blank Birdpix.nl No.1 Vogel- en natuurfotoforum 
Review Swarovski ATX95 en ATX65

Post new topic   Reply to topic    Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws / News
View previous topic :: View next topic  
Author Message
digidaan
Admin
Admin

PostPosted: Thu 28 Mar 2013, 11:45    Post subject: Review Swarovski ATX95 en ATX65 Reply with quote

Inleiding
Deze winter mocht Marcel van der Tol de nieuwe telescoop van onze sponsor Swarovski in de praktijk testen. Het bijzondere van de nieuwe serie telescopen is dat er niet meer sprake is van de traditionele telescoopbody met verwisselbaar oculair, maar dat er gebruik gemaakt wordt van een oculairmodule, die voor alle telescopen uit de ATX serie hetzelfde is, in combinatie met verschillende objectiefmodules. Deze winter had Marcel de gelegenheid om zowel de 95 mm module als de 65 mm module in de praktijk te testen.

Natuurlijk ging het daarbij niet alleen om het kijken, maar voor een moderator van Birdpix en digiscooppix ook om het digiscopen. Van Swarovski zijn we gewend dat de fabrikant voor zijn telescopen uiteenlopende adapter mogelijkheden biedt voor het fotograferen door de telescoop. Ook voor de ATX serie biedt Swarovski verschillende soorten adapters. Nieuw is de TLS APO adapter, die speciaal is ontwikkeld voor spiegelreflexcaamera's en systeemcamera's.

Vogels kijken met de ATX serie
Het merendeel van de vogelaars koopt een telescoop om vogels mee te kijken, waarbij in tweede instantie het fotograferen met de telescoop ook van belang is. Ik heb niet de middelen noch de kennis om de telescoop op basis van optische kwaliteiten te testen. Wel kan ik als iedere ervaren vogelaar een impressie van mijn ervaringen met de telescoop opschrijven.

ATX95

De ATX 95 is voor het vogels kijken een super telescoop met een 95 mm objectief en een 30-70 keer zoomoculair. De objectiefmodule heeft een vergroting van 30 tot 70 keer. Net als bij alle telescopen in deze klasse is bij de vergroting van 30 keer het beeld heerlijk om door te kijken. De basisvergroting van 30 keer is voor een standaardzoom fors te noemen, maar aan beeldkwaliteit wordt helemaal niets ingeleverd. Al jaren ben ik gewend om met een 20 keer of 25 keer vergroting door een telescoop vogels te kijken en dan is een zoom met een beginwaarde van 30 keer toch wel even wennen. Door de vergroting had ik soms moeite om kleine vogels van dichtbij in beeld te krijgen. Hoewel de gemiddelde vogelaar misschien minder geneigd is om een zangvogel van heel dichtbij met de telescoop te bekijken, is dat voor een digiscoper natuurlijk wel belangrijk. Ook bij het trekvogels tellen was het in beeld krijgen van een streep ganzen soms lastig. Onwennigheid met deze vergroting zal zeker een rol gespeeld hebben.
Om vogels op grote afstand in de open ruimte te observeren levert de telescoop in het hele zoombereik een knappe prestatie. Ook bij een vergroting van 70 keer blijft het beeld scherp, waarmee het echt mogelijk is om uit grote groepen eenden op open water, of steltlopers op een hoogwater vluchtplaats, die ene afwijkende vogel echt goed te bekijken.
De scherpstelring en de zoom zijn relatief dicht bij elkaar bevestigd op de objektiefmodule. Voor de beginnende gebruiker van deze telescoop is dat even wennen. Het overkwam mij soms dat ik in plaats van de scherpstelring de zoom bediende en andersom. Dit wordt minder nadat de gebruiker vertrouwd is geraakt met de telescoop. De telescoop blinkt uit in robuustheid, alles voelt stevig en degelijk aan en dat wil bij andere merken toptelescopen nog wel eens tegenvallen. De grote objectiefdiameter betekent wel dat je qua omvang een behoorlijk gevaarte te vervoeren hebt. Het gewicht is daarbij behoorlijk binnen de perken gebleven, maar om de telescoop in de auto te leggen, of om de telescoop weer uit de auto te halen, moet je wel goed opletten dat je de lak van je auto niet beschadigt. De telescoop is direct te bevestigen op mijn standaard 128 RC statiefkop van Manfrotto.

ATX65

De ATX 65 is een heel ander verhaal. Deze versie blinkt in tegenstelling tot de ATX95 uit in compactheid, maar heeft nog wel een zoom van 25-60 keer. Door het modulaire systeem lijkt de oculairmodule wat oversized te zijn ten opzichte van de objectiefmodule. Nadeel van telescopen met kleinere objectiefdiameters is in de regel dat door de kleinere uittredepupil de telescoop minder comfortabel kijkt. Hoewel de kijker beschikt over hetzelfde ruim bemeten groothoekoculair, merk je toch dat bij het speuren met de telescoop over open water meer je best moet doen om door de telescoop te kijken. Ook voor deze module geldt dat het inzoomen geen wezenlijk scherpteverlies oplevert. Nadeel is ook wel dat de telescoop zo klein en licht is dat de wind er wat makkelijker vat op krijgt, wat het kijkgenot bij grotere vergrotingen kan verminderen. Ten opzichte van de ATX 95 lever je dus wel heel wat in, maar je krijgt er ook heel wat voor terug. De telescoop is zo klein en licht, dat de telescoop in een niet al te grote rugzak is mee te voeren. Voor iemand waarvoor beperken van het gewicht op de vogeltochten belangrijk is, is deze telescoop een uitstekend alternatief. De kwaliteit-gewichtsverhouding is en blijft ongekend goed. Ook is het meenemen van deze telescoop op een vliegreis, of trektocht het overwegen waard.

ATX85

Swarovski heeft tegelijkertijd ook de ATX 85 module op de markt gebracht. Deze module heeft dezelfde vergroting als de ATX 65, maar de grotere objectiefdiameter levert wel meer kijkgenot, waar wel weer een groter gewicht tegenover staat. Ik heb deze module niet in handen gehad en kan er daarom niet veel meer over schrijven.

Alles samenvattend is de ATX 65, een uitstekende oplossing voor vogelaars die vogels door een telescoop willen observeren, maar waarvoor gewicht en compactheid ook heel belangrijk zijn. Eerlijk gezegd ging ik na verloop van tijd met steeds meer plezier met deze telescoop naar buiten. Een ATX 95 is bij uitstek geschikt wanneer grote kijkafstanden overbrugd moeten worden, en determinaties op grote afstand afgerond moeten worden. Voor het zwaardere tel- en speurwerk is deze telescoop daarom een meer dan uitstekende keuze. Deze telescoop is wellicht minder handzaam in bos en park, waar de grotere vergrotingen het van dichtbij observeren van bosvogel bemoeilijken. De ATX 85 is daarom denk ik een meer all round telescoop, waarmee de verwende vogelaar in vrijwel alle gebieden behoorlijk uit de voeten kan. Ook de iets kleinere vergroting kan bij activiteiten als trekvogeltellingen en digiscopen net wat comfortabeler zijn.

Veel mensen zullen in de praktijk beslissen om "slechts" één objectiefmodule aan te schaffen. Met de verschillende beschikbare modules heeft Swarovski voor elk wat wils. Toch valt het te overwegen om naast een 95 of 85 mm module ook een 65 mm voor bijvoorbeeld vliegvakanties aan te schaffen.

Digiscopen met de ATX serie
Swarovski heeft een uitstekende reputatie opgebouwd, waar het gaat om digiscoopvoorzieningen voor haar telescopen. Deze traditie heeft Swarovski met de introductie van deze telescoopserie voortgezet, maar tegelijkertijd heeft Swarovski ook een belangrijke innovatie doorgevoerd. De speciaal voor deze telescoop ontwikkelde TLS APO adapter, maakt het nu mogelijk om van de telescoop een supertelelens te maken zonder, dat daarmee de telescoop onbruikbaar voor vogelobservatie wordt. Voor de ATX serie zijn nu twee adaptersystemen verkrijgbaar. De nieuwe DCB II wegklapadapter en de bovengenoemde TLS APO adapter.

DCB II wegklapadapter

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van wegklapadapters. Het uitlijnen van de camera op het oculair is meestal niet eenvoudig en vaak wordt bij het in of uitpakken van de adapter met camera de juiste uitlijning teniet gedaan. Ook het verwisselen van batterijen, wat toch wel één keer per dagexcursie nodig is, betekent voor de meeste camera's dat alles opnieuw gemonteerd en uitgelijnd moet worden, voordat er weer een foto gemaakt kan worden. Tijdens fotografiesessies vind ik dat een frustrerende bezigheid.
Dat doet helemaal niets af aan het robuuste ontwerp van de adapter. Ik heb in de loop der jaren al heel wat universele adapters versleten en deze adapter springt er kwalitatief wel bovenuit. Als de camera eenmaal gemonteerd is dan werkt het allemaal voorbeeldig.
Op de nieuwe DCB II wegklapadapter, kan een uitgebreid scala aan camera's gemonteerd worden. De meeste van mijn compactcamera's en systeemcamera's, waarmee ik succesvol heb gedigiscoopt op andere telescopen, passen op deze adapter, en wat belangrijker is, met de camera's kan ook gedigiscoopt worden. Toch is het mij gelukt enkele camera's te vinden, waarmee wel handmatig, maar niet met de DCB II adapter gedigiscoopt kan worden. Dat geldt met name voor camera's met lenzen die te ver uit de camera steken. Dit was o.a. van toepassing voor de Zuiko 14-42 mm rII lens op mijn Olympus PL3. Deze uitstekende digiscooplens, voor micro 34 camera's, die moeiteloos op de DCA adapter voor oudere modellen van Swarovski gemonteerd kan worden, kan met geen mogelijkheid op deze adapter gebruikt worden. Ook mijn oude Leica D-Lux 4 wilde niet op de Swaroski-adapter werken.
Omdat er geen DCA-adapter variant voor de ATX serie bestaat heeft Swarovski waarschijnlijk onbedoeld de digiscoopmogelijkheden voor deze telescoopserie beperkt. Gezegd moet worden dat er meer dan genoeg mogelijkheden over blijven, maar hét probleem met digiscopen is en blijft de zoektocht naar de ideale combinatie tussen camera, cameralens en telescoop. Heel vaak maak ik mee dat consumenten een theoretisch uitstekende digiscoopcamera hebben gekocht, die dan ongeschikt blijkt te zijn voor de telescoop die ze tot hun beschikking hebben, bijvoorbeeld omdat er geen passende adapter voor is te krijgen. Wat mij betreft zou Swarovski er daarom goed aan doen alsnog een DCA variant te ontwikkelen, om het keuzerepertoire aan mogelijkheden weer compleet te maken.
Voor wie vogels kijken belangrijker is dan fotograferen, en waarvoor fotokwaliteit niet erg zwaar weegt (en dat is het gros van de vogelaars dat zich met digiscopen inlaat) is zo'n wegklapadapter een uitkomst. Met de meeste compactcameraatjes die geschikt zijn om te digiscopen, is de wegklapadapter een goed alternatief. Maar ook de veeleisende digiscoper kan met de adapter uit de voeten, vooral omdat de automatische scherpstelling van de camera's gewoon blijft werken
Zelf heb ik mijn Olympus PL3 in combinatie met de Zuiko 45 mm lens op de wegklapadapter gemonteerd en getest op de Swarovski ATX 95 mm. Op 30 keer vergroting wordt dan een optisch syseem verkregen equivalent aan 2700 mm F14.2. In de praktijk bleek deze vergroting echt teveel van het goede te zijn. Uiteindelijk lukt het wel om scherpe foto's te krijgen, maar een ander probleem is ook dat, het klinkt misschien vreemd, veel fotografeerbare vogels soms wel erg groot in beeld komen. Een Swarovski ATX 85 mm op 25 keer vergroting zou daarom een net wat meer werkbare combinatie zijn (2250 mm F13.2). Op internet wordt met name een micro 3-4 camera met 20 mm pancake lens van Panasonic op de 95 mm module als goed alternatief voor de 95mm module genoemd. Bij 30 keer vergroting wordt een bescheiden maar nog steeds heel lichtsterk equivalent systeem van 1200 mm F6.3 gerealiseerd. Hiermee worden verbluffend goede resultaten bereikt. Het voordeel van de ATX is dat met deze vaste lens op de camera de zoom van de objectiefmodule goed gebruikt kan worden, en de gebruiker dus de beschikking heeft van een zoomlens tussen de 1200 mm en 2000 mm equivalent kleinbeeld. Naast de Olympus PL3 heb ik af en toe ook de inmiddels sterk verouderde compactcamera Sony W200 op de telescoop geprobeerd.

De TLS-APO adapter

Met deze adapter is Swarovski een geheel nieuwe weg ingeslagen. Digiscopen is ooit begonnen met compactcamera's, waarvan de lens op een adapter geschroefd kon worden en de adapter werd vervolgens over het oculair van de telescoop geschoven. Later werd hetzelfde ook gedaan met spiegelreflexcamera's en een standaardlens, maar dat kan soms ingewikkeld zijn. Met name het instellen van de belichtingstijd van de spiegelreflexcamera kan mislukken, omdat de lichtmeter van de spiegelreflexcamera niet altijd betrouwbaar is, wanneer deze op een telescoop wordt geplaatst.
Swarovski heeft daar een oplossing voor bedacht. Door met een adapter te komen die eigenlijk een 30 mm lens is, waarbij de lichtmeter van de camera niet gevoed wordt met onjuiste diafragma-informatie, kan er nu gewoon door de zoeker van de camera gedigiscoopt worden. Hiervoor moet de gebruiker wel beschikken over een camera met een verwisselbare lens. Hiermee speelt Swarovski in op de opkomst van de zogenaamde systeemcamera's, die wel compact zijn, nagenoeg spiegelreflexcamera kwaliteit bieden, en een voor digiscopen aantrekkelijke cropfactor met verwisselbare lenzen hebben.
Zelf heb ik de TLS APO adapter gebruikt op een Canon 20D spiegelreflexcamera en een Olympus PL3 systeemcamera. De Canon heb ik zowel op de 95 mm, als de 65 mm module gebruikt. De Olympus PL3 heb ik alleen op de 95 mm telescoop toegepast. Het voordeel van de TLS-APO adapter is dat Swarovski een perfekte verbinding tussen camera en telescoop heeft gerealiseerd. De adapter met camera glijdt soepel over het oculair en de camera is dan gegarandeerd perfect uitgelijnd. Problemen als donkere schaduwen aan één kant van de foto, omdat de camera niet goed uitgelijnd is, komen niet voor. De adapter past bovendien zo perfect, dat wanneer de versie met de rechte inkijk gebruikt zou worden, het verschil met het fotograferen met een telelens helemaal niet meer zo groot is. Alleen beschik je dan met de 95 mm wel over een superzoomlens met een brandpuntafstand die begint, waar de gewone fotolenzen ophouden.
De TLS-APO heeft wel één nadeel. Automatische scherpstelling is er niet meer bij. Eén van de geneugten van digitale fotografie is toch wel dat de camera's het scherpstellen voor hun rekening nemen. Nu is de gebruiker afhankelijk van het eigen observatievermogen om de foto's precies scherp te stellen. Dat kan lastig zijn, want sommige systeemcamera's zoals de Olympus PL3 beschikken niet standaard over een elektronische viewfinder. Er moet dus scherpgesteld worden op het beeldschermpje op de achterkant van de camera. Gelukkig heeft de PL3 de optie om speciaal voor het scherpstellen nog eens digitaal in te zoomen, zodat exacte scherptstelling mogelijk blijft. In de praktijk is dat wel een tijdrovend proces en kan de vogel al gevlogen zijn, voordat de scherpstelling een feit is. Mijn Canon 20D beschikt ook niet over deze technische snufjes en daarmee heb ik voor de scherpstelling volledig moeten vertrouwen op mijn eigen observatievermogen in het zoekerbeeld. Erg is dat niet, zeker wanneer je nog in het analoge tijdperk, voordat de autofocus was uitgevonden, gefotografeerd hebt. Toch bleek achteraf dat ik er met de scherpstelling soms net naast zat, wat het verschil maakt tussen een gelukte en mislukte foto.

Voorbeeldfoto's
De twee modules en de verschillende adapters zijn in de winter van 2012 onder verschillende omstandigheden getest. Digiscopen in de wintermaanden is altijd wat lastiger dan in de zomer. Korte dagen, minder vogelsoorten, weinig licht en vaak meer wind. Veel gelegenheden om met de modules naar buiten te gaan en daarbij ook een fotografeerbare vogel te ontmoeten waren er daarom niet.
Bij het testen van een digiscoopset ben je dus in hoge mate afhankelijk van wat de natuur te bieden heeft. Bovendien moet je ook wennen aan de telescoop en de adapters die net iets anders in elkaar zitten dan de spullen waar je normaal gesproken mee werkt. Desondanks denk ik dat ik wel een aantal voor testdoeleinden geslaagde opnames heb gemaakt.
Hoewel het verleidelijk is dat te doen, is aan de foto's niet af te lezen wat de kwaliteit van de telescoop is ten opzichte van andere telescopen. Een digiscoopfoto is het resultaat van een heel scala aan factoren, die de uiteindelijke beeldkwaliteit bepalen. De gebruikte camera, de gebruikte lens, de telescoop, de vergroting van de telescoop, de vergroting van het geheel, de afstand tot het onderwerp, hulpmiddelen als een draadontspanner, de weersomstandigheden in combinatie met de vaardigheden van de fotograaf, en niet te vergeten de nabewerking van de digitale foto's, bepalen uiteindelijk de kwaliteit van de foto zoals hier getoond wordt. Alle foto's hier getoond zijn maximaal tot 75% van het origineel gecropt.

Steenloper (ATX 95 eerste poging)

Swarovski ATX 95 mm op 30 keer met Olympus PL3 en Zuiko 45 mm. Equivalent aan 2700 mm F14.2 kleinbeeld, 1/400 s ISO400. Scheveningen 22 november 2012, zonnig windkracht 5 Bft

Steenlopers zijn altijd gewillige onderwerpen om een digiscoopset te testen. Dit was de eerste serieuze foto die ik met de 95 module heb gemaakt. Minder dan beeldvullend was geen optie, omdat het havenhoofd niet breed genoeg was. Het 45 mm objectief op de PL3 heeft de neiging om wat "vlakke" foto's af te leveren. In combinatie met een telescoop is dit objectief handig als opnames van een grotere afstand genomen moeten worden, maar wellicht minder geschikt om te gebruiken met een 30 keer oculair.

Zilvermeeuw (ATX 95 vergelijking tussen lenzen)

Swarovski ATX 95 mm op 30 keer met Olympus PL3 en Zuiko 45 mm. 2700 mm, F14.2 , equivalent kleinbeeld, 1/200s ISO 400. Scheveningen, 22 november 2012. zonnig, windkracht 5 Bft

en

Swarovski ATX 95 mm op 45 keer met Olympus PL3 en TLS APO. Equivalent aan 2700 mm F14.2 kleinbeeld. 1/160s ISO 400. Scheveningen, 22 november 2012. zonning, windkracht 5Bft

Deze twee foto's van dezelfde meeuwenkop laten zien dat de handmatig scherpgestelde foto van de TLS APO adapter in het geheel niet onder doet voor de automatische scherpstelling van de 45 mm lens van Olympus. Waarbij om dezelfde vergroting te krijgen bij de TLS APO de telescoop tot 45 keer is ingezoomd.

Zilvermeeuw (ATX 95 maximale zoom)

Swarovski ATX 95 mm op 70 keer met Olympus PL3 en TLS APO. 4200 mm F22.1 equivalent kleinbeeld, 1/200s ISO 400. Scheveningen, 22 november 2012, zonnig, windkracht 5 Bft.

Wanneer rekening gehouden wordt met de enorme vergrotingsfactor dan is deze foto meer dan geslaagd. In situaties waar het benaderen van een vogel geen optie is, maar er wel een goede documentatie van de waarneming gewenst is, zal de Swarovski met de TLS APO de gebruiker niet in de steek laten. De foto is wat onderbelicht, wat ik niet heb aangepast in de nabewerking. Waarschijnlijk komt dit doordat de lichtmeter volgens de camerainstelling de nadruk op het midden van het beeld legt, waar door brekingseffecten, relatief meer licht van de smalle lichtbundel uit de telescoop op het midden van de sensor terechtkomt.

Buizerd (ATX 95 zonder adapter)

Swarovski ATX 95 mm op 30 keer met Olympus PL3 en Zuiko 14-42mm op 28mm. 1680 mm, F8.8, equivalent kleinbeeld, 1/800s ISO 640. Hazerswoude, 11 december 2012. zonnig, vanuit de auto. Camera met de hand voor oculair vastgehouden.

Veel digiscopers maken in het geheel geen gebruik van adapters. Gewoon de camera op de juiste plek voor het oculair houden en op het juiste moment scherpstellen en afdrukken. Een vaste hand is hiervoor wel nodig, maar met wat ervaring is er veel mogelijk.

Torenvalk (eerste keer met de Canon 20D)

Swarovski ATX 95 mm op 30 keer met Canon 20D en TLS APO. Equivalent aan 1440 mm F9.5 kleinbeeld. 1/125s ISO 400. 30 december 2012. grijs weer, vanuit de auto.

Eigenlijk was het digiscopen met mijn oude Canon een verrassing. Tot nu toe lukte het mij niet om op de lichtmeter van de Canon te vertrouwen, wanneer ik met de 50 mm lens van Canon probeerde te digiscopen. Met de TLS APO is dat geen probleem, omdat de Canon geen informatie over de lens meeneemt in de lichtmeting. De 1440 mm is een mooi brandpuntsafstand om mee te digiscopen, maar natuurlijk kan er altijd nog ingezoomd worden met de telescoop. In de praktijk heb je met deze combinatie in de winter al snel meer dan ISO 800 nodig om nog met een redelijke sluitertijd te kunnen fotograferen. De 20D gaat qua ruisniveau dan behoorlijk ontsporen en is dus qua prestaties niet te vergelijken met modernere camera's met dezelfde crop-factor. Dus alles wat hier met deze camera getoond wordt, kan en zal zeker verbeterd worden.

Turkse Tortel (Sony W200 en Canon 20D)

Swarovski ATX 95 mm op 30 keer met Canon 20D en TLS APO. Equivalent aan 1440 mm F9.5 kleinbeeld. 1/250s ISO 400. 25 maart 2013, zonnig, door dubbel glas gefotografeerd.

en

Swarovski ATX 95 mm op 30 keer met Sony W200. Equivalent aan 2070 mm F4.7 kleinbeeld. 1/200s ISO 100 25 maart 2013, zonnig, door dubbel glas gefotografeerd.

Deze foto laat goed zien welke mate van detail bij goed licht en op zeer korte afstand van de telescoop gerealiseerd kan worden. Zelfs als er door dubbel glas wordt gefotografeerd. Ook valt op dat de kwaliteit van de W200 niet wezenlijk onder doet voor de kwaliteit van de oude spiegelreflexcamera.

Koolmees (ATX 65 mm)

Swarovski ATX 65 mm op 25 keer met Canon 20D en TLS APO. Equivalent aan 1200 mm F11.5 kleinbeeld. 1/100s ISO 800. 20 februari 2013. gesluierde zon, door dubbel glas gefotografeerd.

De kleinere vergroting van telescoop en de kleinere cropfactor van de camera heeft zijn voordelen bij het fotograferen in de tuin, maar een groot deel van de winter was er te weinig licht om goede foto's te maken. Deze foto is zwaar bewerkt om hem nog engiszins voor publicatie toonbaar te krijgen. Met deze foto zijn de limieten van de camera ruimschoots bereikt.

Grutto (ATX 65 mm)

Swarovski ATX 65 mm op 25 keer met Canon 20D en TLS APO. Equivalent aan 1200 mm F11.5 kleinbeeld. 1/640s ISO 400. 18 maart 2013. Zonnig, windkracht 4Bft.

Met de relatief kleine vergroting is het voordeel van de digiscoper ten opzichte van digitale spegelreflexcamera's bijna verdwenen. Maar natuurlijk heb je ook met de kleine Swarovski nog altijd een flink zoombereik achter de hand. Deze foto laat zien dat met voldoende zon nog behoorlijk wat speelruimte in de sluitertijd en ISO-waarden is om succesvol te digiscopen. Wel moet met deze combinatie rekening gehouden worden, met wat vignettering, wanneer met een egaal lichte achtergrond wordt gefotografeerd. Dat is in nabewerkingsprogramma eenvoudig weg te werken, of de hoekjes kunnen weggecropt worden, zoals hier is gebeurd.
Voor reizigers die zowel een telescoop als een fototoestel met teleobjectief willen meenemen naar zonnige oorden valt het te overwegen, om voor het lange afstandswerk alleen deze telescoop en de TLS APO in te pakken en het teleobjectief thuis te laten. Zeker als gewicht een rol speelt is dit een zeer aantrekkelijke combinatie.

Blauwe Reiger (ATX 65 mm)

Swarovski ATX 65 mm op 25 keer met Canon 20D en TLS APO. Equivalent aan 1200 mm F11.5 kleinbeeld. 1/200s ISO 400. 18 maart 2013. Gesluierde zon, windkracht 3Bft.

De foto laat zien dat nette scherpe opnames met voldoende detail, ruimschoots binnen het bereik van deze combinatie liggen. In de praktijk blijkt de kwaliteit van het beeld nauwelijks onder te doen van het beeld dat met de ATX 95 mm wordt bereikt.

Conclusie
De ATX 95 lijkt bij uitstek geschikt voor wie veel en vaak tellingen in open gebied moet uitvoeren. Voor vogelaars die ook graag met de telescoop werken op wat kortere afstanden lijkt de ATX 85 afdoende. Voor vakanties en lange wandeltochten is de aanschaf van de 65 mm module zeker het overwegen waard. Aan de beeldkwaliteit en stevigheid van de telescoop is voor het vogels kijken helemaal niets aan te merken. Over het hele zoombereik blijft het beeld helder en scherp. Van de aanschaf van de nieuwe Swarovski ATX zal zowel de veeleisende vogelaar als de kritische digiscoper geen spijt krijgen.

Wie voor het fotograferen gaat, zou kunnen overwegen om voor een telescoop met een rechte inkijk te kiezen. Daarmee wordt het richten van de telescoop als fotolens makkelijker en fotograferen vanuit de auto, of schuilhut of zelfs uit de hand is dan ook een stuk eenvoudiger. Dat heeft wel weer als nadeel dat wanneer je langer dan pakweg 1,80 m bent, je voor het kijken door telescoop het statief wel erg hoog moet zetten.
Voor het digiscopen met compactcamera's is er alleen de DCBII adapter beschikbaar. De DCBII adapter is qua ontwerp en stevigheid ongeëvenaard. Voor de veeleisende digiscoper is het jammer dat er geen opvolger van de DCA adapter gemaakt is. Hierdoor zijn een aantal in potentie geschikte digiscoopcamera's niet meer met een adapter en dus behoud van automatische scherpstelling aan de nieuwe Swarovski's te koppelen.
De TLS APO adapter werkt uitstekend. Nooit meer problemen met het goed uitlijnen van de camera op het oculair is de grootste winst. En met de opkomst van de elektronische viewfinders wordt handmatig scherpstellen ook steeds makkelijker. Met name het fotograferen met een digitale spiegelreflex wordt hierdoor vergelijkbaar met het fotograferen met een super-zoomlens met handmatige scherpstelling.
Voor de fotograaf die voor de DSLR dringend meer millimeters nodig heeft en veel vanuit de auto of vanaf statief werkt, kan de Swarovski met TLS APO de concurrentie met objectieven als de 150-500 mm van Sigma met gemak aan. Dieren, waaronder, vogels, zoogdieren, maar ook libellen en vlinders, kunnen meestal van een grotere afstand, met minder verstoring, gefotografeerd worden en er hoeft niet of veel minder gecropt te worden om het onderwerp voldoende groot afgebeeld te krijgen. Als bonus krijgt de fotograaf ook nog een uitstekende telescoop tot zijn of haar beschikking.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Leon Walraven

PostPosted: Thu 28 Mar 2013, 22:48    Post subject: Reply with quote

Bedankt voor dit review, Marcel. Duidelijk en prima onderbouwd.

Briljant uitgevoerd idee van Swarovski. Een prachtige stimulans voor de veeleisende digiscoper. Binnenkort maar eens naar Konijnenberg. Als die goed bevalt koop ik de 95 versie met apo- adapter. De balance rail lijkt mij ook geen overbodige luxe. Het geheel moet natuurlijk mooi in evenwicht zijn.

Erg fraai is die foto van de buizerd, fraai detail. Ben benieuwd ( of en ) hoeveel meer er nog uit te halen is.

Gr Leon
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
ramshoj

PostPosted: Mon 14 Dec 2015, 16:29    Post subject: Reply with quote

Beste Marcel,

Ik heb een Swarovki 95mm, APO, en Nikon D750 FX combinatie.

Met mijn Nikon D300 DX zie een volledig beeld met mijn D750 het beeld in een cirkel. Hoe krijg ik het volle beeld?

Mvg, Joost
Back to top
View user's profile Send private message
Marcel van der Tol
Moderator
Moderator

PostPosted: Mon 14 Dec 2015, 20:08    Post subject: Reply with quote

De D750 heeft een full frame sensor. Dus met hetzelfde objectief is de beeldhoek van de 300DX met APS-C sensor een stuk kleiner.

De enige manier is om aan de D750 een objectief te bevestigen met een grotere vergrotingsmaatstaf (kleinere beeldhoek), ongeveer evenveel als het verschil in vergroting tussen de full frame sensor en de APS-C sensor. Dan nog is het niet gezegd dat het met dat objectief gaat werken, want de intredepupil van het objectief (die kan bij complexe objectieven variëren) moet binnen de eye-relief van de telescoop vallen (afstand tot waar je nog met het oog door de telescoop kan kijken). Je zal het dus uit moeten proberen.

Sommige moderne full frame camera's hebben de optie om zelf de cropfactor in te stellen. Daarmee zou je dus de vignettering ook kunnen wegwerken, maar raak je dus pixels op je sensor kwijt.

Als je de Swarovski-adapter TLS adapter gebruikt dan heb je een vast brandpuntafstand van 30 mm. Dan kan je dus alleen de cropfactor van de camera aanpassen. Of als dat niet kan achteraf croppen

Marcel
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
ramshoj

PostPosted: Tue 15 Dec 2015, 16:12    Post subject: Reply with quote

Met dank en vriendelijke groet voor de reactie!

Mvg, Joost
Back to top
View user's profile Send private message
Post new topic   Reply to topic    Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws / News All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

© Zygomatic 2017 | Disclaimer | Sponsored by CameratoolsCameratools