Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


manuele belichting

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
van bogaert erik


Gender: Male
Age: 56
Joined: 15 Oct 2003
Posts: 60
Location: kruibeke- belgie
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 29 Sep 2013, 20:22    Post subject: manuele belichting
hallo, ik gebruik vooral het AV programma nu, maar zou willen overschakelen op volledig manuele belichting daarom deze denkpiste ; gelieve mij te corrigeren als ik er naast zit.

ik zou in het veld een neutrale scene (groen) meten en zo de sluitertijd, iso en diafragma instellen zodat de interne meterbalk in het midden staat.

Als het licht constant blijft deze instelling laten staan,

als er nu een lichte tot witte vogel voorbijvliegt is het dan de goede manier om de balk naar - in te stellen toz van de ingestelde waarde in het begin (door iso of sluitertijd of diafragma te veranderen ) en een donkere of zwarte vogel naar + . En dit ongeacht de achtergrond !!!!
Back to top
Reply with quote
 
urbanguard


Gender: Male
Age: 55
Joined: 18 Jul 2008
Posts: 274
Location: Pingjum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 29 Sep 2013, 22:03    Post subject:
Hoi Erik,

Je zit in de buurt met je redenering.
Ik zou echter de lichtmeter instellen op een wit vlak of vogel en deze tegen het overbelichten aan zetten. Dit is te controleren op je scherm met de overbelichtings controle of het histogram. Bij gelijkblijvend licht hoef je dan niks te compenseren. Het helpt wel dat je in RAW schiet.
Het staat je natuurlijk vrij om te experimenteren met deze settings om de grenzen en mogelijkheden van je camera te verkennen.

Groet,

Sikko
_________________
"Hebt U uw wit wel onder controle?"
Back to top
Reply with quote
 
kanon
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 18 Jan 2010
Posts: 274
Location: Ommen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 30 Sep 2013, 21:14    Post subject:
Andere mogelijkheid (waar ik veel gebruik van maak) als de camera de mogelijkheid heeft: de ISO op automatisch zetten. Dan alleen zorgen dat de ISO niet te hoog komt, verder geen omkijken naar.
Groet, Henk-Jan
_________________
Werktuig: Sony

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Feb 2009
Posts: 672
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 30 Sep 2013, 23:13    Post subject:
ISO op automatisch? Lijkt me geen uitkomst voor wat Erik wil bereiken. Problemen met onderbelichten of overbelichten los je daarmee niet op want de sensor weet niet of je een lichte vogel tegen een donkere achtergrond fotografeert of een donkere tegen een lichte of een lichte tegen een lichte enz. De sensor ervaart alleen de totale hoeveelheid licht die erop valt en kan (eventueel met een compensatie voor centrum gewogen of spotmeting e.d.) wel fijn besluiten de ISO te verlagen als 'ie denkt dat het te veel is, maar als je dan net een donkere vogel tegen een lichte achtergrond fotografeert heb je wel een onderbelichte vogel waar je niets mee kunt. Ik geloof dat er ooit een artikel over manueel belichten op natuurfotoblog heeft gestaan maar daar drinken ze nu gedwongen helaas 24/7 koffie.
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com/
Back to top
Reply with quote
 
urbanguard


Gender: Male
Age: 55
Joined: 18 Jul 2008
Posts: 274
Location: Pingjum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 30 Sep 2013, 23:44    Post subject:
Precies. De grap van manueel belichten is dat je ALLES handmatig instelt en zo de controle overneemt van de camera. Dit is de enige manier om foto's te maken die zich qua belichting onderscheiden van de AUTO-meuk waarvan ik zoveel heb moeten weggooien omdat de lichtmeter de achtergrond meenam of een vlek verkeerd interpreteerde.

Groet,
Sikko
_________________
"Hebt U uw wit wel onder controle?"
Back to top
Reply with quote
 
van bogaert erik


Gender: Male
Age: 56
Joined: 15 Oct 2003
Posts: 60
Location: kruibeke- belgie
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 01 Oct 2013, 2:39    Post subject:
wat bertreft een neutraal gebied dat 18% grijs benaderd om de belichting in te stellen : gras is een goed gebied denk ik , een boom ? en wat in de winter ?? Of gebruikt hier iemand een grijskaart om het in het stellen ?
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 01 Oct 2013, 7:27    Post subject:
Kanon schiet hier helemaal mis #Sniper
Wink

tip van urbanguard opvolgen werkt het best.
Gewoon buiten gaan zitten, kijken welk licht je op je vogelbeest zult/wilt hebben en daar het verhaal op instellen.
(als je met lagere iso-waarden werkt, dan kun je - afhankelijk van de camera - uitgebeten wit op je schermpje nog prima terughalen uit je raw.)

(Het moet bijna wel in Daan zijn boek terecht gekomen zijn, Marijn Heuts alias doodles, hoofdstuk uh... Ik heb mijn exemplaar helaas kado gedaan, ik weet het niet meer... weet je, koop het gewoon. Of vraag het voor Sinterklaas. Anders heeft Bas Breetveld er wel een en ander over: fotosloep.nl)

(overigens zijn er legio omstandigheden waarbij de automaat prima of zelfs beter werkt)

(vergeet niet ook je witbalans vd automaat te halen - hoewel dat ook nog prima kan in de digidoka)

veel plezier
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1796
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 01 Oct 2013, 8:33    Post subject:
Vroeger, toen alles nog analoog en niet automatisch was, gebruikte ik een lichtmetertje waarbij een soort gordijntje met lamellen over de "sensor" geschoven kon worden. De lamellen lieten aan de bovenkant een reepje vrij, en als je dat naar de lichtbron richtte meette je het opvallende licht (in tegenstelling tot het reflecterende licht dat je meette wanneer je die sensor zonder lamellen naar je onderwerp richtte). Mens wat is dat een tijd geleden zeg - ik weet niet eens meer welk merk het metertje was, wel, dat ik hem van pa had gepikt, zoals wel meer van mijn fotospullen.
Daarmee haalde je de beste resultaten, en het is volgens mij te vergelijken met een middengrijskaart die je nu zou gebruiken om je licht door middel van de camera te meten. Die middengrijskaart moet dan wel goed het licht opvangen anders krijg je toch nog een verkeerde waarde.
Nadeel van digitaal is dat de sensor een dynamisch bereik heeft die niet kan tippen aan de negatief- of diafilms die vroeger gebruikt werden.
Waardoor je dus je veel beter bewust moet zijn van wat je doet, en of je over- of onder moet belichten, of wat voor termen en methoden daar ook voor bestaan. 't is er allemaal niet makkelijker op geworden he.
Zover handmatig licht meten ....
Maarre ... handmatig focussen, gebeurt dat nog wel eigenlijk?
Very Happy
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Feb 2009
Posts: 672
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 01 Oct 2013, 8:44    Post subject:
josephine wrote:
Maarre ... handmatig focussen, gebeurt dat nog wel eigenlijk?

Jazeker, bij macrofotografie doen de meesten niets anders denk ik. Daar is de DOF zo beperkt dat je camera het nooit goed heeft (niet dat de camera niet kan scherpstellen, dat kan die heel goed maar de camera weet niet waar precies die moet scherpstellen). Ik heb hier op BP ook wel eens in de beschrijving van een foto gelezen dat er manueel was scherpgesteld, zelfs bij een vliegende vogel maar ik zal er niet snel aan beginnen. Als je zit te posten bij een takje waar je een ijsvogel verwacht, kan het heel goed natuurlijk.
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com/
Back to top
Reply with quote
 
Doodles



Age: 46
Joined: 18 Aug 2005
Posts: 651
Location: Valkenswaard
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 01 Oct 2013, 9:02    Post subject:
Het praktijkboek bevat een hoofdstuk over manuele belichting. Een korte, wat verouderde versie van mijn hand vond ik nog op de website van onze fotoclub. Svp niet allemaal downloaden, want dan loopt onze site er denk ik uit...

www.vnfe.nl/.../Histogrammen%20en%20manuele%20belichting.pdf‎
Back to top
Reply with quote
 
urbanguard


Gender: Male
Age: 55
Joined: 18 Jul 2008
Posts: 274
Location: Pingjum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 01 Oct 2013, 9:15    Post subject:
@Josephine: Bedoel je soms de Gossen Sixon? Daar heb ik er toevallig nog eentje van liggen.

Ik stel nog steeds handmatig scherp met mijn 500mm. Zit geen AF op. Werkt prima. Je mist wel eens een vliegbeeldje, maar daar staat tegenover dat ik geen last heb van hunten.

18% grijs is de waarde waarop de lichtmeter is geijkt. Omdat weinig vogels deze tint hebben, is het veiliger om je wit tegen al te veel overbelichting te beschermen. Immers, je hoofdonderwerp is de vogel en niet het gras of de achtergrond. (Tenzij bij 'vogels in het landschap'.)

Groet,
Sikko
_________________
"Hebt U uw wit wel onder controle?"
Back to top
Reply with quote
 
Korandoke


Gender: Male
Age: 63
Joined: 02 May 2010
Posts: 81
Location: Schendelbeke
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 01 Oct 2013, 17:04    Post subject:
van bogaert erik wrote:
wat bertreft een neutraal gebied dat 18% grijs benaderd om de belichting in te stellen : gras is een goed gebied denk ik , een boom ? en wat in de winter ?? Of gebruikt hier iemand een grijskaart om het in het stellen ?


steeds een grijskaart in gebruik en controle op het histogram !

grts
_________________
canon
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Feb 2009
Posts: 672
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 01 Oct 2013, 17:36    Post subject:
Een grijskaart is leuk voor in een studio maar buiten heb je er weinig aan. Ik heb er vorig jaar een gekocht voor macrofotografie waar je dat ding gewoon naast de plant kunt leggen en nog vond ik het niet de moeite waard. Als je een vogel 25 m verderop wilt fotograferen wordt het al helemaal lastig want in lang niet alle gevallen valt er hetzelfde licht op de grijskaart als op die vogel. Peter Wijn heeft ooit geschreven dat je (in Nederland) je kleurtemperatuur gewoon op 5200 K moet instellen dan zit de voor 90% goed. Thuis eventueel een kleine aanpassing in de plus of min afhankelijk van de bewolking/schaduw/tijdstip op de dag, en je bent van alle problemen af. Bovendien, als je in RAW fotografeert is het ontzettend eenvoudig om de kleurtemperatuur/witbalans achteraf ongestraft te corrigeren, dus hoef je je er sowieso niet heel druk over te maken en kan al je aandacht weer naar die vogel uitgaan.
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com/
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1796
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 01 Oct 2013, 21:33    Post subject:
Gossen ja, dat was hem. Leuk ding! Mijn dochter heeft hem weer van mij gepikt en hij ligt ongetwijfeld ergens in een vitrine samen met de rolleiflex van haar opa.
Dat anaolge spul, da's wel om met enig heimwee naar te kijken hoor - maar goed, daar heeft de vraagsteller hier niks aan natuurlijk.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 02 Oct 2013, 7:37    Post subject:
qua 5200Kelvin
1) de smaak van de meeste mensen op neder- en birdpix is warmer

en
2) dat geldt alleen in open gebieden en bij direct licht (als het erg bewolkt is gaat ie bij mij ook omhoog hoor).

als je in een bos aan het fotograferen bent, dan kan het verstandig zijn om als het vogelbeest weg is een A4-tje op die plek te leggen en daar een foto van te maken. thuis kun je met een pipetje de witbalans helemaal goed trekken, dan - NIET VERGETEN - weer wat groen en blauw er in voor de sfeer van het bos en dit kopiëren over de hele serie vogels er voor (die bij het zelfde licht genomen zijn). Mocht er een ekster of specht langsgekomen geweest zijn, dan hoef je de hut niet uit.

ik pas deze techniek vooral toe bij reportages, ook bij menglicht TL, gloeipeer en buitenlicht: pipet discreet op een wit dameshemdje dat mooi licht vangt Wink of desnoods de kraag van een vent, een stoel, een tafel... en rats over alle foto's trekken. Als er helemaal niks aan wit in de foto lijkt te zitten, dan oogwit selecteren. En natuurlijk altijd even kijken hoe het werkt.

(mocht je nikon capture NX2 gebruiken voor beeldbewerking, dan moet je voor deze methode niet de automatische witbalans instellen op de camera, aangezien de aanpassing dan opgeteld wordt bij steeds een andere waarde.).
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum