Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Aanschaf nieuwe canon camera

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 03 Aug 2013, 8:02    Post subject: Aanschaf nieuwe canon camera
Ik ben nieuw op het forum en ben sinds een tijdje bezig met het maken van vluchtfoto's van alle soorten roofvogels.

Mijn fotografiekennis komt vooral uit de oude donkere kamer tijd waarin ik alles zelf afwerkte. Nu heb ik het over dik twintig jaar geleden.

Waar het mij nu omgaat is dat ik regelmatig vaststel dat ik met mijn camera's en lenzen niet voldoende bereik heb om de foto's te maken die ik wil.

Mijn 1D2N is een zeer goede camera zeker met de AF tot f8 maar met een EF 400mm en 1,4x extender is het hier op de Strabrechtse Heide vaak onvoldoende om goede scherpe foto's te maken bij vlucht. Niet alle gebieden zijn vrij toegankelijk en dichterbij komen is dus niet altijd een optie. Dus dan zit je vaak met de situatie dat de vogel maar net je middelste AF punt dekt en je in principe maar weinig pixels gebruikt voor je object waar het om gaat.

Een 1D MK IV aanschaffen is geen optie wegens de toch wel zeer hoge aanschafprijs.

Wat zijn de overige opties om in overweging te nemen om de trefzekerheid en het aantal pixels op te drijven.

Groetjes,
Iwein

Lesley van Loo

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 03 Aug 2013, 10:10    Post subject:
dan lijkt een 7D me een goede optie mits je een 400mm F4 hebt maar ik ga er van uit dat je een 400mm F5.6 hebt? en dan verlies je met de 1.4x converter je AF dus dan zou je waarschijnlijk zonder converter werken.

de 1D die je nu hebt geeft je met je 400mm en 1.4 converter 730mm en de 7D met 400mm zonder converter geeft je 560mm, heb je dus nog minder mm's.
met converter kom je op 900mm maar moet je handmatig scherpstellen.
ben bang dat als je meer mm's wilt je dus uikomt op een andere lens zoals een 500mm F4 maar die is behoorlijk prijzig.

Iwein

PostPosted: Sat 03 Aug 2013, 10:37    Post subject:
De EF 400mm is inderdaad een 5.6. De gebruikte 1.4x converter is een Kenko DGX en deze behoud AF op mijn 450D en dus waarschijnlijk ook op de 7D maar of de AF dan nog betrouwbaar genoeg is is weer een andere vraag.

De 1D2N heeft 8,2 MP en de 7D 18 MP. Weegt het voordeel van de hoeveelheid pixels op tegen de misschien lager kwaliteit van de camera en hou ik na een vergelijkbare crop een betere kwaliteit foto over? Is er ergens een website/programma waar ik dit eventueel online kan vergelijken, dus vergroting, crop en overblijvende pixels.

Groetjes,
Iwein

Milihili

PostPosted: Sat 03 Aug 2013, 11:49    Post subject:
Over de combinatie 1D en Canon 400mm met converter ben ik zelf minder te spreken, met name voor vluchtfoto's. Het mist toch vaak de scherpte en focusnauwkeurigheid.

Gevoelsmatig geef ik een 7D zonder converter een paar streepjes voor boven een 1D met converter (ik heb ervaring met de 400mm, 30D, 40D, 7D en 1D-IV, niet met de 1D-IIn).
Als een vogel echt dichtbij komt, dan is het aantal pixels niet doorslaggevend voor het resultaat. Wel is genoeg pixels om te croppen fijn als vogels niet altijd dicht in je buurt komen.

Als je in Geldrop woont, dan zit je praktisch naast een fijn verhuurbedrijf:
http://www.pixto-f.eu/prijslijst_canon_verhuur.html.
Dan kan je eens materiaal testen. Of een keertje een lens huren als je het waard is en je de kansen groot genoeg schat Smile.

Groeten Michiel

Hendrik

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 03 Aug 2013, 13:38    Post subject: Re: Aanschaf nieuwe canon camera
Iwein wrote:

Wat zijn de overige opties om in overweging te nemen om de trefzekerheid en het aantal pixels op te drijven.

Groetjes,
Iwein

Als ik het goed begrijp kom je vooral mm's te kort. Met het opdrijven van pixels bereik je dan helaas niet zo veel.
Nu zit je op 400 x 1,4 x 1,3 = 728mm
Met de 7D kom je op: 400 x 1,6 = 640mm

Wel zal het resultaat beter zijn. Je kunt nog wat croppen, uiteindelijk kom je misschien iets dichterbij.

Een 1D MK IV aanschaffen bereik je helemaal niks mee qua bereik. Los van het feit dat ze amper meer verkrijgbaar zijn en te duur zijn.

Ik weet niet wat je budget is maar als je dichtbij wilt zul je toch meer mm's moeten hebben. Bijvoorbeeld een 2e hands 300mm F2,8 met 2x converter.
Back to top
Reply with quote

Jan Hendriks

PostPosted: Sat 03 Aug 2013, 14:01    Post subject:
Zelf heb ik ook met een 400 f5.6 + 1.4x gewerkt. Dat ging goed t/m mijn 30D, vanaf de 40D werkte de AF helaas niet meer met deze combinatie.
Gelukkig kwamen daarna de 50D en 7D met 18MP uit waarmee veel beter te croppen viel zodat de noodzaak een 1.4x te gebruiken voor mij minder urgent werd. Ik gebruik de 1.4x eigenlijk nog maar hoogst zelden.

Maar goed, wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat, indien je gaat besluiten tot aanschaf van een 7D over te gaan, je zeker nog even moet kijken naar de 70D die een maandje geleden is aangekondigd.
Deze heeft namelijk hetzelfde AF systeem als de 7D + 20MP, Wifi en ook nog een volledig draaibaar schermpje waardoor bv laag bij de grond of vanuit een lastige hoek fotograferen een stuk makkelijker wordt.
Hij is waarschijnlijk ook nog wat goedkoper. Succes met je zoektocht!

Iwein

PostPosted: Sat 03 Aug 2013, 14:10    Post subject:
Ik ga er van uit dat AF ook werkt met mijn 400mm 5.6 lens met 1.4 converter op een 7D aangezien deze het ook doet op mijn 450D. Dat geeft dan 896mm. De vraag is dan vooral of de AF betrouwbaar en snel genoeg is.

Zou een EF 300mm f4 is usm ook het overwegen waard zijn i.c.m. een 2x converter?

Groetjes,
Iwein

Jan Hendriks

PostPosted: Sat 03 Aug 2013, 14:58    Post subject:
Iwein wrote:
Ik ga er van uit dat AF ook werkt met mijn 400mm 5.6 lens met 1.4 converter op een 7D aangezien deze het ook doet op mijn 450D. Dat geeft dan 896mm. De vraag is dan vooral of de AF betrouwbaar en snel genoeg is.

Zou een EF 300mm f4 is usm ook het overwegen waard zijn i.c.m. een 2x converter?

Groetjes,
Iwein

Zoals ik eerder al zei werkt, bij gebruik van een f5.6 + 1.4x, de AF niet meer op camera's vanaf de 30D. Dus ook op een 7D werkt het niet. Bovendien was de AF in combinatie met de 1.4x altijd wel wat trager en niet altijd even scherp.

Een 2x converter op een f4 maakt er een f8 van. Daar de AF van 7D niet werkt met lens/combinaties waarvan de maximale diafragma opening kleiner is f5.6 (dus in dit geval f8 ) zal ook met deze combinatie de AF niet werken.

Hendrik

PostPosted: Sat 03 Aug 2013, 15:43    Post subject:
De 70D is zeer waarschijnlijk de opvolger van de 60D, dan is het maar de vraag of dat een betere optie is dan een 7D. Na de 50D is canon een andere weg ingeslagen met deze camera's. Zaken als Wifi en een draaibaar schermpje zijn nou meestal niet de 1e dingen waar een vogelfotograaf warm van wordt.
De 70D mag dan wel het AF systeem uit de 7D hebben. Er zit maar 1 digic 5 processor in. De 7D heeft 2 stuks digic 4 processors. Ok, de digic 5 processor is weer nieuwer, maar als ik naar de RAW burst kijk van de 70D, slechts 16, tegenover 25 voor de 7D, dan vrees ik dat een 7D qua AF toch sneller zal zijn. Misschien dat de 70D qua beeldkwaliteit wel beter zal zijn?
Een 1,4x converter kan je altijd proberen. Desnoods plak je de contacten af. Maar je AF wordt echt retetraag en minder accuraat. Je hebt het over roofvogels die zo ver weg zijn, dat ik me afvraag of je ooit een lock zult krijgen met je AF in deze situatie. Hetzelfde heb je met een 300 F4 met 2x converter.
Aangezien je niet reageert op het idee van een andere lens, is MF nog een optie? O ja, uit ervaring heb ik gemerkt dat een 400 + 1,4x betere resultaten geeft dan die 300 F4 + 2x.
Back to top
Reply with quote

Jan Hendriks

PostPosted: Sat 03 Aug 2013, 19:56    Post subject:
De 7D is alweer bijna 4 jaar oud. Dat geeft de 70D dus een aardige voorsprong wat betreft toepassing van nieuwere technieken.
Dat de AF minder goed zou zijn vanwege zijn lagere burst 16 vs 25 lijkt mij net zo goed omkeerbaar.
Je zou ook kunnen zeggen dat de AF bij een lagere snelheid meer tijd heeft om scherp te focussen.
Maar dat is allemaal filosofie van de kouwe grond. De praktijk zal het straks moeten uitwijzen.

Die 400 f5.6 + 1.4x hoef je niet te proberen op de 7D want dat werkt niet. Ook niet met afgeplakte contacten.
Ik gebruikte een Tamron converter (niet de pro maar de goedkopere) die geeft de AF informatie mbt het grootst mogelijke diafragma ook niet door.
Het maakt niet uit welk merk lens je gebruikt. Het gaat om dat maximum van f5.6.
Een laatste optie is het gebruik van de LiveView mode. Daarin schijnt het wel te kunnen maar dat lijkt mij niet lekker te werken bij vliegende vogels.

Wat betreft MF, dat kun je natuurlijk altijd doen bij stilzittende vogels maar een Gierzwaluw zo platen, daar zou ik niet aan beginnen. Very Happy

Hendrik

PostPosted: Sat 03 Aug 2013, 22:09    Post subject:
Jan Hendriks wrote:
De 7D is alweer bijna 4 jaar oud. Dat geeft de 70D dus een aardige voorsprong wat betreft toepassing van nieuwere technieken.
Dat de AF minder goed zou zijn vanwege zijn lagere burst 16 vs 25 lijkt mij net zo goed omkeerbaar.
Very Happy

Je leest niet goed. Het gaat in hoofdzaak om de rekenkracht, de processors. Aangezien de 7D er twee bezit, zou dat wel eens een voordeel kunnen zijn. De grotere burst bevestigd die extra rekenkracht nog eens. Dat de AF sneller zou zijn bij een kortere burst is een denkfout. Als je praat over framerate, dan zou dat wel kunnen kloppen inderdaad. Maar het maximaal aantal foto's wat je kwijt kunt in de buffer zegt daar niks over.
Wel is die 7D inderdaad behoorlijk op leeftijd. Ik neem ook aan dat we van de 70D wel wat mogen verwachten, ik hoop een betere beeldkwaliteit. Maar nogmaals, canon is wel een andere weg ingeslagen destijds met de 60D. Ook deze was nieuwer dan de 7D, maar in mindere mate geschikt voor vogelfotografie.

Over die contacten afplakken, het zou best eens kunnen dat ik dat op een 40D heb gedaan. Dat werkte toen wel.
Back to top
Reply with quote

Jan Hendriks

PostPosted: Sat 03 Aug 2013, 23:07    Post subject:
Ik lees prima hoor. Volgens Canon zou de DIGIC 5 processor (die in de 70D zit) 6 x sneller zijn dan de DIGIC 4 van de 7D.
Dus is het helemaal niet gek om te veronderstellen dat de DIGIC 5 met hetzelfde AF systeem minimaal dezelfde AF of misschien zelfs nog nog beter kan bieden op de 70D dan op de 7D ondanks dat die laatste 2x DIGIC 4 heeft.
Dat moet gewoon nog blijken maar je kunt nu zeker niet op voorhand al zeggen dat de AF op de 70D minder goed zal werken dan op de 7D.

Dat de 40D wel AF had met een 400mm f5.6 + 1.4x is niet mijn ervaring. Ik heb achtereenvolgens aan camera's gehad: 300D, 350D, 30D, 40D, 50D en 7D en de AF van deze combinatie werkte t/m de 30D en daarna was het uit met de pret.

Hendrik

PostPosted: Sun 04 Aug 2013, 2:39    Post subject:
Aha, dat bericht van canon heb ik niet gelezen. Uiteindelijk had ik het ook over een "zou kunnen"
Het is alweer een tijd geleden dat die 7D is gelanceerd. Laten we hopen dat de nieuwe 70D op alle punten de vloer aanveegt met de 7D. Je camerareeks is trouwens bekend, al ben ik wat later ingestapt beginnende bij de 350D.
Back to top
Reply with quote

Jan Hendriks

PostPosted: Sun 04 Aug 2013, 9:13    Post subject:
Inmiddels is er al een DIGIC 5+ die 17x sneller is en een DIGIC 6 die......
Enfin, ik wacht in spanning af wat er straks in de 7DMKII zit. Het wordt nu toch zo langzamerhand wel tijd dat die geannonceerd wordt.
Ik hoop op nog meer pixels (om te croppen) bij minder ruis en wie weet biedt die zelfs de mogelijkheid om de 400mm f5.6 + converter 1.4x weer te gebruiken.

Michiel Janssen

PostPosted: Sun 04 Aug 2013, 10:37    Post subject:
Naar verluid heeft de 7D Mk II dual DIGIC V processors (twee dus). Maar er staat ook dat er verschillende prototypes zullen worden gemaakt met verschillende configuraties en dit is er slechts één van. Maar gezien de ontwikkeling van de DIGIC 5+ van en DIGIC 6 is het enigszins ongeloofwaardig dat de 7D Mk II niet een dual versie van een van die processors zal hebben.

http://www.canonrumors.com/2013/02/canon-eos-7d-mark-ii-spec-list-cr2/

LaurentS

PostPosted: Sun 04 Aug 2013, 11:32    Post subject:
Het is niet alleen hoeveel processors er in zitten en hoe snel deze zijn, maar vooral hoeveel van de rekenkracht van deze processors wordt gebruikt voor de AF? Het zou mij niet verwonderen moest er meer rekenkracht aan de AF is toegewezen bij de 7d dan bij de 70d.

Voordat er echte reviews online staan en het toestel beschikbaar is, valt hier echter nog niet veel over te zeggen.
Back to top
Reply with quote

Iwein

PostPosted: Wed 07 Aug 2013, 17:05    Post subject:
Mijn vakantie zit er op dus ben even druk geweest.

Er zijn nog steeds een paar opties die ik in overweging neem.

1- een goede tweedehandse 7D of een nieuwe 70D ter vervanging van mijn 450D. Hier hangt het wat af van wat ik aan 7D tegenkom en wanneer de 70D er is en hoe deze door testen komt. Het lijkt mij niet zo zinvol om nu nog een nieuwe 7D te kopen.

2- mijn tamron 200-500mm gaat waarschijnlijk de deur uit omdat deze voor vliegbeelden een wat te trage AF heeft of deze zou aanmerkelijk sneller moeten zijn op een nieuwe body.

3- aanschaf van een andere L lens met IS en eventueel bruikbaar met 1.4 converter op zowel de nieuwe body als mijn 1d2n als aanvulling op mijn 400mm.

1 en 3 gaan dus in elk geval gebeuren.

Groetjes,
Iwein

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum