoegde waarde van het starten van deze topic, anders dan opruien. Jammer.

Hoewel ik een tijdje geleden had besloten om maar niet meer op het forum te reageren, kan ik het soms toch niet laten.
Na alles gelezen te hebben, denk ik dat er toch wel een goede reden is om dit topic te starten. Ik weet niet hoe het met anderen zit, maar bij mij is het zo dat vogels fotograferen (en kijken) een stuk leuker is, als je het gevoel hebt van natuurbeleving. Dat gevoel heb ik het meest intens als ik me kan concentreren op de vogels en niet word afgeleid door allerlei externe factoren.
Als ik ergens heen ga om te fotograferen, weet ik natuurlijk ongeveer wat ik kan verwachten. Ga ik in de winter naar de Starrevaart om Brilduikers te fotograferen, dan weet ik dat de kans dat ik daar alleen ben vrij gering is. Geeft niet direct, want dat weet ik vantevoren. Een keuze.
Hetzelfde als je naar de Zouweboezem gaat. Je weet dat je waarschijnlijk gezellig kunt keuvelen met andere vogelfotografen, die ook voor een groot deel die kant op zijn gekomen vanwege de redelijke zekerheid op aanvliegende Purperreigers.
Ga ik naar het strand, dan weet ik dat de kans aanwezig is dat er een hond (of een hondenuitlaatcentrale) op mijn locatie kan verschijnen. Niet echt waar ik op zit te wachten, maar soms kun je er zelfs gebruik van maken om andere foto's te maken dan je anders zou maken.
Als ik echter ergens heen ga met het idee dat ik er rustig vogels kan fotograferen en er blijkt een excursie aan de gang van mensen, die hoogstwaarschijnlijk via de locaties, die op birdpix vermeld worden, die plek hebben geclaimd en daarbij op een manier te werk gaan, die mijn natuurbeleving ineens de grond in boort, dan zou ik daar ook de pest over in hebben. Het zou voor mij ook een goede reden zijn om nog eens flink na te denken over het geven van locatiegegevens bij een geplaatste foto.
Wat Chris hier vooral onder de aandacht brengt (in mijn optiek) is dat je toch wel heel voorzichtig moet zijn met het delen van je plekjes, want iedereen kijkt mee en gebruikt de opgedane kennis op zijn eigen manier.
Misschien had hij daarbij beter geen link kunnen leggen met Edwin, want dan krijg je al snel iets van op de man spelen (zeker als Martijn het balletje oppakt), maar het topic heeft wel degelijk nut.
Ondanks het verhaal van Edwin op zijn blog, blijf ik ook met het idee zitten dat dit soort georganiseerde reizen erg veel te maken hebben met de huidige fast food cultuur. Even snel scoren van wat leuke soorten, waarbij eigenlijk alleen het weer roet in het eten kan gooien.
En als je een locatie weet, waar je anderen kunt verwachten, is het gebruik van waadpakken gewoon not done.
Stel je voor dat ik op de Starrevaart besluit om met een kano of een drijfhut voor de hut langs te gaan varen voor een mooier laag standpunt.
Back to top
Reply with quote

josephine

PostPosted: Fri 23 Apr 2010, 7:54    Post subject:
Goed gezegd Leo, en
Quote:
Wat ik aanhang (en dat zal niet een ieder beamen) is dat wij net zo goed dieren zijn en dus deel uitmaken van de natuur en daar een plaats in hebben bevochten/verkregen en evenveel rechten hebben als al het ons omringende leven.

goed gezegd Alexander.
Ik zit in mijn kamer, met uitzicht op mijn postzegeltuintje. Een ekster!
Zodra ik opsta is hij weg. En ik ben al zo gek dat ik dat opstaan heel voorzichtig doe, om hem niet te laten schrikken, en eigenlijk is dat omdat ik wil dat hij een beetje aan mijn bewegingen went, zodat ik hem ooit op de foto kan zetten. Ook al krijgt mijn toch al zo getergde lijf het kwaad te verduren door de vreemde houdingen waarin ik me dan voortbeweeg, ik vind toch dat ik dat zo moet doen.
Maar als mijn buurman, ongeinteresseert in vogels als hij is, in de tuin zit te ontbijten in zijn ochtendjas en de telefoon gaat binnen, staat ie bruusk op en .....rrrrrrt! alle vogeltjes gevlogen! Dat vindt hij gewoon zijn goed recht!
Ik denk dat buurman wel gelijk heeft en dat ik een beetje overdrijf.
De conflicten die we onderling hebben over wie waar en hoe zijn plaatjes mag schieten zullen wel nooit ophouden.
Ik ben wel eens bezig een leuke foto te maken, en dan komt er opeens een fietser langs die mij op het moment supreme vraagt wat ik daar aan het fotograferen ben.
Ik slaap wel eens als de telefoon gaat.
En als ik net besloten heb om de ramen te lappen komt een vriendin langs.
Ik geloof dat we met zijn 16 miljoenen zijn? #Smile_colors
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

Digibird

PostPosted: Fri 23 Apr 2010, 8:54    Post subject:
Yep, met 16 miljoen. Soms gelukkig wel, soms helaas wel.

Ik ben uiteraard niet blij als er na vroeg opstaan, files ontwijken, en uur rijden voor mijn neus gewaad zou worden in het water als ik zelf langs de over zonder waadpak lig. Niet van wadende honden, en zeker niet door wadende georganiseerde en betaalde excursies.

Natuurlijk kan ik accepteren dat er lieden zijn die lekker willen waden, maar waarom zouden zij niet mogen accepteren dat ik niet wil/kan waden en dat ze wat mij betreft dus ook langs de kant moeten gaan liggen. Welke rechten hebben zij meer dan ik?
En zoals Josephine al schreef, gaan we straks dan ook varen en waden in bv de Starrevaartse Plas, want alles moet maar kunnen en mogen?

Delen van plekjes ... weet ik alles van (daarmee is het bekende Blauwborst gebeuren in het Utrechtse ontstaan, ik was een van de allereersten die ervan wist en heb het gedeeld. De rest is geschiedenis). En soms worden plekjes ook onafhankelijk van elkaar ontdekt ... winterse Roerdompen, overdag vliegende Kerkuilen, IJsvogels bij een broedwand en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Maar hier geldt ook: welke rechten heb ik meer dan anderen? Ik kan het je niet vertellen, zelfs niet als ik een plekje eerder heb ontdekt dan een ander en het eventueel heb gedeeld. Het is immers een vrij land. Niet altijd een even beleefd land, maar dat is weer een ander verhaal.

Hier zit denk ik wellicht de grootste bottleneck, zoals hierboven Alexander al duidelijk heeft verwoord: de verstoring is wellicht meer elkanders beleving dan de beleving door de vogel(s) zelf.

Gegroet, Phil

Hendrik

PostPosted: Fri 23 Apr 2010, 9:35    Post subject:
Wat moet ik hier nou van zeggen? Misschien niks, dan stoot ik geen mensen voor het hoofd. Toch is dit een interessante discussie. Dan doel ik niet op de persoonlijke vete of het “welles / nietes verhaal” Ik ken beide personen en de situatie niet dus heb hierover weinig te melden.
Wel wordt er een zeer interessant onderwerp aangeboord. Verstoring.
Voor zover je het mag en kunt categoriseren, in het wild kom ik de volgende soorten mensen tegen:
- Vogelaars
- Fotografen
- Fotograferende vogelaars
- En misschien zelfs wel vogelende fotografen.
Deze mensen hebben verschillende bedoelingen en als je het mij vraagt ook een ander beeld over verstoring.
De vogelaar
Liefhebber van vogels en/of natuur. Doet dit meestal vanaf grote afstand door een telescoop. Kan meestal rustig met 50 man naast elkaar staan zonder elkaar de hersens in te slaan. Heeft veelal geen behoefte om dichterbij te komen. Stel je voor dat je onderwerp wegvliegt. Zonde, dan kun je er niet meer naar kijken, of de rest van je collega’s. Spreekt vrij snel van verstoring, als het vogeltje zenuwachtig begint te doen of als het wegvliegt namelijk.

De fotograaf.
Kan net zo goed liefhebber van vogels en natuur zijn. Wil het liefste zo dichtbij mogelijk. Heeft vaak moeite met het feit als het wat drukker wordt. Riskeert vaak veel om dichterbij te komen. Houdt niet altijd rekening met mensen (vogelaars) achter hem/haar. Als iets wegvliegt hebben we dan tenminste nog een mooi vluchtbeeld. Jammer voor het publiek erachter. Kan ook uren een plekje bezet houden zonder te denken of er misschien nog iemand anders is die even wil kijken. Verstoring is iedereen die langskomt, al of niet met kinderen / hond. Ook al hebben die net zo goed recht om dat stukje natuur.
Fotograferende vogelaar (of fotograaf met verstand)
Is voorzichtig met dichterbij sluipen als er meerdere mensen zijn die kijken. Zet niet alles op het spel. Na
enkele foto’s vaak vertrokken of gunt een ander ook eens een kijkje.

Uitzonderingen daargelaten.
Niet om mensen te bagatelliseren maar ik begin me in het veld wat te ergeren aan 1 groep uit dit rijtje. Het is misschien duidelijk dat ik van oudsher vogelaar ben. Zo nu en dan registreer ik iets. Ook ik baal best wel als ik na 15 minuten tijgeren door de distels een hijgende herdershond naast me hoor waardoor net die roodhalsgans opvliegt. Ik vloek niet vaak maar……
Ik heb een hekel aan honden als ze ergens loslopen waar dat niet mag. In andere gevallen kun je er weinig aan doen. Tenzij overduidelijk is dat je bezig bent om een vogel te benaderen met een lens en de hondeneigenaar rustig blijft toekijken hoe fikkie je komt lastigvallen.

Verstoring van de natuur kan ik niet goedkeuren. Het gooien van een bal in het riet waar net de dodaars zit te broeden, helaas weet de hondeneigenaar dat niet. Je kunt hem er even op attenderen.
Verstoring van je favoriete fotografie plekje is wat anders. Als ik wordt aangesproken, maak ik een gezellig praatje. Dit kan dan soms wel een half uur duren terwijl mijn vogel al lang gevlogen is. Jammer, volgende keer beter. Ik ben mens, niet alleen op de wereld, en heb mijn fatsoen.

Hoewel ik zelf ook wel eens ergens langer zit/lig wordt ik zo langzamerhand schijtziek van die figuren met telelens die alles opeisen. Praktijkvoorbeeld. Als je ergens in een niet nader te noemen kijkhut komt waar een bepaald gekleurd vogeltje wel eens op een tak zit, dan heb je daar als papa met je kids niks meer te zoeken. Vol staat het met mensen die uren op de eerste rang wachten. Het wordt een beetje moeilijk om je zoontje die zilverreiger te laten zien die daar verderop staat. Zelfs als je 3 uur later terugkomt. Nog geen plek, dezelfde figuren. Vraag je of het beestje is langsgeweest, nee…… Get a life. Zie deze link:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=142644''
(Oei, wat is dat link om hier te plaatsen, who gives a fuck, lekker boeiend) Ik heb niet eens kinderen (bij mijn weten) Volgens mij heeft een ieder evenveel echt op een kijkje. Die hut is daar niet neergezet met de opbrengsten van canon / nikon. Dit noem ik dan verstoring van de functie van een maatschappelijk eigendom. Enkele van de aanwezige fotografen zouden de kinderen verstoring noemen. (Al moeten die koters wel een beetje stil zijn natuurlijk) Ook fotografen kunnen trouwens irritant veel herrie maken.

Nogmaals, ik maak ook foto’s maar ik ben nog net wel een beetje sociaal. (zoals velen hier natuurlijk) Wil er iemand door mijn telescoop kijken? Geen probleem. Als ik denk dat ik ruimte moet maken haal ik gewoon even mijn 600 of 800 uit de kijkhut sleuf weg. Al moet je daar tegenwoordig voorzichtig mee zijn omdat die ander dan soms wel 3 uur kan blijven zitten zonder je een moment te gunnen.

Ik baal net zo goed als (desnoods een beroeps) fotograaf, mocht mijn favoriete stekje bezet zijn. Maar is dat niet een beetje wat we allemaal over ons heen roepen als we trots ons plaatjes laten zien op het internet? We kicken op mooie foto’s, positief commentaar en nominaties. Velen proberen die plekjes te achterhalen waar het een en ander geschoten is om vervolgens daar ook naartoe te gaan en dezelfde plaatjes te schieten. Competitiedrang? Overblijfselen van het “jager verzamelaar tijdperk”? Misschien ben ik wel heel nuchter maar ik fotografeer wat ik tegenkom en heb niet zo de behoefte aan “massahysterie” of datzelfde plaatje schieten als mijn collega. Inspiratieloos noem ik het. Maar misschien krijg ik die drang ooit ook nog wel. Als natuurliefhebber heb ik op dit moment in ieder geval andere prioriteiten. Buiten zijn en genieten. Het grappige is, een vogelaar deelt zijn waarneming, een fotograaf meestal niet.
Niet dat ik iets heb met een 50 koppen tellend “telescoop team” Dan blijf ik ook thuis. Maar heel soms neem ik wel eens een kijkje als geruime tijd ergens wat leuks zit. Hmm, zou die Baltimoretroepiaal er nog zitten? Ik zit bijna dagelijks in Heerhugowaard en heb hem nog niet eens gezien. Ook best beschamend eigenlijk. Ben ik nou een vogelaar? Ik denk dat het me een “iets commercieel beestje” is. Een andere verklaring heb ik niet.

Wat wil ik nu met dit stukje tekst bereiken? Tja…. Heel misschien een ietsepietsie besef bij mensen die zichzelf een beetje herkennen als de diehard fotograaf. Je bent niet alleen op de wereld, gun een ander ook een moment. Wil je geen verstoring van “jouw plekje” schreeuw dan je plekje ook niet van de daken en zit dan ook niet te geilen op de roem die je krijgt met je foto’s.

Een ieder veel plezier met zijn/haar hobby! Moge wijsheid bij u zijn.

Last edited by Hendrik on Fri 23 Apr 2010, 11:00; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Alexander Koenders

PostPosted: Fri 23 Apr 2010, 9:46    Post subject:
geen mening

Last edited by Alexander Koenders on Sun 25 Apr 2010, 20:15; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Fri 23 Apr 2010, 10:21    Post subject:
Alexander, bedankt. Ook voor jouw nuchtere kijk en bijdrage in deze. We kunnen het niet allemaal met elkaar eens zijn. Gelukkig maar misschien.
Back to top
Reply with quote

jeroenverhoeff

PostPosted: Fri 23 Apr 2010, 11:25    Post subject:
Erg interessant allemaal. Maar wat kan er nou daadwerkelijk gedaan worden aan de toenemende druk van fotografen op het wilde dier en/of medenatuurgenieter/gebruiker/misbruiker?

Volgens mij is de enige concrete en praktische oplossing om juist nog egoïstischer te zijn. Goede stekken voor jezelf houden dus. Op birdpix de plaats zo vaag mogelijk houden, waarneming.nl niks melden en je vrienden ook laten raden. Nu is het voor velen de sport wie het mooiste plaatje kan maken van hetzelfde piepertje. Want je hoeft niets zelf te zoeken: dat staat al op het internet. Maak daar dan de sport van wie het mooiste piepertje kan vinden! Zo voorkom je file/agressie/verstoring en irritatie-problemen!

Lijkt mij tenminste, als buitenstaandend niet toeter-fotograaf.

Vr. gr. Jeroen Verhoeff
Back to top
Reply with quote

PieterJ

PostPosted: Fri 23 Apr 2010, 11:30    Post subject:
Hallo Alexander en Hendrik,

Beide geven jullie een mooi betoog met duidelijke visie en mening. Het belangrijkste hierin is dat jullie respect hebben voor de anderen (vogelaar, fotograaf of combinatie).

Vanmorgen ben ik op de betreffende locatie geweest en zonder te waden kun je mooie foto's maken. Het kost enkele uurtjes en wat pijn in de rug (van het liggen op de grond) maar dan heb je wat.

Ik lag er om 06.15 uur en omstreeks 07.00 uur komt er iemand naast me liggen en hebben we prettig samengewerkt. De overige fotografen, de 4 die ik tenminste gezien heb, hebben ook hun plekje gevonden en volgens mij ook een schitterende ochtend gehad vanaf de kant.

Het kan dus in mijn ogen wel om samen te genieten van het moois wat Nederland te bieden heeft.

Pieter.

Art

PostPosted: Fri 23 Apr 2010, 21:03    Post subject:
Ik volg dit topic nu al enige tijd, wist niet of ik me er in moest mengen. Wel/Niet. Wel, maar hoe verwoord ik dat dan.
En dan zie je dat mensen het ook wel met elkaar eens kunnen zijn, want de woorden van Hendrik zijn me uit het hart gegrepen.
Prachtig, mooier had ik het niet kunnen neerzetten.
Gun elkaar wat meer, besef waar je mee bezig bent en dat er ook anderen zijn die ook wat willen zien.
En wat betreft kinderen, ik neem ze regelmatig mee de natuur in.
Ook wel eens in een kijkhut.
1. leren ze zo wat het is, een kijkhut
2. ik wil ze ook graag van de natuur laten genieten en ze leren beseffen hoe mooi alles is.
(mijn persoonlijk album geven leuke voorbeelden daarvan)
Ze zijn nu 4 en 5 jaar, en ze zijn van de week 1x met me meegeweest en heb ik ze vanuit de auto laten zien waar een bosuil zat. Ik had geen camera bij me, en heb ze er over verteld en vooral de jongste zuigt de info op. Verteld er over aan juffrouw op school.
Dat is mij net zoveel waard (misschien wel meer) dan een mooie foto.
En natuurlijk hebben ook kinderen wel eens wat lawaai en vliegt er wel eens wat weg. Maar je kunt ze wel het besef bijbrengen.
Jong geleerd is oud gedaan.
Zo heb ik het ook van mijn ouders meegekregen.
En dat besef is nou net wat velen wat meer zouden moeten hebben. Respect voor de natuur en voor elkaar.
groeten Art
Back to top
Reply with quote

Wilfred Marissen

PostPosted: Sat 24 Apr 2010, 10:00    Post subject:
Ook ik heb dit topic met plezier en verwondering gevolgd. Zoals in mijn upload al aangegeven toch geprikkeld om eens op de plek te kijken waar we het nu precies over hebben.
Zoals PieterJ het verwoord heb ik het ook gevoeld. Het was volop genieten van de natuur, deze keer in de vorm van geoorde futen. Moeten we op deze plek met waadpakken het water in? Misschien wel, misschien niet. Is het nodig om een mooie foto te maken? Nee dat zeker heb ik nu aan de lijve ondervonden. Zouden de fuutjes verstoord zijn als het gebeurd? Denk het niet indien het met beleid gebeurd en men rustig blijft zitten. Dit laatste is toch altijd het geval zoals elke fotograaf hier wel weet en dus zal de verstoring niet meer zijn in mijn optiek dan wanneer ik gewoon aan de kant zit of lig. Het wordt natuurlijk een ander verhaal als we met alle birdpixers tegelijk het water in gaan of wanneer we straks naar hun nesten zouden waden. Dit was zeker niet het geval gezien de foto's die Chris plaatste op zijn site.
Wat hebben we nu bereikt met dit topic? Ik denk dat toch iedereen weer even bewust gemaakt is van het feit dat we ten alle tijde verstoring zoveel mogelijk moeten voorkomen en de natuur moeten respecteren. De volgende keer dat we achter een vogel aan hollen zullen we door dit topic daar wat wijzer mee om gaan hoop ik dan maar. Kortom, ik ben dankbaar naar Chris toe dat hij het topic hier naar naar voren heeft gebracht. Is het enigszins overtrokken? Ja, denk ik wel voor de specifieke plek. Als laatste wil ik nog even reageren op iets wat ik las op de site van Edwin. Blijkbaar was er met stenen gegooid richting de fotografen. Mocht dit juist zijn dan zou ik dat betreuren, laten we er vooral constructief over discusseren en elkaars mening respecteren.

Gr. Wilfred

Chris Schenk

PostPosted: Sat 24 Apr 2010, 13:30    Post subject:
Beste Wilfred,
Het is te belachelijk voor woorden om te suggeren dat ik daar met stenen ga lopen gooien. En omdat er op dat moment verder niemand in de buurt was kan ik niet anders constateren dan dat hij heeft gemeend ook wat stemming te moeten gaan schoppen. De manier waarop is echter wel heel bedenkelijk, om niet te zeggen, ziek. Heb m.b.t. dit onderwerp ook geprobeerd een berichtje te plaatsen op zijn weblog, maar deze lijkt te worden geweerd. Need I say more?
Chris

P.s. Zoals je zelf hebt kunnen constateren is er geen enkele noodzaak om te water te gaan.
Back to top
Reply with quote

Rene de Heer

PostPosted: Sat 24 Apr 2010, 13:50    Post subject:
Of de futen verstoord zijn of niet, laat ik in het midden. Ik vind wel dat Edwin zelf "ballen" had moeten tonen en gewoon op deze thread zijn tegen-woord had moeten plaatsen ivm vanaf zijn web blog.
Rene de Heer
Sony 24-105mm F4.0
Sony 70-200 F2.8 G Master
Sony 1.4 converter
Sony G 12-24 F4
Sony 100-400 F5.6
Sigma 150-600mm S F5.6-6.3
Back to top
Reply with quote

Wilfred Marissen

PostPosted: Sat 24 Apr 2010, 18:42    Post subject:
@Chris: Dat is goed te horen dat je dit niet gedaan hebt. Vond het ook al ongeloofwaardig overkomen. Het water in is idd daar niet nodig, ben ik mee eens.

Gr. Wilfred

Rinus van der Reest
Guest

PostPosted: Sat 24 Apr 2010, 21:53    Post subject:
Lijkt me tijd voor een GROOT SLOT
Rinus
Back to top
Reply with quote

Freek Wijffels

PostPosted: Sat 24 Apr 2010, 22:46    Post subject:
Reest wrote:
Rinus

Hoezo opeens een slot erop?

Als iemand zijn of haar visie over verstoring wilt geven kan dat perfect in dit topic. Lijkt me altijd intressant wat iemand anders hier over te melden heeft.
Verder loopt het ook niet uit de hand in dit topic en word het juist goed bevonden dat mensen door dit topic misschien weer eens gaan nadenken over verstoring in het algemeen. Kan nooit verkeerd zijn.

Topics over apparatuur kan je overal wel vinden, maar juist dit soort topics zijn ideaal om op deze site te hebben en zal je niet vaak tegen komen. Als je zo'n topic dan gelijk weer sluit komt men nooit verder. Het is goed dat men hier over kan communiceren zodat iedereen er van op de hoogte is hoe er over dit onderwerp gedacht word. Anders zouden er opeens wel conflicten tussen fotografen/vogelaars kunnen komen omdat ze nog al schrikken van andermans standpunten.
Hier is iedereen juist open en deelt zijn mening, en mensen respecteren dat.
Het voordeel hiervan is dat mensen hier gewoon hun standpunten vermelden zodat anderen weten hoe ze er over denken. Als je hier nooit over communiceert en je komt elkaar opeens in de vogelhut tegen gaat men elkaar alleen maar dingen verwijten en verdedigende argumenten schreeuwen. Schieten we niks mee op.

Iedereen weet nu hoe verschillend er over gedacht word en denkt daar over na. Als je alleen je standpunten vermeld gaan anderen er over na denken en kom je tot een veel prettiger gesprek in de vogelhut. Zonder zo'n topic waar de verschillende standpunten gelezen kunnen worden zal men bij het ontmoeten, gelijk argumenten en verwijten roepen en dan gaat de ander alleen maar in de verdediging en gaat ZIJN argumenten roepen. (als dit onderwerp in het gesprek voorkomt)
Nu creert iedereen respect omdat ze niet aanvallend overkomen en allen hun visie op dit onderwerp geven. KORTOM: men gaat elkaar begrijpen en respecteren. (Dat bereik je niet met welke discussie dan ook, want dan wilt men zijn gelijk halen)

Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, als je elkaar maar begrijpt en respecteerd en DAT is precies wat er met dit topic bereikt word.
Maar het komt ook voor dat mensen elkaar NIET begrijpen. Maakt niet uit, want ze weten wel hoe de ander er over denkt en hoeven dus geen vervelende discussie's te voeren. Ieder heeft een mening en als je er niet uit komt met elkaar heeft verdere discussie toch geen zin. Op het moment dat het zover is kan men gewoon weer gezellig in de hut vogeltjes platen met in het achterhoofd dat de ander gewoon een ander standpunt heeft...So be it, denk ik dan. Zo komen er ook geen onnodige discussie's want hier komen we toch nooit uit.

[Disclaimer] Natuurlijk kan je over dit onderwerp ook hele leuke gesprekken hebben hoor, maar in dit specifieke geval, waar ook het gooien van stenen aan de orde komt (misschien niet gebeurt, wel verweten), gaat het er toch wat harder aan toe.

Ik vind het in ieder geval een belangrijk en intressant topic dus waarom een slot?

Groeten,
Freek
Reply with quote

PieterJ

PostPosted: Sun 25 Apr 2010, 8:21    Post subject:
Reest wrote:
Rinus

Inderdaad FreekW, er mag wat mij betreft ook nog geen slot op. Laat de 'discussie' hier nog even doorgaan. Het grote voordeel zou kunnen zijn dat één ieder van ons (BirdPix-ers) voor zichzelf weer eens na gaat waar de grens ligt.

Verder denk ik dat het belangrijk is dat als we zaken signaleren die tegen ons eigen gevoel ingaan daar open 'in het veld' / 'schuilhut' op een beschaafde manier over praten. Met begrip voor elkaar komt respect voor elkaar.

Als er al stenen gegooid zijn (de een zegt van wel de ander niet) dan is dat niet goed te keuren. Aan de andere kant kan een groep van mensen een individu afschrikken om een gesprek aan te gaan. Ook daar moet begrip voor op te brengen zijn.

Ideaal zou zijn dat Edwin en Chris elkaar nog even bellen / e-mailen en dat ze vervolgens hier aangeven dat er een slot op kan. Maar ja, ik droom ook wel eens van een Geoorde Fuut in mijn achtertuin. Very Happy

Alexander Koenders

PostPosted: Sun 25 Apr 2010, 9:07    Post subject: vroeger
geen mening

Last edited by Alexander Koenders on Sun 25 Apr 2010, 20:15; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Sun 25 Apr 2010, 18:01    Post subject:
Ik heb de twee bijdragen op eigen initiatief verwijderd. Er werd selectief geciteerd uit een persoonlijk bericht. De essentie van een persoonlijk bericht is dat dit persoonlijk behoort te blijven. De thread werd daarmee afgeleid van het hoofdonderwerp.
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Sun 25 Apr 2010, 19:50    Post subject:
Anderzijds wel jammer marcel, omdat er toch iets duidelijker werd hoe dit soort discussies in elkaar steken, en hoe moeilijk mensen het er mee hebben om een andere mening te hebben.
Terwijl dat van die andere mening heel erg arbitrair is. De 'rekkelijken' en de 'preciezen' kunnen snel van kamp wisselen. Dat begint al gelijk bij Chris, die het ter discussie wil stellen - en als we goed lezen eigenlijk niet acceptabel vindt - dat er op een - voor de lokale fotografen irritante manier - commercieel gebruik wordt gemaakt van een algemeen bekende plas, terwijl anderen de manier waarop hij aan twee dagen in Canada doorbracht - ook een commercieel event - niet acceptabel vonden.
Dat geeft des te beter aan hoe persoonlijk de keuzen zijn die de mensen buiten maken.

Wat bijzonder jammer is, dat de cursusleider in de stress schiet, zich aangevallen voelt en om zich heen begint te slaan. Misschien begrijpelijk, maar niet verstandig.

Als iemand mij aanspreekt op mijn moreel gedrag, voel ik me ook gelijk aangevallen. Geef ik toe. Je eerste reactie is dan niet altijd even verstandig.
Maar geef het gelegenheid zich te laten ontwikkelen. En, zet het recht. (Nou zal ik wel weer een spam-mailtje krijgen van iemand die mij al ruim een jaar niet lijkt te willen begrijpen - die is niet betrokken hierin overigens.).

Er waren in de branche waar ik werkte wel mensen die collega's zwart maakten, om er zelf beter van te worden.... Ze verziekten zo de markt voor iedereen.
Waarmee ik niet wil zeggen dat het fout is dat chris edwin aanspreekt op zijn keuzes. Maar dat het wel goed zou zijn als er uiteindelijk echte discussie zou komen.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 3 of 4

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum