Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

D7100 of D700?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 18 Dec 2013, 11:52    Post subject: D7100 of D700?
Al enige tijd gebruik ik een Nikon D7000 om te fotograferen.
Echter kom ik steeds weer tot de conclusie dat de AF van deze camera het net niet is voor mij in wat mindere lichtomstandigheden.
Ik heb dus besloten om naar een andere body op zoek te gaan en dan heb ik 2 opties.
Op DX blijven en een D7100 te kopen, de AF schijnt stukken beter te zijn en verdere voordelen zijn: meer MP, en er zit ook nog een optie op om te cropfactor te vergroten met nogmaals 1.3.
Of naar FX gaan en een tweedehands D700 kopen. Wat betreft lenzen zou ik hier geen problemen mee hebben. Nu heb ik afgelopen weekend van een bevriende fotograaf zijn D700 mogen lenen, en dit is wel echt een hele goede camera, echter het geluid van de sluiter is wel erg hard.
Ik ben dan ook bang dat ik meer volgens weg jaag met dat geluid dan dat ik er foto’s van kan maken.
Hopelijk zijn er hier wat mensen die er iets zinnigs over kunnen zeggen?
Reply with quote

ReneP

PostPosted: Wed 18 Dec 2013, 13:19    Post subject:
Hallo Jaap,

Ben zelf in het bezit van een D7100. Voorheen had ik een D300.
Ik gebruik de D7100 i.c.m. de 300mm 2.8 VRI+ 1.7 TC.
Ik moet nog wel wennen aan de overstap. De knopbediening is net even wat anders dan bij de D300. Wat ik wel een uitkomst vind is de standen U1 en U2 op de standknop. De AF is heel goed en nauwkeurig, ook onder moeilijke lichtomstandigheden. De iso prestaties vind ik super, ik durf gerust richting de 2000 iso te gaan, waar ik bij de D300 niet verder durfde dan 800 iso.
De 1.3 cropfactor kan een toegevoegde waarde hebben, al moet ik zeggen dat ik hem maar af en toe gebruik. Ik heb wel het idee dat de kwaliteit van de foto wat minder wordt, zeker las je al een TC gebruikt!

Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik dat wel.

Gr René

astrid schute

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 18 Dec 2013, 13:35    Post subject:
Hallo

Ik heb zowel de D300 als de D7100. Beide camera's vind ik fijn werken, inderdaad kan je bij de D7100 ivm zijn grootte pixelsaantal wat meer croppen.
Echter het grote nadeel van de D7100 vind ik dat je niet zoveel foto's achter elkaar kunt maken, de camera staat dan lang weg te schrijven en daardoor kun je toch wat missen.
De D700 kan ik niet over oordelen.
Misschien heb je iets aan deze informatie.
Succes!

groetjes
Astrid Schute

ReneP

PostPosted: Wed 18 Dec 2013, 21:49    Post subject:
De buffer van de D7100 is inderdaad aan de kleine kant.
Het maakt wel veel uit welke geheugenkaart je hebt, heb zelf nu de San Disk Extreme Pro 95MB/s en deze kaart is super snel.
Ik loop met dit type geheugenkaart eigenlijk nooit tegen problemen aan m.b.t. serie opnames.

Gr René

H.van Emden

PostPosted: Wed 18 Dec 2013, 22:02    Post subject:
De D 7100 is echt een topper. Met een goede lens heeft hij een snelle focus en maakt mooie opnamen. Met de camera kan je op hoge ISO waarden fraaie opnamen maken. De camera is niet al te zwaar, goed qua bouw en betrouwbaar. Daarnaast is de camera handzaam en makkelijk te bedienen. Zelf heb ik de ervaring dat de camera redelijk snel is, ook met het wegschrijven van de foto's. Ik denk dat de D 700 niet veel sneller is. De D 300s is wel wat sneller, alleen die heeft veel meer last van ruis.
Met een goede lens, die ook goed afgesteld is op de camera, ga je volgens mij veel plezier beleven met de D 7100. De Nikon D 7100 is ook nog in de prijzen gevallen. Verder zijn er veel positieve revieuws te lezen op internet,

Gr. Harry
Gitzo
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 18 Dec 2013, 22:57    Post subject:
H.van Emden wrote:
... Ik denk dat de D 700 niet veel sneller is. De D 300s is wel wat sneller, alleen die heeft veel meer last van ruis.
...

D300(s) en D700 zijn ongeveer even snel met geratel en met legen van de buffer.
Reply with quote

Hans Overduin

PostPosted: Thu 19 Dec 2013, 8:31    Post subject:
D700 is een prima camera, ik heb er voorzover ik weet geen vogels mee weggejaagd. Full frame levert over het algemeen kwalitatief betere beelden. Wél is het zo dat de D7100 nieuwer is en dus bijvoorbeeld weer beter met ruis om kan gaan dan de D700 (vermoed ik). D300(s) is heen optie meer, gezien de ruis die deze camera boven de ISO 400 oplevert.
groet, Hans
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 19 Dec 2013, 8:57    Post subject:
Quote:
... Wél is het zo dat de D7100 nieuwer is en dus bijvoorbeeld weer beter met ruis om kan gaan dan de D700 (vermoed ik).

Je bedoelt dat de D7100 relatief efficiënter omgaat met het licht wat op de sensortjes valt. De sensor als geheel blijft veel kleiner van oppervlak, en vangt dus uiteindelijk veel minder licht, zodat er eerder sprake is van ruis en andere nadelige effecten.
Er is nog geen DX sensor die beter is dan een full frame sensor (het gehele beeld beschouwd).

Een grote sensor heeft als nadeel, dat je dichter bij je onderwerp moet zijn om het even groot in beeld te tonen.
Reply with quote

Hans Overduin

PostPosted: Thu 19 Dec 2013, 9:23    Post subject:
@Peter: yep, dat bedoelde ik Wink
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum