Posted: Sun 04 Aug 2013, 20:56 Post subject: Scherp met manual focus en onscherp met autofocus
Sinds kort ben ik in het bezit van een canon 650D.
Verder heb ik ook een sigma 150-500mm zoomlens.
Onlangs viel mij op dat als ik op korte afstand (ca. 2,5 m) met boven vermelde combinatie het onderwerp waarop ik scherp stel niet scherp is.
Daarom heb ik wat test opnamen gemaakt op korte afstand en scherpgesteld met autofocus en ook met manual focus met gebruik van het lcd scherm.
Hierbij blijkt dat de foto's gemaakt met handmatig scherpstellen aanzienlijk scherper zijn dan met de autofocus.
Omdat de foto's die ik handmatig scherpstel via het lcd scherm wel scherp zijn vermoed dat het aan de camera ligt.
Zijn er meer mensen met dergelijke ervaring?
Gender: Male Age: 68 Joined: 27 Mar 2007 Posts: 32 Location: Zandvoort, Noord-Holland
Posted: Sun 04 Aug 2013, 22:08 Post subject:
heb je al geprobeerd via liveview scherp te stellen, dus wel AF, maar niet door fase-detektie maar door kontrast-detektie (liveview)?
Als deze laatste methode wel scherpe beelden oplevert heeft je lens last van front- of back-focus. Dit kan je laten bijstellen door Canon (denk ik, ben zelf nikon gebruiker....). Sommige camera's hebben zowiezo de mogelijkheid om AF fine tune in te stellen.
Ga eens bij ChipClean in Heumen langs, ze kunnen daar front-/back focus prima voor je oplossen en klaar terwijl je wacht na het maken van een afspraak.
Groet
Jan _________________ Canon, Sigma, Gitzo, RRS, Promediagear
Posted: Mon 05 Aug 2013, 12:46 Post subject: Scherp met manual focus en onscherp met autofocus
Bedankt voor de antwoorden en tips.
Ik heb vandaag ook een paar opnamen gemaakt met AF via liveview. Deze blijken ook scherper te zijn dan AF via de zoeker.
Dus zal er wel een kwestie van front of backfocus zijn. De camera heeft geen micro adjustment dus zal ik hem moeten laten nakijken.
Naar chipclean zal niet gaan want de camera is vrij nieuw en er staat nog garantie op.
Posted: Sun 29 Sep 2013, 23:17 Post subject: Scherp met manual focus en onscherp met autofocus
Hier nog een update.
Ik heb de camera naar Tech Repair gestuurd om hem na te laten kijken.
Na ca. twee weken heb ik hem terug gekregen.
In het veld had ik wel de indruk dat er wat verbetering was.
Onlangs de test herhaald die ik ook vóór de reparatie had gedaan.
Volgens deze test is er wel een duidelijke verbetering, vooral bij de 100mm en 18-270 mm lenzen was er geen verschil meer tussen handmatig en autofocus te zien. Bij de Sigma 150-500 mm bleef op korte instelafstand nog wel een klein verschil ten gunste van het handmatige instellen. Het is jammer dat er geen micro adjustment op de 650D zit want dan was het probleem eenvoudig te verhelpen.
Volgens mij is de kortste scherpstelafstand van de sigma 150-500mm 2,2 mtr.
Het zou kunnen dat je net op de grens zit waardoor de AF niet scherp kan stellen.
Gr. Hans _________________ Canon, Sigma, Mafrotto, Hähnel
Posted: Mon 30 Sep 2013, 22:17 Post subject: Scherp met manual focus en onscherp met autofocus
De afstand was ca. 2,5 meter dus zou het theoretisch moeten kunnen, maar als je in de buurt van het minimale bereik komt dan is de kans op fouten wel groter. Op een grotere afstand was het verschil ook niet meer duidelijk aanwezig. Maar vóór de afstelling door Tech Repair was het verschil niet acceptabel en nu wel.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum