Posted: Mon 19 Dec 2005, 16:03 Post subject: Canon FD-Eos Adapter (analoge lens op digitale body)
Hallo,
Heeft er hier iemand ervaring met het gebruiken van "ouderwetse" FD manual focus lenzen op een digitale body?
Er bestaan namelijk adapters, veelal op e-bay te koop, zie:
Werken dit soort adapters goed, of is het nepspul, en kan je er weinig van verwachten?
Ben benieuwd? Er zijn n.l nog zat interessante FD lenzen van allereli merken op de markt, en als dit goed werkt...
Met deze heb ik geen ervaring. Ik weet niet wat het element doet met de beeldkwaliteit. Maar het is natuurlijk zonde als je een goede FD lens hebt om die zomaar weg te doen als je met een eenvoudige ring deze lens nog kunt gebruiken. Je moet je natuurlijk wel realiseren dat het manual blijft. De lichtmeting zal wel kloppen, maar je moet wel zelf je diafragma erbij kiezen.
Dit is geen EOS-FD converter, maar een EOS-M42 converter. Deze converter heb ik zelf ook. Deze is bedoeld voor lenzen zonder bajonetring. Lenzen die hier op passen hebben een M42 schroefdraad. Oude Pentax lenzen b.v. vallen hieronder. Ik gebruik deze converter voornamelijk om de camera achter een telescoop te kunnen monteren, en dan bedoel ik geen vogelscope, maar een sterrentelescoop.
Gender: Male Age: 35 Joined: 06 Jun 2004 Posts: 92 Location: Hilversum (NH)
Posted: Wed 21 Dec 2005, 14:45 Post subject:
Ik heb hier nog een heleboel lenzen liggen voor Pentax toestellen (Pentax PS 2), is het dan dus mogelijk een soort van adapter te kopen zodat je deze lenzen op een Digitale body kan zetten?
Kan dit dan ook vanaf een schroef-draad (van Pentax) naar een bajonet sluiting (van Canon 350D), dit zou heel handig voor mij zijn aangezien ik dan nog wat langer kan doorsparen voor de dure bijpassende lenzen _________________ Christian Brinkman
Posted: Thu 22 Dec 2005, 8:57 Post subject:
Ja, dat is mogelijk.
Ik heb in het oude Canon FD tijdperk vaak een converter ring gebruikt omdat ik toen de echte Canon lenzen niet kon betalen en betere lenzen dan Canon FD kon gebruiken. Mijn toenmaals twee meest gebruikte lenzen waren met M42, nl een 135mm f/2.0 en een 400mm f/4.0.
Je moet je alleen niet rijk rekenen kwa kwaliteit van de lenzen. Met digitaal zie je namelijk veel sneller de fouten die in de lenzen zitten. Maar het is het overwegen zeker waard als je wilt sparen voor betere kwaliteit EOS lenzen, want daar zit ook een boel rotzooi tussen.
Je hoeft trouwens deze ringen niet perse op ebay te kopen hoor. Ze zijn ook gewoon bij de fotozaak te koop. Alleen moet je er niet op rekenen dat ze die op voorraad hebben.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum