Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Superzoom camera's

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Ricardo


Gender: Male
Age: 52
Joined: 27 Oct 2003
Posts: 17

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 29 Jan 2014, 18:18    Post subject: Superzoom camera's
Er komen regelmatig superzoom camera's op de markt die qua specificaties een steeds beter alternatief lijken voor spiegelreflexcamera's met een flinke telelens. Op basis van dergelijke specificaties lijkt bijvoorbeeld de net aangekondigde Olympus Stylus LP-100 helemaal het einde. Een zoombereik tot 1200 mm en speciale techniek voor het vastleggen van bewegende objecten. Zie een eerste aankondiging hier:
http://www.dpreview.com/news/2014/01/29/olympus-announces-stylus-sp-100-superzoom-with-dot-sight?utm_campaign=internal-link&utm_source=news-list&utm_medium=text&ref=title_0_3

Wat is jullie mening/ervaring met dergelijke modellen. Is het helemaal niks of benadert de moderne techniek de klassieke benadering van een zware spiegelreflexcamera met een nog veel zwaardere telelens?
Back to top
Reply with quote
 
Johannes Veenstra


Gender: Male
Age: 43
Joined: 23 Dec 2011
Posts: 153
Location: Friesland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 29 Jan 2014, 19:03    Post subject:
Kwaliteit van spiegelreflex halen ze lang niet. Maar heb je weinig budget of is het gewicht een probleem dan is het een acceptabel alternatief. Ideale camera als je bijv. je (klein)kind ook mee wil
_________________
Canon R7, Sigma 150-600C, INNOREL RT90CM, Manfrotto MVH502AH Pro, Cosina 100 mm f/3.5 Macro
Back to top
Reply with quote
 
luutgroeneveld


Gender: Male
Age: 71
Joined: 19 Sep 2011
Posts: 22
Location: Lioessens
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 01 May 2014, 21:34    Post subject:
Ik heb een Canon sx30is en ben daar zeer tevreden over. Heeft wat beperkingen t.o.v. spiegelreflex. Stelt niet scherp op reflecterend opp., handmatig is erg moeilijk, boven de optische (35x) zoom gaat kwaliteit erg achteruit (digitaal tot 140x), door de korte lens is beweging moeilijk te vollgen. Is erg handig en best goed voor landschappen e.d.
Back to top
Reply with quote
 
Riet Kraanen


Gender: Female
Age: 69
Joined: 01 Apr 2014
Posts: 16
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 03 May 2014, 22:00    Post subject:
Ik heb een paar maanden de HX 50 HS Powerzoom spijt van. Inderdaad leuk voor er bij voor een dagje dierentuin.
_________________
Canon 60 D canon canon 300 mm F4.0 Canon 100 mm 2.8 Canon 50 mm 1.4 Canon1/4 extender Canon 10-22 mm
Back to top
Reply with quote
 
daanvoosten


Gender: Male
Age: 58
Joined: 26 Apr 2007
Posts: 35
Location: Valkenburg zh
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 21 Apr 2015, 23:53    Post subject:
Ik heb een compacte (Sony HX50V) en een grote (Fuji HS35EXR). Ze zijn heel veelzijdig, geschikt als 'point-and-shoot', en door de lange zoom (tot 720 mm) heel handig als je toevallig een mooie vogel tegenkomt. Niet voor als je bewust (alleen) vogels wilt fotograferen.
_________________
- Fuji HS35EXR
- Sony HX50V
- Nikon 1 J2
- Panasonic Lumix G5
Back to top
Reply with quote
 
jan Luit
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 65
Joined: 29 May 2005
Posts: 1097
Location: Murillo,Ontario,Canada
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 22 Apr 2015, 3:27    Post subject:
Hier nog een met 83x zoom oftewel 2000mm.
De Nikon coolpix P900.

Hier kun je er meer over lezen
_________________
Nikon spulletjes


Think outside the box.
Back to top
Reply with quote
 
Leo Tukker
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 63
Joined: 08 Aug 2010
Posts: 78
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 22 Apr 2015, 16:17    Post subject:
Ik werk al een tijdje met de Sony DSC-HX300, met een optische zoom van 50x. Best een fijn toestel, prima voor landschappen, bloemen, paddenstoelen e.d. Ook vogelfoto's zijn er in goede omstandigheden goed mee te maken, maar verwacht niet de kwaliteit van een spiegelreflex met kwaliteitsobjectieven. Daar kunnen ze wat mij betreft niet aan tippen. Dat kun je volgens mij ook niet verwachten voor zo'n prijs. Vluchtfoto's ermee maken is mij bijvoorbeeld nog nooit goed gelukt. Als de vogel iets verder zit, ontstaat snel bewegingsonscherpte. Waarom ik dan toch voor zo'n toestel heb gekozen is, omdat ik meer een vogelkijker dan een -fotograaf ben. Ik loop meestal in het veld met een telescoop met statief, verrekijker en een camera. Ik merk wel dat ik fotograferen steeds leuker begin te vinden, er ook meer tijd in steek en het zo maar zou kunnen zijn dat als mijn huidige camera een keer de geest geeft, ik toch weer overga op een spiegelreflex.

Groet,

Leo
_________________
Na gefotografeerd te hebben met een bridgecamera de overstap gemaakt naar DLSR. Nu fotografeer ik met de Canon R7 met Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM.
Back to top
Reply with quote
 
Erik de Koning


Gender: Male

Joined: 04 Oct 2005
Posts: 118
Location: Zoeterwoude
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 23 Apr 2015, 8:59    Post subject: superzooms
Ik heb de 'veelgeprezen' Panasonic Lumix FZ200 nu bijna een jaar.
Is een handig vakantiecameratje maar als je serieus upclose vogels wil fotograferen vind ik het helemaal niks en kwalitatief veel minder dan een DSLR met een goede lens. Bovendien is boven ISO 400 fotograferen niet echt aan te bevelen, de kwaliteit loopt dan razendsnel terug met deze kleine beeldsensor. Als ze nu eens een goede grote beeldsensor uit een DSLR in zo'n ding konden proppen, maar dat gaat niet gebeuren denk ik want dat zou al snel het einde van de DSLR-markt met bijbehorende lenzen inluiden.

Het snel kunnen in- en uitzoomen en de hanteerbaarheid is natuurlijk wel een groot voordeel van deze superzoom t.o.v. de zware DSLR met tele. Tegelijkertijd treedt bij sterk inzoomen bewegingsonscherpte weer sneller op dan bij een DSLR met zware lens op een statief.

Een andere grote plus van de FZ200, je kunt er geweldig mee filmen, ook als ie sterk ingezoomd staat krijg je kwalitatief goede beelden. Dus ik hanteer 'm dan ook vooral als filmcamera , voor stills verlang ik terug naar een goede DSLR.
Back to top
Reply with quote
 
Riet Kraanen


Gender: Female
Age: 69
Joined: 01 Apr 2014
Posts: 16
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 26 Apr 2015, 21:32    Post subject:
Gewoon op marktplaats zetten heb ik ook gedaan met mijn super zoom van canon . Binnen een half uur verkocht. Ik geniet nog elke dag van de lens Canon 300 mm F4 + extender die ik van je heb over genomen. Groeten Riet Kraanen Very Happy
_________________
Canon 60 D canon canon 300 mm F4.0 Canon 100 mm 2.8 Canon 50 mm 1.4 Canon1/4 extender Canon 10-22 mm
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum