Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Dit wordt wel erg veel

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 22 Dec 2013, 19:30    Post subject: Dit wordt wel erg veel
http://www.canonrumors.com/2013/12/whos-ready-for-a-100x-zoom-powershot/

Vogels fotograferen zonder verstoren wordt zo een stuk makkelijker. Hopelijk zijn het beeld en isoprestaties ook weer wat beter dan bij de sx50.
Dan gaat dit toch op den duur een concurrent worden of een camera voor ernaast denk ik.

josephine

PostPosted: Mon 23 Dec 2013, 12:40    Post subject:
Het blijft wel een kleine sensor natuurlijk, maar zoiets voor erbij is nooit gek. Zelf heb ik redelijke ervaringen met een fuji camera met 30x zoom, maar concurreren doet het toch nooit - al helemaal niet als we hier de foto's van een zekere EvA, W.S, J.S en anderen voorbij zien komen.
Maar vooruit, als je eens de zware wandeling door de Ordesa kloof wilt maken en weinig vertrouwen hebt in je eigen mogelijkheden om tijdens die 9 uur je combinatie met een loodzware 800 mm mee te sjouwen - dan zou je toch verrekt blij zijn als je dit dingetje in je jaszak hebt zitten als daar vlak onder je een koppeltje lammergieren voorbij zweeft - om het dan ook wel weer jammer te vinden dat je toch op kwaliteit in boet ....
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 23 Dec 2013, 14:28    Post subject:
voor die lammergieren steek je dan een 300 F4 in je zak met een 1,4 convertor Josephine. Ze zijn het waard.

want Johannes. we kunnen van mening verschillen Wink
Reply with quote

josephine

PostPosted: Mon 23 Dec 2013, 14:43    Post subject:
Weet je wel hoe groot die zak dan moet zijn Peter? En hoe eng dat pad is, en die klim naar boven? Ik weet niet of ik dat durf hoor ...
Maar in elk geval, je zou er eerder iets dan niets aan hebben, aan zo'n camera (en dat is altijd leuk natuurlijk). Mijn dochter heeft in Costa Rica redelijke plaatjes kunnen maken van vogeltjes, natuurlijk vooral om mij te plezieren, met een canon 30x zoom. of iets minder misschien. Leuk voor de herinnering.
Het is in elk geval altijd een beetje inleveren, zo'n compactje.
Gosse heeft net die 300 f4 aangeschaft, dus als hij voordat we ooit weer in de Ordesa komen ook de converter nog binnen heeft, dan is hij in elk geval goed voorzien.
Very Happy
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

Johannes Veenstra

PostPosted: Mon 23 Dec 2013, 21:11    Post subject:
idd peter meningen verschillen Very Happy Voor sommigen zoals mensen met lichamelijke klachten of een beperkt budget zal het een interresante optie zijn.

Rinus van der Reest
Guest

PostPosted: Mon 23 Dec 2013, 21:14    Post subject:
..en Josephine....die 300mm F4 is ook goed te gebruiken in Costa Rica. Beter dan een eeeh kiekjes-ding Razz
Rinus
Back to top
Reply with quote

josephine

PostPosted: Mon 23 Dec 2013, 22:57    Post subject:
Jawel maar ik begrijp best wat Johannes bedoelt. Je draagt zo'n ding toch makkelijker mee dan een prime, ook al is het maar die 300 mm. Als je ingewikkelde klauterpartijen moet maken kan het toch ook veiliger zijn.
Ik heriinner me een klauterpartijtje in Bretagne, bij Cap Fréhel. Vlak voor de kust heb je een rots met een kolonie zeekoeten en alken die vlak bij zitten, als je tenminste een stukje naar beneden durft. Gosse durfde dat, natuurlijk, en ik stond daar te bibberen tot ik dacht: wat de hek, als hij mag, dan ik ook, dus, me vasthoudend aan dunne sprietjes, de camera schuin over de schouder en de sandalen zo strak mogelijk vast gegespt, ben ik het paadje afgegaan. Zo'n 5 meter naar beneden, en onder me rots en water waarvan je niet wilt weten hoe diep, waar Gosse een richeltje had gevonden hebben we toen, leunend tegen de wand, onze plaatjes geschoten.
Toen naar boven! Je begrijpt, dat durfde ik niet meer, omdat ik nu zag hoe steil en hoog het was. Gosse heeft mij toen gered, door eerst zijn camera boven neer te leggen, naar beneden te komen om mijn camera op te halen, en mij de kans te geven om zonder camera naar boven te klauteren.
Vergeet ik nog te zeggen dat, toen we daar stonden, een klipgeit (of was het een fransman) tegen ons zei: attention sur les falaises!
Maar ik dwaal af. Ik bedoel maar, sommige dingen durf je toch beter aan zonder een forse camera aan je nek, of die nu 2 of 3 kilo weegt. Zo'n dingetje in je zak kan dan net het verschil maken.
Ja toch?
Dit wetenden, en ervaren hebbende, zou ik graag weer naar die falaises toe, en met mijn nieuwe spulletje mijn foto's maken. Maar of Gosse voor een tweede maal mijn held wil spelen weet ik niet ...
grtz. josephine
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 24 Dec 2013, 11:05    Post subject:
Net als de Nokia 1020 smartphone met 41 (!) megapixel camera zal deze 100x zoom compactcamera vooral gericht zijn op de consument die zich door dit soort indrukwekkende getallen laat "overhalen" om zo'n toestel te kopen. De kritische/goed geïnformeerde consument - zoals wij - zal door de specs heen prikken en weten dat zo'n extreme zoom nooit opkan tegen een prime op DSLR of simpelweg een compact met 'normale' zoomfactor als 10x.
Maar, het is wel vermakelijk hoe de grenzen in technologie weer verlegd worden...en wie weet kunnen er over 10 jaar wél goede beelden met zo'n extreme zoom geproduceerd worden Wink

Groet, Joep

Johannes Veenstra

PostPosted: Tue 24 Dec 2013, 11:23    Post subject:
Joep Tomlow wrote:
Maar, het is wel vermakelijk hoe de grenzen in technologie weer verlegd worden...en wie weet kunnen er over 10 jaar wél goede beelden met zo'n extreme zoom geproduceerd worden Wink

Groet, Joep

Ik denk dat we daar toch op den duur wel heen gaan. Je ziet toch een tendens dat mensen kleiner willen en het liefst alles in 1. Nu is het nog een beetje een race met hoeveel x zoom kunnen we er in proppen. Maar dat Canon in de SX50HS raw mogelijk gemaakt heeft geeft denk ik toch wel aan dat ze in dit segment stappen willen maken om de beeldkwaliteit meer richting DSLR te brengen.
Er zal denk ik altijd wel een markt blijven voor DSLR maar het zal als dit soort camera's verbeteren wel gaan afnemen.

temmie

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 24 Dec 2013, 12:52    Post subject:
Het licht dat op de sensor valt heeft na veel buigen nog altijd een golflengte (ergens tussen 400 en 700 nm) die niet heel groot is, maar wel een rol speelt als je persé de sensor volledig met ini-mini pixels wil vullen.

Ik wil maar zeggen, er zitten fysische grenzen aan de combinatie van lens, sensor en vergroting, en ik heb de grootste twijfels dat het ooit een beetje in de buurt komt van de combinatie van een paar kilo glas en een grote DSLR sensor...
Back to top
Reply with quote

Frits Stoekenbroek

PostPosted: Tue 24 Dec 2013, 14:41    Post subject:
Deze neem je ook niet mee in je rugzak http://tweakers.net/nieuws/75504/esa-maakt-miljard-pixelcamera-voor-melkweg-fotos.html

Gr. Frits
Fijne dagen

Leo Tukker

PostPosted: Tue 24 Dec 2013, 17:09    Post subject:
Ik onderschrijf dat de kwaliteit van dit soort camera's niet kan tippen aan een goede DSLR met kwalitatief goede objectieven.
Maar voor mensen zoals ik, zijn het interessante ontwikkelingen.
Ik ben vooral een vogelkijker en geen "echte" fotograaf. Ik loop al met een telescoop en een verrekijker te zeulen en dan is een compact-camera met wat meer zoom best fijn om af en toe toch vogels te kunnen fotograferen met af en toe aardige resultaten.

Groet,

Leo

Piet de Poorter

PostPosted: Tue 24 Dec 2013, 17:33    Post subject:
Dit lijkt mij handig, zeker voor een Vogelaar. http://be.hardware.info/nieuws/24290/sony-hd-camcorder-en-verrekijker-ineen

Vr.gr. Piet.

http://www.pietdepoortervogelfotografie.weebly.com/

Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Wed 25 Dec 2013, 0:33    Post subject:
Als je dan toch zoveel millimeters wilt kan je beter gaan digiscopen, Veel betere kwaliteit dan je ooit met zo'n zoom-camera kan krijgen.
Reply with quote

Johannes Veenstra

PostPosted: Wed 25 Dec 2013, 9:13    Post subject:
idd marcel. Echter je moet wel een telescoop en statief meesjouwen de hele dag, en zo'n ding hang je zo om je nek.
Zo'n camera is voor mensen interresant als het gaat om het mee te nemen gewicht en prijs. Om te beginnen ideaal lijkt me. Kun je daarna voor jezelf uitmaken of je meer wilt of tevreden bent.
Kheb zelf de sx30 en sx40 en sx50 gehad daar liep je zonder last een hele dag mee rond. Das nu met de 7D en 400mm F5.6 toch iets minder comfortabel. Gelukkig wordt dat weer gecompenseerd door de beeldkwaliteit en focussnelheid enz...

Michiel Janssen

PostPosted: Wed 25 Dec 2013, 13:40    Post subject:
Daar hebben ze nu juist rugzakken voor uitgevonden. Zo'n superzoom is leuk speelgoed maar geen serieus alternatief voor een DSLR met (semi-)professionele lens en zal het ook nooit worden vanwege de consessies die je moet doen aan de beeldkwaliteit om zo'n ding te kunnen maken.

peter wijn

PostPosted: Wed 25 Dec 2013, 14:09    Post subject:
als ze nu eens een keuze zouden maken: zonder die 40x zoom. gewoon een vaste lens. Of verwisselbaar, zeg maar een systeemcamera. Dan loop je met welliswaar kleine sensor, maar toch met serieuze beeldkwaliteit rond.
Olympus bijvoorbeeld.
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum