Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Sigma 150-500mm vs Canon EF 300mm f/4L IS USM
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 27 Feb 2013, 14:42    Post subject: Sigma 150-500mm vs Canon EF 300mm f/4L IS USM
Ik denk erover om een grote lens te kopen en twijfel tussen:

Sigma 150-500mm F/5-6.3 APO DG OS HSM voor Canon
Sigma 50-500mm F/4.5-6.3 APO DG OS HSM Canon

Nu is er een redelijk groot prijsverschil en ik vraag mij af of dat puur komt door de 100mm die ik mis bij de eerste? Hebben jullie nog nuttige info hierover?

Daarnaast kwam ik ook deze tegen:

Sigma 50-500mm F4.5-6.3 APO DG HSM
Mis ik de OS heel erg bij deze?

Hartelijk dank alvast.

Gr

Eelke

Last edited by ELB on Fri 01 Mar 2013, 15:40; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

josephine

PostPosted: Wed 27 Feb 2013, 18:07    Post subject:
De 50-500 met OS is de beste volgens mij. De OS op mijn 150-500 is zonder meer brak, en die probeer ik zo min mogelijk te gebruiken. Dus als je een beetje meer te besteden hebt, zou ik voor de duurste gaan.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

AntonT

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 27 Feb 2013, 19:14    Post subject: Sigma 50-500
Hoi,

de 50-500 OS komt in de meeste reviews als beste uit de bus. Stond zelf vorig jaar ook voor deze keuze en heb veel op ( vooral Amerikaanse forums) geneusd. Heb deze dan toen ook aangeschaft. Inmiddels gebruik ik deze lens als een dik jaar en ben er zeer tevreden over.Erover lezen en zelf ervaren zijn verschillende zaken. Voor al deze Sigma's geld dat het ,, mooi weer" lenzen zijn,en dat merk ik wel. Met goed licht is her resultaat vaak zeer bevredigend. In ons land loop je een groot gedeelte van het jaar al snel tegen de beperkingen op door gebrek aan lichtsterkte( 6.3 op 500mm.) Een camera die wat hogere iso aankan is dan wel fijn. Ik heb er sinds kort een prime bij naast deze en alhoewel dit een scherpere lens is mis ik, ook door de gewenning denk ik, best de zoom factor soms wel van de Sigma. Hier vind je wat en daar laat je wat. Ik doe deze 50-500 OS in ieder geval niet snel meer weg. Ik lees soms wel dat Sigma het beter doet op Nikon dan op Canon. Maar of dat zo is kunnen Canon gebruikers je wel vertellen,op mijn Nikon functioneert hij prima.

Succes met je keuze !

groet Anton

H.van Emden

PostPosted: Wed 27 Feb 2013, 20:18    Post subject:
Ik zou toch een 100-400 of een 300 F4 in overweging nemen. Dit zijn zeer sterke en goede lenzen die ook nog waarde vast zijn. Optisch zijn ze gewoon beter dan de Sigma lenzen die je noemde.
Gitzo
Back to top
Reply with quote

ELB

PostPosted: Wed 27 Feb 2013, 20:35    Post subject:
Ja het probleem is dat ik gewoon het dubbele kwijt ben als ik voor een vaste 300mm ga zoeken. Plus ik moet dan ook nog een converter nemen.
Back to top
Reply with quote

PPepping

PostPosted: Wed 27 Feb 2013, 21:05    Post subject:
Ik heb zelf een sigma 150-500mm gehad. Ik heb die (geloof ik) iets minder dan een jaar gebruikt en ben sinds kort overgestapt op een andere lens.

De sigma heb toen 2e hands aangeschaft en heb ik voor hetzelfde geld kunnen verkopen als ik hem gekocht heb. Je zou dus kunnen zeggen dat ik met de sigma heb gespeeld om te zien wat ik uiteindelijk beter zou willen in een volgende lens, zonder erop te verliezen. Ik heb mijn huidige lens dus simpelweg in 2e betaald en een hoop geleerd van mijn sigma. Dit was van tevoren al het plan overigens. Koop je een nieuwe sigma, dan verlies je veel waarde als je hem verkoopt. Als je nu al weet dat je straks waarschijnlijk verder wilt, zou ik in het geval van mijn verhaal óf een 2e hands sigma gaan, of doorsparen en gelijk gaan voor de lens die je wilt.

Wellicht dat zo'n weg voor jou ook een optie is? Het is maar om je op ideeen te brengen Wink

danny willekens

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 27 Feb 2013, 21:45    Post subject:
Ik heb zelf eerst een 150-500 Sigma gehad. Verkocht wegens niet goed. Dan heb ik een korte tijd een 50-500 Sigma gehad dat was nog meer brakke. Nu heb ik sinds 2 jaar een 300mm f2.8 en dat is ondanks minder mm's de lens die ik altijd wilde qua scherpte. Ik kocht onlangs zelfs nog een 1DmIV erop met (maar) een crop van 1.3 en dat verbeterde m'n foto's nog. Dus mijn advies koop een prime lens. Als het budget rond 1500Euro ligt is een 100-400 een zeer goede keuze of de 300mmF4 is ook een zeer leuke en scherpe lens. Beide hebben IS. Heb je wat meer budget ( Shocked ) koop dan een lichtsterke lens 300mmf2.8 daar kan je perfect een 1.4x op zetten en bij goed weer zelfs een 2x.

succes in je zoektocht maar hou er rekening mee dat als je echt goeie foto's wil maken en je wat over hebt voor je hobby je vroeg of laat toch een prime lens koopt want het verschil is enorm,

www.dannywillekens.be voor foto's met 300mm f2.8 en een 1DmIV erachter.

gr,

Danny
Back to top
Reply with quote

Gerard Visser

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 27 Feb 2013, 21:55    Post subject:
Mijn 50-500 OS is prima!
Niet alleen met mooi weer hoor., zie mijn laatste sneeuwfoto's bijvoorbeeld.
Zalige struinlens, nooit een statief nodig.
1/100e uit de hand en nog scherp.
Moet er wel aan toevoegen dat de D300s een dijk van een camera is.
Dat helpt ook Wink
gr
G

Reinier van den Born

PostPosted: Wed 27 Feb 2013, 22:17    Post subject:
In deze range is duidelijk dat met name de scherpte en snelheid van de canonlenzen beter is als de genoemde sigma's. Dit betekent niet dat dit verkeerde aankopen zijn, maar zoals aangegeven, voor iets meer geld je echt betere kwaliteit terugkrijgt.

Zelf heb ik de 50-500 OS gehad, en de canon 100-400mm en de canon 300mm F4 IS +1,4Ex. Wat voor mij als duidelijk werd is dat laatst genoemde combinatie op alle technische vlakken het beste presteerd. (snelheid, scherpte en beeldkwaliteit.) destijds heb ik de lens verkocht wegens omstandigheden.

Nu, jaren later wil ik deze mooie hobby weer gaan oppakken.
(in de tussentijd heb ik veel macro gedaan, zie nederpix)
Na wat onderzoek ga ik nu voor de canon 400mm L F5.6 USM (zonder IS ). Verder kan je deze lens ook prima tweedehands kopen, en ben je rond de 1000 eurie kwijt.

Afijn, doe er vooral je voordeel mee, Suc6!

PS: Welke body heb je eigenlijk?

Groeten, Reinier.
Canon 85mm L 1.4 IS
Canon 70-200 L F2.8 IS
Sigma 150mm F2.8 Macro
Back to top
Reply with quote

ELB

PostPosted: Wed 27 Feb 2013, 22:46    Post subject:
Ik heb momenteel 'slechts' een Canon 350D en ik ben echt een beginner. Dus ik zie de sigma inderdaad als leerlens en ik denk dat ik over een aantal jaren vast richting een prime ga. Maar op het moment dat ik nog veel aan het leren ben lijkt het mij nu verstandiger om voor de 150-500mm te gaan omdat deze redelijk betaalbaar is. Ik denk daarnaast dat een prime ook niet heel goed is op een 350d?
Back to top
Reply with quote

Mies
Moderator
Moderator

PostPosted: Wed 27 Feb 2013, 22:58    Post subject:
Quote:
Ik denk daarnaast dat een prime ook niet heel goed is op een 350d?
Dat is een compleet misverstand: de lens is het belangrijkste deel van je set. Met een goede lens en instap camera kun je hele goede foto's maken. Met een top camera met een mindere lens krijg je ook mindere foto's! Alle huidige digitale spiegelreflex camera's zijn in staat om goede beelden, te maken mits goed bediend. Natuurlijk mis je wat pixels en toeters / bellen tov de nieuwste modellen. Vast staat dat je met deze camera en een (2e hands) vaste 300mm kwalitatief betere foto's maakt als met een 1D mark..... met een sigma 150-500.
Reply with quote

ELB

PostPosted: Thu 28 Feb 2013, 7:34    Post subject:
Ok het is duidelijk. Als ik dan alleen naar de kosten kijk.

De sigma is 819 euro.
Wat ben ik ongeveer kwijt aan een converter en een tweedehands canon 300mm? En kan ik ook een 1,7 converter erop gebruiken?

Gr

Eelke
Back to top
Reply with quote

martijn bunte

PostPosted: Thu 28 Feb 2013, 7:47    Post subject:
gewoon die sigma kopen en genieten, leren, en kennis op doen..
mocht deze tak van fotografie jou dingetje worden, kun je altijd nog met de jaren update's doen..zo heb ik het ook gedaan
alvast veel plezier toegewenst Wink

Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Thu 28 Feb 2013, 8:40    Post subject:
Nieuw kost een Canon prime 300 mm met 1.4 converter (meer moet je ook niet willen) nu zo'n €1800. De combinatie tweedehands (met extender ii) zal rond de duizend euro liggen.
Reply with quote

temmie

PostPosted: Thu 28 Feb 2013, 10:06    Post subject:
Je bedoelt voor een nieuwe Canon 300mm F4 IS + type III 1.4 extender 1650 euro ipv 1800 (scheelt alweer 150), te verdelen in 1180 voor de lens en 470 voor de converter.
Een type II converter is 2dehands rond de 200 te vinden, dus een nieuwe lens + converter heb je voor 1380 euro. Deze set zou altijd mijn voorkeur genieten boven een sigma 150-500 of 50-500 (en als je de zoom mist, ga dan voor de 100-400 van Canon).
Back to top
Reply with quote

ELB

PostPosted: Thu 28 Feb 2013, 10:35    Post subject:
Ok dus ik moet in het gunstigste geval uitgaan van 300 euro meer dan de sigma. Ik ben huiverig mbt tweedehands spullen omdat ik niet precies weet waar ik op moet letten enz.
Back to top
Reply with quote

Brasil

PostPosted: Thu 28 Feb 2013, 13:49    Post subject:
Een tussenstap maken kost meestal veel geld en m.i. is de 300 f4 kwa prijs / kwaliteit bijna niet te verslaan. Zelfs met een canon 350d met een 300 f4 kun je zeer fraaie foto's maken op hoog niveau! Een beetje door sparen en je hebt een combinatie (300 f4 + TC) voor vele jaren...

groeten Ronald

https://birdsofbrazil30845971.wordpress.com/
Back to top
Reply with quote

ELB

PostPosted: Thu 28 Feb 2013, 16:18    Post subject:
De twijfel is nu toch toegeslagen. Nu is mijn volgende vraag: hebben jullie misschien sites of winkels waar ik tweedehands een mooie canon 300m F kan kopen, en die ook betrouwbaar zijn? Dan kan ik even dat meenemen in mijn uiteindelijke beslissing.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 28 Feb 2013, 16:58    Post subject:
ELB wrote:
Ok dus ik moet in het gunstigste geval uitgaan van 300 euro meer dan de sigma. Ik ben huiverig mbt tweedehands spullen omdat ik niet precies weet waar ik op moet letten enz.

glas moet schoon en krasvrij (of de prijs omlaag, een kras is niet problematisch zolang je geen tegenlicht hebt)
geen sporen van schimmel (google hoe dat er uit ziet)
mechanisch en elektronisch in orde:
geen gerammel,
netjes passen - een klein beetje speling om de as op de vatting is normaal.
geen schurend geluid bij autofocus.
wel dat lichte stofzuigergeluid bij de Image Stabiliser,
focus- en evt zoomring niet te los en niet te vast.
diafragma sluit netjes en gelijke verlichting bij testfoto's vol open en gesloten diafragma: A-mode en F4 en F8 en F16.)

meestal heeft degene die een lens verkoopt ook een nieuwe, die kun je als vergelijk hanteren.
alle krasjes aan de buitenzijde zijn megenomen, want verlagen de prijs. Als ie ooit is gevallen, dan neem je hem niet tenzij er een recentere bon van een reparateur is.

ik heb aardig wat 2e hands gekocht - en ook verkocht trouwens, altijd van prima mensen (inclusief een 500F4). Ik gebruik internet alleen om contact te maken, verkoop gaat door overhandigen.
Reply with quote

ELB

PostPosted: Thu 28 Feb 2013, 17:41    Post subject:
Ik zie er momenteel 2 op marktplaats.nl en voor de rest kan ik niet echt tweedehands lenzen ervan vinden.
Back to top
Reply with quote

temmie

PostPosted: Thu 28 Feb 2013, 18:29    Post subject:
Hoeveel moet je er dan hebben? Die van 900 op MP ziet er prima uit. Met een converter kan je niet veel verkeerd doen.

En als je dan toch gewoon 100% zekerheid wil, koop dan gewoon een nieuwe 300 F4 en spaar nog even door voor een converter...
Back to top
Reply with quote

fgbd70

PostPosted: Thu 28 Feb 2013, 20:24    Post subject:
Bij Cameraland in Alkmaar is een Canon 300 f/4 te koop voor jouw budget met 12 maanden garantie:

http://www.cameraland.nl/product/1118/12594/#.US-uDI4eB30

sukses met je keuze!
Ik heb zelf inmiddels bijna 3 jaar een Sigma 50-500 OS, meer dan vijftigduizend foto's gemaakt met deze lens i.c.m. Nikon D300s en ik vind het een briljante lens. Voor meer foto's kijk op mijn blog: http://opdatmoment.wordpress.com/

groet, Frank

Gerard Visser

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 28 Feb 2013, 21:03    Post subject:
Ondanks alle waarschijnlijk terechte loftuitingen op de prime lenzen, kan ik niet anders zeggen dan dat ik het van harte eens ben met Frank hierboven.
Ik ben zoals gezegd ook zeer content en vind de zoomfunctie af en toe ook wel erg makkelijk!
Nog 2 overwegingen:
Het schijnt dat Sigma beter werkt op Nikon dan op Canon en het is ook zo dat je het een beetje moet treffen met je Sigma-exemplaar.
Het loont om één en ander goed te testen bij aankoop. Heb ik ook gedaan en ik zag in de winkel al een groot verschil met mijn oude 50-500 (die was nog zonder OS). Waarschijnlijk was dat zo'n minder exemplaar, achteraf gezien.
gr
G

ELB

PostPosted: Thu 28 Feb 2013, 23:59    Post subject:
Ik moet het denk ik allemaal even laten bezinken en dan even goed kijken wat precies mijn budget is. Er zijn zowel voor en nadelen voor beiden lenzen te verzinnen en de een maakt ook prachtige foto's met de sigma.
Back to top
Reply with quote

ELB

PostPosted: Fri 01 Mar 2013, 15:42    Post subject:
Ok het topic is nu geworden:

sigma 150-500 mm vs Canon EF 300mm f/4L IS USM

Ik snap dat de Canon lens kwalitatief veel beter is. Nu vraag ik mij af of de mm veel uitmaken. Als ik een extender op de canon lens zet dan kom ik uit op 420mm. De Sigma zal niet tot 500mm kunnen gaan maar in werkelijkheid rond de 475 uitkomen (?). Ga ik die 55mm ontzettend missen?

Daarnaast is de prijs uiteraard ook redelijk verschillend.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum