Age: 47 Joined: 18 Aug 2005 Posts: 651 Location: Valkenswaard
Posted: Tue 29 Apr 2014, 9:11 Post subject: OVP
Hallo allemaal,
Komend weekend ga ik met het 9-jarig zoontje van vrienden naar de OVP. Hij heeft De Nieuwe Wildernis gezien en wil dolgraag een keer het gebied en de bewoners zien. Dus neem ik hem mee. Uiteraard wil ik hem graag enthousiast houden
Nu kom ik er zelf niet zo vaak, vandaar deze oproep. Wat zijn op dit moment DE plekken om te gaan kijken/wandelen, zijn er bepaalde hutten waar op dit moment veel gebeurt?
Alle tips zijn welkom. Het wordt vast een leuke dag, maar als een beetje vooronderzoek de dag nog wat leuker kan maken, dan graag!
Gender: Male Age: 37 Joined: 03 Mar 2012 Posts: 51 Location: Amsterdam
Posted: Tue 29 Apr 2014, 10:01 Post subject:
Het Oostvaardersveld (Hut de Poelruiter) wordt op dit moment gesloopt/heringericht dus dat is niet heel interessant. De Driehoek bij het bezoekerscentrum is dichtbij de trein, maar zeker de beste plaats om de paarden en de herten te zien. 's Ochtends meer kans dan 's middags. In het riet en de meidoorn vlak voor het bruggetje over de vaart zitten blauwborsten, rietzangers en rietgorzen. Ook de bosjes voordat je het gebied echt ingaat zitten vol met zangvogeltjes. Daar heb je een goede kans op een vrij tamme vos.
De driehoek zelf is een vrij kaal gebied met veel dode wilgen. Niet heel spannend nog, in de zomer is het prettiger lopen. Het pad naar de hut de Grauwe loopt door een redelijk bebost gebiedje, waar wel een aantal vogels zitten, maar meestal niet op fotografeer afstand. Het Julianapad aan de dijk is opener, met beter zichtbare vogels. De bekende rietbewoners. De plassen voor de hutten zijn nogal leeg. (Naar het schijnt te modderig door de vele karpers.)
Als je zoontje ook into vogels is is het misschien leuk om op de terugweg naar de lepelaarplassen te lopen. Het water voor de lepelaar hut is veel voller, en je hebt kans op een ijsvogel. Alleen de driehoek en het pad naar de lepelaarhut zijn redelijke wandelingen: De grauwe gans en het julianapad zijn korte paadjes die zo af te lopen zijn. _________________ Nikon D3100
Nikkor 80-400mm AF-S.
Gender: Male Age: 37 Joined: 03 Mar 2012 Posts: 51 Location: Amsterdam
Posted: Wed 30 Apr 2014, 11:12 Post subject:
Graag gedaan, ik zei dat de plassen nogal leeg waren, maar met wat geluk zitten er Bergeenden of Slobeenden. Soms zie je vanuit de hutten zilverreigers. (Die zie je daar relatief veel, als het niet staand is dan wel vliegend) Met iets meer geluk vliegen er kiekendieven over het riet. _________________ Nikon D3100
Nikkor 80-400mm AF-S.
Last edited by Ian Velthuis on Tue 06 May 2014, 11:34; edited 1 time in total
Posted: Tue 06 May 2014, 8:21 Post subject:
Ian, nogmaals dank voor je tips. In een halve dag mede dankzij jouw tips heel veel gezien. Jochie heeft alle hoofdrolspelers uit de film live ontmoet, top dus.
Posted: Tue 06 May 2014, 12:18 Post subject:
Eerst richting kijkhut de Zeearend en onderweg een paar verre edelherten en natuurlijk een boel dichtbije Koniks. Ook blauwborst en wat ander klein spul en nestelende boerenzwaluwen binnein de Kluut. Vanuit de Zeearend het verre zeearendnest en een cirkelende zeearend (ver weg). Ook een verre vos tussen de ganzen. Op de terugweg naar het bezoekerscentrum een halftamme vos die ons leuk heeft vermaakt (totaal niet opdringerig, ging gewoon zijn eigen gang en ging er ook vandoor na enige tijd). Leuke foto's kunnen maken. Na de middag een tijdje in de Lepelaarhut gezeten en daar vlogen pa en ma ijsvogel af en aan. Hard licht en ze zaten hoog in de takkenbos, dus fotografisch niet interessant. Qua waarneming natuurlijk wel!
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum