Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws


Broedvogel embargo nu ook voor Grauwe Klauwier

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4618
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 14 May 2013, 23:23    Post subject: Broedvogel embargo nu ook voor Grauwe Klauwier
Het is prachtig dat de Grauwe Klauwier terugkomt van bijna weggeweest. En dat willen we graag zo houden.

Wij constateren dat het afgelopen jaar bepaalde paartjes door één of meerdere fotografen zijn gevolgd. Begrijpelijk want het is een hele mooie soort om in het eigen land te fotograferen. Wij willen er op Birdpix géén wedstrijd van maken en hebben daarom besloten om het 1 foto per locatie beleid, zoals dat voor bepaalde broedvogels al geldt, ook van toepassing te verklaren voor de Grauwe Klauwier.

Dat betekent dat in de periode van mei tot en met augustus per locatie vanaf heden slechts 1 foto van een Grauwe Klauwier wordt geplaatst. Een eerste foto wordt daarom alleen geplaatst, wanneer de moderatoren de GPS-coordinaten van de locatie hebben ontvangen.

Voor meerdere soorten geldt dat deze niet of beperkt tijdens het broedseizoen geplaatst worden. Hoe het broedvogel embargo werkt op Birdpix wordt op onderstaande link uitgebreid beschreven.

http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=10128
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 15 May 2013, 20:22    Post subject:
Ah jammer dat het net deze soort betreft, ze zitten dus ook in mijn regio en ze zijn zooooo fotogeniek zowel qua kleed als gedrag Crying or Very sad (en soms ook helemaal niet schuw....)..... Nou ja, ik heb er begrip voor en ik weet dat het voor jullie ook lastig is om dit soort afwegingen te maken, daarvoor mijn complimenten.

Groet, Joep
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
h.reulen


Gender: Male
Age: 70
Joined: 10 Jan 2010
Posts: 38
Location: helmond
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 16 May 2013, 20:11    Post subject:
een goed besluit. Een mij bekend koppel kan nu al bij de filemeldingen worden opgevoerd...of dit goed gaat!!
Back to top
Reply with quote
 
keesvanderklauw
Moderator
Moderator


Gender: Male

Joined: 09 Aug 2011
Posts: 260
Location: Drenthe
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 17 May 2013, 17:52    Post subject:
Goede maatregel Marcel
Prachtige soort die zo veel als mogelijk beschermd dient te worden
tegen uitwassen

kees
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van Kammen


Gender: Male
Age: 40
Joined: 07 Nov 2006
Posts: 802
Location: Noardbergum
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 19 May 2013, 10:57    Post subject:
Goeie maatregel!
_________________
Kijk ook eens op mijn site: www.momentsofnature.nl

Nikon Camera en wat lensjes.
Back to top
Reply with quote
 
jafrafo


Gender: Male
Age: 78
Joined: 27 Feb 2012
Posts: 25
Location: Helmond
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 19 May 2013, 12:24    Post subject: embargo grauwe klauwier
Als een van de meest betrokkenen, die vorig jaar de Grauwe Klauwier heeft gevolgd, betreft natuurlijk mijn persoon.
Heb gedurende drie maanden, bijna dagelijks de vogels kunnen
"observeren" en de nodige opnames kunnen maken.
Diverse foto's van mannetje en vrouwtje heb ik dan ook aangeboden op de site.
Menigeen onder ons gaf alle lof in hun commentaren en de vele nominaties bleven ook niet achterwege. Nogmaals bedankt!
Dat er nu een embargo op deze soort is gezet,
daar sta ik volledig achter.
Alleen roept het bij mij toch 'n bepaalde tegenstrijdigheid op van, ga maar gewoon fotograferen en wacht maar tot september??
De site "Waarneming.nl" werkt natuurlijk ook niet mee in ons beleid, om alles 'n beetje te "verdoezelen" en massa toerisme zien te voorkomen.
Laten we heel eerlijk zijn, we zondigen toch allemaal wel eens om daar te zoeken "waar" welke vogel zit?

Groet, Jack
_________________
Canon 7D en 60D. 500mm f:4 L IS USM.
Gitzo en Wimberley.
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 64
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9821
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 19 May 2013, 12:42    Post subject:
Quote:
Alleen roept het bij mij toch 'n bepaalde tegenstrijdigheid op van, ga maar gewoon fotograferen en wacht maar tot september??


Wat je daarmee voorkomt is dat ook anderen, die de beelden zien, op de zelfde plek gaan staan en zodoende wel kunnen zorgen voor onaanvaardbare verstoring. Als je na zorgvuldige voorbereiding in staat bent om een paartje vogels te volgen, zonder dat die daar last van hebben, prima. Vanzelfsprekend kan je na afloop van het broedseizoen hier resultaten tonen.

Waar het om gaat is: we willen geen toeloop veroorzaken op kwetsbare soorten.

.
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
kanon
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 18 Jan 2010
Posts: 274
Location: Ommen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 19 May 2013, 15:04    Post subject:
Ik begrijp dat Hendrik bedoelt: goed voorbeeld doet volgen en dat voorkom je met een embargo.
_________________
Werktuig: Sony

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote
 
jafrafo


Gender: Male
Age: 78
Joined: 27 Feb 2012
Posts: 25
Location: Helmond
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 19 May 2013, 19:18    Post subject: embargo grauwe klauwier
Best collega's, jullie snappen het toch niet helemaal goed, sorry.
Zolang "Waarneming.nl" niet meegaat in ons denken en het stellen van embargo's, zal daardoor geen enkel broedsel
"meer" door grootkomen. "Immers de pointer staat in de nest".
En wij zijn niet de enige die fotograferen!
Groet, Jack
_________________
Canon 7D en 60D. 500mm f:4 L IS USM.
Gitzo en Wimberley.
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4618
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 19 May 2013, 19:27    Post subject:
Dan nemen wij toch even contact op met waarneming.nl
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Marco Simonis


Gender: Male
Age: 50
Joined: 28 Feb 2010
Posts: 258
Location: den haag
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 20 May 2013, 12:47    Post subject:
Marcel van der Tol wrote:
Dan nemen wij toch even contact op met waarneming.nl


Maar dan ook met, Dutch Birding, Twitchers, Facebook, websites, vrienden netwerken, ect.
Als ik echt wil, heb ik de lokatie zo gevonden.
De verantwoording ligt bij de fotografen zelf. En overal zitten een paar rotte appels tussen, maar ik ben nog steeds overtuigd, dat hier de mensen serieus met hun hobby bezig zijn.
Maar ook een goede voorlichting is noodzakelijk. Laatst op een vriendensite op FB, stond een merelnest met eieren. Een aantal fotografen en ik reageerden, dat dit niet goed is. De persoon besloot zijn leven te beteren.
Wat ik zelf doe bij bv, roestplekken van uilen, is de lokatie vervagen op WN, en hier zet ik Nederland.
Ik ben ook van mening dat, het goede voorbeeld door een embargo, weinig zal helpen. Vorig jaar regende het ook bosuilen, toen de embargo was opgeheven.
Echter, denk ik dat jullie beter met de beheerder van het gebied, contact kunnen opnemen. Een aantal jaar geleden, ontdekte we 2 broedende bijeneters in het duin. Na een kort overleg, werden de paden in de buurt daar van afgesloten.
Maar er is niets veranderd als 25 jaar geleden, toen er een Noordelijke Giervalk op Terschelling zat en er 250 vogelaars op af kwamen. Alleen zijn het nu camera's.

Met vriendelijke groet,
Marco
_________________
Canon dingetjes.
Back to top
Reply with quote
 
Han Bouwmeester


Gender: Male
Age: 58
Joined: 11 Aug 2003
Posts: 886
Location: Hof van Twente
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 20 May 2013, 15:14    Post subject:
Het is al spijtig genoeg dat Birdpix dit soort beslissingen moet nemen; in mijn ogen een terechte trouwens. Maar het is idd waar dat er best eens wat meer druk richting Waarneming mag uitgaan want die zijn toch de grootste oorzaak van het overlopen van kwetsbare plekken. Ik kan me niet voorstellen dat dit hun bedoeling is. Enige oplossing lijkt mij om Waarneming hier met zijn allen op aan te blijven spreken door onze bezorgdheid duidelijk te maken. Birdpix kan daar imo ook een rol in spelen.
_________________
Han Bouwmeester
www.hanbouwmeester.nl
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4618
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 20 May 2013, 15:55    Post subject:
Beste Marco,

Ik denk toch dat je het mis hebt. Het kunnen tonen van jouw foto op een site als Birdpix heeft wel degelijk een aantrekkende werking. Niet alleen het kunnen vinden, maar ook het competitie element telt mee. Er zit ergens een interessante vogel. Je gaat er heen, komt tevreden thuis en ja hoor op Birdpix heeft iemand een nog mooiere foto gemaakt. Hoe vaak zien we niet dat fotografen "nog een keer terug gaan". Misschien niet zozeer om de ander te verbeteren, maar wel om meer van de buitenkans gebruik te maken. Het kan immers beter.

Het is waar dat je tegenwoordig bijna alles via internet kunt terugvinden, maar als iets op Birdpix getoond is, dan kijk je vervolgens op waarneming.nl voor de coördinaten. Als het niet op Birdpix wordt getoond dan heeft dat toch echt een remmende werking. In ieder geval halen we het competitieelement eruit.
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
okido


Gender: Male
Age: 65
Joined: 01 May 2011
Posts: 15
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 20 May 2013, 20:18    Post subject:
Jafrafo schrijft

Quote:
Best collega's, jullie snappen het toch niet helemaal goed, sorry.
Zolang "Waarneming.nl" niet meegaat in ons denken en het stellen van embargo's, zal daardoor geen enkel broedsel
"meer" door grootkomen. "Immers de pointer staat in de nest".
En wij zijn niet de enige die fotograferen!


Is dat niet een beetje de zaak omdraaien? Wat anderen doen ontslaat je toch niet van de verplichting om jezelf fatsoenlijk te gedragen. Wat mij betreft hulde voor het Birdpix standpunt en de heldere uitleg daarover. Dat anderen tot een andere afweging komen doet daar niks aan af.


Groeten Henk Odijk
_________________
Canon 60D met 100-400 mm
Back to top
Reply with quote
 
jafrafo


Gender: Male
Age: 78
Joined: 27 Feb 2012
Posts: 25
Location: Helmond
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 20 May 2013, 22:47    Post subject:
Heb vorig jaar totaal niet het gevoel gehad, dat er een competitie gaande was, alleen het idee al!
Het koppel wat in de Peel zat, was een van de weinige in Nederland dat op een "fatsoenlijke manier" gefotografeerd is.
Correcte spelregels op locatie en kwalitatief goede foto's,
Getuige alle reacties!
Was nota bene ook nog de vogel van het jaar 2012.
Concurentie voor Birdpix was er niet.
Enkele collega's van ons hier uit de regio, zijn heel summier even in actie geweest.
Het rare van alles is, dat ik vorige week dinsdagmorgen een
"nieuwe foto" uploade en deze pas de volgende dag omstreeks 08.00 uur terug vond in het album: "Afgewezen Foto's".
Frappant is dat in diezelfde nacht om 00.30 uur het embargo op de Grauwe Klauwier is gezet, volgens mij??
Waarom niet eerder, dan was er nu niet zo'n hoop comotie.
Al bij al krijg ik nou toch wel 'n beetje een naar gevoel,
als ik daar weer op locatie kom.
Je kunt 't merken aan de vogels!

Groet, Jack
_________________
Canon 7D en 60D. 500mm f:4 L IS USM.
Gitzo en Wimberley.


Last edited by jafrafo on Tue 21 May 2013, 8:22; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 21 May 2013, 7:27    Post subject:
het is vanzelfsprekend een naar gevoel Jack, als je een prachtige stek hebt, jezelf netjes opstelt - het ook nog organiseert met de buurt dat het veilig is.

ik denk dat iedereen dat met je eens is.

Birdpix is niet bedoeld om embargo's in te stellen, maar om vogelfoto's met elkaar te delen. Het is rot als iemand ergens besluit dat jouw stek niet veilig is om te tonen.

(als je dan ook nog eens het idee hebt dat je benadeeld wordt doordat het ingaat voordat het aangekondigd was, voelt dat extra zuur.)

Helaas bestaan het navolggedrag en het effect er van echt. Er zijn maar heel weinig mensen die internet niet gebruiken om (foto)ideeen op te doen en om informatie te verzamelen.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van Kammen


Gender: Male
Age: 40
Joined: 07 Nov 2006
Posts: 802
Location: Noardbergum
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 21 May 2013, 8:12    Post subject:
Ik begrijp het volkomen dat het inderdaad erg zuur is als je een mooie plek hebt waar verder niemand komt en waar je ongestoord de prachtigste foto's van de klauwieren kunt maken en vervolgens je foto's op dit moment niet op BP geplaatst worden.
Het klopt ook helemaal niet mensen de locatie's ook via andere site's kunnen vinden,maar dat is in principe niet echt het probleem van Birdpix. Wijzen naar anderen maakt niet dat jezelf niks hoeft te veranderen.
Het is gewoon een feit dat er heel veel fotografen zijn die helemaal zelf geen goed fotografeerbare klauwier op willen zoeken, ook niet via waarneming.nl. Daar staan heel veel Klauwieren op waarvoor je moet lopen of moeite moet doen....dan moet je vervolgens eerst al die plekjes af gaan speuren om te kijken of er 1 bijzit die goed meewerkt. Helaas willen mensen graag snel scoren met een interessante soort, dus als ze dan zien dat jij (willekeurig voorbeeld) een hele mooie serie van een goed te benaderen Klauwier hebt,dan gaan ze informatie inwinnen en ook naar die plek: dat is toch veel makkelijker en sneller scoren dan zelf een week gaan speuren? Het klinkt misschien erg bot,maar zo werkt het helaas tegenwoordig bij veel mensen.

Dan komt voor Birdpix de afweging: willen we het beste voor die ene fotograaf die wel met beleid en in zijn eentje Grauwe klauwieren fotografeert....of willen we het beste voor de soort in zijn algemeenheid? Ja...dan wordt er logischerwijze voor optie 2 gekozen,hoe lullig dat dan in dit geval voor jouw ook is.

Maar ik zeg altijd: wat in het vat zit verzuurt niet,dus dan plaats je die mooie foto's toch over een paar maandjes? Een mooie foto blijft een mooie foto ongeacht het moment waarop je hem plaatst.
_________________
Kijk ook eens op mijn site: www.momentsofnature.nl

Nikon Camera en wat lensjes.
Back to top
Reply with quote
 
Digihop
Guest







PostPosted: Wed 22 May 2013, 20:20    Post subject:
Ik begrijp alleen niet waarom de moderatoren de GPS coordinaten willen ontvangen. Willen ze zelf erheen gaan? Want dat zou wel heel makkelijk zijn.
Of dit helpt weet ik niet want er zijn heel veel sites ed om die foto's kwijt te kunnen.
Iedereen heeft tegenwoordig dure apparatuur, die kopen ze niet voor niks daar willen ze wat mee doen.
Ik denk niet dat je het tegenhoudt.
Back to top
Reply with quote
 
Ad Sprang
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 71
Joined: 03 Apr 2005
Posts: 7401

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 22 May 2013, 20:32    Post subject:
Quote:

Ik begrijp alleen niet waarom de moderatoren de GPS coordinaten willen ontvangen. Willen ze zelf erheen gaan? Want dat zou wel heel makkelijk zijn

De GPS coordinaten zijn voor enkele soorten onderdeel van de toelatingscriteria; zie het betreffende topic.
Wees niet ongerust; wij maken er zelf geen gebruik van!
@d
_________________
Canon EOS 20D (2005) én Canon EOS 40D (2007) én Canon EOS 50D (september 2010). Canon 300 mm. F4 IS lens en Canon 1.4 converter.
Sinds 10 december 2005 Canon EF 500 mm. F4 L IS USM. Snelkoppeling Novoflex Miniconnect Profi-set.
Manfrotto 681B eenpoot.
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 22 May 2013, 21:52    Post subject:
Nogmaals, ik baalde er zelf ook in eerste instantie van dat er weer een soort "op slot" gaat. Ik had zelf ook het idee dat het wel meeviel in bij het bewuste paartje grauwe klauwieren de Peel (auto parkeren in de berm en gewoon wachten maar wat er gebeurt). Als werkelijk misstanden zijn gemeld/aangetroffen, dan vind ik het een goed besluit om deze soort "uit de etalage" te halen hier op bp. Het is geen oplossing voor de misstanden in het veld, maar wel weer een teken dat bp verantwoorde vogelfotografie wil uitdragen en daar gaat het om.

Groet, Joep
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Johannes Veenstra


Gender: Male
Age: 43
Joined: 23 Dec 2011
Posts: 153
Location: Friesland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 31 May 2013, 22:54    Post subject:
Het 1 foto per locatie beleid snap ik niet zo, ik zie het nut er ook niet echt van in. In mijn ogen zet het geen zoden aan de dijk. Met het beleid ga je ervan uit dat mensen fotograferen om hier te posten. De meesten zullen dat niet doen denk ik. Als je een soort echt wilt helpen plaats je er gewoon helemaal geen foto van dan prikkel je mensen ook niet en brengt ze ook niet op gedachten en ideeen.
_________________
Canon R7, Sigma 150-600C, INNOREL RT90CM, Manfrotto MVH502AH Pro, Cosina 100 mm f/3.5 Macro
Back to top
Reply with quote
 
Ad Sprang
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 71
Joined: 03 Apr 2005
Posts: 7401

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 01 Jun 2013, 5:16    Post subject:
Ik snap je punt wél maar dan zou dat voor veel meer soorten moeten gelden.
We laten 1 foto per locatie toe op voorwaarde dat de fotograaf ons de coördinaten van de locatie doorgeeft. Deze worden door ons opgeslagen maar uiteraard niet bij de foto getoond. Op deze manier voorkomen we zo veel als mogelijk het masaal posten in de buurt van nesten want ook over deze soort kwamen berichten binnen van fotografen die naast de camerauitrusting ook met de snoeischaar op pad gingen. Op Birdpix zal men in ieder geval de locatie nooit kunnen achthalen; het belang van de soort gaat nog altijd vóór het plaatje. Met zoveel fotografen, soms zonder echte vogelkennis, willen en kunnen we geen risico lopen.
Zoals je weet is nestfotografie hier uit den boze en aanvullende maatregelen voor kritische soorten zijn helaas noodzakelijk.
Het beleid werkt vooralsnog naar tevredenheid maar zal direct worden aangepast wanneer de omstandigheden dat vereisen.
@d
_________________
Canon EOS 20D (2005) én Canon EOS 40D (2007) én Canon EOS 50D (september 2010). Canon 300 mm. F4 IS lens en Canon 1.4 converter.
Sinds 10 december 2005 Canon EF 500 mm. F4 L IS USM. Snelkoppeling Novoflex Miniconnect Profi-set.
Manfrotto 681B eenpoot.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum