Dag allemaal.
Zoals de titel al zegt, denk ik aan een monopod.
Ik fotografeer met een Sigma 120-300mm f2.8 op een canon 7D.
Soms met TC's, maar dat maakt niet veel uit denk ik.
Meestal fotografeer ik vanaf een statief (een carbon Benro met b1 ballhead), maar ik vind dit op een lange wandeling toch wel lastig meenemen. Ondanks dat het een carbon statief is, is het niet gewichtloos natuurlijk. (verwacht ik van die monopod trouwens ook niet).
Buiten het gewicht is het ook gewoon een groot ding om mee te nemen. Daarbij komt dat als ik bijvoorbeeld een Vos wil fotograferen, ik 3 poten moet inschuiven om een beetje op ooghoogte te komen. Schiet niet op dus.
Wat ik wil van de monopod, is dat hij lang genoeg is (160 ofzo), een lekker dikke poot heeft, liefst lekker licht, en dat de sluitingen snel dicht zitten. Wat dat betreft ben ik erg tevreden over mijn Benro statief met draaisluitingen. Ik wil dus niet een half uur moeten draaien voordat hij vast zit. Verder denk ik hem niet met een kop te gaan gebruiken, maar gewoon zo, lens erop en gaan.
Het is dus vooral bedoeld voor wandelingen, portretten, etc. Voor het fotograferen vanuit een vast hut zal ik mijn statief blijven gebruiken, en voor de landschappen uiteraard ook.
Zijn er mensen die mij kunnen en willen adviseren voor een monopod?
Alvast heel erg bedankt!!
mvg,
Gertjan