Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


gezocht vraagje

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
troylee


Gender: Male
Age: 41
Joined: 07 Jan 2011
Posts: 8
Location: loon op zand
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 27 Jan 2013, 21:40    Post subject: gezocht vraagje
ik heb me al een keer voor gesteld haha.maar IK HEB EEN VRAAGJE.
momenteel ben ik op zoek naar een leuke camera om vogels mee te fotograferen maar omdat ik beginner ben en nog niet heel veel ken en bijna niets weet over camera's en het fotograferen van vogels zoek ik eigenlijk iemand die mij kan helpen of ik een keer mee mag gaan fotograferen of een keer in de schuilhut mag bij komen zitten alleen maar om ervaring op te doen.

ik ging naar de winkel en zei ik wil beginnen met fotografie van de natuur en vogels tevens roofvogels want dat is mijn passie.
omdat ik beginner ben zeiden ze dit is een mooi toestel om mee te beginnen een coolpix 500 van nikon ik kan er goede foto's met maken en het is ook wel een leuke toestel maar niet voor vogels het beeldkwaliteit is minder..
ik ga er veel op uit en struin vaak door de natuur maar ik wil gewoon nu een nikon of een canon met losse lenzen.welke lens kan ik mee beginnen om leuke beginnende foto's mee te maken moet tenslotte onderaan beginnen...

maar het lijkt me echt leuk om de vogels zo kort mogelijk te benaderen en om een keer met iemand mee op pad te gaan om te fotograferen en ervaring op te doen..wil heel graag verder maar ik denk dat ik dat niet zonder hulp kan....

uitleg van mensen met verstand van vogelen fotograferen en in het veld te gaan proberen leuke foto's te maken lijkt me een uitdaging en goed naar luisteren...

alvast bedankt en hoor graag van jullie

gr roy
_________________
_________________
nikon coolpx 500.....nikon D90 met 18-105 mm
Back to top
Reply with quote
 
Sam Dijkstra


Gender: Male
Age: 70
Joined: 19 Dec 2012
Posts: 63
Location: Tjerkwerd
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 27 Jan 2013, 21:48    Post subject: Gezocht een vraagje
Tja? ik heb Canon en geen Nikon, dus daar weet ik weinig van,
Ik weet ook niet van welke merk je lensen heb en welke, dus even verder detail geven??

Gr sam
_________________
Canon camera 40D Canon EOS 1D Mark 111 Canon telelens 400mm 5.6, Sigma macrolens 150mm 2.8 Canonlens 18-135
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 65
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9835
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 27 Jan 2013, 22:04    Post subject:
De body is niet zo heel belangrijk. Je kan een eenvoudig instapmodel nemen om te leren. Daarbij zou ik een 300mm f4 lens adviseren, met een 1.4 teleconverter. Daarmee kan je een hele tijd uit de voeten voor vogels.

Canon of Nikon kan je zelf beslissen.
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
urbanguard


Gender: Male
Age: 55
Joined: 18 Jul 2008
Posts: 274
Location: Pingjum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 27 Jan 2013, 22:14    Post subject:
Hallo Roy,

Ik schiet zelf met nikon, maar laat je daardoor niet beïnvloeden. Het werkt het best om eerst een lens te zoeken binnen je budget die geschikt is voor vogelen, bijv. een 300/F4 met een converter of een goede tweedehands 500/F4. Dit is tenslotte je grootste uitgave.
Afhankelijk van je budget kun je het zo gek maken als je wilt, maar laat je niet gek praten door gladde verkopers die strooien met termen als flux capacitors en camera's met terugslagklepsluiters, omdat de kwaliteit van de foto voor het grootste gedeelte bepaald wordt door het glas. Een goeie lens aanschaffen en daarna je body stapsgewijs upgraden is de beste methode IMHO.
Bedenk dat de ontwikkelingen op gebied van camerabody's veel sneller gaan dan die van objectieven.

Succes met je keuze.

Sikko vd Ploeg
_________________
"Hebt U uw wit wel onder controle?"
Back to top
Reply with quote
 
Sam Dijkstra


Gender: Male
Age: 70
Joined: 19 Dec 2012
Posts: 63
Location: Tjerkwerd
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 27 Jan 2013, 22:22    Post subject: Gezocht vraagje
Als we een lens van 5.6 0f een 4.2 of zo en een converte er tussen nemen verlies je toch stops, dus een hoger diafragma, in stap modellen zijn in de regel toch niet zo hoog met hun ISO en daar bij komt de snelheid per sec, dus denk ik hier dat de body ook wel iets mee te maken heb, of zie ik dit hier verkeerd??

Gr sam
_________________
Canon camera 40D Canon EOS 1D Mark 111 Canon telelens 400mm 5.6, Sigma macrolens 150mm 2.8 Canonlens 18-135
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 65
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9835
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 27 Jan 2013, 22:45    Post subject:
Quote:
in stap modellen zijn in de regel toch niet zo hoog met hun ISO en daar bij komt de snelheid per sec, dus denk ik hier dat de body ook wel iets mee te maken heb, of zie ik dit hier verkeerd??


Wat betreft de body is het allemaal heel handig om die foefjes te hebben maar echt noodzakelijk om het "vak" te leren is het niet. Een goede lens is echt belangrijk om kwalitatief goede foto's te kunnen maken. Laten dat door de beperking van de body eerst de "standaard" plaatjes zijn, dat is niet erg. Als ze maar scherp en mooi zijn. Dat voorkomt teleurstelling en stimuleert om verder te gaan met de fotografie.

Daarom:
Lens 1
Body 2
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
Sam Dijkstra


Gender: Male
Age: 70
Joined: 19 Dec 2012
Posts: 63
Location: Tjerkwerd
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 28 Jan 2013, 5:56    Post subject: Gezocht Vraagje
Als je dat zo bekijkt Hendrik geef ik je hier gelijk in om het eerst te leren

Gr sam
_________________
Canon camera 40D Canon EOS 1D Mark 111 Canon telelens 400mm 5.6, Sigma macrolens 150mm 2.8 Canonlens 18-135
Back to top
Reply with quote
 
NicoBeun


Gender: Male
Age: 77
Joined: 23 Dec 2004
Posts: 24
Location: Dordrecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 28 Jan 2013, 9:42    Post subject:
Hallo Roy. Ga op zoek naar een gebruikte Canon 40D of een 7D en Ga op zoek naar een gebruikte Canon 100-400 of een Sigma 50-500. Ga verder regelmatig natuurgebieden in . Kijk op waarneming .nl en heb geduld. Veel plezier met je hobby
_________________
Sony A77 -Sony 16-80 Zeiss - Sony 70-400 G . Tamron 90mm 2.8 Macro . Sigma 10-20 3.5 EX. Minolta 80-200 Sony HVL-F58AM Flitser.
Back to top
Reply with quote
 
keesvanderklauw
Moderator
Moderator


Gender: Male

Joined: 09 Aug 2011
Posts: 262
Location: Drenthe
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 28 Jan 2013, 19:26    Post subject:
Hallo Roy, ben het met Nico eens de canon 40 D en ook de canon 50 D zijn goede camera's.
Een prima lens is de canon100-400 mm f4,5-5.6 L IS USM en de canon 300 mm f/4 L IS USM is ook heel goed eventueel met een 1,4 converter er bij dat geeft je 420 mm.


groet kees
Back to top
Reply with quote
 
Sam Dijkstra


Gender: Male
Age: 70
Joined: 19 Dec 2012
Posts: 63
Location: Tjerkwerd
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 28 Jan 2013, 21:30    Post subject:
Ik heb zelf een Sigma 50- 500 mm gehad, deze heb ik na een jaar weer weg gedaan, hij was mij niet goed genoeg, toch nog te veel onscherpte, Nu heb ik de 400mm telelens 5.6 van Canon. Prima lens

De Canon 40D heb ik ook zelf, prima camera om te beginnen, ook de 50D

Henk is het niet zo bij deze camera`s dat je een converter er tussen zet dat hij niet meer automatisch scherp steld, dit probleem heb ik wel, diafragma 5.6 met converter wordt dan toch diafragma 8, moet je wel veel licht hebben, of zie ik dit verkeerd,
Ik denk wat jij zegt een 100- 400mm lens de juiste keus is

Gr sam
_________________
Canon camera 40D Canon EOS 1D Mark 111 Canon telelens 400mm 5.6, Sigma macrolens 150mm 2.8 Canonlens 18-135
Back to top
Reply with quote
 
troylee


Gender: Male
Age: 41
Joined: 07 Jan 2011
Posts: 8
Location: loon op zand
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 28 Jan 2013, 23:36    Post subject:
bedankt voor de info...dank jullie zeer ik zal me eens goed laten informeren maar heb even gekeken van de 100-400 lens.... is denk nog wel veel voor men buget...ik denk maar dat ik een goede body koop en me goed laat infomeren wat voor lens ik ga gebruiken ik zeg al moet onderaan beginnen ik wil alleen goede mooie scherpe foto's maken van vogels die dichtbij en veraf zitten dus moet eigenlijk wel een goede tele hebben denk om mee te beginnen..ik vind het allemaal lastig ben bang dat ik dadelijk het verkeerde heb gekocht....
_________________
nikon coolpx 500.....nikon D90 met 18-105 mm
Back to top
Reply with quote
 
keesvanderklauw
Moderator
Moderator


Gender: Male

Joined: 09 Aug 2011
Posts: 262
Location: Drenthe
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 29 Jan 2013, 8:06    Post subject:
Sam de canon 300 mm f/4L IS USM lens geeft wat betreft automatisch scherpstellen geen enkel probleem met de converter er tussen
bij zowel de canon 50D als de canon 60D camera

kees
Back to top
Reply with quote
 
Sam Dijkstra


Gender: Male
Age: 70
Joined: 19 Dec 2012
Posts: 63
Location: Tjerkwerd
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 29 Jan 2013, 8:31    Post subject:
Okee Kees, Ik had er wel last van bij mijn 400 tele bij mijn 40D maar dit is een 5.6 en de 300 een 4.0, zal daar het verschil wel in zitten

Gr sam en een fijne week verder
_________________
Canon camera 40D Canon EOS 1D Mark 111 Canon telelens 400mm 5.6, Sigma macrolens 150mm 2.8 Canonlens 18-135
Back to top
Reply with quote
 
Sam Dijkstra


Gender: Male
Age: 70
Joined: 19 Dec 2012
Posts: 63
Location: Tjerkwerd
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 29 Jan 2013, 8:46    Post subject:
Hallo Roy

Ik kan het begrijpen dat het voor je moeilijk is, Ik zou voorstellen ga maar met het spul aan de gang wat Kees voorsteld, hier heb je eerts wel wat aan om alles een beetje te leren in de tussen tijd kom je meer te weten

Ik ben met een 1000D begonnen, maar die heeft te weinid beeld per sec, Toen de 40D gekocgr en die voldeed mij prima, 6,5 beeld per sec, Eerts had ik daar de 50-500mm van Sigma er op maar zo als ik al zei voldeed hij mij niet daarom de Canon 400mm telelens 5.6 gekocht, prima lens maar nadelen is als het onderwerp te dich op zit kan je niet inzomen zoals je dit wel kan bij een Zoomlens, wordt anders lid van een fotovereniging, die kan je ook helpen.

Ook op Google is een mooie site Gratis Fotografie Cursus
Eerst op Google in tikken Fotografie cursus en dan enter, dan zoeken naar Gratis Fotografie Cursus, Hier heb je uitleg voor welke fotografie spullen voor nodig heb, ook tips en zo, zie maar even en ik hoor wel wat je hier van vind

Gr sam
_________________
Canon camera 40D Canon EOS 1D Mark 111 Canon telelens 400mm 5.6, Sigma macrolens 150mm 2.8 Canonlens 18-135
Back to top
Reply with quote
 
leo snellink
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 66
Joined: 31 Jan 2007
Posts: 5542
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 29 Jan 2013, 9:07    Post subject:
Quote:
Ik ben met een 1000D begonnen, maar die heeft te weinid beeld per sec, Toen de 40D gekocgr en die voldeed mij prima, 6,5 beeld per sec

Het voordeel van veel beelden per seconde is dat je veel foto's weg kunt gooien (of veel tijd besteden aan het besluiten welke foto's van een serie je wilt bewaren). Ik hoor soms mensen, die hun fotocamera gebruiken als mitrailleur. Als je maar veel keren afdrukt, raak je vast wel eens wat.
Bij vliegende vogels kan ik me daar soms wat bij voorstellen, maar daarbij is het ook handig om eerst door te hebben wat je aan het doen bent. En ook bij een vliegende vogel is een goed gelukt beeld vaak te bereiken zonder de hele tijd te drukken.In mijn opinie is het dus helemaal niet nodig om een camera te hebben met veel beelden per seconde. Zoals al eerder aangegeven is een goede lens wel belangrijk. Een scherpe lens geeft ook op een goedkopere camera scherpe beelden (wel minder per seconde natuurlijk), maar een dure camera met een onscherpe lens is een combinatie waar weinig mensen vrolijk van zullen worden.
Dus: de lens is het belangrijkste.
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote
 
Gertjan...


Gender: Male

Joined: 30 Aug 2011
Posts: 244

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 29 Jan 2013, 13:33    Post subject:
Mischien een sigma 120-400mm met stabilisatie.? Prima lens voor het geld.
Back to top
Reply with quote
 
Gertjan...


Gender: Male

Joined: 30 Aug 2011
Posts: 244

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 29 Jan 2013, 13:34    Post subject:
Mischien een sigma 120-400mm met stabilisatie.? Prima lens voor het geld.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum