Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Nikon Capture NX2 niet voortgezet

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 25 Feb 2014, 10:25    Post subject: Nikon Capture NX2 niet voortgezet
nikonrumors

Ik lees net dat Nikon een sterk uitgekleed raw-software pakket op de markt zal zetten ten opzichte van het sterke Nikon Capture NX2.
De wijzigingen worden voortaan ook niet meer in de raws opgeslagen, zodat het lezen van eerdere aanpassingen waarschijnlijk ook niet meer eenvoudig gaat.

Nikon NX-D

Dit gooit mijn workflow nogal overhoop.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 25 Feb 2014, 10:43    Post subject:
Op het eerste gezicht lijkt het wat meer op lightroom of silkypix, en ik vermoed dat het daarmee wel eens wat makkelijker kan werken. Nog even wennen, en er is vast wel ergens een mogelijkheid om je workflow op te slaan, toch?
Ik zal het eens wat intensiever gaan uit proberen, want ik ben altijd in voor RAW bewerkingprogramma's, alleen jammer dat ik niet zo heel veel tijd heb.
Al die maandopdrachten, beste vogel wedstrijden, om nog niet eens te spreken al die topics en uploads hier, ik heb er al een dagtaak aan.
En dan verwachten ze ook nog dat je op tijd op je werk bent en is de pianostemmer ook al weer een dik uur bezig ---
Wie weet, is dit programmaatje juist wel precies wat ik zoek.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 25 Feb 2014, 10:49    Post subject:
het nieuwe programma kan zo te zien weinig meer dan Nikon View NX2, en dat - View NX2 bedoel ik - zal ook veranderd worden, want Nikon stapt er van af wijzigingen in de NEFs op te slaan.

Als View NX2 niet geheel verdwijnt, want het lijkt overbodig met deze nieuwe software.

EDIT
Je workflow opslaan? Weet je wat dat is, een workflow? Wink

Ik kan mijn huidige workflow aanhouden totdat ik een nieuwe camera koop. Dat zal nog een paar jaar duren (hoop ik).

(Moet ik nu wel de installatiebestanden van de nieuwste versies van de software voor eventuele toekomstige platforms (Apple/Windows) goed bewaren. En hopen dat die versies geschikt zijn voor de toekomstige operating systems... )

Fotografie is niet voor de eeuwigheid, dat blijkt wel weer. Niets wat wij doen natuurlijk.
_________________
hi lui
mooi licht


Last edited by peter wijn on Tue 25 Feb 2014, 11:28; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 25 Feb 2014, 11:16    Post subject:
Bij mij werkt view nx2 toch al best brak, dat programma sluit zichzelf heel vaak af en zo. Dus misschien is dit wel wat stabieler.
Nou ja, we zullen zien - voorlopig is het vooral wennen.
Back to top
Reply with quote
 
Mies
Moderator
Moderator


Gender: Male

Joined: 01 Dec 2005
Posts: 5918
Location: Montferland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 25 Feb 2014, 11:54    Post subject:
Ik had begrepen dat de control point technologie en het selectief aanpassen nu ook tot het verleden behoort.
_________________
all Nikon
http://michelgeven.zenfolio.com/
Back to top
Reply with quote
 
Rinus van der Reest
Guest







PostPosted: Tue 25 Feb 2014, 11:59    Post subject:
Michel dat lees ik er ook uit.
Wordt weer aanpassen...de workflow.
Maar zoals Peter schrijft: zó vaak kopen we geen nieuwere camera's, dus het oude NX2 kunnen we nog wel een tijdje blijven gebruiken.

Én, omdat nú de D4s uit is, worden die foto's straks ook nog ondersteund door NX2 Razz
Maar ik zal eerst wel mijn D4 gaan 'verslijten' Razz

De D4s voor de liefhebbers: http://www.nikon.nl/nl_NL/product/digital-cameras/slr/professional/d4s

Groet
Rinus
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 25 Feb 2014, 13:26    Post subject:
Qua voorlopig vasthouden aan workflow.
Eigenlijk heb ik niet zo'n zin in een lange periode waarin ik al weet dat alles wat ik leer en alle non-destructieve bewerkingen die ik in de NEFs opsla, voor niets zullen zijn over een tijdje. Liever dan nu al beginnen de nieuwe software onder de knie te krijgen.

Alleen, welke?

Keuze:
- Lightroom,
- Aperture (werkt Apple hier nog wel aan?),
- Phase One met Media (yuk),
- database ID-Imager (schijnt het werken met meerdere versies van één foto nogal goed te ondersteunen) met dit nieuwe programma Capture NX-D en voorlopig ook Capture NX2. Misschien kan ik het zo inrichten dat ik redelijk eenvoudig meerdere raw-convertors naast elkaar kan gebruiken.

En dan helaas allemaal op termijn uitgebreid met intensiever gebruik van photoshop.

Misschien toch maar wachten inderdaad. En actief de beta testen en fors feed-back leveren.

Wat ik links en rechts lees is dat schaduwen / hoge lichten herstellen in Lightroom niet zo mooi werkt. D-lighting een van de tools die ik het meest gebruik zit gelukkig ook in NX-D. Wat ik niet vermeld zie, maar er absoluut in zou moeten, zijn de verschillende vormen van stofverwijdering.

Misschien wel zo zuiver, om alle selectieve bewerkingen aan licht die ik uitvoer op foto's (in plaats van in het veld gradientfilters te gebruiken) voortaan in een andere stap in de software uit te voeren.

hmmm...
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 25 Feb 2014, 13:41    Post subject:
Uiteindelijk gaat het om het resultaat natuurlijk, het leren werken met zo'n programma, of een combinatie ervan, dat heeft gewoon wat tijd nodig.
En ik denk dat nikon software beter bij nikon past, canon software beter bij canon, omdat alleen de fabrikant natuurlijk alles weet van zijn raw files.
Daar mag je dan ook het meeste van verwachten, is mijn idee.
Twee fotootjes tot nu toe, ben nog niet ontevreden.
Alleen mis ik hoogdoorlaat verscherping, en ook de nieuwste versie ruisonderdrukking (beste kwaliteit 2013).
Ik heb betrekkelijk veel gewerkt met Capture one en met DX pro, beide eigenlijk wel erg goed.
En Sylkypix - dat gaat heerlijk snel.
Maar die werken ook allemaal met een niet destructieve rawbewerking, zodat je in je map allemaal instellings bestandjes krijgt. Dat is een kwestie van wennen.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 25 Feb 2014, 16:25    Post subject:
Quote:
Uiteindelijk gaat het om het resultaat natuurlijk, het leren werken met zo'n programma, of een combinatie ervan, dat heeft gewoon wat tijd nodig.

het lijkt of je het niet begrijpt Josephine

het probleem is niet dat er geen alternatieven zijn.

Het probleem is dat ik een stuk of veertig duizend foto's heb (sommigen hebben honderdduizenden foto's) die aardig zijn bewerkt met de huidige software. De bewerkingen zijn niet destructief, dus kunnen bijzonder snel en makkelijk worden aangepast of aangevuld als dat nodig is.

Er zijn allerhande mogelijkheden om dat anders aan te pakken, maar het kost heel veel nodeloos werk.

Dat werk kan best leuk zijn, bijvoorbeeld als je het doet op nieuwe software die heel makkelijk de prachtigste kleuren uit je foto haalt en precies alle mogelijkheden heeft die je 99,9% van de tijd nodig hebt... Zoals het programma Capture NX2 bijvoorbeeld. Het programma dat niet wordt gecontinueerd.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Mies
Moderator
Moderator


Gender: Male

Joined: 01 Dec 2005
Posts: 5918
Location: Montferland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 25 Feb 2014, 16:52    Post subject:
heb hem ook even gedownload en mis toch behoorlijk wat:

-kleurtags die ik de foto's heb gegeven. Prima zichtbaar in ViewNX2 en CaptureNX2
-stofverwijderingsopties
-selectieve bewerkingsmogelijkheden en U-point
-IPCT data wordt niet getoond
-geen hoogdoorlaat verscherping

Al met al lijkt het me een afbraak product voor Nikon gebruikers dat minder kan dan ViewNX
_________________
all Nikon
http://michelgeven.zenfolio.com/
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 25 Feb 2014, 22:08    Post subject:
Mies
je kan de nieuwe software als raw-convertor voor een eventuele toekomstige camera gebruiken en een tiff inlezen in capture NX2 voor U-point en andere bewerkingen...

Twisted Evil

(ik heb nog nooit zoveel liefdesverklaringen gelezen voor capture nx2 op internet als vandaag)
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Mies
Moderator
Moderator


Gender: Male

Joined: 01 Dec 2005
Posts: 5918
Location: Montferland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 25 Feb 2014, 22:13    Post subject:
Ik denk dat de paar Nikon software gebruikers die ze nog overhadden nu voorgoed weggejaagd worden. Al blijf ik toch nog wel wat jaartjes met CaptureNX2 werken denk ik.
Hadden ze de U-point technologie niet voor een prikkie kunnen kopen van Google, die doet er toch niks mee.
_________________
all Nikon
http://michelgeven.zenfolio.com/
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 64
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9822
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 25 Feb 2014, 22:16    Post subject:
Boeven zijn het ........... Crying or Very sad

Gelukkig heb ik tegen alle adviezen in, altijd zelf een simpele database met mapjes onderhouden en laat ik al mijn originelen volledig onbewerkt. Doodsbang voor het werk dat je staat te wachten als een of andere softwarefabrikant weer besluit om iets te veranderen. PFFFFF ...... (volgens mij is dit al de tweede keer dat ik ontsnap met mijn ouderwetse kaartenbaksysteem).

Wel jammer van die handige tooltjes uit Capture.

.
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 26 Feb 2014, 8:31    Post subject:
@Hendrik
Iedere raw-convertor kan een in Capture NX2 bewerkte NEF net zo goed lezen als een onbewerkte, alleen de bewerkingen kan ie niet lezen. Geen probleem daar.

Met het opslaan vd bewerkingen in de foto's heb ik nog nooit maar een enkel probleem gehad. Dat gaat over meer aanzienlijk meer files dan 40.000, minstens een tienvoud er van. Zelfs toen Capture recent eens crashte tijdens het opslaan van een D800 bestand met 40 control-points (da's idiotie, daar heb je photoshop voor), was het bestand behouden.

Daanaast, je hebt altijd je back-ups.

Alleen als je al je foto's nog kent en weet wanneer ze genomen zijn heb je geen database nodig. Voor anderen voegt een database erg veel toe, ook al kost het werk en onderhoud en de incidentele ellende als een nieuwe (of oude) camera of software niet (meer) ondersteund wordt. Het rechtstreeks naast elkaar vergelijken van twintig foto's die je verspreid over een paar jaar in verschillende landen genomen hebt is erg handig.
Je kunt tegenwoordig een database migreren van het ene naar het andere pakket. En je kunt een database redelijk snel weer van scratch opbouwen aan de hand van keyword-tags... die je in het fotobestand opslaat! (in principe kun je zo zelfs met windows verkenner een database-achtige werkwijze hanteren).

(Ik ben benieuwd wat voor een database Daan gebruikt)
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 64
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9822
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 26 Feb 2014, 10:24    Post subject:
Quote:
keyword-tags... die je in het fotobestand opslaat!


Die gebruik ik dus wel. Die zijn universeel, programma maakt niet uit. Zelfs met Paint Shop Pro kan ik daardoor snel in mijn "kaartenbakken" zoeken. Maar lees ik hierboven niet dat het nieuwe Nikonprogramma die niet eens meer kan zien?

.
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum