Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

EOS 20D instellingen?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 10 Nov 2005, 9:19    Post subject: EOS 20D instellingen?
Ik heb sinds gisteren een EOS 20D en ik vroeg mij af of er mensen waren die hun voorkeurinstellingen met mij willen delen.
Ik denk bvb aan kleurentemperatuur, srgb of adobe rgb, lichtmeting, ...

www.bartheirweg.com
Back to top
Reply with quote

Jaap Schelvis

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 10 Nov 2005, 13:01    Post subject: Re: EOS 20D instellingen?
Fuse wrote:
Ik heb sinds gisteren een EOS 20D en ik vroeg mij af of er mensen waren die hun voorkeurinstellingen met mij willen delen.
Ik denk bvb aan kleurentemperatuur, srgb of adobe rgb, lichtmeting, ...

Dag Fuse,
wil je best vertellen hoe ik meestal mijn 20D heb staan, maar bedenk dat het voor een deel toch persoonlijke voorkeur is welke waarden je kiest.
De parameters voor contrast, scherpte, verzadiging en kleurtoon heb ik standaard allemaal op nul staan. Moet er wel bij zeggen dat ik vrijwel altijd in RAW fotografeer dus zoiets als kleurtoon is dan altijd nog achteraf aan te passen. Verder gebruik ik de kleurruimte sRGB, werk "standaard" op iso 200 en gebruik meestal de gemiddelde lichtmeting met nadruk op het midden. AF methode hangt helemaal af van het onderwerp net als transportmodus. Tot slot werk ik bijna altijd met diafragma-voorkeur (Av).
Succes en vooral veel plezier met je 20D, ik heb de camera nu een jaar en ben er nog steeds erg tevreden over.
groet,
Jaap

R. P. McMurphy

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 10 Nov 2005, 13:10    Post subject:
Klinkt wat saai, maar ik doe bijna precies hetzelfde als Jaap, oftewel in RAW schieten en de rest met bijvoorbeeld (het gratis verkrijgbare)RawShooterEssential bijsturen als dat nodig is (witbalans, over/onderbelichting, temperatuur, invullicht). Ik hou het liefst zoveel mogelijk speelruimte voor mezelf op die punten.
Daarnaast heb ik iso vaak op 400 staan, en gooi dat direct omlaag zodra de sluitertijd dat toelaat.
ik denk trouwens dat je alle reacties die je gaat krijgen moet lezen, en daarna gewoon zelf aan de slag moet gaan. Door fouten en topplaten te maken krijg je vanzelf in de gaten wat voor jou persoonlijk de beste instellingen zijn.

groet,
Luc
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum