Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


twijfel over schuiltent en Canon 400mm

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
rickvdk


Gender: Male
Age: 23
Joined: 24 Apr 2014
Posts: 4
Location: Hoogland (Amersfoort)
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 Jun 2014, 15:30    Post subject: twijfel over schuiltent en Canon 400mm
hoi allemaal!

Ik ben Rick en fotografeer veel in de Eempolder. Ik wil een camouflage tent kopen en zit te twijfelen tussen de buteo schuiltentje en de HBN schuiltent. Zo heeft het allemaal voor- en nadelen. Wat is jullie ervaring hiermee en wat zouden jullie me aanraden??
Ook ben ik van plan om de Canon EF 400MM f5.6L USM te kopen. Wat is jullie ervaring met deze lens? en kan er ook een converter bij?
Alvast bedankt Very Happy

Groet, Rick
_________________
Canon EOS 600D Canon EF 100-400mm f4.5-5.6L IS USM , Benro monopod A49F met snelkoppelingsplaat DJ90


Last edited by rickvdk on Tue 10 Jun 2014, 15:56; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 10 Jun 2014, 15:53    Post subject:
over de lenzen kun je alvast zoeken hier. Daar is ontzettend veel over geschreven.

Veel plezier.

EDIT: Hee, vraag aangepast? hoef je de 300 niet meer?
_________________
hi lui
mooi licht


Last edited by peter wijn on Wed 11 Jun 2014, 10:42; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Kees vd Heijden


Gender: Male
Age: 43
Joined: 29 Nov 2012
Posts: 24
Location: Oosterland (Schouwen-Duiveland)
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 10 Jun 2014, 19:14    Post subject:
en hier kun je info vinden wat je lens doet bij bepaalde extenders.

http://www.wexphotographic.com/blog/canon-teleconverter-compatibility-chart


groetjes Kees
_________________
een hoop Canon spul!
Back to top
Reply with quote
 
rickvdk


Gender: Male
Age: 23
Joined: 24 Apr 2014
Posts: 4
Location: Hoogland (Amersfoort)
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 Jun 2014, 20:05    Post subject:
hoi Kees,

bedankt voor je reacite en de site! volgens mij kan de 2.0 TC er niet op. ik heb geen 1D lichaam die er wel voor nodig is want fotografeer zelf met de canon EOS 600D. Maar bij de 1.4 TC staat er wel AF possible. dus de 1.4 TC kan daar wel op?

groet, Rick
_________________
Canon EOS 600D Canon EF 100-400mm f4.5-5.6L IS USM , Benro monopod A49F met snelkoppelingsplaat DJ90
Back to top
Reply with quote
 
Kees vd Heijden


Gender: Male
Age: 43
Joined: 29 Nov 2012
Posts: 24
Location: Oosterland (Schouwen-Duiveland)
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 10 Jun 2014, 20:21    Post subject:
op de site van wex staat dat je de AF verliest, behalve als je met een 1D serie fotografeert, achter de YES staat nog een kleine 3 die verwijst naar note 3 onder de tekst...

----AF possible with EOS–1 series only----

groet Kees
_________________
een hoop Canon spul!
Back to top
Reply with quote
 
kolenkid


Gender: Female

Joined: 17 Jun 2007
Posts: 27

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 10 Jun 2014, 20:45    Post subject:
de extender van kenko kan je wel gebruiken met behoud van af
_________________
Vogeltje wat zing je vroeg
Back to top
Reply with quote
 
Kees vd Heijden


Gender: Male
Age: 43
Joined: 29 Nov 2012
Posts: 24
Location: Oosterland (Schouwen-Duiveland)
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 11 Jun 2014, 8:52    Post subject:
wat je zegt klopt Kolenkid

http://www.kenkoglobal.com/pdf/TELEPLUS_DGX_series_CompatibilityList.pdf
_________________
een hoop Canon spul!
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 11 Jun 2014, 11:03    Post subject:
De vraag is niet alleen of het werkt, maar ook of het tot werkbare resultaten leidt. Autofocus met een F8 lens is zelden snel, en schiet snel langs je onderwerp (hunten). Handmatig scherpstellen is dan natuurlijk altijd een optie.
Overweeg je een twee-maal convertor op een F5,6 lens? Lijkt me zeker niet voor dagelijks gebruik. Ik gebruik hem zelf zelden op een F4 lens.
Maar, als je een goede plek vindt voor je tent dan zul je het niet nodig hebben.

De combinatie Eempolder en tent vind ik niet voor de hand liggen. Eerder een camouflagekleed waaronder je kunt liggen. Waarbij de vraag kan zijn of je van de terreinbeheerder mag liggen waar je zou willen liggen. (Als je geen toestemming hebt, heb je meer aan een kleed dan aan een tent... Wink. ).
Van Han weet ik zeker dat hij je op basis van eigen ervaring heel goed kan adviseren als je specifieker aangeeft in welk landschap je zult werken. Naar ik begrijp geldt dat ook voor Buteo.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 11 Jun 2014, 13:56    Post subject:
Hoi Rick,

Ik heb zelf de Buteo schuiltent en EF 400 mm f5.6 L USM.
De Buteo gebruik ik weinig (fotografeer meestal op andere manieren) maar beviel me goed toen ik erin zat. Wel is het zo dat de HBN tent fotoluiken heeft allemaal voorzien van een fijnmazige gaasstof met camouflageprint voor een ruim zicht wat me erg aantrekkelijk klinkt. Maar, de HBN tent is ietsje duurder, aan jou de keuze hoeveel je wil uitgeven.

Wat betreft de EF 400 mm f5.6 L USM met converters; via Live View - ook op je 600D - heb je zelfs met de EF 2,0x Extender Autofocus maar ik betwijfel of dit een goede scherpte levert. Zelf gebruik ik geregeld de EF 1,4 extender type II op mijn EF 400 mm f5.6 L USM via Live View (wordt dan 560 mm f8 ). Deze combi levert op f10 liever f11 goede scherpte op. Maar, je moet dan niet denken dat je "ver weg" vogels er prachtig op krijgt. Ik gebruik het eigenlijk vooral om een vogel die al redelijk dichtbij is een stukje dichterbij te krijgen. En, in Live View is de AF een heel stuk langzamer zoals Peter al enigszins aangeeft. En met Live View moet je vanaf statief, rijstzak of andere stevige ondersteuning werken (uit de hand vrijwel onmogelijk).

Succes met de keuzes en aanschaf. Heb je nog een vraag stel deze gerust!

Groet,

Joep
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
rickvdk


Gender: Male
Age: 23
Joined: 24 Apr 2014
Posts: 4
Location: Hoogland (Amersfoort)
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 11 Jun 2014, 14:08    Post subject:
hoi Joep!

bedankt voor de reactie! ik vind het indd zo onhandig bij live view dat de scherpstelling zo traag is. tevens gebruikt ie bij daglicht zelfs nog ISO 1600 of 3200 en springt dan naar diafragma 45. is de beeldkwaliteit zonder live view ook nog goed?
2x converter hoeft niet persee. heb nog een cropfactor van 1.6 Cool
meestal heb ik dat ik met de 300mm lens de vogel er gewoon niet groot genoeg op krijg of net niet. het gaat er dan ook niet om om de vogel er erg groot op te krijgen maar vaak is dat wel mooier dan dat je moet gaan croppen. zit er trouwens ook veel verschil in kwaliteit van de 1.4 TC II en de 1.4 TC III?

de hbn schuiltent is van binnen donker. das ideaal want schijnt het middaglicht op je tent kunnen de vogels je niet zien en dan kan dus wel bij de buteo schuiltent. die is van binnen niet donker. 150 euro heb ik er zeker wel voor over.

groet, Rick
_________________
Canon EOS 600D Canon EF 100-400mm f4.5-5.6L IS USM , Benro monopod A49F met snelkoppelingsplaat DJ90
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 11 Jun 2014, 14:24    Post subject:
Hoi Rick,

Graag gedaan hoor.
Quote:
tevens gebruikt ie bij daglicht zelfs nog ISO 1600 of 3200 en springt dan naar diafragma 45. is de beeldkwaliteit zonder live view ook nog goed?

Dit snap ik even niet. Meestal als ik met EF 400 mm f5.6 L USM met EF 1.4x extender werk zit ergens tussen de ISO 500 - ISO 800 wat goede resultaten oplevert. Diafragma f45 moet je sowieso niet kiezen, f10 of f11 is goed genoeg met deze combi, probeer dat zelf zo in te stellen. Kan het zijn dat je met P werkt? Ik stel alles zelf in via Manual - M - dan heb je zelf alles onder controle en kun je via de foto's en histogram zelf zien of je wel of niet goed belicht (werk anders met diafragmavoorkeuze - Av).
Het probleem met Canon op APS-C body's - 600D/700D/50D/7D etc. - is dat als je lenscombinatie met f8 of hoger hebt je in de normale modus géén AF hebt. Dus de beeldkwaliteit is net zo goed als in Live View maar omdat je dan zelf handmatig moet scherpstellen kun heel moeilijk beoordelen of je goed zit met de scherpte of niet. Dus zit er je dan vaak nét naast (mijn ervaring).
Quote:
zit er trouwens ook veel verschil in kwaliteit van de 1.4 TC II en de 1.4 TC III?

Als ik een Duitse test mag geloven - zie onder - valt dat reuze mee; de EF extender 1,4x type III heeft volgens de test een scheidend vermogen 1978 lijnen en de EF extender 1,4x type II een scheidend vermogen van 1848 lijnen, een marginaal verschil dus. MAAR..... type II is niet meer nieuw in de winkels te krijgen, daar is dus type III in de plaats voor gekomen. Type II alleen nog tweedehands te kopen. Beiden Canon extenders worden overtroffen door de nieuwe Kenko 1,4x MC4 DGX met 2000 lijnen en een fractie van de prijs Shocked Ken deze Kenko verder niet en ook niet hoe snel de AF is en hoe mooi kleurweergave etc. op tele's van Canon zijn.

Hopelijk heb je genoeg info zo.

Groet,

Joep

test: http://www.traumflieger.de/objektivtest/open_test/telekonverter/overview.php
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Jan Uilhoorn
Guest







PostPosted: Wed 11 Jun 2014, 14:43    Post subject:
Kortom; met deze HBN-schuiltent hebben we de ideale mix van ruimte en effectiviteit gevonden. Dat kan alleen maar mooie foto resultaten opleveren.

UPDATE maart 2014: Er zijn leveringsproblemen met deze tent. Momenteel zijn we hard aan het werk met een andere fabrikant en als het goed is komt daar binnenkort een nog meer voor de fotograaf op maat gesneden schuiltent uit.
Back to top
Reply with quote
 
jee


Gender: Male
Age: 57
Joined: 06 Dec 2011
Posts: 107
Location: Barnaul
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 11 Jun 2014, 14:46    Post subject:
je zou ook eens naar deze kunnen kijken: http://www.foto-express.nl/natuurfotografie/schuiltenten/stealth-gear-double-altitude-hide-model-outhouse.html

ik ben er in ieder geval tevreden over.
_________________
Groetjes,
Jaap
Back to top
Reply with quote
 
vogeljan


Gender: Male

Joined: 17 Oct 2009
Posts: 51

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 11 Jun 2014, 20:24    Post subject:
edit

Last edited by vogeljan on Fri 21 Sep 2018, 6:51; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Johannes Veenstra


Gender: Male
Age: 43
Joined: 23 Dec 2011
Posts: 153
Location: Friesland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 12 Jun 2014, 17:48    Post subject:
Joep Tomlow wrote:
Het probleem met Canon op APS-C body's - 600D/700D/50D/7D etc. - is dat als je lenscombinatie met f8 of hoger hebt je in de normale modus géén AF hebt.


De 7D heeft toch wel AF bij F8? En hoger niet.
_________________
Canon R7, Sigma 150-600C, INNOREL RT90CM, Manfrotto MVH502AH Pro, Cosina 100 mm f/3.5 Macro
Back to top
Reply with quote
 
Ruud van Veenschoten


Gender: Male
Age: 64
Joined: 01 Nov 2005
Posts: 765
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 13 Jun 2014, 7:46    Post subject:
Quote:
De 7D heeft toch wel AF bij F8? En hoger niet.


Waar het hier om gaat is de combinatie 400mm f/5.6 + extender. Extender geeft 1 (1,4x extender) of 2 stops verlies (2x extender). Dat impliceert dat de autofocus op f8 komt te zitten met de 400 mm en dan werkt de autofocus niet meer op alle bovengenoemde camera`s. Behalve op de 1Dxxx series camera`s. Dan heb je nog steeds autofocus.
Natuurlijk werkt de autofocus op de 7D met f11 of f16, maar niet in combinatie met 400mm f/5.6 + 1,4 extender!

Wat de lens zelf betreft: deze is gewoon goed. Scherp en snel. Handzaam ( er is mee uit de hand te fotograferen) en anders vanaf monopod.

Groet,
Ruud
_________________
Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 13 Jun 2014, 11:37    Post subject:
Inderdaad zoals Ruud zegt:
400 mm f5.6 ingesteld op f8 = wél autofocus
400 mm f5.6 + 1,4x extender = 560 mm f8 = géén autofocus
(idem bij 2,0x extender, is dan 800 mm f13 = géén autofocus)
wel AF dus via Live View met extenders
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
rickvdk


Gender: Male
Age: 23
Joined: 24 Apr 2014
Posts: 4
Location: Hoogland (Amersfoort)
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 13 Jun 2014, 16:08    Post subject:
hi Joep,

jammer dat er dan geen 1.4 extender bij kan. zou het kunnen bij de sigma 150-500mm f5-6.3? maar het is een zoomlens dus de beeldkwaliteit is minder goed?

groet, Rick
_________________
Canon EOS 600D Canon EF 100-400mm f4.5-5.6L IS USM , Benro monopod A49F met snelkoppelingsplaat DJ90
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 13 Jun 2014, 19:49    Post subject:
Ha Rick,

Je bedoelt of je AF hebt op 500 mm bij de sigma 150-500mm f5-6.3? Antwoord is ja, want je zit dan nog steeds onder de f8. Zet je echter weer een extender op deze sigma dan vervalt weer de AF werking want je gaat dan weer over f8 heen.
Wat betreft de beeldkwaliteit; zonder de mensen die deze sigma gebruiken tegen de schenen te willen schoppen (er worden mooie foto's mee gemaakt!) is een vast brandpunt vrijwel altijd scherper als een zoom. Dat wordt ook in mijn ogen bevestigd doordat de nodige bp-leden van een Sigma zoom op een vast brandpunt van Canon of Nikon zijn overgestapt. Maar.....zoom kan juist vanuit een schuiltentje héél handig zijn. Denk aan de komst van vogels van verschillende grootte op een voerderplekje; eerst een mees en dan een gaai bijvoorbeeld. Bij de gaai zoom je een beetje uit zodat ie mooi volledig er op staat.
Niet eenvoudig deze keuze, persoonlijk vind ik het een fijne gedachte dat ik maximale beeldkwaliteit heb op de 400 mm die ik voorhanden heb....

Succes met de keuze en groet,

Joep
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum