Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Nikon 300mm F2.8 of 500mm F4.0?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 29 Nov 2013, 13:21    Post subject: Nikon 300mm F2.8 of 500mm F4.0?
Beste vogelaars,

Ik heb nu een 300mm F4, en overweeg wat mijn volgende stap zal zijn: 300mm F2.8 OF 500mm F4. Ik ben benieuwd naar de adviezen, vooral omdat er mensen zijn die van 300mm 2.8 naar 500mm F4 gaan en ook andersom.

Ik heb een 80-400mm gekocht, en hoewel die net zo scherp is als de 300mm F4 is de autofocus op F5.6 langzamer. Voor vogels een nadeel..

Ik dacht nu dus 300mm F2.8 OF 500mm F4. Of misschien wel niks kopen, en meer ervaring opdoen. Beide lenzen zijn duur.

De 300mm is toch wat minder zwaar, en vooral korter (reizen) en ik veronderstel aanzienlijk sneller met de autofocus. Met een 1.4 converter is dat al 420mm en met een 2.0 converter 600mm, F5.6 (?) dan denk ik. Als 600mm zal de autofocus dus net zo zijn als met mijn 80-400 nu.

Maar ik las ook in reviews dat de 300mm te kort is om vast te houden. Herkent iemand dat?

Ik fotograaf vaak al rondlopen, en met dan dat de autofocus snelheid belangrijk is, en de scherpte natuurlijk. Daarbij is de 500mm toch weer een stuk zwaarder.

Ik heb een Nikon D7100 body, waar ik zeer content mee ben.

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen

Gilbert
Reply with quote

H.van Emden

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 29 Nov 2013, 15:44    Post subject:
Ik zou voor de 300mm f2.8 lens gaan. Dit is één van de beste lenzen die Nikon op dit moment maakt. De lens is veelzijdig, degelijk en zeer scherp. Met de 2x type III TC, heb je een snelle focus en 600mm op f5.6, met de crop van de D7100 erbij zit je op 900mm.
De lens is scherper dan een 500mm van Nikon en in combinatie met een converter ( 1.4, 1.7 en 2x ) zie je niet veel verschil in scherpte.

Met de lens is ook nog redelijk goed uit de hand te fotograferen en zeer goed te gebruiken op een éénpoot. De gehele combinatie is handzaam en niet al te zwaar.

De combinatie D300s en 300mm f2.8 + 2x converter type III gebruik ik regelmatig. Af en toe ook met de nieuwe D7100, die met bovengenoemde combinatie zeer mooie foto's maakt. Een aantal opnamen gemaakt met deze lens heb ik op de site staan.
Gitzo
Back to top
Reply with quote

Robert van Brug

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 29 Nov 2013, 17:15    Post subject:
Hallo Gilbert,

ik heb de 300 mm f/2.8 in combinatie met een 2x teleconverter en dat bevalt prima. Ik maak er nu al een aantal jaren foto's mee, waarvan er ook op Birdpix een aantal staan, dus kijk maar.

Voordelen t.o.v. een 500 mm f/4:
veel goedkoper
lichter
kleiner
handiger voor fotografie uit de hand
fijner op reis (past makkelijker in de handbagage)
snellere autofocus
bruikbaar bij een stop minder licht (zonder tc)
superscherp

Nadelen t.o.v. een 500 mm f/4:
kleiner bereik. Dit is niet te onderschatten als je voornamelijk vogels vastlegt.
En als je dan ook nog weinig reist, vanaf statief of vanuit schuilhutten werkt en het financiële verschil is niet doorslaggevend, dan is de 500 mm voor jou de lens.

Succes met kiezen.

Robert van Brug[/list]

Nikon D750/D600 en wat lenzen.
Back to top
Reply with quote

Gilbert Houtekamer

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 29 Nov 2013, 20:51    Post subject:
Harry en Robert,

Dank voor jullie reacties, ik heb de foto's op birdpix bekeken en dat is best indrukwekkend, ook met 300mm +TC2.

Het zal dus een 300mm worden, nu nog bedenken welke, VR1 of VR2, nieuw of gebruikt..

Gilbert
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum