Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Mening over Canon EOS 7D

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Sam Dijkstra


Gender: Male
Age: 70
Joined: 19 Dec 2012
Posts: 63
Location: Tjerkwerd
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 15 Jan 2013, 9:25    Post subject: Mening over Canon EOS 7D
Ik ga een andere camera kopen, en heb rond de 2200 euro te besteden, Ik heb wel zin in de Canon 7D body, maar ik hoor hier verschillende berichten over dat deze camera tegen valt

Graag zou ik een eerlijke mening willen vragen of dit juist is,

Als er een andere camera is die jullie mij willen aan raden hoor ik dit ook graag


Ik heb nu de 40D, met een Canon 400mm 5.6, lens


Gr sam Dijkstra
_________________
Canon camera 40D Canon EOS 1D Mark 111 Canon telelens 400mm 5.6, Sigma macrolens 150mm 2.8 Canonlens 18-135
Back to top
Reply with quote
 
Arno ten Hoeve
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 50
Joined: 29 Oct 2008
Posts: 352
Location: Deventer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 15 Jan 2013, 11:20    Post subject:
dag Sam,

Bij Cameraland staan occasion 1D mark IV camera's te koop voor €2495,-. Dan heb je écht iets geweldigs!

De behoorlijk wat betere kwaliteit en de goede iso prestaties maken het dat je de cropfactor (1.3x tov 1.6x) niet mist. Dat komt doordat je naderhand nog wel wat kunt croppen.

Succes en plezier!

groeten
Arno
_________________
canon
http://www.arnotenhoeve.nl
Back to top
Reply with quote
 
Erik de Koning


Gender: Male

Joined: 04 Oct 2005
Posts: 118
Location: Zoeterwoude
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 15 Jan 2013, 16:13    Post subject: prima camera
Hoi Sam,

Ik fotografeer al een tijd met de 7D, prima camera moet ik zeggen!
Zoals met de meeste camera´s moet je ´m leren kennen en op jouw manier van fotograferen weten af te stellen. Ik heb ´m o.a. per lens m.b.v. de micro-adjustment ingesteld.
Veel mensen klagen over de hoeveelheid ruis die de camera geeft, daar heb ik totaal geen last van en is volgens mij puur een kwestie van goed belichten.

mvgr

Erik
Back to top
Reply with quote
 
LaurentS


Gender: Male

Joined: 18 Nov 2011
Posts: 69

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 15 Jan 2013, 18:44    Post subject:
Arno ten Hoeve wrote:
dag Sam,

Bij Cameraland staan occasion 1D mark IV camera's te koop voor €2495,-. Dan heb je écht iets geweldigs!

De behoorlijk wat betere kwaliteit en de goede iso prestaties maken het dat je de cropfactor (1.3x tov 1.6x) niet mist. Dat komt doordat je naderhand nog wel wat kunt croppen.

Succes en plezier!

groeten
Arno

Ben ik het mee eens, de prijs is ook in orde en je krijgt een jaar garantie. Jammer dat ze niets vermelden op hun site over het aantal clicks, de staat, krassen etc. Er staat niets bij, buiten het feit dat het product naar behoren werkt en je 1 jaar garantie krijgt, wat bij elk product staat. Voor hetzelfde geld is er dus een grote kras op het scherm of is er verf af aan één van de hoeken oid. Ik zou eerst eens bellen naar de winkel voordat je langsgaat, tenzij het natuurlijk niet ver rijden is voor jou.

Ik zou persoonlijk wel wachten op de 7DII, behalve als je echt nu onmiddellijk een nieuw toestel nodig hebt. De rumors klinken interessant, maar dat was ook al het geval 1 jaar geleden... Het wordt nu wel echt tijd dat ze een vervanger aankondigen, maar de vraag is, wanneer gaan ze dat doen? De 7d is niet slechter dan het Nikon equivalent, de Nikon D300s...
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik


Gender: Male
Age: 43
Joined: 30 May 2005
Posts: 536
Location: sexbierum
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 15 Jan 2013, 21:07    Post subject: Re: Mening over Canon EOS 7D
Sam Dijkstra wrote:
Ik ga een andere camera kopen, en heb rond de 2200 euro te besteden, Ik heb wel zin in de Canon 7D body, maar ik hoor hier verschillende berichten over dat deze camera tegen valt

Graag zou ik een eerlijke mening willen vragen of dit juist is,

Als er een andere camera is die jullie mij willen aan raden hoor ik dit ook graag


Ik heb nu de 40D, met een Canon 400mm 5.6, lens


Gr sam Dijkstra


t.o.v. je 40D is die 7D wel een verademing. Op alle fronten eigenlijk. O.a. qua pixeldichtheid, micro adjustment!, framerate, snelheid, display, zoeker etc. Ik heb mijn 40D's zo'n 2 jaar geleden vervangen.
Investeringen kun je bijna altijd het beste in glaswerk doen, en je 40D is een prima camera. Je kunt natuurlijk je 400 mm verkopen, daar krijg je dan nog een leuk bedrag voor 2e hands, zodat uiteindelijk een 300 F2,8 IS binnen handbereik komt. (2e hands)
Aan de andere kant is die 7D de beste camera voor vogelfotografie. (Zonder een extra hypotheek te hoeven nemen) Je kun cameravervanging wel uit blijven stellen, (Ik schoot met een 350D tijden op een 600mm F4) maar op dit moment mag je 40D ook wel eens vervangen worden natuurlijk.
De negatieve verhalen over de 7D? Tja, hij is nog altijd stukken beter dan je 40D.
_________________
De nodige kilo's canon....
Gitzo carbon + wimberley
www.natuurplaten.nl
Back to top
Reply with quote
 
NellekeSn


Gender: Female
Age: 61
Joined: 02 Mar 2012
Posts: 146

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 16 Jan 2013, 20:38    Post subject:
Sinds anderhalve week heb ik een 7D.
Ik gebruik alleen nog maar de standaard instellingen maar m'n eerste ervaringen zijn heel positief.
Groeten van Nelleke
Back to top
Reply with quote
 
Gertjan...


Gender: Male

Joined: 30 Aug 2011
Posts: 244

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 16 Jan 2013, 21:19    Post subject:
Ik heb de camera nu ook 2 weken geleden gekocht. Ik heb de 7D nog niet heel erg uitgebreid getest moet ik zeggen. Toetsweek op school, veel werken etc. Maar elke keer als ik de camera uit mn tas pak, komt er een glimlach op m'n gezicht, waar je bijna bang van wordt.
Ik ben zo blij met de 7D als vervanger van mijn 20D.

Wat ik wel heb gemerkt is dat ik ook redelijk wat ruis had in de foto's. Maar zoals dat al gezegd werd, is dat een kwestie van goed belichten. Ik heb gehoord dat je op de 7D je foto's standaard bijna en soms ruim een stop moet overbelichten. Als je dit dan weer corrigeert in bijvoorbeeld Lightroom, dan komt het helemal goed met de ruis en kun je tot 1600 iso zeker gebruiken.

Maar zoals ik al zei, zo uitgebreid heb ik hem nog niet gebruikt. Als dat in verloop van de tijd wel zo is, dan zal ik het hier laten weten!
Back to top
Reply with quote
 
Art


Gender: Male
Age: 54
Joined: 13 Aug 2004
Posts: 406
Location: Enschede
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 17 Jan 2013, 11:49    Post subject:
Die 7D, leverde mij in het begin dat ik hem had (na mijn 30D) vorig jaar mei, wel ruis op.
Ik heb wat persoonlijke instellingen gemaakt die ik nu bijna standaard gebruik, en er is nog wel eens ruis, maar dan ligt het toch voornamelijk aan mezelf qua belichting.
Als je de camera na verloop van tijd goed onder de knie hebt, is het een enorme fijne camera.
Maar zo ging het destijds met mijn oude(re) camera's ook, de 300D en de 30D, en beide gebruik ik ook nog steeds.
Maar de 7D is echt mijn camera(atje) geworden .

Grt Art
_________________
http://www.pbase.com/natureart
==========================
Canon bodies & glas | Manfrotto Monopod(s) | Benro tripod
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik


Gender: Male
Age: 43
Joined: 30 May 2005
Posts: 536
Location: sexbierum
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 17 Jan 2013, 12:05    Post subject:
Gertjan... wrote:

Ik heb gehoord dat je op de 7D je foto's standaard bijna en soms ruim een stop moet overbelichten. Als je dit dan weer corrigeert in bijvoorbeeld Lightroom, dan komt het helemal goed met de ruis en kun je tot 1600 iso zeker gebruiken.


Ik neem aan dat een ieder daar toch zelf vrij snel achter is, hoe je moet belichten? En anders zou ik daar maar eens heel snel mee bezig gaan. (Niet persoonlijk bedoeld hoor Gertjan) Fotografie draait om belichting. Als je je camera op dat gebied niet voor 100% kent. Is volgens mij net zoiets als rijden zonder rijbewijs?
Als de 7D je een highlite alert geeft (knipperende witte delen achterop je display) dan is er vaak nog niet zoveel aan de hand. Neem zelf die foto eens, met een zogenaamd uitgebeten wit deel volgens je camera. Stel bijvoorbeeld in op 2/3e stop overbelichting. Open vervolgens die foto in je software, en je zult hoogstwaarschijnlijk zien dat dit witte deel niet helemaal overbelicht is. Best nog detail heeft, of dat er in ieder geval detail terug te halen is. M.a.w.je kunt vaak lichter gaan dan dat de camera aangeeft. Een histogram geeft je die info ook, en voor niet witte delen hebben we dan zelfs ook nog het RGB histogram. Allemaal simpel tevoorschijn te halen met de 7D.
_________________
De nodige kilo's canon....
Gitzo carbon + wimberley
www.natuurplaten.nl
Back to top
Reply with quote
 
Folkert Veenstra


Gender: Male
Age: 65
Joined: 06 Nov 2005
Posts: 141
Location: Drachten
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 17 Jan 2013, 12:39    Post subject:
"Exposure to the right" is de term die Henrik beschrijft.
Google daar maar eens op.
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
Gertjan...


Gender: Male

Joined: 30 Aug 2011
Posts: 244

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 17 Jan 2013, 12:43    Post subject:
@ Hendrik,

Klopt, ik ben het helemaal met je eens, maar het is toch echt een kwestie van leren kennen. Je moet je camera leren kennen. Dat heb ik tenminste.
Het is toch echt heel wat anders als wat ik had, namelijk de 20D.
Ik heb al van zoveel mensen gehoord dat ze in het begin de 7D hebben vervloekt. En later wouden ze hem nooit meer kwijt.
Ik hoop na m'n toetsweek de camera uitgebreider te testen.
Zodra het zo ver is zal ik laten weten wat ik écht van de camera vind.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum