Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Het laatste stapje tot scherpte

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
ELB




Joined: 31 Jan 2013
Posts: 29

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 21 Mar 2013, 18:57    Post subject: Het laatste stapje tot scherpte
Hey iedereen,

Ik ben al van de automatische piloot af en bezig met manual. Dat gaat mij nu redelijk af, ik begin steeds beter te begrijpen hoe alles werkt en wat de werking ervan is.
Nu heb ik wel vaak dat ik net even dat laatste stukje scherpte mis. Dat ik naar mijn foto kijk en denk van ja dat is het wel. Maar als ik ze dan vergelijk met andere fotos (vooral hier op birdpix) dan mis ik net even dat haarscherpe. Bijvoorbeeld:

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=353027

Nu vroeg ik mij af wat jullie tip hiervoor is. De sluitertijd veranderen? Of moet ik toch meer gaan kijken naar het diafragma en iso waarde? De foto is trouwens genomen vanuit de auto.

Gr

Eelke
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 21 Mar 2013, 19:14    Post subject:
Misschien een open deur, maar verscherp je de foto nog na het verkleinen? Dit is eigenlijk altijd nodig omdat je bij het verkleinen aan scherpte verliest.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
urbanguard


Gender: Male
Age: 55
Joined: 18 Jul 2008
Posts: 274
Location: Pingjum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 21 Mar 2013, 20:50    Post subject:
Deze foto's (ook die in het TA) hebben een abnormale onscherpte die waarschijnlijk te wijten is aan temperatuurverschil tussen buiten en binnen.
Altijd met koud weer je kachel uit in de auto. (en zelfs dan kan het nog mis gaan.)
Je camera zo ver mogelijk uit de auto houden en bij voorkeur laten afkoelen naar buitentemp.
Dat scheelt al een hoop.

Groet, Sikko
_________________
"Hebt U uw wit wel onder controle?"
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Feb 2009
Posts: 672
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 21 Mar 2013, 22:48    Post subject:
Wat voor apparatuur heb je en hoe ga je te werk? Dat geeft ons iets meer inzicht in de beperkingen.

Groeten,

Michiel
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com/
Back to top
Reply with quote
 
ELB




Joined: 31 Jan 2013
Posts: 29

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 21 Mar 2013, 23:12    Post subject:
Ik heb een canon 350D met een Sigma 150-500mm lens. Ik rij rond in mijn auto en ga dan langzaam richting de vogel. Dan sta ik stil en maak ik foto's vanuit de hand. Meestal zet ik de motor uit zodat ik geen trillingen heb.

Deze is ook te onscherp:

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=353544
Back to top
Reply with quote
 
joppie


Gender: Male

Joined: 12 May 2008
Posts: 99

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 21 Mar 2013, 23:23    Post subject:
Met het aan passen van het contrast en daarna verscherpen is hier al wel wat winst te halen.
Back to top
Reply with quote
 
H. Cuper


Gender: Male

Joined: 07 Jun 2008
Posts: 17

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 22 Mar 2013, 0:12    Post subject: Het laatste stapje tot scherpte
Ik zie dat je meestal met de maximale lensopening werkt F 6.3.
Probeer een wat foto's te maken met f8.0. Waarschijnlijk worden de foto's dan een stuk scherper.

gr. Hennie
_________________
Sony RX10 M3
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Feb 2009
Posts: 672
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 22 Mar 2013, 0:18    Post subject:
Probeer het eens met een voorwerp op een normale afstand bijv. in je tuin als je die hebt. Iets wat niet beweegt, desnoods een boek of een opgezette vogel en neem dan foto's met verschillend diafragma (f/6.3, f/8, f/11) en niet op 500 mm maar ga tot 480 mm of zo. Als ze allemaal onscherp zijn, moet je waarschijnlijk de lens op je camera laten calibreren. Gebruik je een rijstzak om vanuit de auto te fotograferen? Dat scheelt ook al een slok op een borrel.

Groeten,

Michiel
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com/
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 10 Jan 2005
Posts: 806
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 22 Mar 2013, 1:31    Post subject:
Quote:
Dan sta ik stil en maak ik foto's vanuit de hand.


Vanuit de auto, en dan uit de hand. Confused

Zou een pittenzak dan geen oplossing zijn?
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8 +tc 1.4 - 2.0
Back to top
Reply with quote
 
ELB




Joined: 31 Jan 2013
Posts: 29

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 22 Mar 2013, 10:05    Post subject:
Bedankt voor de tips!

Het probleem dat ik vaak heb is dat ik de vogel schuin voor de auto heb. Als ik probeer evenwijdig aan de vogel te komen vliegt hij vaak weg. Dat is de reden waarom ik uit de hand fotografeer omdat ik de hoek moeilijk kan maken met een rijstzak.
Back to top
Reply with quote
 
P.Teune


Gender: Male
Age: 68
Joined: 09 Mar 2006
Posts: 983
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 22 Mar 2013, 10:50    Post subject:
De auto iets dwarser op de weg zetten? (als je de res van het verkeer niet hindert...of het rijstzakje op de buitenspiegel...whatever...zorg dat je camera stabiel ligt...daarnaast is de sigma 150-500 een lens die makkelijk onscherpte geeft, vooral op wat grotere afstand tot de vogel...raadpleeg Wijnand van Buuren maar eens...
_________________
Nikon D90...in combi met sigma 50-500 mm.........
'life is for living' (Coldplay)
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van Kammen


Gender: Male
Age: 40
Joined: 07 Nov 2006
Posts: 802
Location: Noardbergum
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 22 Mar 2013, 15:30    Post subject:
Eens met Sikko, het grootste probleem is hier het verschil in temperatuur tussen buiten en binnen de auto geweest. Als je de kachel aan hebt gaat de warme lucht naar buiten waardoor je luchttrillingen krijgt en daardoor krijg je geen enkele foto scherp. Vooral bij die buizerd foto is dat duidelijk te zien. Bij dit soort temperaturen ALTIJD de kachel uit als je gaat fotograferen vanuit de auto.

Ook grootste lensopening is inderdaad meestal niet aan te raden,vooral niet bij die Sigma lens die zowiezo al minder scherp is dan al die dure teletoeters.

Verder is die foto van de buizerd nog wel scherper te krijgen hoor(fijn winters plaatje trouwens): iets lichter maken nog,contrast omhoog kletsen en de juiste manier van verscherpen.
_________________
Kijk ook eens op mijn site: www.momentsofnature.nl

Nikon Camera en wat lensjes.
Back to top
Reply with quote
 
h.reulen


Gender: Male
Age: 70
Joined: 10 Jan 2010
Posts: 38
Location: helmond
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 22 Mar 2013, 17:53    Post subject:
Het verhaal gaat dat er van de sigma 150-500 een serie slechte lenzen in de handel is geweest...en ik denk dat ik er eentje had aangeschaft. Ik kreeg niets scherp. Uiteindelijk de lens weggedaan. Ik hoop niet dat dit het probleem is.
Back to top
Reply with quote
 
Hans Overduin


Gender: Male
Age: 54
Joined: 09 Nov 2010
Posts: 180
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 22 Mar 2013, 20:11    Post subject:
Schuin vanuit de auto laat ook nog mogelijkheid van warme lucht van/rondom te motorkap.....
Back to top
Reply with quote
 
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 24 May 2010
Posts: 328
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 22 Mar 2013, 23:03    Post subject: scherpte
In de afgelopen 3 jaar heb ik met enorm veel plezier gebruik gemaakt van een Sigma 150-500 mm. Daarmee zijn alle opnamen gemaakt van mijn hand die op deze site staan van voor 20 maart 2013.

In die periode heb ik wel gemerkt dat de Sigma een behoorlijk aantal beperkingen heeft. Dat kan natuurlijk ook niet anders wanneer je die lens vergelijkt met de vele, vele super de luxe prime lenzen waarover veel gebruikers op Birdpix kunnen beschikken. Probeer die vergelijking dan ook te vermijden en accepteer dat er regelmatig opnamen in het TA terecht zullen komen. Je leert er altijd van. En ik heb er ervaring mee; believe you me.

Onder ideale lichtomstandigheden en wanneer een vogel ter grootte van een merel op een afstand zit van maximaal 10 meter dan zal je redelijk tot goede opnamen kunnen maken wanneer je de vogel prominent in beeld wilt brengen. Probeer daarbij de sluitertijd steeds zo snel mogelijk te laten zijn en werk zoveel mogelijk vanaf een vast punt (statief, monopod, rijstzak, op de grond etc.).
Bij de lens die ik heb bleek bovendien dat de OS functie eerder onscherpte gaf dan extra scherpte. Die functie heb ik maar zeer zelden gebruikt.
Diafragma 7.1 en 8 deden het meestal beter dan f 6.3.

De foto die je als voorbeeld meestuurde, laat zien dat je bij tamelijk ongunstige lichtomstandigheden hebt gefotografeerd. Ik kan niet zien óf en hoeveel je hebt gecropt. Ook dat is iets waarmee je met de combinatie die je hebt terughoudend moet zijn.

Verder raad ik je aan om lens en camera te laten calibreren. Bij mij bleek er een afwijking van -16 in frontfocus te zitten bij m'n Nikkon 300s en de Sigma. Hoe je het dan ook wendt of keert, met de autofocus krijg je nooit scherpe foto's of je hebt geluk.

Zelf gebruik ik de manual stand nooit. Ik ga af op het geluidsignaal van de autofocus. Dit is ten eerste omdat ik met de variluxglazen in m'n bril het zoekerbeeld nooit helemaal superscherp kan zien en ten tweede verlies je bij manual m.i. te veel tijd.

Ik denk dat een Sigma 150-500 een redelijke lens is om te beginnen met vogelfotografie omdat daarbij heel veel meer komt kijken dan alleen een vogel close in beeld brengen.
Een aansprekende, originele en technisch goede vogelfoto maken is iets waarvoor je meerdere jaren oefening nodig hebt.

Hele goede apparatuur helpt natuurlijk maar uiteindelijk bepaalt het oog van de fotograaf en haar of zijn creativiteit het beeld.

In mijn ogen zijn er daarvan een paar op deze site vertegenwoordigt en die hebben lang niet allemaal een setje apparatuur van pakweg € 12.000,=.

Kortom; met de nodige oefening, geduld, lerend vermogen, het kunnen omgaan met teleurstellingen en veel kijken naar foto's van anderen kan je met een Sigma 150-500mm enorm veel plezier hebben. Of je nu vogelaar bent of vogelfotograaf, het gaat toch primair om de natuurbeleving?

Hartelijke groeten, Wijnand.
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 10 Jan 2005
Posts: 806
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 23 Mar 2013, 9:59    Post subject:
Quote:
In mijn ogen zijn er daarvan een paar op deze site vertegenwoordigt en die hebben lang niet allemaal een setje apparatuur van pakweg € 12.000,=.


Ik heb 5 jaar geleden een oude Sigma 400 5.6 gekocht voor €80.-
Uiteraard moet ik iets meer "knokken" om een goede foto te krijgen, maar je leert de beperkingen kennen.

Nagenoeg al mijn foto's op Birdpix en op mijn website komen uit deze mindere toeter.

Ik heb het idee, dat wanneer ik nu de overstap naar een prime lens zou maken, dat er niets meer mis kan gaan. Laughing

Heb net de spaarpot weer geleegd om een nieuwe hond aan te schaffen, dus een andere lens is weer iets voor de toekomst.

Kortom, je moet wat beter je best doen voor een goede foto, maar dat geeft wel weer voldoening. Laughing
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8 +tc 1.4 - 2.0
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum