Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Filmen met de Canon 7D. (help)

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Gertjan...


Gender: Male

Joined: 30 Aug 2011
Posts: 244

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 19 Oct 2013, 20:48    Post subject: Filmen met de Canon 7D. (help)
Hallo allemaal,

Ik heb weer eens een vraag,
Komende winter ga ik voor drie weken naar Yellowstone, Amerika.

Het hoofd doel voor tijdens die vakantie is voor mij de fotografie. Het is daar prachtig fotograferen met al dat wild en de mooie winterse landschappen.
Echter ben ik ook sterk van plan om te filmen tijdens de reis. Tijdens de loodzware wandelingen, het fotograferen, en ook de wildlife wil ik filmen daar.

Nu heb ik over het filmen en over de montage daarvan.

Het is dus de bedoeling dat ik alles film met mijn Canon 7D.
De 7D heeft twee opties. Filmen in PAL, of in NTSC. Pal schijnt in Nederland en omstreken de standaard, wat NTSC is in o.a. Amerika.
Voor mij was dus duidelijk dat ik moet filmen in PAL. Maar in PAL filmt hij in max. 50fps, en in NTSC in max. 60fps.
Voor slowmotion zou NTSC dus beter zijn.

Waarin ga ik merken dat ik in PAL moet filmen?
Hoe groot is het verschil voor slowmotion tussen 50fps en 60fps?
Wat is het verschil (in PAL) tussen 1920x1080 25fps en 24fps? Alleen die éne frame?
Als ik heb gefilmd in 1920x1080 en in 1280x720 kan ik dat toch gewoon samen monteren?

Ik monteer alles dan in Sony Vegas Pro 12,
Maar als ik mijn video wil renderen krijg ik ongeveer zesentwintigduizend opties hoe ik dat wil doen. Wat kan ik daar het beste selecteren? Om de video op Youtube of Vimeo te zetten, een soort blog bij te houden, en gewoon in de hoogst mogelijke kwaliteit op de PC te bekijken.

Ik hoop ontzettend dat iemand mij kan helpen, want ik ben echt een video-noob…

Alvast heel erg bedankt!!
Back to top
Reply with quote
 
urbanguard


Gender: Male
Age: 55
Joined: 18 Jul 2008
Posts: 274
Location: Pingjum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 20 Oct 2013, 11:54    Post subject:
Hallo Gertjan...

Ik kan geen antwoord geven op al je vragen, maar kom een heel end.

Het is verstandig om gewoon op PAL te blijven filmen als je de films in Nederland op je TV enz. wilt bekijken.
Voor zover ik de 7D ken, kun je daarmee ook geen full HD op 60 frames schieten, dus voor slomo ben je aangewezen op 720P.
50fps kun je dus halveren naar 25fps of 24fps voor slomo. Die paar extra fps maakt in het resultaat niet zo veel uit.
Soms lukt het nog trager te gaan met een fancy 'frameblending' optie van je editing software.

Je kunt 1080 en 720P gewoon samen gebruiken. 720 moet dan worden opgeschaald en wordt dan iets minder scherp, maar wel bruikbaar.
Ik zou 1080i (interlaced) vermijden. Dit geeft (vooral met slomo) slechte resultaten.

Verder moet je de sluitertijd aanpassen aan wat je wilt zien in je eindresultaat.
Gebruikelijk is: sluitertijd = 2x de framerate. Dus 25fps wordt 1/50. Bij slomo kun je beter hogere sluitertijden gebruiken om bewegingsonscherpte te vermijden.

Voor youtube kun je het best de video als quicktime opslaan in H.264. het geluid comprimeren naar AAC. Gebruik een externe microfoon of evt een zoom H2 oid!

Bedenk dat het editen van je film het belangrijkste is aan het proces. Niemand zit te wachten op een filmpje van 12 minuten van een slapende Troepiaal op een takje, hoe goed de kwaliteit ook is. Net zo min als een roerdomp in paalhouding niet langer dan enkele seconden interessant is. Een goede leidraad is max. 9 seconden per scene, maar je mag daar natuurlijk van af wijken.

Probeer op locatie zo veel mogelijk camera standpunten te hanteren, zodat je thuis wat te knippen hebt. Neem totaalshots van de omgeving waar de vogel leeft en niet alleen closeups.

Probeer evt een verhaal te vertellen: vogeltje komt aanvliegen, vogeltje wast zich, vogeltje duikt op insect of visje, eet wat, wast zich weer en vliegt ten slotte weg, zon gaat onder.
Al deze shots kunnen op verschillende dagen geschoten zijn, maar toch een samenhangend verhaal vertellen.

Hoop dat dit je wat verder helpt.

Groet,

Sikko
_________________
"Hebt U uw wit wel onder controle?"
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum