Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Tips gevraagd (klein vogeltje in groot landschap)

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
fransvanegmond


Gender: Male
Age: 43
Joined: 18 Aug 2011
Posts: 3

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 04 Sep 2013, 8:19    Post subject: Tips gevraagd (klein vogeltje in groot landschap)
Hallo allemaal,

Ik zie regelmatig foto's op deze site en internet algemeen.
Waarbij een klein vogeltje, in een grote achtergrond echt los komt, van de omgeving. Hij/ zij springt de foto uit.

Behalve de vlakverdeling (aandacht naar de vogel) hoor ik graag tips hoe jullie dat doen.

Ik heb al geexperimenteerd met diafragma, manueel scherpstellen etc, maar 'echt los' komt de vogel nog niet.
Voorbeeld, http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=353552&recent=0&db=0

Of.... is dit vaak bewerking van de foto?

Ik hoor het graag.

Groeten Frans
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 04 Sep 2013, 9:39    Post subject:
zoals je al deels opmerkt: concentratie krijg je door een of meer elementen uit de volgende bak: kader, lijnen - structuur, licht, kleur, scherpte / onscherpte, ... edit contrast...

voor onscherpte heb je een zekere afstand nodig tussen onderwerp en omgeving. dit kun je maximaliseren door een standpunt te kiezen waardoor de gradient hoog is: meestal betekent dit laag bij de grond / of op de zelfde hoogte als je onderwerp. Als je onderwerp klein is, betekent dit dat het ver weg is, en dus de afstand tot de omgeving relatief groter moet zijn om te kunnen werken. Bij Arno's foto - in een veld, laag standpunt, is de achtergrond heel ver weg, de voorgrond door het lage standpunt heel dichtbij, daarmee beide onscherp. Dan nog een leuk kleuraccent in de vogel en klaar. (Correctie: er is geen voorgrond, de vogel 'zit' op het kader van de foto)

ik heb er zelf eendje waar het net boven de sterk gewelfde kim prikkende zonnetje het onderwerp van de achtergrond isoleerde: met licht dus. (voor zover er sprake is van een onderwerp in deze foto).

dat deze foto's weinig voorkomen, komt niet alleen doordat fotografen hier per sé gericht zijn op vogelplaatjes. Enerzijds ook omdat echt gunstige omstandigheden zeldzaam zijn. Anderzijds, als je een vogelfoto maakt, moet je er eerst naar op zoek, dat is een andere manier van kijken die je bewust weer moet loslaten als je een vogel in zijn omgeving wilt vastleggen.


leuke vraag!
bovenstaande allemaal ter aanvulling en commentaar...
_________________
hi lui
mooi licht


Last edited by peter wijn on Wed 04 Sep 2013, 12:02; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Feb 2009
Posts: 672
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 04 Sep 2013, 11:23    Post subject:
De aangehaalde foto van die roodbosttapuit vind ik eigenlijk niet zo'n goed voorbeeld van een vogel die lekker los komt uit de achtegrond. Het is nogal een platte foto zonder diepte en met flets licht (verder wel een mooie foto hoor, maar vooral door de sfeer). Wat dat betreft is deze foto een stuk overtuigender m.b.t. het door jou gewenste effect. De truc is, en Peter noemt het ook al, om ook wat onscherpe voorgrond mee te nemen in de foto en natuurlijk een onscherpe achtegrond. In je foto van die ooievaar die nu op de voorpagina staat, heb je vanaf een hoger standpunt dan de vogel schuin naar de grond gefotografeerd. Dat werkt niet, dan krijg je te veel van de directe omgeving van de vogel op de foto dat allemaal nog binnen de DOF valt of net daarbuiten.
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com/
Back to top
Reply with quote
 
kanon
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 18 Jan 2010
Posts: 274
Location: Ommen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 04 Sep 2013, 11:24    Post subject:
@Peter: nu maak je er zelf een potje van: eerst een (prachtige) foto van een gier plaatsen die geweigerd wordt omdat hij niet herkenbaar is. Na vele discussies wordt hij geplaatst en vervolgens doodleuk zeggen dat het een eendje is Wink
_________________
Werktuig: Sony

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 04 Sep 2013, 12:16    Post subject:
ik denk dat 'positie' ook genoemd moet worden, dat geldt - net als scherpte/onscherpte - ook voor de foto van Arno.

hoewel je dit ook onder lijnen zou kunnen scharen?
ik ken 'positie' eigenlijk niet als beeldkenmerk Think
(compositie is daarentegen ietswat te algemeen gesteld)

Oh ja, 'photoshop', met simpele middelen kun je soms ingrijpen en een effect versterken. ook met grove middelen trouwens. ik vind het valsspelen en alleen te accepteren als het resultaat goed is... Wink

Edit: hier nog een externe die op een verhoginkje staat.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4618
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 04 Sep 2013, 14:39    Post subject:
quote="kanon"]@Peter: nu maak je er zelf een potje van: eerst een (prachtige) foto van een gier plaatsen die geweigerd wordt omdat hij niet herkenbaar is. Na vele discussies wordt hij geplaatst en vervolgens doodleuk zeggen dat het een eendje is Wink[/quote]

Was dat een gier dan?
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 04 Sep 2013, 15:15    Post subject:
een rode wouw als ik de laatste berichten doorneem,
andere opties waren een huismus, een roodmus, een spotvogel en een corsicaanse den.

maar uh,
Quote:
... klein vogeltje...
... in een grote achtergrond...
.... hoe jullie dat doen...

_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
kanon
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 18 Jan 2010
Posts: 274
Location: Ommen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 04 Sep 2013, 17:02    Post subject:
Marcel van der Tol wrote:
quote="kanon"]@Peter: nu maak je er zelf een potje van: eerst een (prachtige) foto van een gier plaatsen die geweigerd wordt omdat hij niet herkenbaar is. Na vele discussies wordt hij geplaatst en vervolgens doodleuk zeggen dat het een eendje is Wink


Was dat een gier dan?[/quote]

We hoeven die discussie hier toch niet over te doen? Rolling Eyes
edit: dit teruglezend: het is niet onaardig bedoeld hoor, mijn grapje komt wat verkeerd over denk ik.
_________________
Werktuig: Sony

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 05 Sep 2013, 10:08    Post subject:
effe een vraagje tussendoor: deze site, is dit nog birdpix?

een plek waar je niet alleen trots je foto's toont, maar ook praat over hoe je ze gemaakt hebt, cq hoe je ze kan maken?
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Hans Overduin


Gender: Male
Age: 54
Joined: 09 Nov 2010
Posts: 180
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 05 Sep 2013, 10:38    Post subject:
Goed, om even te reageren op de vraag zelf, als ik die tenminste goed begrepen heb:

Zoals reeds is aangegeven heeft e.e.a. voornamelijk te maken met de afstanden tussen jou en het onderwerp en tussen het onderwerp en de achtergrond. In combinatie met een open of dicht diafragma zal dit namelijk bepalen in hoeverre het onderwerp 'los' komt van de omgeving. Hoe groter de afstand tussen onderwerp en achtergrond, en hoe kleiner het diafragma-getal (en hoe groter daarmee de opening van het diafragma) hoe meer het onderwerp eruit springt. Dit is echter veel gemakkelijker te realiseren met het onderwerp dichtbij en groot in beeld, maar de vraag ging nu juist over een kleine vogeltje in een groot landschap.

Er is nog één truc die je hiervoor (naast het afstandenverhaal) in de nabewerking kan gebruiken en dat is te zorgen dat er contrastverschil komt tussen het onderwerp en de achtergrond. Selecteer dus het onderwerp en verhoog het contrast daar, of - wat me mooier lijkt - verlaag het contrast van de omgeving. Met mate uiteraard. Dit zal in sommige gevallen het effect van 'los komen van de omgeving' kunnen oproepen, lang niet altijd vermoed ik - dit hangt natuurlijk van een hoop andere factoren af (scherpte, kleurenpallet etc. etc.).

Hopelijk helpt die iets bij een antwoord op je vraag !

Groet, Hans

ps: hetgeen hierboven valt overigens in de categorie 'hardop meedenken', want ik heb dit zelf nog nooit echt op deze manier gedaan in de nabewerking.. maar ga het zeker eens proberen nu Very Happy
Back to top
Reply with quote
 
fransvanegmond


Gender: Male
Age: 43
Joined: 18 Aug 2011
Posts: 3

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 05 Sep 2013, 11:13    Post subject:
Bedankt voor de antwoorden op mijn vraag.

De rest heb ik maar niet gelezen.

Smile

Groeten Frans
Back to top
Reply with quote
 
kanon
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 18 Jan 2010
Posts: 274
Location: Ommen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 05 Sep 2013, 12:11    Post subject:
Frans, excuus voor mijn oneigenlijke interventie.
Eigenlijk is inmiddels alles al gezegd over je vraag: beeldhoek, afstand, diafragma en contrast bepalen voor een groot deel de maten van isoleren.
Groet, Henk-Jan
_________________
Werktuig: Sony

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum