Gender: Male Age: 51 Joined: 28 Feb 2010 Posts: 258 Location: den haag
Posted: Fri 30 Aug 2013, 18:18 Post subject: Drijvende hutten.
Ik zag dat op een site drijvende schuilhutten werden aangeboden, http://www.schuiltent.nl/drijfhut.html
Ik denk echter dat het afwachten word tot het eerste slachtoffer valt, ik zag mij zelf al langs het havenhoofd gaan. Niet echt een plek om te fotograferen en te rond dobberen.
Ook de prijs is belachelijk
Voor de gene die toch besluiten zo'n ding te kopen, wees voorzichtig.
Gender: Male Age: 42 Joined: 14 Dec 2004 Posts: 630 Location: Limburg
Posted: Sat 31 Aug 2013, 12:30 Post subject:
Drijvende schuilhutten gebruik je uitsluitend in ondiepe wateren als vennen en (vis)vijvers, je moet met voeten/knieën in waadpak de bodem kunnen raken om te 'sturen'. Altijd van tevoren zonder hut de diepte en de bodem van het water verkennen (eventueel met een stok), zodat je zeker weet dat je niet wegzakt of in een te diep deel terecht komt. De diepe wateren bij havenhoofden met druk vaarverkeer zijn absoluut niet geschikt voor drijfhutten, inderdaad ook vanwege de veiligheid.
Gender: Male Age: 41 Joined: 12 May 2013 Posts: 27 Location: Poeldijk
Posted: Thu 26 Sep 2013, 19:55 Post subject:
Ik heb zelf niet perse de ambitie om vanaf het water te gaan fotograferen.
Wellicht dat het nuttig kan zijn voor mensen die dit wel graag willen.
Voor het vissen gebruiken ze laatste jaren vaak een belly-boat icm met een waadpak en flippers of een duikpak.
De belly-boat is een soort drijvende stoel waar je in kan zitten/staan die je door het water maneuvreert aan de hand van de flippers (heb ze ook wel eens een peddel zien gebruiken)
Met deze belly-boaten gaan ze gewoon grote wateren op zoals de lek en de maas, maar je moet altijd uitkijken voor de stroming.
Langs een havenhoofd zou ik zeker niet doen, maar je kan dus wel de wat dieper plassen en sloten door, zonder aan de kanten te blijven en uit te kijken voor kuilen voor je koppie ondergaat zoals met de drijfhut.
Enige is wat ik niet weet en waar ik dan ook nog niet verder naar heb gekeken is of er een of andere mogelijkheid is om een statief oid te monteren op de bellyboat.
Wel weet ik dat er met hengelsteunen bestaan, en diverse handigheden voor aas en zo.
Ook de bellyboaten zijn niet goedkoop, en des duurder des te beter ze drijven en comfortabeler ze zitten.
Ik denk dat je vanaf zo een bellyboat aan de hand van een pvc buisje wel een soort tentje kan maken en anders misschien zo een gillypak of kleed aan doen?
Zoals eerder gezegt geen idee of het echt werkt zeg het puur ter inspiratie, maar ik zou eerder in een bellyboat stappen dan met een drijfhut koppie onder als je in een kuil stapt
mvg Anton _________________ Xiezevliegen!!
Canon EOS 7D - Canon 300mm F2.8L
Nadeel van belly boaten is dat je standpunt te hoog wordt. Je zit er immers in. Charme van drijfhut is juist het lage standpunt.
Zie: http://www.bendiks.nl/drijfhut-3/
Mijn model drijfhut kan ook in diep water. Ik lig op een soort vlot. Wel is het zo dat je in ondiep water sneller vooruit komt.
Alle info is te vinden in het praktijkboek vogelfotografie.
Helemaal eens met wat Bendiks schrijft. Voor mij geen belly-boat maar het echte werk
Maar je moet weten wat je doet. Er is het punt van veiligheid (voor jezelf en je dure materiaal), maar vooral ook: er zijn maar weinig plekken waar je dit kan en mag doen.
Wat bovendien nog niet aan bod is gekomen in dit topic: werken met een drijfhut is fysisch behoorlijk belastend! Ik geef af en toe eens een workshop met de drijfhut en ik raad het af voor mensen met een zwakke rug of chronische problemen met hals of nek. Je zit soms lange tijd in erg ondiep water helemaal 'opgekruld' te kijken door een hoekzoeker. Zweten dat je dan doet! Maar goed, ik blijf het m'n favoriete manier van fotograferen vinden En ja, mits wat ervaring en goede techniek kan je dichtbij een heleboel vogels komen:
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum