Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


FvdM februari 2014: Thijs Glastra
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 Feb 2014, 0:03    Post subject: FvdM februari 2014: Thijs Glastra
Korte bio
Naam: Thijs Glastra
Leeftijd: 15
Woonplaats: Groningen
Andere hobby's?: Vogels kijken, sporten.
Gebruikte apparatuur: Canon 550D, Canon EF 300mm F4.0 IS en een Canon Extender EF 1.4x II
Foto’s op Birdpix

Ik, fotograferend op de hoge kliffen van IJsland.

Interview

Waarom vogelfotografie?
Mijn vader en moeder zijn beide natuurmensen. Al van jongs af aan ga ik mee de natuur in. Vooral vogels interesseerde mij, omdat mijn vader en moeder daar ook het meest geïnteresseerd in zijn. Het vogelen is er sindsdien altijd in blijven zitten, maar vanaf 2010, na een herfstvakantie op Terschelling met veel Pestvogels en andere gave soorten, ben ik eigenlijk pas echt fanatiek geworden. Ik sta nu dan ook op een totaal van 304 soorten in Nederland.
Het fotograferen heeft er ook altijd wel ingezeten, maar vanaf 2011 is het allemaal eigenlijk pas echt begonnen. Toen heeft mijn vader namelijk een body met een 300mm lens en een converter gekocht (waar ik helemaal achter stond!). Sindsdien heeft hij de camera weinig meer aangeraakt… Wink.
Het fotograferen van vogels vind ik vooral bijzonder leuk omdat het vaak een uitdaging is, om de vogel er op een onderscheidende manier op de foto te zetten. Daarnaast zijn het ook nog eens ontzettend mooie dieren. Je hebt ze in de meest rare en bijzondere kleuren, maar ook juist een grijs vogeltje (zoals bijvoorbeeld de Klapekster of Drieteenstrandloper) kan bijzonder mooi zijn!


Deze Draaihals verbleef een aantal dagen in Woudbloem, hij was erg tam en goed te fotograferen.

Wat is het leuke aan vogelfotografie?
Het leuke aan vogelfotografie is denk ik vooral dat je van elke soort wel kan genieten. Als vogelaar doet een kokmeeuw je meestal vrij weinig, maar bij vogelfotografie is het bij elke soort een kunst om ze er mooi op te krijgen. Het fotograferen van een wat moeilijkere soort geeft je ook altijd een kick, de adrenaline giert dan door je lichaam!
Verder is het ook nog eens een gezonde hobby en je leert veel mensen kennen!

Wat zijn de minder leuke kanten?
Je hebt altijd van die dagen dat alles even wat minder gaat. Je ziet bijna niks aan soorten of je instellingen staan bij ‘het’ moment totaal verkeerd… Gelukkig komt dit niet al te vaak voor, maar je weet dat het niet altijd even mooi zal zijn. Verder weet ik eigenlijk geen minder leuke kanten van vogelfotografie!


Het was een bijzondere ontmoeting, met deze Steenuil. Hij zat vlak langs het fietspad en doordat ik hem rustig benaderde kon ik mooi dichtbij komen.

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Een hele lastige vraag… Echt een bepaald kenmerk heb ik denk ik niet, die moet ik nog ontwikkelen ;P Maar waar ik mij veel mee bezig houd is om de vogel er mooi beeldvullend op te krijgen met een goede compositie of juist op een onderscheidende manier (dit kan ook beeldvullend). In de timing ben ik wel goed, dus misschien is dat een kenmerk?


Kopportret van de Morinelplevier, gemaakt op Terschelling tijdens een NJN-kamp. De snuitkevers geven wat extra’s vind ik.

Verder houd ik mij vaak ook wel bezig met de bewerking van de foto. Ik vervaag en verscherp meestal selectief wat soms een beetje tijd in beslag neemt. Verder houd ik ook wel van mooie kleuren in een foto, dus soms verzadig ik de foto nog wat.

Hoe werk je meestal?
Dit verschilt nogal. Ik ga regelmatig met mijn vader of moeder op stap met de auto. Op dat soort tochtjes fotografeer ik vaak uit de auto. Maar ik fiets ook graag. Als ik dan wat leuks vanaf mijn fiets tegen kom, dan gebruik ik soms het stuur of het zadel als ‘statief’. Maar ook lopend met een één- of driepootstatief doe ik wel. Op vakanties fotografeer je meestal tijdens een wandeling en dan is een statiefje wel handig!
Afgelopen jaar (2013) heb ik ook meerdere malen in een fotohutje gezeten, wat mij erg goed bevallen is. Zo heb ik in Drenthe in een klein fotohutje gezeten met een gevoelstemperatuur van -15 ̊C. Dit alles voor de Middelste Bonte Specht.


Middelste Bonte Specht, tekst: Een adrenaline-soort, de Middelste Bonte Specht, vanuit een hutje ergens in Drenthe.

Van begin 2013 tot zeker mei 2013, heb ik volop in mijn eigen tuin van Geelgorzen kunnen genieten. Ik heb ze o.a. gefotografeerd vanuit mijn Buteo schuiltentje. Met dit Buteo tentje heb ik in augustus ook bij een aantal Grauwe Kiekendieven gezeten. Eind 2013 / begin 2014 had ik het tentje bij een Klapekster staan, maar die heb ik echter niet op de foto gekregen…


Een foeragerende Geelgors in mijn tuin, vanuit mijn Buteo Buteo schuiltentje.

Verder mocht ik in het fotohutje zitten van Kees van der Klauw, voor de Appelvinken. Ook een dagje in de fotohut van Han Bouwmeester heb ik afgelopen jaar mee mogen maken. Wat een dag was dat!
Al met al ‘werk’ ik op verschillende manier om vogels te fotograferen.


Een juveniele Kruisbek, genomen uit de Han Bouwmeester-hut te Lemele.

Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Tijdens het benaderen probeer ik mij altijd zo klein mogelijk te maken. Ook kijk ik vaak naar links of naar rechts, net alsof ik geen oog heb voor de vogel die ik benader (als je de vogel aan blijft kijken heb ik vaak het idee dat hij of zij nog meer doorheeft dat je voor die vogel die kant op komt). Tijdens het benaderen let ik ook goed op het gedrag van de vogel. Als die wat actiever wordt of als die om zich heen begint te kijken, dan weet je dat je even moet wachten / omkeren.
Natuurlijk gebeurt het wel eens dat je een vogel verstoort, dit kan lompheid zijn, maar je kan ook helemaal niet in de gaten hebben dat er een vogel in je omgeving zit die last van je heeft. Dit had ik een keer met een Velduil… Ik had vakantie en ik was in Zeeland. Ik liep een dijk over en opeens vliegt er voor mij een Velduil op, die zich helemaal had verscholen in het gras.. domdomdom natuurlijk, maar op dat soort momenten kan je er eigenlijk niks aan doen (maar het is wel frustrerend…!).


Aan het begin van mijn vakantie op de Shetlands, kon ik deze twee begroetende Noordse Stormvogels fotograferen.

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?
Al van jongs af aan ben ik bezig met compact cameraatjes of met van die dierentuincameraatjes waarmee je zo’n 20 foto’s kan maken. Toen ik wat ouder was wou ik steeds vaker een determinatiefoto maken. Dit deed ik destijds met een digitaal cameraatje of met de oude body en lens van mijn ouders ( Canon 350D met een 100 (?) tot 250 mm lens). Ook alle tuinsoorten wilde ik graag op de foto zetten.
Sinds 2010 ben ik dus echt wat fanatieker geworden en wilde ik echt wat mooiere foto’s gaan maken. Een aanschaf van een betere Body en een mooi lens, begin 2011, kwam dan ook goed uit! Vanaf dat moment vogelde ik nog wel vaak, maar het fotograferen werd steeds belangrijker. Ik denk dat ik op dit moment ongeveer 50% vogelaar en 50% fotograaf ben (maar als ik een leuke soort zie en ik heb geen camera bij me… dan kan ik niet echt gelukkig zijn.. Wink ). Sinds ik hier op Birdpix zit, ben ik alleen nog maar fanatieker geworden om mooie foto’s te maken!

Wat zijn je favoriete plekjes?
Vroeger toen ik nog in het midden van het land woonde, kwam ik erg graag aan de kust (IJmuiden, zuidpier). Dit was daar toch wel één van mijn favoriete plekjes.
Nu hier in Groningen, zijn mijn favoriete plekken toch wel het Zuidlaardermeergebied, Schiermonnikoog en het Lauwersmeer. Het Zuidlaardermeer is echt een topgebied.. er broedt sinds 2 jaar een kolonie Witwangsterns, wat echt uniek is voor Nederland. Verder kun je er de grootste broedkolonie Geoorde futen van Europa vinden (als ik het goed heb). Kortom.. een hele mooie plek met leuke soorten en goed voor fotografie!


Een adulte Witwangstern in het Zuidlaardermeer.

Schiermonnikoog, daar kom ik ook ontzettend graag. In mijn leven ben ik daar denk ik al ruim 50 keer geweest. De polders met duizenden ganzen, de kwelders en het strand waar je hele leuke soorten kan tegenkomen en natuurlijk de bosjes vol met vogels!
Het Lauwersmeer is ook bijzonder mooi en soortenrijk. Je hebt altijd kans op leuke soorten en mooie fotografiemogelijkheden.
Tropische landen vind ik ook geweldig met al haar kleuren en vogelrijkdom. Maar ik houd nog meer van Scandinavische landen met al haar geweldige soorten! IJsland is met stip één van mijn mooiste reizen die ik gemaakt heb. Wat je daar niet allemaal aan natuur en vogels hebt (vooral erg tam..).


Op Flatey, IJsland, kon ik deze Zwarte zeekoet vastleggen. Hij kwam geregeld met visjes aangevlogen.

Wat is je droomsoort/-gebied?
Er komen hier op Birdpix geweldige foto’s voorbij van geweldige soorten uit geweldige gebieden..! Soms ben ik dan een beetje (positief) jaloers. Soorten die ik erg graag nog eens mooi op de foto wil, zijn bijvoorbeeld: Velduil, Bosuil, Havik, Sperwer, Zeearend, Visarend, Pestvogel, Klapekster, Ivoormeeuw, Koningseider, maar ook steltlopers, duikers, meesjes en andere zangvogeltjes… eigenlijk gewoon teveel om op te noemen.
Plekken die heel erg hoog op mijn lijstje staan zijn: Spitsbergen (eind mei, begin juni), Helgoland, Afrika, Scandinavische landen, Lesbos en Canada… De wereld is gewoon zo mooi! Eigenlijk wil ik alle hoeken met bepaalde vogels wel willen zien..

Wat zou je nog graag doen op fotografiegebied?
Ik heb altijd erg veel bewondering voor het bouwen van eigen (drijf)hutten.. Dit lijkt mij echt geweldig om zelf te kunnen en mogen doen. Je moet natuurlijk een ideaal plekje hebben, de juiste materialen etc. Mensen die in dit opzicht wel een voorbeeld voor mij zijn, zijn op dit moment toch wel: Ton Döpp, Glenn Vermeersch en Han Bouwmeester. Een buitenlandse fotograaf die erg veel met hutten doet is Bence Mate.
Verder zou ik het ook erg leuk vinden om in de toekomst lang één soort te volgen, zoals Michel Geven (bvb. de klapekster en de tapuit) en Arie Ouwerkerk (bvb. de slechtvalk en Smelleken) dit erg goed doen, vind ik. Daardoor krijg je unieke, onderscheidende en mooie foto’s.


In het eerste hotelletje in Costa Rica, midden in de stad, kon ik meteen deze 2 Roodstaartamazilia’s fotograferen.

Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Op Birdpix ligt het niveau erg hoog en er zijn geweldige fotografen, die erg mooie foto’s maken, die mij inspireren. Dit zijn er gewoon teveel om hier allemaal op te noemen.
Verder keek ik ook mijn ogen uit op de sites die gelinkt waren in het interview van Glenn Vermeersch. Bence Mate en Ben Hall zijn echt topfotografen die bijzonder mooie, sfeervolle foto’s maken. Ook Gerrit Vyn waarvan ik laatst zijn site heb ontdekt, maakt erg mooie foto’s!

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Het fotograferen van zoogdieren vind ik ook erg leuk, met dezelfde reden als dat ik van vogelfotografie houd. Het is een uitdaging om ze er mooi op te krijgen en stuk voor stuk zijn zoogdieren ook inspirerende dieren.
De laatste tijd vind ik het fotograferen van insecten ook erg leuk. Dit doe ik met de 300mm lens en soms de converter er bij. Met een scherpstelafstand van 1,5 m komen er soms nog best mooie resultaten uit.
Landschapsfotografie doe ik heel af en toe.


Deze Costa Ricaanse slang zag ik op het strand van een eilandje vlak voor de kust... brrr.


Mijn favoriete insect is de kolibrievlinder. Een algemene vertoning in Italië, maar een foto is nog knap lastig!

Heb je nog een leuke anekdote m.b.t. je fotografie?
Ik heb nog wel een anekdote.. op dat moment vond ik het wat minder leuk, maar als ik terugkijk moet ik er wel om lachen..:
Ik liep in begin april in het Zuidlaardermeer op een dijkje tussen 2 wateren in. Aan de ene kant had je een dunne strook riet en aan de andere kant wat vegetatie. Op de heenweg naar de hut zag ik meeuwen aan de rechterkant (de kant met de vegetatie) die al weer bezig waren met het baltsen en verzamelen van nestmateriaal. Op de heenweg had ik nog tegenlicht, dus ik was van plan om op de terugweg wat tijd te steken in de meeuwen.
Zo gezegd, zo gedaan. In een bochtje op de dijk, stond een paal waar de meeuwen vaak op gingen zitten. Toen ik het paaltje besloop, zat er een kokmeeuw op het paaltje. Ik was totaal gefocust op de meeuw en hij bleef mooi zitten.
Je totaal focussen op 1 soort… dat moet je NIET doen. Ik was nog niet eens zo heel dichtbij… toen er opeens een roerdomp op nog geen 2 meter naast mij opvloog… De meeuw was weg en dus geen goede foto, de roerdomp was weg en ook geen goede foto… Ik realiseerde mij 5 minuten later dat ik schitterende kopportretjes had kunnen maken van de roerdomp als ik niet zo ‘dom’ was geweest om mij zo geconcentreerd te richten op een kokmeeuw… tja, wie verwacht er in april nog een roerdomp zo vissend langs een pad terwijl er geen ijs meer lag.. Ik niet! Hier de waarneming met mijn reactie van die dag.

Wat vind je van Birdpix?
Ik vind Birdpix een geweldige site (ik denk wel de beste online vogelfoto’s site van i.i.g. Nederland) en het is met stip de site waar ik het meest op kijk! Het is een gezellige maar ook een leerzame site! Je krijgt tips over hoe je de foto beter tot stand had kunnen laten komen of hoe je hem nog wat beter had kunnen bewerken.
Het niveau ligt ontzettend hoog, merk ik, vooral de laatste tijd. Ik kijk soms mijn ogen uit bij foto’s…
De moderators doen ontzettend veel en tijdrovend werk, maar ze doen het waanzinnig goed. Ik vind het erg knap van ze en ik ben ze er erg dankbaar voor.
Het niveau van de commentaren stijgt de laatste tijd ook, naar mijn mening.
Het aantal nominaties vind ik soms nog wel lastig, mede omdat het niveau merkbaar stijgt en ik de laatste tijd steeds vaker een foto die (voor mij) nomi-waardig is geen nominatie kan geven. Een aantal van 3 zou in mijn ogen soms beter zijn, maar wie ben ik om dat te zeggen Wink

Beste foto

Waarom is dit je beste foto?
Naast dat het mijn meest gewaardeerde foto is op Birdpix, ben ik zelf heel erg tevreden over deze foto. Dit komt omdat ik het een hele gave soort vind en omdat ik de houding zelf helemaal top (optimaal) vind. Het landschap in de achtergrond, het zonnetje in de rug en dat zij redelijk dicht langs vliegen zijn punten voor mij die deze foto zo mooi maken in mijn ogen!

Hoe heb je hem genomen?
Wandelend om de westpunt van Schiermonnikoog, tijdens de eerste Kerstdag. Ik heb de foto uit de hand genomen, met de volgende apparatuur en instellingen:
• 550D, 300mm + 1.4x (420mm)
• Tv 1/1000
• Av 10.0
• ISO 400

Wat kan er beter aan?
Misschien dat de Slechtvalk er nog net wat beeldvullender op zou mogen staan.

Welke foto zou je nog heel graag maken?
Een foto van futen die de pinguïndans doen..!

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Voor de volgende FvdM zou ik graag Wies Vink willen benoemen. Ik ben haar afgelopen jaar een paar keer tegengekomen en haar manier van fotograferen vind ik erg mooi! Ze neemt vaak de tijd voor ‘die’ ene foto. Ik ben erg benieuwd naar haar verhaal!


Onlangs deze Sneeuwuil kunnen fotograferen op Vlieland. Was goed te benaderen en we hadden perfect licht!
Back to top
Reply with quote
 
Ad Sprang
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 71
Joined: 03 Apr 2005
Posts: 7401

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 01 Feb 2014, 7:57    Post subject:
15 jaar en dan al dit niveau; geweldig!

Gr. @d
_________________
Canon EOS 20D (2005) én Canon EOS 40D (2007) én Canon EOS 50D (september 2010). Canon 300 mm. F4 IS lens en Canon 1.4 converter.
Sinds 10 december 2005 Canon EF 500 mm. F4 L IS USM. Snelkoppeling Novoflex Miniconnect Profi-set.
Manfrotto 681B eenpoot.
Back to top
Reply with quote
 
Johan Scholtens


Gender: Male
Age: 56
Joined: 04 Jun 2008
Posts: 94
Location: Leerdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 Feb 2014, 8:09    Post subject:
Nou, nou Thijs, op mijn 15e vond ik de natuur misschien wel leuk, maar wist ik alleen maar dat vogels bestonden en gingen onze vakanties niet verder dan Hardenberg Wink
Wat jij hier al laat zien is werkelijk prachtig en hopelijk ben je daarmee een voorbeeld voor veel jongeren (en ouderen natuurlijk!)
Kenmerkend voor jou zijn toch wel dat je veel tijd steekt in het uiteindelijke resultaat. Dit kan zowel vooraf, tijdens als na het maken van een opname zijn. Je foto's zijn in het algemeen een lust voor het oog.
Leuk je een paar keer te hebben ontmoet, dan kan ik later in het bejaardenhuis tenminste zeggen dat ik de beroemde natuurfotograaf T. Glastra nog in z'n jonge jaren live bezig hebt gezien... Very Happy

Groet, Johan
_________________
Canon spullekes.

Welkom op mijn website: www.johanscholtens.nl
Back to top
Reply with quote
 
Folkert Veenstra


Gender: Male
Age: 65
Joined: 06 Nov 2005
Posts: 141
Location: Drachten
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 01 Feb 2014, 9:14    Post subject:
Mooi verhaal Thijs. Heel herkenbaar ook, heb je nu al een paar keer meegemaakt en gezien hoe gedreven je bent. Dat enthousiasme werkt aanstekelijk.
Je hebt al veel gezien voor je leeftijd, mijn eerste draaihals had ik ook pas in Woudbloem en we verschillen 40 jaar Sad .
De jeugd heeft wel het voordeel van het digitale tijdperk, en schijnbaar ook meer geld te besteden, al of niet via ouders.
"Vroeger" knipte je 1 of 2 foto's, anders was je rolletje zomaar vol en kon je weer fors betalen voor het ontwikkelen en afdrukken.....

We zullen nog vaak wat van je mogen zien schat ik zo in.
We treffen elkaar wel weer eens.

Groeten,
Folkert
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan Cromwijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 53
Joined: 02 Jul 2007
Posts: 513
Location: Nunspeet
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 Feb 2014, 9:21    Post subject:
Leuk en enthousiast verwoord artikel. Echt gaaf hoe snel je kunt ontwikkelen. Ik denk dat je heel wat tijd kwijt bent met fotograferen en bewerken... geweldig.
GJ
_________________
www.natuurplaat.nl
Fujifilm X-T5, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 758B met 804 RC2 kop
Back to top
Reply with quote
 
Hans Overduin


Gender: Male
Age: 54
Joined: 09 Nov 2010
Posts: 180
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 Feb 2014, 10:02    Post subject:
Leuk Thijs, om op deze manier wat meer over jou en je werkwijze te weten te komen. Prachtige foto's, maar dat wisten wel al Wink ... Mooi verhaal over die Roerdomp - tja, eigenlijk zouden wij net als vogels ogen aan de zijkant moeten hebben om alles in de gaten te kunnen houden. Het kopportret van de plevier + kevers is natuurlijk geweldig, maar ook de foto die je zelf gekozen hebt als favoriet is mooi, juist omdat daar wat meer ruimte om de vogel zit. Wellicht komen we elkaar een keer ergens tegen, voor nu in elk geval dank voor dit mooie verhaal ! Groet, Hans
Back to top
Reply with quote
 
Ton Bakker


Gender: Male
Age: 65
Joined: 14 Jan 2011
Posts: 4
Location: Halsteren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 01 Feb 2014, 10:16    Post subject:
Indrukwekkend wat je op jouw leeftijd al hebt weten te maken Thijs! Goed bezig, petje af!
Blijf vooral voor een flink percentage ook vogelaar hoor!
Dat komt de kwaliteit van je fotografie alleen maar ten goede vanwege het levenslang voortdurende leerproces!

groeton
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
Wilfried Solarz


Gender: Male
Age: 70
Joined: 28 Apr 2010
Posts: 193
Location: friesland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 Feb 2014, 10:28    Post subject:
Een mooi verhaal Thijs. je positieve en fanatieke instelling maakt het dat je zulke mooie foto's al aan ons kan laten zien. We gaan nog veel van je horen en zien.
_________________
nikon spul
Back to top
Reply with quote
 
anevanrees
PixPas (Basic)


Gender: Male

Joined: 11 Jun 2011
Posts: 55
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 01 Feb 2014, 10:35    Post subject:
Met jouw vogelkennis, doelgerichtheid en passie zulllen er nog vele mooie foto's volgen, vermoed ik, Thijs.
In je verhaal laat je al heel wat moois voorbijkomen.
Wens je nog veel bijzondere natuurmomenten toe en we zien elkaar ongetwijfeld weer in het Noorden,

Groet, Ane
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 16 Apr 2006
Posts: 1239
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 01 Feb 2014, 10:44    Post subject:
Sjonge Thijs, petje af hoor.
Veel wisten we natuurlijk al, maar om het zo op een rijtje te zien: respect!
Ben heel benieuwd waar dit talent je gaat brengen....
gr
G
_________________
Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Back to top
Reply with quote
 
eelcojj


Gender: Male
Age: 43
Joined: 25 Nov 2012
Posts: 85
Location: Zierikzee
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 01 Feb 2014, 10:50    Post subject:
Heel leuk verhaal ondersteund door prachtige foto's! Ik zou achteraf willen dat ik ook op jouw leeftijd was begonnen. Met de kennis en fanatisme die je nu al uitstraalt, staat ons nog veel moois van jouw hand te wachten.... daar ben ik van overtuigd!

Gr. Eelco
_________________
Olympus OM-D E-M1 Mark II,
Zuiko 12-44mm f2.8 pro, Zuiko 60mm f2.8 macro, Zuiko 40-150mm f2.8 pro.
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van Kammen


Gender: Male
Age: 40
Joined: 07 Nov 2006
Posts: 802
Location: Noardbergum
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 Feb 2014, 10:51    Post subject:
Mooi verhaal en prachtige foto's Thijs...dat belooft nog wat voor de toekomst. Die Morinelplevier vind ik toch wel de topper in het geheel,dankzij die kevertjes.
_________________
Kijk ook eens op mijn site: www.momentsofnature.nl

Nikon Camera en wat lensjes.
Back to top
Reply with quote
 
Leon Walraven


Gender: Male
Age: 36
Joined: 06 Mar 2006
Posts: 422
Location: Raalte
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 Feb 2014, 11:52    Post subject:
Echt strakke platen, Thijs. Vooral die slechtvalk is erg goed. Precies de juiste verhoudingen en vlijmscherp.
Ga zo door zou ik zo zeggen en blijf met een gezonde kritische blik naar je werk kijken. Chapeau!
Back to top
Reply with quote
 
steven v d b


Gender: Male
Age: 30
Joined: 04 Jan 2013
Posts: 48
Location: Hove, Antwerpen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 01 Feb 2014, 11:55    Post subject:
Leuk om je verhaal te lezen Thijs! Erg mooie foto's die in de toekomst alleen maar kunnen verbeteren! Het feit dat het moeilijk is te genieten van een mooie vogel zonder fototoestel herken ik wel, maar vind ik toch enigszins spijtig. Geniet nog veel van deze fantastische hobby!

Gr, Steven
Back to top
Reply with quote
 
Ruud Scherpenisse
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 63
Joined: 20 Oct 2009
Posts: 103
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 Feb 2014, 11:59    Post subject:
Prachtige foto's en een mooi verhaal. Je hebt al een hoog niveau voor jou leeftijd. Ga zo door!

Groeten,

Ruud Scherpenisse
_________________
Nikon D4s body, Tamron 150-600 lens, diverse kleinere Nikon lenzen, Nikon 1,4 converter, Nikon 1,7 converter, Manfrotto statief. OM-1 met diverse lenzen.
Back to top
Reply with quote
 
Rijn Bécude


Gender: Male
Age: 61
Joined: 03 Mar 2011
Posts: 6
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 Feb 2014, 12:01    Post subject:
Leuk, Thijs,

Een mooi verhaal waardoor we jou een beetje beter leren kennen.
Dat je een keer gekozen zou worden als fotograaf van de maand was slechs een kwestie van tijd.
Je bent de laatste jaren enorm gegroeid en ik ben erg benieuwd wat dat nog meer gaat brengen.
Je passie voor fotografie en de natuur zijn pakkend.
Ik hoop nog veel materiaal van je tegen te komen in de komende tijd.
Wie weet ontmoeten we elkaar nog eens in den velde. Lijkt me leuk!

Groeten, Rijn Bécude
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
Kees Kroon


Gender: Male
Age: 75
Joined: 16 Nov 2010
Posts: 122
Location: Hardinxveld-Giessendam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 01 Feb 2014, 12:17    Post subject:
Een terechte fotograaf van de maand! Proficiat Thijs.
Een mooi verhaal begeleid met schitterende foto's! en dat beloofd veel voor de toekomst! Je behoort nu al bij de top van Birdpix Wink
Dat je nog maar veel mooie natuurmomenten mag beleven en ons laat mee genieten met mooie foto's daar van! Hoop je nog eens te ontmoeten in het veld!
Gr, Kees
_________________
7DII en Canon-lens de 100-400MM II x extender 1.4 III


Last edited by Kees Kroon on Sat 01 Feb 2014, 14:36; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Tom Verhulst
Guest







PostPosted: Sat 01 Feb 2014, 12:20    Post subject:
Hallo Thijs,

Mooi verhaal en hele mooie foto's, Thijs. En de liefde voor de natuur is aan alles te lezen en te zien. En dat is heel mooi.
Vraag me af hoe je foto's eruit gaan zien in de naaste toekomst als ze nu al zo ongelofelijk mooi en goed zijn ?!

Groet, Tom
Back to top
Reply with quote
 
Leo Tukker
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 63
Joined: 08 Aug 2010
Posts: 78
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 Feb 2014, 12:51    Post subject:
Beste Thijs,

Erg boeiend om te lezen hoe je op zo jonge leeftijd al bezig bent met vogelfotografie en met zo'n hoge kwaliteit. Erg inspirerend. Ik geniet altijd erg van je foto's, dus ik hoop dat je er nog lang mee door mag gaan en ons nog vele mooie plaatjes zal voorschotelen.

Groet,

Leo
_________________
Na gefotografeerd te hebben met een bridgecamera de overstap gemaakt naar DLSR. Nu fotografeer ik met de Canon R7 met Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM.
Back to top
Reply with quote
 
NellekeSn


Gender: Female
Age: 61
Joined: 02 Mar 2012
Posts: 146

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 01 Feb 2014, 13:23    Post subject:
M'n complimenten Thijs. Met veel plezier heb ik je verhaal gelezen en de foto's bekeken. Wat een prachtige foto's!
Groeten van Nelleke
Back to top
Reply with quote
 
Chris Schenk


Gender: Male
Age: 58
Joined: 07 May 2004
Posts: 154

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 Feb 2014, 14:25    Post subject:
Respect!
Back to top
Reply with quote
 
Rinus van der Reest
Guest







PostPosted: Sat 01 Feb 2014, 16:28    Post subject:
Thijs
Hartstikke leuk verhaal, met knappe foto's!
Rinus
Back to top
Reply with quote
 
Bouke Atema


Gender: Male
Age: 43
Joined: 11 Jul 2009
Posts: 282
Location: Hengelo/Berlijn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 Feb 2014, 17:13    Post subject:
Heel erg leuk Thijs ga zo door. Had graag gewild dat ik ook zo vroeg was begonnen.
Gr Bouke
_________________
CANON
www.boukeatema.com
Back to top
Reply with quote
 
Bertus Kas


Gender: Male
Age: 56
Joined: 17 Oct 2013
Posts: 6

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 01 Feb 2014, 17:14    Post subject:
Erg leuk verhaal met schitterende platen, Thijs! Petje af voor het hoge niveau wat je nu al hebt bereikt! We hopen nog veel van je te gaan zien!

Groet, Bertus
_________________
Nikon D850; 24-70mm F2.8; 105mm F2.8 Macro; 80-400mm VRII; 500mm F4.0 VRII; Converters 1.4 III + 2.0 III; Gitzo statief met Benro schommelkop
Back to top
Reply with quote
 
Annie Keizer
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 74
Joined: 18 Apr 2006
Posts: 63
Location: kampen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 01 Feb 2014, 18:28    Post subject: fotograaf van de maand februari, Thijs Glastra
Hallo Thijs,

Al zoveel complimenten heb je op jouw verhaal mét die prachtige foto's gekregen.....en terecht!!
Wat kan een mens daar aan toevoegen.
Ook van mij de complimenten.
Leuk om je een paar keer ontmoet te hebben. (over een aantal jaren verzorg jij een lezing....en dan kom ik óók!!)
Ik hoop dat je nog héél lang op deze manier kunt blijven genieten van de natuur én van je hobby.
Ook leuk om te lezen dat de liefde voor de natuur door je ouders zo wordt doorgegeven......en dat jullie daar samen van genieten.
Alle goeds voor jou en heel veel succes met je hobby.

groeten,
annie
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 3


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum