Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


FvdM januari 2014: Arie Ouwerkerk
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 01 Jan 2014, 1:42    Post subject: FvdM januari 2014: Arie Ouwerkerk
Korte bio
Naam: Arie Ouwerkerk

Arie op het -bevroren strand- : Tijdens een wandeling gaat vaak de telelens mee! (foto: Iolente Navarro)
Leeftijd: 49 jaar
Woonplaats: Midsland Terschelling
Beroep: Natuurgids, Hoofd-huishouding Volkshogeschool
Andere hobby's? Buiten vogelfotografie, vogels kijken, vlinders, reizen
Gebruikte apparatuur: Canon EOS-1D Mark III, Canon f4/500mm, Canon f4 300mm, Canon f.2.8 100mm Macro, Canon 1.4x extender
Website: www.pbase.com/arieouwerkerk
Foto’s op Birdpix


Dwerguil: Eén van mijn favoriete soorten, een Dwerguil gefotografeerd tijdens de BirdingBreaksreis in Finland.

Interview
Wanneer vogelfotografie? Vogels kijken doe ik al van jongs af aan. Graag wilde ik herinneringen aan speciale waarnemingen/gebeurtenissen vastleggen. Eerst heb ik dat geprobeerd door te tekenen, maar na wat pogingen was al snel duidelijk dat dat niet mijn ding was. Fotograferen is dan een logische volgende stap. Ik weet nog wel mijn eerste pogingen met de oude camera van mijn vader met een 135mm 'telelens'. Prachtige stipjes van Wilde Eenden, Meerkoeten en Futen waren het resultaat. Grotere stipjes van nog slechtere kwaliteit kreeg ik toen ik er een goedkope 2x converter tussen deed. Na een tijdje sparen kocht ik vervolgens een Sigma 600mm spiegellens met een vast diafragma van 8. Nam weinig ruimte in, was niet zwaar en in het begin was ik erg tevreden met de resultaten. Maar na verloop van tijd ging ik me ergeren aan de vertekeningen in de achtergrond. Tijd voor een upgrade! In mijn kennissenkring was toen de Novoflex erg populair; zo'n zwarte kachelpijp en een knijpmechanisme om scherp te stellen. Ik koos toen voor de 600mm. Mijn foto's gingen met sprongen vooruit. Als je er eenmaal aan gewend was, was dat knijpen erg handig. Nadeel was het minimale diafragma van 8 en geen automatisch diafragma. Als je iets diafragmeerde werd je al donkere beeld nog donkerder. Deze combinatie lang gebruikt, maar toen ik eenmaal werkte kreeg ik ook meer geld te besteden en op een gegeven moment liep ik met twee Nikon camera's en een Nikon 600mm f5.6 lens te zeulen. Kijken door de lens gaf een prachtig helder beeld en met met diafragmeren veranderde je beeld niet. Mijn laatste upgrade van een telelens was er in 2000. Ik ruilde de Nikon in voor een Canon, omdat Canon toen kwam met autofocus en beeldstabilisatie, iets waar Nikon veel later mee was. Deze 500mm gebruik ik nog steeds. In 2004 ben ik overgeschakeld van analoog (altijd diafilms gebruikt) naar digitaal. Begonnen met de Canon 10D en uiteindelijk gebruik ik nu al jaren de 1D MarkIII.


Niet alle Morinelplevieren zijn zo tam, maar deze jonge vogel kon je fotograferen met de macrolens (foto: Iolente Navarro)


Dezelfde Morinelplevier, portret met de 500mm

Wat is het leuke aan vogelfotografie?
In ben een vogelaar die het fotograferen erbij is gaan doen. In het begin is het vooral het registreren van een voor jou speciale soort of waarneming. Later kwam er bij dat ik de vogel er ook 'mooi' op wilde zetten. Dat kost veel meer tijd en in die 'extra' tijd heb ik veel geleerd over bijvoorbeeld het gedrag van vogels. Je leert dat dat sommige gedragingen typisch zijn voor een soortgroep, maar je leert ook dat vogels individueel ander gedrag kunnen vertonen en uniek zijn. Lang niet alle Morinelplevieren zijn zo tam als in sommige boeken staat beschreven, en andersom zijn niet alle Smellekens schuw getuige het vrouwtje dat al enkele jaren op het eiland zit en met de auto tot op een paar meter kan worden benaderd.


Indringende blik van een Smelleken tijdens een hagelbui

Het leuke aan vogelfotografie voor mij is dat je tijdens een langere periode bij een vogel een soort verstandhouding krijgt met het beestje. In veel gevallen zal het zijn dat de vogel het zoeken naar eten (overleven) belangrijker vindt dan het vluchten, maar ik heb het idee dat de vogel soms ook profiteert van je aanwezigheid. Ik heb eens een tijdje bij een paar Kleine Strandlopers gezeten die na enige gewenning steeds binnen de 4.5 meter (minimum scherpstelafstand van mijn lens) van mij af gingen foerageren. Verplaatste ik mij tien meter waren ze binnen no-time weer terug. Het maakte niet uit welke kant ik op ging. Ik kreeg zo duidelijk het idee dat ze voor hun veiligheid mij opzochten.


In 2007 en 2009 heb ik meegedaan met de Watervogeltellingen in Iran. In Hormuzgan liepen er vaak Krabplevieren op de drooggevallen wandplaten op zoek naar krabben.

Wat is je specialiteit?
Ik maak vaak en graag vluchtbeelden van vogels. Ik denk dat ik door het jarenlang hanteren van een verrekijker ook heel handig ben geworden met het 'vangen' van een vogel in vlucht met de telelens. De laatste jaren doe ik dat wat minder, en dan merk ik wel dat je het wel moet blijven 'oefenen'.


Stormmeeuw: Eén van de lastigste opgaven voor een vogelfotograaf; het fotograferen van groepen vogels. Hier een groep Stormmeeuwen foeragerend op Ensis (Amerikaanse Zwaardschede).

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Dat is een lastige vraag om te beantwoorden. Op mijn foto's wil ik de vogels er uit laten zien, zoals ik ze in het veld heb waargenomen. Hoewel ik het van andere fotograferen vaak wel mooi vind om te zien, ben ik zelf niet zo van extra effecten door aparte camerainstellingen en/of ingrepen met bewerkingsprogramma's.


Een hoogtepunt van afgelopen jaar; Slechtvalk met Stormmeeuw

Hoe werk je meestal?
Ik ben duidelijk een opportunistische fotograaf. Vaak ga ik op pad en zie dan wel wat er voor de lens wilt komen. In het voor- en najaar ook op de fiets, in de winter gebruik ik meer de auto. De laatste jaren ga ik wel meer met een bepaald doel naar buiten.

Wat is je favoriete plek?
Dat is een makkelijke vraag. Terschelling! Ik ben in 1991 naar Terschelling verhuisd om van mijn hobby mijn werk te maken. Van vogelaar werd ik broedvogelinventarisator, al heb ik dat verschil nooit gemerkt Smile. Inmiddels zijn we ruim 20 jaar verder, mijn baan is wegbezuinigd, maar ik ben wel op Terschelling blijven hangen. Het is en blijft een goede plek om vogels te kijken en te fotograferen.


Drieteenstrandloper, misschien wel mijn meest gefotografeerde soort. Ik heb inmiddels diverse gigabites aan foto's van deze fotogenieke strandloper, maar ik blijf ze fotograferen.

Wat is je droomsoort/-gebied?
Alle noordelijke soorten kunnen op mijn speciale belangstelling rekenen. Twee keer in noordelijk Siberië geweest en dat was fantastisch. De laatste jaren mag ik voor BirdingBreaks naar Noord Scandinavië om vogelreizen te begeleiden wat ook een heerlijk gebied is. Geweldig om bijvoorbeeld de steltlopers uit het Waddengebied in hun broedgebieden te bezoeken. Graag ga ik nog een keer aan het eind van de winter die kant op, om IJseenden in winterkleed, Konings- en Stellers Eiders te fotograferen. Maar een soortgroep die ook heel graag op de foto zou willen zetten zijn de Albatrossen. Dus Nieuw-Zeeland staat hoog op mijn lijstje.


Een specialiteit van het hoge noorden; Stellers Eiders in het Varangerfjord

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Vooral de laatste jaren doe ik ook veel aan vlinderfotografie. Mede door mijn vriendin steek ik daar in de zomermaanden veel tijd in. Toch weer een heel andere manier om in de natuur aan fotografie te doen. Heerlijk om met een 100mm Macro op pad te gaan i.p.v. die zware telelens. Erg fijn, leuk en inspirerend om nieuwe dingen te leren en te ontdekken.


Groot Tragantblauwtje


Koninginnepage. Buiten het fotograferen van vogels zijn Vlinders in de zomerperiode een belangrijke tijdbesteding. Hierbij een tweetal voorbeelden die ik afgelopen juli kon maken in het Aostadal in Noord Italië.

Heb je nog een leuke anekdote m.b.t. je fotografie?
Speciaal zijn altijd de vogels die zich bijzonder tam gedragen. Zo waren er eens een Grauwe en een Rosse Franjepoot aanwezig op een recent afgeplagd duinplasje. Ik ben met een visstoeltje en een statief in het water gaan zitten in de hoop om op korte afstand foto's te maken. Dat lukte maar even, want de meeste tijd zwommen ze tussen de statiefpoten door en onder mijn stoeltje. Of die tamme Sneeuwgors aan de binnenkant van de waddendijk. Eerst moest ik hard in de remmen van de fiets knijpen om er niet overheen te rijden en later bij het fotograferen leunde de vogel regelmatig tegen mijn hand. En wat te zeggen van de groepjes Pestvogels die binnen een meter van de bessen aan het snoepen zijn.


Dit najaar helemaal niet niet gezien op Terschelling, maar eind oktober/begin november is een goede tijd om Pestvogels te zoeken op het eiland.

Natuurlijk mag ook een gemiste kans niet ontbreken. Tijdens een van mijn excursies had ik bij het wad een geweldige waarneming van een Slechtvalk die een Wintertaling achtervolgde en deze vlak voor mijn neus greep. De veertjes dwarrelden om ons heen. Natuurlijk geen camera bij me en de gemaakte foto's worden in mijn gedachten steeds mooier! Maar soms maak je een gemiste kans toch nog goed. Zo heb ik eens een lange wandeling gemaakt zonder fotospullen en op het verste punt kwam ik 3 Grauwe Franjepoten tegen. Balen natuurlijk, want die zie ik niet elke dag en is een van mijn favoriete soorten. Dus toch maar de camera gaan halen en weer dat stuk lopen. Toen een uur onder de paraplu moeten zitten voor een bui en op het moment dat ik de vogels wat dichterbij wilde bekijken bleek de regenplas te diep voor mijn laarzen. Uit die dingen en ook mijn broek, en eenmaal bij de franjepoten brak de zon even door en kon ik een fraaie foto maken.


Laat winterlicht met windstil weer en een familie Wilde Zwanen voor je neus; kicken!

Wat vind je van Birdpix?
Birdpix is een fijne plek om je hobby te delen en om dingen te leren. Ik weet nog goed de commentaren die ik kreeg bij mijn eerste uploads. Scheve horizon, uitgebeten wit, overdreven verscherpt. Wist ik veel hoe dat allemaal werkte. Daar heeft Birdpix me enorm mee geholpen. Inmiddels ben ik al jaren moderator en mag ik nu soms bij foto's zetten dat de horizon scheef staat of dat het wit uitgebeten is. Het is erg leuk om te zien hoe bepaalde personen na het krijgen van deze tips hun foto's verbeteren en dat het niveau van hun inzendingen stijgt. Minder leuk is dat sommige gebruikers 'hun fouten' niet willen zien en gefrustreerd raken. Vrij schokkend vind ik dat ik als moderator diverse mails heb gekregen die eigenlijk niet door de beugel konden. Dat heeft mij er toe gebracht om mijn foto's van Birdpix te verwijderen. Ik laat de laatste tijd minder foto's kortere tijd zien. Toch beleef ik nog steeds veel plezier aan Birdpix en kijk vaak mijn ogen uit wat de gebruikers allemaal weten te produceren.

Beste foto

Waarom is dit je beste foto?
Eén beste foto heb ik eigenlijk niet, dat is afhankelijk van je stemming, het huidige seizoen e.d. Als je het me nu vraagt met de stormen van de laatste tijd is het een vliegende Roodkeelduiker door een ruige branding.
Hoe heb je hem genomen? Op het strand van Terschelling met een bijna noordwester-storm. Ik had al mijn spierkracht nodig om mijn lens tegen de wind in te duwen.

Wat kan er beter aan?
Vogel iets groter in beeld.

Welke foto zou je nog heel graag maken?
Te veel om te noemen. Alle foto's waarmee ik mooie herinneringen kan vastleggen.


Pallas' Boszanger: Als vogelaar is het altijd een kick om een minder voorkomende soort te vinden, wanneer je de vogel dan ook nog goed kunt fotograferen kan je dag niet meer stuk. Deze Pallas' Boszanger vond ik afgelopen najaar in West-Terschelling.

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Ik zou graag Thijs Glastra willen voordragen. Buiten zijn talent en het goede gevoel van compositie wil het verhaal van deze jonge hond wel eens horen.
Back to top
Reply with quote
 
Digibird




Joined: 10 Aug 2003
Posts: 415

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 01 Jan 2014, 9:19    Post subject:
Leuk interview en mooie platen, Arie.

Grt Phil
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 01 Jan 2014, 11:05    Post subject:
hum
omwille van vervelende reacties van enkelen je mooie foto's hier weggehaald. Dat is jammer voor velen.

Ik zocht afgelopen jaar jouw foto - uit je begintijd hier - van een eider in hagelbui op: weg...

Ik hoop dat dit mooie interview/verslag blijft staan ;

erg mooie foto's, en je maakt er genoeg om alleen bijzondere te tonen. Altijd al, en nog steeds.
compliment
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Arno ten Hoeve
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 50
Joined: 29 Oct 2008
Posts: 352
Location: Deventer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 01 Jan 2014, 11:28    Post subject:
Ja nu Arie!

Jouw foto's stralen RUST uit. Echt stuk voor stuk. Zelfs zo'n stormfoto.
Mooi!

Groeten
Arno
_________________
canon
http://www.arnotenhoeve.nl
Back to top
Reply with quote
 
Kees de Jager
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 47
Joined: 14 Jun 2005
Posts: 209

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 01 Jan 2014, 11:30    Post subject:
Ik sluit me helemaal bij Peter aan. Erg jammer om te moeten lezen dat je je foto's hier hebt weggehaald vanwege reacties van enkelen ... die enkelen direct uitsluiten lijkt me een betere optie ...

Verder leuk om je verhaal te lezen en de foto's erbij zijn (weer) top !

Groet,
Kees
Back to top
Reply with quote
 
Albert Allema


Gender: Male
Age: 27
Joined: 23 Oct 2009
Posts: 186
Location: Drachten
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 01 Jan 2014, 12:27    Post subject:
Het viel me al op dat al u foto's weg waren de reden is erg schokkend jammer zeg.

U verhaal is geweldig begeleid door prachtige foto's. Gaaf dat u op Terschelling mag wonen midden in het vogelparadijs.
Mooie keuze Thijs als volgende fotograaf hij apte me al en was helemaal blij, geweldig!

Gr Albert.
_________________
Nikon D3100
Nikon D300
Nikkor 300mm f4 + 1.4 converter II Nikkor
Back to top
Reply with quote
 
peterh50
PixPas (Basic)


Gender: Male

Joined: 20 Dec 2007
Posts: 61
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 01 Jan 2014, 12:31    Post subject:
Mooi verhaal en natuurlijk prachtige foto's. Ik sluit me wel aan bij de vorige sprekers. Jouw foto's zijn altijd meer dan de moeite waard om te openen!
Gr. Peter
_________________
Olympus apparatuur, Manfrotto 055Xpro en 680B
http://peterdehoog.blogspot.nl
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 01 Jan 2014, 14:23    Post subject:
Heel leuk interview Arie, meeste was me wel al bekend aangezien ik je een aantal maal heb mogen ontmoeten waaronder de Birdpix weekenden in het najaar op "jou" mooie eiland Terschelling. Je bent een geweldige vogel/natuurgids met ook veel humor, heb er van genoten toen!
Maar ehhhh....Novoflex een kachelpijp met knijpding Wink ? Beetje oneerbiedig voor de populairste "vogellens" van die tijd Cool (ik heb de mijne uit nostalgie ook nog steeds in de kast - met Leica Telyt 560 mm kop).
Waar ik vooral zoveel bewondering voor heb is dat je door je jarenlange ervaring in het veld de vogels zo goed 'aanvoelt' en vaak perfect weet te anticiperen hierop. Dat resulteert in zoveel adembenemende foto's. En ja, Terschelling is een zowat de perfecte locatie hiervoor...
Ik miste je foto's ook al hier op bp, en ik schrik er ook van dat kennelijk sommige lieden je bestookt hebben met vervelende e-mails. Dat het weer eens zo moet lopen in de digitale wereld betreur ik zeer....
Hopelijk zien we toch nog veel van je recente werk de komende jaren hier!

Groet, Joep
(en beste wensen nog voor 2014!)
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
P.Teune


Gender: Male
Age: 68
Joined: 09 Mar 2006
Posts: 983
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 01 Jan 2014, 15:27    Post subject:
Onvoorstelbaar dat jij ooit scheve horizons en overbelichte foto's hier aangeboden hebt Wink ...'Rust' is idd mooi omschreven door Arno...perfecte bewerking, vooral qua scherpte zou ik daar aan toe willen voegen...nooit over verscherpt, waardoor al jouw foto's een heerlijk natuurgetrouwe indruk maken...chapeau!

Uiteindelijk winnen natuurlijk die wangebruikers het als je daarom geen foto's meer van jezelf kunt laten staan hier...shame!!!!

maar vooral en eerst blijf je voor mij de vogelfluisteraar...de man die van een kilometer afstand weet welk vogeltje daar verderop zit te fluiten, piepen, scharrelen...elk vogelgeluid weet je wel thuis te brengen...Ik vind dat zooooo knap!!!

Ik heb je leren kennen als eeen heel innemend mens en hoop dat Birdpix nog heel lang van jouw kwaliteiten gebruik kan maken...dan is de kwaliteit van deze site wel gewaarborgd!
_________________
Nikon D90...in combi met sigma 50-500 mm.........
'life is for living' (Coldplay)
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Vink


Gender: Male
Age: 76
Joined: 31 Jan 2005
Posts: 24
Location: Noordwijk aan Zee en part-time Terschelling
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 01 Jan 2014, 17:13    Post subject:
Mooie selectie Arie en een leuk en voor mij herkenbaar verhaal natuurlijk!
Ben blij dat jij wel een kaartje in je camera had bij de Slechtvalk met de Stormmeeuw. Moet er nog weleens aan terug denken #Mad #Mad !
Jammer dat je hebt moeten besluiten om je foto's op BP te wissen, maar ik weet ze op je Pbase-site toch wel te vinden!
Zie je weer op Schylge!
Groet, Jaap
_________________
Nikon D7200 en D300.
Nikon-lenzen: Nikon AF-S F2,8 17-35 mm, Nikon F2.8 AF-S 24-70mm, Nikon VR ED-IF AF-S F2.8 70-200mm zoom, Nikon VR ED-IF AF-S F4 200-400mm zoom en een Nikon ED-IF AF-S F4 600 mm.
Back to top
Reply with quote
 
Robert Wagter


Gender: Male
Age: 59
Joined: 28 Oct 2006
Posts: 128
Location: Nijega, Friesland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 01 Jan 2014, 17:43    Post subject:
Leuk om de mens achter de fotograaf wat beter te leren kennen. Je foto's zijn van buitengewone kwaliteit; om te smullen. Het meest onder de indruk ben ik van al die ontmoetingen die je beschrijft waarbij de vogels zo dicht bij je komen, lijkt me fantastisch om mee te maken. Vogelfluisteraar indeed!
_________________
Canon EOS 70D + Sigma 120-300 F2.8
http://robertwagter.blogspot.com/
Back to top
Reply with quote
 
Leo Tukker
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 63
Joined: 08 Aug 2010
Posts: 78
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 01 Jan 2014, 19:18    Post subject:
Mooi verhaal, Arie. Ik geniet altijd erg van je foto's. Juist het feit dat je vogels zo wilt weergeven zoals je ze in de natuur hebt waargenomen, spreekt mij erg aan. Daarnaast is de kwaliteit van de foto's erg hoog.
Niet alleen je foto's van vogels zijn overigens prachtig, maar ook je macrofoto's.
Leuk om te lezen dat ook jij in het begin opmerkingen kreeg over de kwaliteit en je mede door Birdpix veel geleerd hebt.
Triest om te lezen dat je vervelende mails kreeg en je daardoor ervoor hebt gekozen je foto's van Birdpix te verwijderen.

Groet,

Leo
_________________
Na gefotografeerd te hebben met een bridgecamera de overstap gemaakt naar DLSR. Nu fotografeer ik met de Canon R7 met Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM.
Back to top
Reply with quote
 
H.van Emden


Gender: Male

Joined: 10 Dec 2006
Posts: 180
Location: Stilfs
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 01 Jan 2014, 19:31    Post subject:
Mooi verhaal Arie met prachtige foto's. Hoop je binnenkort wel weer te zien op Terschelling,
Vriendelijke groet, Harry
_________________
Nikon
Sony
Leica
Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
thijsglastra
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 25
Joined: 07 Jan 2012
Posts: 435
Location: Groningen / Wageningen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 01 Jan 2014, 19:40    Post subject:
Een mooi interview om te lezen Arie!
Schitterende foto's staan er bij.
Ik miste je foto's al toen ik laatst naar je foto's zocht.. zonde dat ze weg zijn. Jammer van die vervelende mails!

De kwaliteit van je foto's is altijd bijzonder hoog.... Complimenten.

Ik voel mij erg 'vereerd' om de volgende fotograaf van de maand te mogen zijn!

Groeten, Thijs
_________________
Canonspul
Back to top
Reply with quote
 
VanderGreef


Gender: Male
Age: 72
Joined: 11 Apr 2006
Posts: 50
Location: Driebergen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 01 Jan 2014, 22:03    Post subject:
Heerlijk om te lezen Arie, ik geniet al vele jaren van je mooie waarnemingen en prachtige foto's en hoop het nog vele jaren te kunnen doen, groeten, Jan
_________________
Canon 1D Mark IV, Canon 1 Ds Mark III,
Canon 16-35, macro 100mm 70-200, 300, 500 mm F4L IS USM, ext 1.4 en 2.0
Back to top
Reply with quote
 
Ton Bakker


Gender: Male
Age: 65
Joined: 14 Jan 2011
Posts: 4
Location: Halsteren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 01 Jan 2014, 23:45    Post subject:
Prachtige beelden Arie! De dappere Roodkeel die de storm trotseert blijft op mijn netvlies branden.
Heb altijd groot respect voor de manier waarop jij je onderwerpen benadert en fraaie achtergronden weet te genereren.
Mede daardoor ontstaat die heerlijke rust die Arno terecht roemt.

Heb afgelopen zomer voor het eerst Terschelling bezocht (shame-on-me...) en was ferm onder de indruk. Wat een fantastisch eiland!

Jammer dat je foto's van Birdpix weg zijn, maar je Pbase staat in mijn favorieten!

groeton
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
kanon
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 18 Jan 2010
Posts: 274
Location: Ommen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 02 Jan 2014, 10:16    Post subject:
Mooi verhaal om de mens achter de fotograaf te leren kennen. Onbegrijpelijk dat er mensen zijn die het voor elkaar spelen dat je je foto's meent te moeten weghalen: doodzonde. Je foto's komen op mij over als dat het vanzelf gaat, zo natuurlijk, zo ogenschijnlijk simpel
Hopelijk kom je op je gedachten terug ze weer te plaatsen, want het zijn voorbeelden waar wij wat aan kunnen hebben
Groet, Henk-Jan
_________________
Werktuig: Sony

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote
 
Kees Keizer


Gender: Male
Age: 72
Joined: 30 May 2013
Posts: 25
Location: Nunspeet
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 02 Jan 2014, 10:55    Post subject:
Denkend aan Arie
denk ik ook altijd aan dit gedicht van Kopland:

Terug naar de natuur

Er was een man, ik zeg niet wie
hij was, die hield van de natuur

althans dat dacht hij, want hij had
gehoord dat daar zoveel te vinden was,

de stilte, vrijheid, blijheid en jezelf
en zo. Genoeg in elk geval om daar

eens heen te gaan.


*** *** ***

Als ik iemand direct aan een gedicht koppel, dan kan hij dat wat mij betreft als een groot compliment beschouwen!

Met groet, gedachten en een glimlach,


Kees Keizer
'Waar licht het landschap raakt'
http://keeskeizer.wordpress.com/
_________________
'Waar de streling van het woord,
de kracht van kale zinnen
en de gesel van het schrift,
samenvloeien en versmelten
tot het onleesbare'
Back to top
Reply with quote
 
Erik de Koning


Gender: Male

Joined: 04 Oct 2005
Posts: 118
Location: Zoeterwoude
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 02 Jan 2014, 12:00    Post subject: Arie Ouwerkerk
Arie, je bent één van mijn grote voorbeelden op Birdpix. Als ik jouw foto's in één woord moet vangen dan zeg ik 'uitgebalanceerd' in alle opzichten. Van jouw kwalitatief hoogwaardige foto's heb ik erg veel geleerd. Des te droeviger dat jij al deze inspiratiebronnen hebt moeten verwijderen omwille van enkele lieden die jou mailtjes sturen met een kwalijke inhoud! Volledig eens met Kees de Jager; direct royeren dit soort lui!
Back to top
Reply with quote
 
Boudewijn Schreiner


Gender: Male
Age: 75
Joined: 05 Nov 2004
Posts: 38
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 02 Jan 2014, 13:08    Post subject:
Leuk en interessant interview Arie.

Je bent een vogelaar in hart en nieren, maar ook natuurgids. Een waardevolle combinatie die door jou uitstekend wordt benut. Je foto’s gaan meestal vergezeld van een leerzame beschrijving over de soort en/of de omstandigheden waaronder de foto is gemaakt.

Ik heb in de beginjaren op Birdpix hierdoor veel geleerd van jouw manier van werken.
Je hebt met je prachtige foto’s al veel mooie herinneringen kunnen vastleggen.

groet,

Boudewijn
_________________
Canon EOS 20D/40D/5D Mark lll
Canon EF 100mm f/2.8 Macro;
Canon EF 300mm en 500mm f/4L IS;
Canon EF 100-400mm II F/4.5-5.6 L IS;
Canon Extender EF 1.4xll en 2.0xll
Back to top
Reply with quote
 
sebastiaan algra


Gender: Male
Age: 56
Joined: 23 Aug 2008
Posts: 49
Location: West-Terschelling
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 02 Jan 2014, 13:16    Post subject:
Hoi Arie,
Mooi verhaal met beeld.
Ik weet nog goed toen ik net begon met (een poging tot) tot vogelfotografie. Ik vond mn eerste plaatjes maar al te goed.
Toen ik een keer op internet ging struimen of er nog meer vogelfotografen op terschelling huisden kwam ik uit op ene Arie Ouwerkerk. Ik stond perplex over het feit dat iemand zulke foto's kon maken. Foto's met oog voor detail en een altijd sublieme bewerking.
Ik denk dat ik veel geleerd heb door veel naar je foto's te kijken.
Het is erg jammer dat je foto's niet meer te zien zijn op bp.
Door een hoop maatschappelijke rompslomp ben ik de laatste tijd wat minder actief, maar ik hoop je in de toekomst weer eens tegen te komen op het mooie eiland.

Groeten,
Sebas.
_________________
Canon Mark 3,1dx
Canon 100-400 L IS,EF500mmF4L IS USM
Canon 1.4x,o ja sinds kort 100mmf2.8L.
Back to top
Reply with quote
 
Joachim Pintens


Gender: Male
Age: 25
Joined: 19 Jul 2011
Posts: 68
Location: Hoboken, Antwerpen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 02 Jan 2014, 13:30    Post subject:
Een erg boeiend en inspirerend verhaal, geïllustreerd door stuk voor stuk prachtige en ook weer inspirerende foto's.
Arno verwoordt het ook erg mooi: je foto's stralen inderdaad rust uit.
Volgens mij net omdat je ons wil laten zien wat je zelf hebt gezien, zodat je foto's er erg natuurlijk uitzien, ondersteund door een goede technische kwaliteit natuurlijk Wink
Hopelijk zal ik nog vaak foto's van je voorbij zien komen, zij het op pbase of op waarneming.nl.

Groeten, Joachim.
Back to top
Reply with quote
 
Frits Stoekenbroek


Gender: Male
Age: 71
Joined: 13 Sep 2007
Posts: 111
Location: Muiderberg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 02 Jan 2014, 14:25    Post subject:
Ariekanarie, weer één voor Ariekanarie werd er op 11-07-2006 geroepen door de dame achter de balie van de VVV in West toen wij ons inschreven voor een natuurexcursie per fiets op Terschelling.
De excursie ging ook maar net door met een minimale bezetting van 5 personen. We fietsten al pratend met Arie Ouwenkerk over het eiland en gaandeweg ging het al snel over vogels.

Arie liet ons het nest zien van de grote bonte specht (aan de Longway?), heel bijzonder was het zien van een paartje tapuit wat sinds jaren weer nestelde op het eiland. Volgens mij broeden er nog steeds tapuiten tegen deze duinrand. Ook het geluid van de rinkelende baardmannen bij de Waterplak liet hij ons horen. Ik meen mij te herinneren dat dit het laatste jaar was dat er een blauwe kiek op het eiland broedde.
Ons gezelschap was gemêleerd en niet iedereen gaf de aandacht die het verdiende, wij hingen aan Arie’s lippen en vonden het prachtig.

Iedereen had wel een (compact) cameraatje bij zich, jullie begrijpen waar ik heen wil….Arie vertelde rustig dat hij ook wel eens wat fotografeerde. Met trots vertelde hij dat de door hem gemaakte foto’s van de aangespeelde schoenen van februari dat jaar in de landelijke pers hadden gestaan. En oh ja, vogels, dat was toch wel zijn passie. Als wij thuis waren moesten we toch maar eens op internet zoeken naar Birdpix, daar zouden we wat fotos van hem konden vinden !!!.

Nou Arie, nog bedankt voor de tip, tot de dag van vandaag zijn we dus verslaafd aan BP, valt regelmatig mijn mond open bij het zien van de geweldige foto’s .

Jouw naam en faam heeft zich inmiddels alleen maar uitgebreid, via je prachtige foto’s en de bijbehorende verhalen blijven wij je volgen. Het verhaal dat je in je onderbroek bij de eendekooi het water in gaat geeft je ongelooflijke drive weer om bijzonder foto’s te maken. Je fototechniek, met een 500mm uit het handje vluchtfoto’s maken !? De foto’s van de pestvogels vind ik legendarisch. Inmiddels hebben kennissen van ons jou meegemaakt op vogelreizen en ook zei kunnen alleen maar beamen dat je een fantastische vogelende fotograaf (of andersom) bent met ongelooflijk veel kennis van zaken.

Arie, mijn vrouw en ik hopen dat je je nog lang voor BP wilt blijven inzetten, als fotograaf en moderator.

Oh ja, ik denk dat de tijd voorbij is dat ik met Ariekanarie voor 5,- een workshop/excursie kan doen Wink
Gr. Frits
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Chris Schenk


Gender: Male
Age: 58
Joined: 07 May 2004
Posts: 154

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 02 Jan 2014, 19:20    Post subject:
My kind of guy!
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 64
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9822
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 02 Jan 2014, 19:20    Post subject:
Mooi verhaal Arie. Jammer dat je niet meer foto's op Birdpix hebt omdat het gezeur je raakt, maar het geeft ook aan dat je een gevoelig mens bent. Die Stormmeeuwen boven de branding vind ik prachtig. Scherpte op de goede plaats (dat is het lastige) en een prachtig ritme.
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum