Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Upgrade van Canon 1000D naar?
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 15 Jul 2013, 17:39    Post subject: Upgrade van Canon 1000D naar?
Op dit moment ben ik nog in het bezit van een Canon 1000D met de standaard kitlens van 18-55 IS en 55-250 IS.

Tijdens mijn afgelopen vakantie heb ik me wederom geërgerd aan de beperkingen van mijn camera. Ik heb een kwalitatieve lens geleend, maar ook hiermee krijg ik geen goede foto's, zoals ik die graag zou zien.
Wat ik mis aan mijn camera is:

* Bij weinig licht (en hogere ISO) erg veel ruis
* Met statief, afstandsbediening, veel licht en stilstaand onderwerp nog geen écht scherpe foto's
* Body heeft kuren: soms niets meer op schermpje te zien. Moet hem dan uit en aan zetten om weer te laten werken.
* Niet mogelijk om foto's snel achtereen te maken, ook niet met snelst schrijvende SD-kaart die ik kan vinden. (SD-kaart vind ik ook nadeel, zijn zo fragiel)

Qua fotografie hou ik me meestal bezig met wildlife, vogels, portret en soms landschap.

Nu heb ik bij Canon naar de verschillende modellen gekeken, maar het wordt me niet duidelijk welke 'upgrades' ook het geld waard zijn. Ik dacht zelf aan de 650D of 60D?
Mijn vraag is dan ook of jullie me een body aan kunnen raden of kunnen vertellen wat nu écht belangrijk is voor de type foto's die ik graag wil maken.

Eventuele tips voor goede bijpassende lenzen zijn ook altijd welkom Wink

Alvast bedankt!
Back to top
Reply with quote

michiel schaak

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 15 Jul 2013, 19:46    Post subject:
misschien niet onverstandig om het budget te vermelden? mag 2e hands ook? en met een 1000d moet je ook gewoon hele scherpe foto's kunnen maken hoor, wat voor lens heb je gebruikt?
een 60d zal al een stuk sneller zijn als je 1000d echter ik zou dan zelf voor een 7d gaan iets duurder maar vele malen sneller!
in de 7d gaan ook cf kaarten ipv sd
canon 70-200 f4L
canon 17-40 f4L
Back to top
Reply with quote

Johannes Veenstra

PostPosted: Mon 15 Jul 2013, 20:14    Post subject:
of een 2e hands 40D/50D en de rest in lenzen! T.ov. je huidige camera ook een behoorlijke update qua snelheid

peter wijn

PostPosted: Mon 15 Jul 2013, 20:54    Post subject: Re: Upgrade van Canon 1000D naar?
ilvy wrote:
...
hoge iso is altijd meer ruis en minder diepe kleuren. alleen bij de fullframe camera's kun je aardig wat verder gaan. De kunst is om met langere sluitertijden toch een scherpe foto te maken. (bij vogels)
Quote:

* Met statief, afstandsbediening, veel licht en stilstaand onderwerp nog geen écht scherpe foto's
welk statief, welke lens. welke techniek. Dat maakt nogal wat uit.
Quote:

* Body heeft kuren: soms niets meer op schermpje te zien. Moet hem dan uit en aan zetten om weer te laten werken.
da's irritant. misschien idd is ie bijna gaar.
Quote:

* Niet mogelijk om foto's snel achtereen te maken, ook niet met snelst schrijvende SD-kaart die ik kan vinden. (SD-kaart vind ik ook nadeel, zijn zo fragiel)
niet het belangrijkste aan een camera lijkt me, eerst maar eens een mooie tekening, dan veel foto's met mooie tekening toch?
Quote:

Mijn vraag is dan ook of jullie me een body aan kunnen raden of kunnen vertellen wat nu écht belangrijk is voor de type foto's die ik graag wil maken.

voor vogelfotografie wil je eerst een lens, statief en/of rijstzak en dan ga je verder kijken.
Reply with quote

ilvy

PostPosted: Mon 15 Jul 2013, 21:04    Post subject:
michiel schaak wrote:
misschien niet onverstandig om het budget te vermelden? mag 2e hands ook? en met een 1000d moet je ook gewoon hele scherpe foto's kunnen maken hoor, wat voor lens heb je gebruikt?
een 60d zal al een stuk sneller zijn als je 1000d echter ik zou dan zelf voor een 7d gaan iets duurder maar vele malen sneller!
in de 7d gaan ook cf kaarten ipv sd

Het budget vind ik lastig te zeggen, haha. Ik denk dat ik (inclusief geinige lens) zo ongeveer € 1200,- uit wil geven. Dit kan nog wel wat omhoog, wanneer nodig. Als het verschil er dan ook naar is uiteraard.

Ik heb de 18-55 en 55-250 gebruikt, maar heb de 70-200 2.8 ultrasonic geleend. En ook nog een 500, weet de verdere info niet. Zie onderstaande foto Smile

En met scherp bedoel ik de gemiddelde foto die hier voorbij komt. Dus mooie harde lijnen, etc. Er zijn genoeg mensen (niet bezig met fotografie) die mijn foto's er scherp uit vinden zien, maar als je inzoomt zie je duidelijk dat dit niet zo is.
Back to top
Reply with quote

Johannes Veenstra

PostPosted: Mon 15 Jul 2013, 21:15    Post subject:
Bij een budget van ongeveer 1200 euro zou ik gaan voor een 50D in combinatie met een Canon 100-400 of canon 400mm F5.6 L USM.
En als je nog wat hoger wilt en perfectie dan vervang je de 50D door de 7D.

ilvy

PostPosted: Mon 15 Jul 2013, 21:42    Post subject: Re: Upgrade van Canon 1000D naar?
peter wijn wrote:
ilvy wrote:
...
hoge iso is altijd meer ruis en minder diepe kleuren. alleen bij de fullframe camera's kun je aardig wat verder gaan. De kunst is om met langere sluitertijden toch een scherpe foto te maken. (bij vogels)
Quote:

welk statief, welke lens. welke techniek. Dat maakt nogal wat uit.
Quote:

da's irritant. misschien idd is ie bijna gaar.
Quote:

niet het belangrijkste aan een camera lijkt me, eerst maar eens een mooie tekening, dan veel foto's met mooie tekening toch?
Quote:

voor vogelfotografie wil je eerst een lens, statief en/of rijstzak en dan ga je verder kijken.

Ik heb een 055XDB Manfrotto statief. Techniek is natuurlijk wisselend, maar ik heb er met alle foto's last van. Meestal gebruik ik mijn 55-250 lens.

Hier nog een voorbeeld van wat ik vaak zie bij mijn foto's:

1/250, F5.6, 250 mm (55-250 lens) en ISO 400. Deze Elk stond stokstijf en ik maakte gebruik van mijn statief met afstandsbediening.

Ik snap inderdaad je opmerking over de lens, statief/rijstzak voor je een nieuwe body aanschaft. Ik merk alleen dat andere lenzen niet beter op mijn 1000D lijken te functioneren, er komt enkel hetzelfde uit.
Back to top
Reply with quote

ilvy

PostPosted: Mon 15 Jul 2013, 22:01    Post subject:
mylife wrote:
Bij een budget van ongeveer 1200 euro zou ik gaan voor een 50D in combinatie met een Canon 100-400 of canon 400mm F5.6 L USM.
En als je nog wat hoger wilt en perfectie dan vervang je de 50D door de 7D.

Zou je aan kunnen geven waarom je de 50D en eventueel 7D aanraadt? Leer ik van Wink
Back to top
Reply with quote

Gertjan...

PostPosted: Mon 15 Jul 2013, 22:17    Post subject:
Heb je ook scherpgesteld op zijn neus? Lijkt net of je scherpte wat verder naar achteren ligt.
Back to top
Reply with quote

ilvy

PostPosted: Mon 15 Jul 2013, 22:25    Post subject:
Gertjan... wrote:
Heb je ook scherpgesteld op zijn neus? Lijkt net of je scherpte wat verder naar achteren ligt.

Ik kan het helaas niet vinden. Had ook al zitten kijken of ik niet één klein scherp stukje heb, maar het veelal gelijk. Het ene wat minder scherp dan het ander.

Back to top
Reply with quote

Johannes Veenstra

PostPosted: Mon 15 Jul 2013, 22:25    Post subject:
Onder andere het aantal foto's per seconde en de snelle autofocus van de 7D en beide camera's hebben micro adjustment zodat je de camera/lens combinatie goed kunt afstellen. Ik zit in het zelfde schuitje als jou ,ik zoek een upgrade van mn 500D ook te langzaam in mijn ogen. Eerst ook wat sof met de 150-500 maar de EF 400mm F5.6 L USM was andere koek! Voor mezelf ben ik er wel uit dat het de 50D of 7D gaat worden. Hangt alleen af van de prijs/clicks van wat momenteel beschikbaar is op MP. En ik moet bijmezelf te rade gaan of ik het dubbele wil betalen voor een 7D of dat ik dat geld in een Canon 100mm f2.8 macro ga stoppen.
Hou met de scherpte van foto's ook rekening met de scherptediepte en waar het focuspunt zit een kop zal in veel gevallen in zn geheel niet helemaal scherp zijn met f5.6 denk ik. Heb je de foto's ook bewerkt?

Milihili

PostPosted: Mon 15 Jul 2013, 22:37    Post subject:
Zelf heb ik lang plezier gehad van een Canon 40D. Deze zijn nu relatief zacht geprijst, terwijl ze uitstekend presteren. Geen megapixelkanon, dat niet.
Wel houd je dan geld over voor een andere lens. Er zijn diverse leuke lenzen die een mooie aanvulling kunnen zijn. Bijvoorbeeld een ultra-wide, lichtsterke prime, scherpe tele of macrolens.
Heb je naast andere lenzen ook een andere body geprobeerd? Dan weet je of de body het minder doet of dat er een andere oorzaak is.

Een groot aandeel van de scherpte die op Birdpix te zien is, komt door kennis van nabewerken. Ben je bekend met naverscherpen?

Houdoe Smile Michiel

ilvy

PostPosted: Mon 15 Jul 2013, 22:45    Post subject:
mylife wrote:
Onder andere het aantal foto's per seconde en de snelle autofocus van de 7D en beide camera's hebben micro adjustment zodat je de camera/lens combinatie goed kunt afstellen. Ik zit in het zelfde schuitje als jou ,ik zoek een upgrade van mn 500D ook te langzaam in mijn ogen. Eerst ook wat sof met de 150-500 maar de EF 400mm F5.6 L USM was andere koek! Voor mezelf ben ik er wel uit dat het de 50D of 7D gaat worden. Hangt alleen af van de prijs/clicks van wat momenteel beschikbaar is op MP. En ik moet bijmezelf te rade gaan of ik het dubbele wil betalen voor een 7D of dat ik dat geld in een Canon 100mm f2.8 macro ga stoppen.
Hou met de scherpte van foto's ook rekening met de scherptediepte en waar het focuspunt zit een kop zal in veel gevallen in zn geheel niet helemaal scherp zijn met f5.6 denk ik. Heb je de foto's ook bewerkt?

Nee deze foto heb ik niet bewerkt om een goed beeld te geven van wat er direct uit de camera komt.

Koop jij jouw camera ook specifiek voor vogelfotografie, of voor meer dan dat?

Zelf vind ik het nog wel spannend om een tweedehands camera te kopen. Het gaat niet om weinig geld en ik kan (uit ervaring dus Razz) zeggen dat het wel vervelend is als er al kuren zijn met je body. Heb je vaker tweedehands gekocht en hier goede ervaringen mee?
Back to top
Reply with quote

ilvy

PostPosted: Mon 15 Jul 2013, 22:50    Post subject:
Milihili wrote:
Zelf heb ik lang plezier gehad van een Canon 40D. Deze zijn nu relatief zacht geprijst, terwijl ze uitstekend presteren. Geen megapixelkanon, dat niet.
Wel houd je dan geld over voor een andere lens. Er zijn diverse leuke lenzen die een mooie aanvulling kunnen zijn. Bijvoorbeeld een ultra-wide, lichtsterke prime, scherpe tele of macrolens.
Heb je naast andere lenzen ook een andere body geprobeerd? Dan weet je of de body het minder doet of dat er een andere oorzaak is.

Een groot aandeel van de scherpte die op Birdpix te zien is, komt door kennis van nabewerken. Ben je bekend met naverscherpen?

Houdoe Smile Michiel

Michiel,
Is het werkelijk zo dat veel foto's zijn nabewerkt? You've burst my bubble, haha! Ik dacht dat de meeste foto's toch wel zo uit de camera kwamen rollen eigenlijk. Ik weet wel dat het kan, maar denk dat het met mijn foto's weinig zin heeft.

Goede tip om een andere body te proberen. Ik heb inderdaad al zitten kijken voor het huren van een body hier in de buurt, maar heb nog niets kunnen vinden. Anders maar eens kijken ik nog iemand ken die zijn camera een dag uit wil lenen.
Back to top
Reply with quote

Milihili

PostPosted: Mon 15 Jul 2013, 23:03    Post subject:
Het is niet zo dat elke foto het resultaat is van rigoureus knutselen. Maar veel gebruikte bewerkingen zijn: naverscherpen, ruisreductie in de achtergrond en kleuren versterken of verzwakken. Dat soort bewerkingen kunnen nooit een foto redden, wel een goede foto net wat beter uit de verf laten komen.
Gelukkig kunnen veel bewerkingen met een preset. Dan zijn de foto's wel bijna direct uit de camera bruikbaar, door wat standaarddingen te automatiseren.

Ik heb nog een 40D, net zoals de in dit topic aangehaalde Canon 400mm f/5.6 (en nog meer glas). Ik woon in de buurt van centrum Eindhoven.

Huren kan in Nuenen via een tof systeem: http://www.pixto-f.eu/
Via een kluisjes systeem is zo'n beetje alles te huur. De gehuurde spullen waren steeds in erg goede staat.

Groeten Michiel

peter wijn

PostPosted: Tue 16 Jul 2013, 6:55    Post subject:
je foto is idd zachter dan de bedoeling moet zijn. Het statief en de methode zijn in principe goed.
Overwegingen daar nog bij: je gebruikte de lens (niet zo'n hele goede) bij volle opening.
had je de middenzuil van je statief uitgeschoven?

in theorie kan je spiegel trillingen veroorzaken die in de zuil blijven vibreren, maar bij 1/250s en 250mm zou dat een keer afgelopen moeten zijn. het kan ook niet door de autofocus komen, want niets is echt gestoken scherp.
probeer het nog eens met spiegel-voor-ontspannen (als je camera dat kan).

Misschien eens proberen met willekeurig welke andere Canon, die je van vrienden of buren leent?

Zijn er situaties waarbij je wel gestoken scherpe foto's hebt? mensen, landschappen?
Reply with quote

Johannes Veenstra

PostPosted: Tue 16 Jul 2013, 11:22    Post subject:
ilvy wrote:
Nee deze foto heb ik niet bewerkt om een goed beeld te geven van wat er direct uit de camera komt.

Koop jij jouw camera ook specifiek voor vogelfotografie, of voor meer dan dat?

Zelf vind ik het nog wel spannend om een tweedehands camera te kopen. Het gaat niet om weinig geld en ik kan (uit ervaring dus Razz) zeggen dat het wel vervelend is als er al kuren zijn met je body. Heb je vaker tweedehands gekocht en hier goede ervaringen mee?

Ik ben idd opzoek naar een camera voor vogelfotografie want dat is wat ik verreweg het meeste doen. Ik heb mn huidige 500D ook 2e hands gekocht en nooit problemen mee gehad. Ik ga vaak af op het aantal clicks en de prijs als 1e. Daarna de camera uitgebreid testen en het aantal clicks en de foto's controleren via een meegebrachte laptop en eos info. Er zit altijd een risico aan maar er zijn bijv. via MP ook wel camera's met nog garantie te koop

Johannes Veenstra

PostPosted: Tue 16 Jul 2013, 14:43    Post subject:
Hier een link naar een goede lens tegen een redelijke prijs: http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/fotografie-lenzen-en-objectieven/m697839227-te-koop-zo-goed-als-nieuwe-canon-400-5-6.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Gertjan...

PostPosted: Tue 16 Jul 2013, 15:37    Post subject:
Dat is inderdaad een mooi prijsje!!
Back to top
Reply with quote

daanvoosten

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 11 Sep 2013, 8:17    Post subject:
Ik heb zelf naast mijn 1000D een 600D-body gekocht. Gaat veel beter met hoge ISO-waarden om. Erg prettige camera.
- Panasonic Lumix G5
Back to top
Reply with quote

Johannes Veenstra

PostPosted: Wed 11 Sep 2013, 12:51    Post subject:
Qua iso prestaties niet echt een grote stap voorwaarts denk ik. Zie: http://snapsort.com/compare/Canon-600d-vs-Canon_EOS_1000D
Ook het aantal foto's per seconde is niet echt verbeterd in de 600d tov de 1000d.
Dan was de 60d een betere keus geweest denk ik. Weathersealed,meer crosstype focuspoints, snellere sluitertijden, meer fps,accu gaat 2x zo lang mee. Iso prestaties zijn iets beter (verwaarloosbaar). Voor vogels is zowieso een snelle autofocus belangrijk, ook ben je veel buiten dus weathersealed is een +, evenals de langere accu tijd en fps. Je zult denk ik niet veel verschil in iso prestaties gaan merken tussen de xxxxD en xxxD series daarvoor zit het te dicht bijmekaar. Wil je echt duidelijk verschil dan zal je naar fullframe moeten denk ik. De nieuwe 70d is ook intressant zeker als je wilt gaan filmen.

Michiel Janssen

PostPosted: Wed 11 Sep 2013, 14:16    Post subject:
Een 70D lijkt mij een uitstekende keuze maar alleen als je ook bereid bent in nieuw glaswerk te investeren want met die kitlenzen blijft het echte werk buiten bereik.

Bouke Atema

PostPosted: Wed 11 Sep 2013, 14:45    Post subject:
Kijk even bij Cameratools, dara heb je de 40d voor 280euro en 6 maanden garantie kun je niet echt verkeerd gaan.
Ik ben zelf ook met de 55-250 begonnen en toen over gestapt naar de 100-400. Makkelijk mee te nemen kwa gewicht niet zo groot en lekkre zoom range en stukken scherper en accurater.
Ik heb de lens weggedaan omdat ik eigenlijk alleen op de 400mm zat omdat toch vogels mn passie is dus daarom de vaste 300mm aangeschaft. Ik ben daarachter gekomen door veel te fotograferen dus absolute geen spijt gehad van de koop van de zoomlens.

gr Bouke
Reply with quote

Mark van Veldhuizen

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 14 Sep 2013, 12:25    Post subject:
Camera tools is een fantastische fotozaak, maar ik zou er geen tweedehands camera kopen. Vanwege de garantie die ze erop moeten geven wordt de camera er een stuk duurder.
Kijk vooral even op de bekende tweedehands websites want daar slaag je vast voor veel minder geld.

Groeten Mark.

MJanssen

PostPosted: Sat 14 Sep 2013, 22:22    Post subject:
Ik ben zelf ongeveer een half jaar geleden overgestapt van een 1000D naar een 50D (2e hands). Bevalt prima! Maar, ik ben natuurlijk niets beters dan een 50D gewend Wink
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum