Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Volgorde fotobewerking

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Johannes Veenstra


Gender: Male
Age: 43
Joined: 23 Dec 2011
Posts: 153
Location: Friesland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 13 Nov 2013, 19:56    Post subject: Volgorde fotobewerking
In welke volgorde bewerken jullie een foto?
_________________
Canon R7, Sigma 150-600C, INNOREL RT90CM, Manfrotto MVH502AH Pro, Cosina 100 mm f/3.5 Macro
Back to top
Reply with quote
 
Rinus van der Reest
Guest







PostPosted: Wed 13 Nov 2013, 20:07    Post subject:
Hangt (ook) van je gebruikte software af.
Ik weet niet wat je gebruikt, maar in de gebruiksaanwijzing/handleiding van elke software staat wel een aanbevolen volgorde van bewerken.

Anders is even googlen op bijvoorbeeld 'workflow' etc. een prima hulp om wat van je software te weten te komen.

Rinus
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 13 Nov 2013, 21:22    Post subject:
In Nikon Capture NX2:
Eerst kleurtemperatuur globaal goed,
dan aan de hand van het roodkanaal de belichting corrigeren,
daarna toonprofiel kiezen en bij hard licht aanpassen met hoge lichten / schaduwen en grijspunt dat het mooiste uitkomt.
Dan zo nodig kleurtemperatuur verder aanpassen.

Zaken als lenscorrecties.

Dan eventuele sensor-stofjes ongerechtigheden stempelen.

Dat geheel kopiëren en over de serie heen mikken. 95% heb ik al klaarstaan in pre-sets.

Dan heel eventueel per foto selectieve bewerkingen zoals kleur of stiekem takjespoetswerk.
Als allerlaatste eventueel een andere uitsnede kiezen. En scheefstand.
(dit als laatste omdat capture niet goed onthoudt welke plek je een selectieve bewerking hebt geplaatst).

soms doe ik nog op birdpix exotische dingen als ruis of vignettering toevoegen, dat kan wanneer het uitkomt.

(en daarna verkleinen en naverscherpen voor de pixen).
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 16 Apr 2006
Posts: 1239
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 15 Nov 2013, 7:48    Post subject:
Grappig: mijn workflow lijkt in niets op die van Peter Wijn
(maar ik werk dan ook stijfkoppig door in jpeg).
- in het veld zoveel mogelijk goed doen, vooral de belichtingscorrecties dan al toepassen . Je foto behandelen zoals vroeger een dia.
- thuis kopiëren naar de hard drive, openen in Picasa (gratis van Google)
- indien voor BP: uitsnijden op vierkant, 10:15 of 16:9
- exporteren naar de gewenste map op 800 px breed, of 700 indien staand of vierkant
- openen in Photoshop
- 1x verscherpen. Filter > verscherpen > scherper (dus niet: "scherp").
- evt ruis uit de achtergrond (gewenste deel selecteren en vervagen ("vager"), evt. met ctl F nog een keer)
- lichter of donkerder indien nodig (curves)
- kleurbalans corrigeren indien nodig (afbeelding > aanpassingen)
- contrast corrigeren indien nodig (idem)

Poetsen, stempelen, selectief verscherpen: alleen bij bijzondere plaatjes (soort, situatie) en indien onzichtbaar te doen.

Een standaardbewerking (75% van mijn foto's) duurt c. 3 minuten
_________________
Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 15 Nov 2013, 12:37    Post subject:
@Leo
Ik ben veel langer bezig met foto's uitzoeken dan met al het andere bij elkaar. Normaliter kost het afwerken van een serie foto's een minuutje.
De meeste stappen die ik benoem, voer ik zelden uit. Ik benoem ze omdat dit de volgorde is.

Fotograferen in jpeg zou voor mij heel dom zijn. Je kunt ook in RAW optimaal fotograferen, zodat je een zo mooi mogelijk beeld krijgt. Bij moeilijk licht biedt 12-bit raw aanzienlijk meer mogelijkheden voor afwerking dan 8-bit jpeg (correctie). Zelfs als je alleen voor birdpix 800x600 beeldjes zou maken.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
nehal


Gender: Female
Age: 33
Joined: 05 Nov 2014
Posts: 1

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 05 Nov 2014, 10:18    Post subject:
hoewel ik geen 7D heb zou ik kiezen voor drive tracking 0 of min 1 (als je even van het onderwerp los bent schiet hij niet direct naar de achtergrond).
Autofocusdrive heb ik op 1.
De andere instellingen lijken me wel goed.
_________________
nehal
Back to top
Reply with quote
 
Brasil


Gender: Male
Age: 66
Joined: 07 Jun 2010
Posts: 127
Location: Itanhaém SP Brazilië
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 05 Nov 2014, 22:11    Post subject:
@Johannes, prima vraag en verrassend om te zien dat er veel wegen naar Rome leiden met fraaie resultaten.

Mijn volgorde ziet er globaal als volgt uit:

Camera RAW neutraal in DPP (canon software) bewerken. Verscherpen in RAW en RGB. Shadows -1 en heel soms contrast -1 om meer detail te krijgen. Een enkele keer naar Standaard als de foto erg weinig dynamiek vertoont. Vervolgens converteren naar jpg.

In PS croppen voor de compositie (indien nodig) en daarna smartsharpen, shadows/highlights, beetje vibrance toevoegen omdat contrast en saturation detail meer aantast. Vandaar dat ik zelden contrast toevoeg. Verder bij bewerkingen selectief selecteren en plaatselijk, indien nodig ontruisen / verscherpen / licht achtergrond - vogel aanpassen. Tevens takjes e.d. die de compositie verstoren wegwerken (cloonstamp) en evt. wat extra bluren van de achtergrond.
Hoop dat je er wat aan hebt.

groeten Ronald
_________________
Canon 50D met 300 F4

https://birdsofbrazil30845971.wordpress.com/


Last edited by Brasil on Thu 06 Nov 2014, 10:36; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 65
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9835
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 05 Nov 2014, 23:15    Post subject:
1) Opname maken in RAW. Ik probeer altijd zo licht mogelijk te belichten, rechts in het histogram.
2) Met Nikon Capture alle fotografische bewerkingen. In volgorde: A) Licht, contrast, verzadiging, rechtzetten, lenscorrecties enz. B) plaatselijke bewerkingen op licht, contrast en verzadiging. C) retoucheren, sensorvlekken, evt. sprietjes e.d. D) croppen.
3) Opslaan als tiff voor serieus werk, JPEG voor internet.
4) Extra stap voor internet. In PaintShopPro verkleinen, bij PSP kan je instellen of je scherper dan wel vloeiender wilt verkleinen. Ik verklein niet maximaal scherp; 80- 90%. De laatste stap is verscherpen. Bij foto's met een duidelijk hoofdonderwerp, met selectieve scherpte, verscherp ik alleen het onderwerp. Hierna opslaan in de gewenste Kb's.
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
Kruisje2000
Guest







PostPosted: Sat 08 Nov 2014, 21:40    Post subject:
Net als Gerard Visser: Ik fotografeer in Jpeg.
Canon 550D met Canon 400mm.
Meestal met voorkeuze 1/1000 of 1/800 sec. om voorbereid te kunnen zijn op vliegende vogels. Het diafragma past zich automatisch dan aan. Afhankelijk van lichte of donkere achtergrond corrigeer ik 1 stop of meer.
Thuis bewerk ik de foto met Windows Live Photogalery om de kleur te corrigeren, de helderheid en het contrast, schaduwen op te lichten (minimaal) en de uitsnede te bepalen. Daarna bewerk ik de foto in Paint.net voor de scherpte en het ontruisen (ook partieel) en te verkleinen voor Birdpix. Dit voor de "naturel" afgewerkte foto's.
Voor het wat meer experimentele/creatieve werk maak ik intensiever gebruik van de mogelijkheden die Windows Live Photogalery biedt op het gebied van helderheid, contrast, schaduwen, lichte delen en kleurintensiteit.

Gr. Harry
Back to top
Reply with quote
 
Marie-José Boon
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 28 Dec 2008
Posts: 21
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 09 Nov 2014, 17:20    Post subject:
Gerard en Harry, graag wil ik reageren op in RAW of Jpeg, ik was zo eigenwijs ( sorry ) om in Jpeg te fotograferen, tot ik in Extremadura was en veel van mijn opnames toch niet goed uit de camera kwamen, ik ben toen over gestapt op RAW en wil nooit meer terug. Mijn mooiste foto heb ik al gemaakt Smile maar wel in Jpeg en daar wilde ik een vergroting van maken maar is dus niet mogelijk ( te weinig pixels ) . Echt als jullie je mooiste foto nog willen maken voor misschien ooit aan de muur, stap dan vandaag nog over op RAW.
Mijn mooiste foto staat Bij Nederpix en het zijn konikpaarden.
Hartelijke groet Marie-José
_________________
canon 300 mm
canon 100-400 mm
canon 7 d mark 2
Back to top
Reply with quote
 
kanon
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 18 Jan 2010
Posts: 274
Location: Ommen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 09 Nov 2014, 18:10    Post subject:
Interessant topic: moet je eerst verscherpen en dan ontruisen of andersom?
Moet je eerst de belichting aanpassen in de hoge lichten, dan contrast dan donkere partijen?
En zo kun je vele combinaties bedenken en (hamvraag) maakt het ook maar iets uit op het eindresultaat?
Ik kan me wel voorstellen, dat het uitmaakt of je eerst de uitsnede bepaalt en vervolgens de andere bewerkingen er op los laat.

Mijn workflow sinds kort: importeren in LR (+ vogelnaam toekennen), uitsnede bepalen incl horizon rechtzetten. Eerst belichting op histogram aanpassen, dan hoge lichten, vervolgens donkere partijen aanpassen, ontruisen en vervolgens in PS verscherpen (unsharp mask). Bij moeilijke lichten mbv curves kleine aanpassingen maken, terug in LR evt opnieuw ruis verminderen. Dan exporteren in BP formaat.
Vervolgens hopen dat ie goed is Rolling Eyes

Groet, Henk-Jan
_________________
Werktuig: Sony

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Feb 2009
Posts: 672
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 09 Nov 2014, 19:38    Post subject:
Ik verscherp eerst en als dat wat ruis oplevert, haal ik dat weg door te ontruisen. Maar gewoonlijk heb ik weinig last van ruis.
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com/
Back to top
Reply with quote
 
Brasil


Gender: Male
Age: 66
Joined: 07 Jun 2010
Posts: 127
Location: Itanhaém SP Brazilië
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 09 Nov 2014, 21:40    Post subject:
@Henk-Jan, wat ik begrepen heb en zelf ook toepas is dat je beter eerst (plaatselijk) de achtergrond ontruist en later verscherpen. Ik zou je ook aanraden om smart sharpen te gebruiken wat subtieler werkt en minder artefacten geeft. Amount 150% en radius 0,2 px. Verder zo weinig mogelijk verscherpen omdat het een foto "harder" maakt.
Ik selecteer vrij rigoureus en hou alleen scherpe foto's die weinig verscherping nodig hebben. Meestal tot 2x smartsharpen 150% / 0,2 px.
Met contrast en verzadiging ben ik zeer zuinig omdat beide details aantasten wat ook geld voor ontruising van je onderwerp. Liever in RAW wat corigeren dan in jpeg (PS).
Wat vaak meerwaarde heeft is je onderwerp selecteren en vervolgens de selectie omkeren, daarna kun je het licht verminderen in je achtergrond, b.v. -8% waardoor de vogel meer naar voren komt. Vervolgens de selectie ongedaan maken en het geheel wat licht toevoegen b.v. +3% zodat de achtergrond weer wat oplicht maar de vogel in verhouding wat sterker naar voren komt. Indien matig toegepast zie je geen overgangen tussen je vogel en achtergrond. Tijdens dit proces kun je ook de achtergrond ontruisen en de alleen de vogel verscherpen (smartsharpen).

groeten Ronald
_________________
Canon 50D met 300 F4

https://birdsofbrazil30845971.wordpress.com/


Last edited by Brasil on Mon 10 Nov 2014, 14:02; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
kanon
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 18 Jan 2010
Posts: 274
Location: Ommen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 09 Nov 2014, 21:58    Post subject:
@Ronald: bedankt voor je toevoeging, ik zal het eens proberen, hoewel ik niet echt ontevreden ben over de huidige resultaten.
Ik gebruik: unsharp mask, hoeveelheid 58% en straal 0,4 en dan het schuifje verplaatsen tot ik tevreden ben. Hiermee kan ik redelijk veilig experimenteren zonder al te grote artefacten.

Groet, Henk-Jan

PS in bewerk nooit een jpeg. Vanuit LR wordt een psd bestand overgedragen en die wordt bewerkt. Pas op het allerlaatst wordt een jpeg bestand op BP formaat gemaakt.
Selectief verscherpen doe ik nooit, omdat dit al snel gekunsteld overkomt. Maar mijn onbekendheid met PS is hier zeker debet aan: ik werk er nog maar 1 maand mee.
_________________
Werktuig: Sony

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 09 Nov 2014, 22:27    Post subject:
Er zijn drie redenen waarom je verscherpen nodig hebt:
1) compensatie scherpte verlies door bayerfilter
2) verbergen onscherpte in de foto
3) verscherpen na verkleinen.

1) pas je toe bij het laden van je profiel: het is per type camera altijd het zelfde. Eventueel kun je ook extra de zachtheid van je lens verbloemen.
2) pas je nooit toe omdat je altijd scherpe foto's maakt... Wink en anders op het moment dat je selectieve bewerkingsstappen uitvoert. Met de huidige hoge resolutiecamera's kun je kiezen de zachtheid van je (zoom)lens te compenseren.
3) pas je toe na verkleinen, dus aan het eind. Als jpeg verscherpen en jpeg-compressie iets raars oplevert kun je of selectief verscherpen of selectief ruis verwijderen.

(bij lichtcorrecties pas ik tegenwoordig ook vaak D-lighting toe, van Nikon Capture NX2).

(De meeste tijd ben ik bezig met het uitzoeken welke software ik in het vervolg wil gaan gebruiken... Crying or Very sad )
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 16 Apr 2006
Posts: 1239
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 10 Nov 2014, 15:39    Post subject:
Marie-José Boon wrote:
Gerard en Harry, graag wil ik reageren op in RAW of Jpeg, ik was zo eigenwijs ( sorry ) om in Jpeg te fotograferen, tot ik in Extremadura was en veel van mijn opnames toch niet goed uit de camera kwamen, ik ben toen over gestapt op RAW en wil nooit meer terug. Mijn mooiste foto heb ik al gemaakt Smile maar wel in Jpeg en daar wilde ik een vergroting van maken maar is dus niet mogelijk ( te weinig pixels ) . Echt als jullie je mooiste foto nog willen maken voor misschien ooit aan de muur, stap dan vandaag nog over op RAW.
Mijn mooiste foto staat Bij Nederpix en het zijn konikpaarden.
Hartelijke groet Marie-José


Tsja. Ik heb het al eerder uitgelegd, geloof ik. Ik ben een vogelaar die foto's maakt en mijn ambitieniveau v.w.b. de vogelfotografie ligt niet zo vreselijk hoog.
Een mooi plaatje voor mijn eigen alsmaar groeiende collectie, plus ééntje van 1024 breed voor internet - en als dat een beetje bijval krijgt: fijn!
Maar dat is het eigenlijk wel. Kunstzinnige plaatjes of diepgravende fotografische vogelprojecten komen er vooralsnog niet van (nog steeds een baan en nog allerlei hobby-verwante zaken). Dus jpeg voldoet nog steeds aan mijn eisen.
Ik denk desondanks wel dat ik het ooit ook zal gaan doen, maar de leer- en wenperiode kosten me nu te veel tijd en inspanning.
Maar ooit...je moet niet gek kijken als ik t.z.t. opeens de knoop doorhak en me in LR ga verdiepen. Wellicht met hulp van een mede- BP-er. Die weet dat nog niet, maar hij zeurt er nu al regelmatig over aan mijn kop Wink
Dank voor je zorg m.b.t. mijn wel en wee!
gr
G
_________________
Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Back to top
Reply with quote
 
Kruisje2000
Guest







PostPosted: Mon 10 Nov 2014, 16:07    Post subject:
Gerard had het wat mij betreft niet beter kunnen verwoorden. Ik sta er namelijk precies zo in! Dus verdere toelichting van mijn kant -waarom ik in Jpeg fotografeer- is dan ook overbodig....

Gr. Harry
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum