Posted: Wed 23 Nov 2005, 20:04 Post subject: negatieven scannen
Vraagje: Met mijn D70S kan ik fot's op A4 formaat uitprinten. Nu wil ik mijn oude negatieven scannen maar wel in een resolutie ongeveer gelijk aan de 6,1 megapixels van de D70S. Bij de scanners 3490/3590 van Epson staat een resolutie van 6400x3200. Is dit voldoende om de kwaliteit van 6,1 megapixels te benaderen? En zijn er mensen met ervaringen op het gebeid van kwaliteit van flatbadscanners?
Met dank
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Wed 23 Nov 2005, 20:59 Post subject:
effe rekenen:
6400 x 3200 = uh.....
toch wel meer dan 3008 x 2000 zou ik denken. Het scheelt een factor uh ... ruim 3. Je zal de bestanden dus nog moeten comprimeren.
Dan bestaat er ook nog zoiets als beeldkwaliteit. Zal de kwaliteit van de 20,5 Megapixels uit de scanner net zo goed zijn als de 6 Megapixels uit de camera. Hier kan ik niets zinnigs over zeggen.
(Ik heb trouwens (nota bene flink gecomprimeerde) fotos uit een d70 geprojecteerd gezien op een muur van 6 bij 4 meter. Dus groter dan een A4 uitprinten kan ook, maar dan moet je wat extra's doen of inleveren op je dpi.)
Gender: Male Age: 63 Joined: 05 Jan 2005 Posts: 3 Location: Oldemarkt
Posted: Thu 24 Nov 2005, 0:22 Post subject:
Beste Nico,
Quote:
Is dit voldoende om de kwaliteit van 6,1 megapixels te benaderen?
Het aantal pixels zegt natuurlijk niet alles over de kwaliteit, je hebt natuurlijk ook te maken met het aantal kleuren, calibratie, kleurdiepte, Helderheid, contrast en nog veel meer . van je scanner en de bijbehorende software.
Quote:
En zijn er mensen met ervaringen op het gebeid van kwaliteit van flatbadscanners?
Wat wil je weten ? ik weet niet alles maar wel wat.
Voor de mensen met hetzelfde probleem een simpel antwoord.
Een A4 is ongeveer 10x zo groot als een 35mm negatief. Als je wilt afdrukken met 300dpi (op A4) zul je dus het negatief 10x zo groot moeten scannen, op 3000 dpi dus. Voor de meeste scanners is dat dus 3200x (of 3200 of 4800 of 6400). de 3200 voor de haakjes staat voor de resolutie van de scanner. De waarden tussen de haakjes is het aantal stappen wat de scanner maakt als hij aan het scannen is.
Dit alles is niet mijn wijsheid maar de wijsheid van een persoon van Epson, aanwezig op de laatst gehouden HCC-dagen waar nikon in samenwerking met Epson een workshop/demontratie gaf.
Groeten
Nico (mensen die gereageerd hebben op mijn vraag heel erg bedankt)
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum