Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


workflow
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 11 Sep 2014, 11:32    Post subject: workflow
Hi Lui,

Ik heb een paar vragen:

- zijn er hier mensen die Capture NX2 recent in de wilgen hebben gehangen en over zijn gegaan naar een andere raw-convertor.
- Welke heb je gekozen, welke niet en waarom?
- Hoe werkt dat? Waar loop je tegenaan?
- Heb je een website gevonden waar je onafhankelijke informatie vond?

Aangezien Capture NX2 niet voortgezet wordt, ben ik op zoek naar een nieuwe rawconvertor liefst één die enigszins aansluit bij mijn workflow. Dat zal lastig worden denk ik.

Die workflow is tot op heden:
1) snelle voorselectie ruwe fotoseries en naam geven met ViewNX2.
Voordeel Viewnx: toont resultaten evt al in capture uitgevoerde bewerkingen. Dat voordeel vervalt als er een nieuwe rawconvertor komt).

2) Capture NX2 correcties op de hele foto aan belichting en witbalans, D-lighting om hard licht te verzachten (diepe schaduwen ophalen). Opslaan in NEF en evt exporteren voor i-net of print. (dit werkt inmiddels ontzettend makkelijk en snel)

3) bewerken. Capture NX2 lokale correcties aan licht en/of kleur met control points of kwast en klein cloonwerk aan stofjes, lichtvlekjes of takjes. Opslaan in NEF en evt exporteren voor i-net of print. (ook dit werkt inmiddels ontzettend makkelijk en snel)

4) ID-imager 'Photo Supreme'. Toevoegen metadata, beheer en tonen van de foto's (soort, plaats, mensen, onderwerpen, stijl etc). Dit programma kan omgaan met meerdere 'versies' van een foto - hetgeen ik nu alleen gebruik als ik incidenteel in photoshop heb lopen poetsen, of twee foto's heb samengevoegd. Het voordeel van dit programma was dat het de jpeg-voorvertoning kan tonen die Nikon in de NEFs stopt.


(Keuze zal waarschijnlijk worden hetzij geheel over naar Lightroom / photoshop, dan wel ID-imager blijven gebruiken - en goed bedenken hoe ik de meerdere versies van de foto's en de .xmp files die de raw-convertors gebruiken goed kan beheren. Dan zou het zelfs mogelijk kunnen zijn verschillende raw-convertors te gebruiken. Op zich kan ik nog wel even vooruit, want ik ben niet van plan op korte termijn een andere camera te kopen.)
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
kanon
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 18 Jan 2010
Posts: 274
Location: Ommen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 12 Sep 2014, 20:39    Post subject:
Hoi Peter
Misschien is dit wat: http://www.birdsasart-blog.com/baa-store/digital/breeze-browser/ als alternatief voor PS/LR
Ik ken het programma zelf niet

Groet, Henk-Jan
_________________
Werktuig: Sony

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote
 
pabos


Gender: Male
Age: 78
Joined: 28 Dec 2012
Posts: 86
Location: hilversum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 13 Sep 2014, 9:33    Post subject: Programma
Peter,
Voor nog geen 10 euro per maand kan je Adobe CC en Lightroom downloaden vanuit de Cloud.
Heb je alles wat je nodig heby.

Gr. Peter
_________________
OM-1 camera
300mm, f4
40-150mm, 2.8 pro
12-40mm pro
60mm macro
Godox flitser
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 13 Sep 2014, 10:50    Post subject:
Ik denk dat ik wel weet wat Peter bedoelt.
Als je je foto's tot nu toe met capture nx2 hebt bewerkt, en je slaat ze in NEF op, dan zit in dat bestand ook alle informatie over je bewerking.
Dat kan handig zijn, omdat je die workflow ook voor andere foto's kunt gebruiken, en bovendien kun je, als je zo'n nieuw nef bestand in capture laadt, er verder mee gaan, wat nuances aanbrengen zo je wilt.
Die preciese workflow kan ook inhouden hoe je bijvoorbeeld je verscherping hebt gekozen, hoe je hebt geselecteerd - en dat zijn unieke dingen binnen capture nx2.
De bedoeling is dat je een programma zou vinden, waarin die workflow herkend wordt, en dus ook gebruikt kan worden.
Ik geloof nooit dat er op dit moment programma's zijn die dat kunnen. En de opvolger van capture nx2 (gratis, dat dan weer wel) ondersteunt niet die selecties, bijvoorbeeld, om maar wat te noemen.
Je kunt het Capture dus blijven gebruiken tot je een nieuwe camera hebt, want ondersteuning voor nieuwe camera's zal niet meer gegeven worden.
Op dat moment moet je uitwijken naar een ander programma.
En die moet dus die specifieke functies hebben, plus de nx2 workflow moeten herkennen.
Ben bang dat zoiets niet gaat komen .....
Overigens vind ik wel dat sommige programma;s hun werk heel goed doen, neem bijvoorbeeld silkypix, lightroom, capture one en niet te vergeten DxO. Zelf heb ik ze allemaal geprobeerd maar blijf uitkomen bij capture NX2, waarbij ik nooit in NEF opsla, trouwens, dus ook niet het nadeel heb van een verloren workflow bij een nieuwe camera. Die workflow heb ik immers niet opgeslagen. De andere programma's, en ook de opvolger van capture, werken lossless, wat zoveel betekent dat je bewerking wordt opgeslagen in een apart bestandje met een eigen extensie. En zolang je dat bewerkingsbestandje op de goede plek op je computer opslaat (beste dus bij je oorspronkelijke nefbestand) zal het programma de bewerking mee nemen bij het openen.
Tja, maar die programma's hebben dus niet die u-points of het selecteren met een kwastje in hun mogelijkheden zitten ....
Het gaat hem niet worden Wijn - heeft NIK software niet iets? (die heeft die u-points toch bedacht?)
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 13 Sep 2014, 22:39    Post subject:
Dank lui

@Kanon/Henk-Jan
breezebrowser is een programma waarmee je met name snel door alle foto's in een directory kunt bladeren.
dat is stap 1 in mijn huidige workflow.

@Pabos Peter
De meest logische keuze is inderdaad Lightroom - geschikt als browser, rawconvertor, database en waarschijnlijk ook voor het merendeel van mijn foto's als editor,
op de een of andere manier heb ik moeite om de kleuren die capture uit mijn foto's haalt met Lightoom te vinden. Ik heb er al aardig wat tijd in zitten.
De database vind ik ook niet heel overzichtelijk, maar ik heb daar niet veel tijd in zitten. Ik ben gestopt toen het me niet lukte mijn huidige database-bibliotheek (de gestackte key-words) van ID-imager over te zetten (dat zou eigenlijk wel moeten kunnen volgens de specs van ID-imager).
Kortom. Ik hoop op meer. (Dat 10tje van jou loopt wel op naar zo'n 150 euro per jaar.)

@Josephine, de opvolger van capture NX2 heet Capture ND of zoiets, maar is in feite Silky-pix. Het is tergend traag. De kleuren zijn goed, dat wel. Doordat het - net als Lightroom - met sidecar-files werkt waarin de bewerking wordt opgeslagen, ben ik bang dat het alleen met horten en stoten met ID-imager en Lightroom werkt. (DxO heeft recent een oplossing gemaakt om samen te kunnen werken met Lightroom).
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 14 Sep 2014, 9:23    Post subject:
NX-D. Werkt ietsje anders dan silkypix, en heeft als voordeel dat het dus de preciese algoritmen (geloof ik dat het heet) van nikon gebruikt. Silkypix probeert ze te benaderen - wat voor SP standaard heet levert heel andere kleuren en contrasten op, andere scherpte, andere ruisonderdrukking dan wat NX-D doet. Silkypix werkt wel veel sneller, en geeft ook al verschillen in kleur of scherpte weer als je met de muis over de optie gaat, het hoeft niet eerst van alles op te bouwen. Ik heb het heel veel gebruikt voor de fuji indertijd, vanwege het feit dat het zo snel is.
Ondanks wat jij als nadelen ervaart, vind ik NX-D toch een niet te versmaden gratis bewerkingsprogramma dat ook nog eens specifiek voor je nikon bestanden is bedoeld. En dus mooie resultaten kan opleveren.
Lobbyen zou je moeten, om nikon zo ver te krijgen dat het met Nik software in zee blijft aan om aan zijn NX-D eventueeel een betaalde optie te plakken voor die functies.
Daar zou ik dan ook direkt voor gaan ook al gebruik ik het nauwelijks; ik houd van volledig. Het hele nik software pakket is overigens niet te versmaden! Jammer dat het alleen een plug-in is, maar met lightroom werkt het geloof ik wel samen.
Tjonge - ik breek mijn hoofd hier zo ongeveer over!
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
pabos


Gender: Male
Age: 78
Joined: 28 Dec 2012
Posts: 86
Location: hilversum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 14 Sep 2014, 9:27    Post subject: programma
@ peter wijn,

Abode CC is maar 2,50 per week, daar heb je nog geen kop koffie voor.
Je moet wat over hebben voor je hobby.

gr. peter
_________________
OM-1 camera
300mm, f4
40-150mm, 2.8 pro
12-40mm pro
60mm macro
Godox flitser
Back to top
Reply with quote
 
Martijn de Jonge



Age: 66
Joined: 01 Jan 2004
Posts: 462
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 14 Sep 2014, 12:47    Post subject:
Misschien toch switchen naar Canon Peter! De lenzen kosten een derde minder en zijn allemaal al geupdated. En dan dat geklier met D600, D610 en D750. Maar ja da ga ik Beverwijk wel weer missen.
_________________
Fotograaf en publicist
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 14 Sep 2014, 17:29    Post subject:
Wink
Martijn, wie heeft jou na 30 jaar om gekregen? Tot 2005 was er een hele goede reden om over te stappen, maar nu? Nu ja, als die 1Dx met 600 F4 je bevalt, houd je niet in Wink.

Overstappen naar Canon levert mij geen software-oplossing.
Met mijn Nikon-spullen is helemaal niks mis. Wat heet.

(Op de een of andere manier ben ik meestal niet zo blij als ik naar Beverwijk moet... de laatste keer was het alleen om de sensor te reinigen en prachtige orchideeën te fotograferen aan de overkant van het kanaal, dat was een prettige uitzondering).
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
kanon
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 18 Jan 2010
Posts: 274
Location: Ommen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 15 Sep 2014, 13:05    Post subject:
@Josephine: met LR kun je de bestanden ook opslaan met "ingebakken" aanpassingen, bv als DNG of als RAW waarbij er geen los xml bestandje bij komt (staat bij instellingen).
@Peter: het is met de meeste nieuwe programma's zo, dat je ze eerst goed moet leren kennen. Je kent Capture nx2 en weet je precies de weg, datzelfde zal ongetwijfeld met veel meer programma's kunnen mits je de tijd neemt (of les krijgt) het te leren.
Suc6

Groet, Henk-Jan
_________________
Werktuig: Sony

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 15 Sep 2014, 14:19    Post subject:
@Henk Jan

idd
daarom hoop ik - naast suggesties voor alternatieven - op gebruikservaringen, waar mensen tegenaan lopen, wat voor oplossingen ze vinden.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Martijn de Jonge



Age: 66
Joined: 01 Jan 2004
Posts: 462
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 15 Sep 2014, 15:01    Post subject:
Hi Peter, die 30 jaar moet ik nog halen, ik stapte in 1992 over van Pentax-LX naar Nikon 2x F801s. Reden voor omschakeling zou kunnen liggen in de absurde prijzen van de nieuwe Nikon lenzen. Daarbij is Canon al 'klaar' met de update die forse gewichtsreductie brengt.
Maar ja voor zo'n switch zou ik zeker de boot moeten verkopen en waarschijnlijk nog wel meer.
_________________
Fotograaf en publicist
Back to top
Reply with quote
 
kanon
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 18 Jan 2010
Posts: 274
Location: Ommen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 15 Sep 2014, 15:13    Post subject:
peter wijn wrote:
@Henk Jan

idd
daarom hoop ik - naast suggesties voor alternatieven - op gebruikservaringen, waar mensen tegenaan lopen, wat voor oplossingen ze vinden.


Meestal blijf je werken met de beperkingen zonder dat je ze bewust bent. Pas nadat je er op gewezen wordt pas je je werkschema aan Rolling Eyes
Van een (foto)vriend merk ik dat hij enthousiast is over PS en er mee kan lezen en schrijven terwijl ik het 3x niks vind: te moeilijk, te uitgebreid en te omslachtig. Daarom is het geen slecht programma, alleen kan ik er niet mee omgaan. Als jij nu vraagt hoe anderen het doen krijg je de bias er bij: die vind dit alles en dat niets terwijl een ander het tegenovergestelde vindt. Zoek dan maar uit wat goed of minder goed is. Samengevat: zelf proberen en ervaren.
Mijn keuze nu is LR voor bibliotheek en Elements voor (enkele) specifieke bewerkingen die ik niet in LR kan doen. De laatste werkt (uiteraard) goed samen met LR zodat je niets 2x hoeft te doen.
Just my 2 cents op z'n goed Nederlands.
Henk-Jan
_________________
Werktuig: Sony

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 15 Sep 2014, 15:55    Post subject:
@Martijn. Wat zou ik kunnen kopen als ik onze boot verkoop? onze boot
Wel een paar weken cc wellicht. Misschien nog wat geld voor een kop koffie af en toe Wink. Misschien wel zo'n mooie LX...


@Henk-Jan. Zijn we het nu wel of niet eens?
Quote:
... Pas nadat je er op gewezen wordt pas je je werkschema aan...

Ik word er liever vooraf op gewezen Wink. Hoe eigenwijs ik ook ben.
(Op de een of andere manier had ik verwacht redelijk snel met LR uit de voeten te kunnen en net zulke mooie foto's te toveren als met Capture, maar dat valt me dus tegen. Vandaar mijn vraag aan Nikongebruikers die eerder Capture hebben gebruikt naar hun ervaringen.)

(Bij het kiezen van zaken als objectieven en bij eerdere software-aandoeningen heb ik erg veel gehad aan totaal uiteenlopende oordelen van heel verschillende mensen. Het gaat er dan om dat ik uit vind welke ervaringen afkomstig zijn van mensen die ergens een beetje op mij lijken. Jouw ervaring dat het volledige Photoshop aan de complexe kant is als je er de weg niet in weet, deel ik).

(Zo'n commentaar als van Martijn hierboven over een Canon 600 F4 zou voor mij aanleiding kunnen zijn om in plaats van een Nikon D4s met een Nikkor 600 F4 een Olympus E-? camera te kopen met een Zuiko 300 F2,8... en dan maar bidden dat sensor-stabilisatie net zo goed werkt als VR).
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 64
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9822
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 15 Sep 2014, 16:59    Post subject:
Ik ga zo lang mogelijk uitstellen en wachten wat de ontwikkelingen rond Lightroom en de (Efex) Nik collection zijn. Volgens mij zit die ontzettend handige Upoint technologie daarin. Wellicht koop een wat ouder model body, zodat ik nog enige jaren verder kom.

Zo zie je maar weer dat de vrije markt helemaal niet het beste voor heeft met de consument. Boeven zijn het ........

.
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 16 Sep 2014, 21:12    Post subject:
aanvulling.

Als je probleem alleen die prachtige U-point technologie is uit stap 3, dan kun je bij google de hele set Nik-plugins kopen (150 euro) voor Lightroom, Aperture, Photoshop en Photoshop Elements.

Ik heb de indruk dat je na de bewerking dan wel een nieuwe versie toevoegt aan Lightroom als foto. Ik geloof niet dat de bewerking in een sidecar file wordt opgeslagen die je eenvoudig kan aanpassen, zoals bij capture het geval was (maar dan in het raw bestand).

(In zo'n geval kun je ook gewoon een tiff uit Lightroom - of uit een andere rawconvertor / database combinatie exporteren, in je oude Capture importeren, bewerking uitvoeren, eventueel zowel als tiff en nef (bewerkingen bewaren) opslaan en importeren in je Lightroom of andere database).

Je gaat dan van een (origieel nef) naar twee files (nef en tiff) of zelfs drie files: nef en tiff en nef met bewerkingen. Omdat tiffs traag laden voor previews waarschijnlijk ook nog een jpeg...

... to be continued
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 17 Sep 2014, 12:18    Post subject:
AANGEPAST, tip uitgewerkt.

1)
Capture One versie 8 is uit met daarin geïntegreerde catalogus (net als Lightroom dus).
Die catalogus ken ik nog van iView - prima - en Expression Media - gruwel. Ik ben benieuwd.
Prijs per maand is vergelijkbaar met Lightroom... (maar dan zonder Photoshop...). Het beste nieuws is de 60 dagen probeertermijn... Smile. De dertig dagen LR waren voor mij altijd te kort.
De selectietools van Nik heb je niet in CaptureOne. Daarvoor moet je dan een Tiff maken en deze in Photoshop - of gewoon je oude Capture NX2 - importeren. nu kom ik op een:

... TIP - als capture NX2 niet meer als rawconvertor kan worden gebruikt, kun je het wel als bewerkingsprogramma blijven gebruiken...

De gein is... Je kunt de bewerkingen die je bijvoorbeeld met U-point control points uitvoert op dit tiff opslaan en bewaren om later aan te passen. Dat gaat natuurlijk niet in de tiff zelf en ook de foto met bewerking als een NEF opslaan heeft niet heel veel zin... Maar, je kunt de bewerkingen in het veld rechts selecteren en deze opslaan. Dat is bedoeld om veel gebruikte standaard-handelingen - verkleinen en verscherpen voor de pixen bijvoorbeeld - snel te kunnen uitvoeren. Maar het werkt ook voor individuele foto's. Gewoon het bestand een logische naam en plek geven: de naam en de map van de foto zelf... met als toevoeging een aanduiding dat het bestandje bij Capture NX2 hoort). Wel een extra handeling.
De foto is een NEF van 38,7 MB. Het bewerkingsbestandje met vijf controlpoints en D-Lighting en contrastherstel is 17,4 kb. Een 100% jpeg voor preview is 18,2 MB, maar voor scherm is een 80% is 4,2MB ruim voldoende. De tiff van 207 MB kan weg.... dat scheelt wel iets. Deze methode kan zelfs minder geheugenruimte in nemen dan de oorspronkelijke methode, want dezelfde bewerking en de jpeg-preview opgeslagen in het NEF levert een bestand van 54 MB. Loose some, win some...


2)
Heb ik al gezegd dat DxO rawconvertor met Lightroom samenwerkt? En dat ik nog moet uitzoeken hoe dat werkt? Ja. Dan heb je met Lightroom CC abonnement en Nik selection tools en DxO dus een bijzonder uitgebreid pakket, inclusief photoshop waarmee Capture NX2 vergeten wellicht alleen wat extra geheugenruimte kost (DXO maakt desgewenst een nieuwe DNG waarmee je in LR eventueel nog wat zou kunnen doen... Hetgeen daarentegen door DxO afgeraden wordt... Nik selectie-tools werken niet in DxO, alleen in LR/photoshop... toch nog maar eerst eens verder uitzoeken/proberen).

Veel handiger dan DxO gebruiken is natuurlijk als Lightroom nog wat doorzichtiger wordt (dan wel dan mijn gezichtsvermogen verbetert... Wink ).

3)
Ben ondertussen met 'versies' in de weer in mijn database van ID-imager PhotoSupreme. Ziet er kansrijk uit. (Stacks heet dat in Lightroom: meerdere bestanden die betrekking hebben op één foto). Helaas blijven meerdere bestanden nodig, maar de foto's zijn voor een aantal raw-convertors en bewerkingsprogramma's rechtstreeks in in te voeren om te bewerken. Daarna bewerkte foto importeren in de database en automatisch als versie laten stacken.
Tussentijdse tiffs (tussen de rawconvertor en de software voor verdere bewerking) hoef je niet te bewaren als de rawconvertor gebruik maakt van sidecar files. Wel uitkijken met het verplaatsen van foto's dat deze sidecar files niet zoek raken.

Je kan hiermee dus meerdere rawconvertors naast elkaar gebruiken op een georganiseerde manier. Inclusief Capture NX2 voor de ondersteunde camera's.
(nadeel daarvan is dat je moet onthouden hoe die allemaal het beste werken)...

pfff...
_________________
hi lui
mooi licht


Last edited by peter wijn on Thu 18 Sep 2014, 21:57; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Rinus van der Reest
Guest







PostPosted: Wed 17 Sep 2014, 18:44    Post subject:
Al die verschillende pakketten, plugins, rawconverters en formaten als nef, jpg, tiff, dng....gaan mij duizelen.
Ik heb al een tijdje terug voor mezelf, als pure amateur, besloten (dus redelijk eens met Hendrik):

- doorgaan met Capture NX2 zolang ik mijn huidige (ondersteunde) spullen heb
- nieuwe Nikon software ga ik nog ( Embarassed ) downloaden en eens bekijken
- heb Lightroom aangeschaft en probeer hier ook wegwijs in te worden de komende tijd

Hier heb ik mijn handen vol aan en ga niet nog een keer 'alle' pakketten/software bekijken, bestuderen, proberen...lukt me (zeker als amateur ) toch niet

Ik besteed liever meer tijd in de natuur om mezelf op fotogebied te verbeteren. Indien bewerken nodig is, houd ik het liefst zo simpel mogelijk.

Rinus
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 18 Sep 2014, 21:07    Post subject:
omdat het als amateur niet lukt om alles zelf uit te zoeken is het handig om een en ander met elkaar te delen.
denk ik er over.
Waarom zou ik me neerleggen bij het gebruiken van een programma wat ik niet prettig vind werken: Lightroom. Of ik nou professional ben of amateur, ik wil gewoon prettig werken en optimaal ondersteund worden op punten die ik niet zo goed in de vingers heb: kleuren.

(Capture NXD kan alleen met NEFs werken waar je geen Capture NX2 bewerkingen in hebt opgeslagen. Wil je toch een bewerking uitvoeren, dan vraagt het programma of je de wijzigingen wilt weggooien).

Ik heb ondertussen uitgevogeld hoe ik voorlopig verder ga: Capture NX2.
De reden dat ik het zo doe is dat mijn database van Photosupreme vrij goed heel andere en zelfs heel verschillende workflows ondersteunt.
Als ik ooit een andere camera heb, ga ik over naar een andere rawconvertor.

Waarschijnlijk dan toch niet Nikons Capture NXD, want dat is niet in staat om de file te openen die je er in sleept, of waarmee je het programma aanroept (zoals vanuit de database!): hij opent met het bestand dat vooraan staat in de laatste directory waarin je gewerkt hebt. Waarschijnlijk zal dit, uhm, onhandige en slordige programma de komende jaren stabieler worden. Wie weet.


Nu ja, ik heb er iets aan gehad om dit tot zover uit te zoeken en op te schrijven.
_________________
hi lui
mooi licht


Last edited by peter wijn on Fri 19 Sep 2014, 21:03; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Bert Veerman


Gender: Male
Age: 77
Joined: 11 Jul 2006
Posts: 6
Location: Duiven
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 19 Sep 2014, 20:43    Post subject:
Wat als echte amateur is er mis met View NX2 , ik vind dat dit prima werkt .
Ook gebruik ik Fast Stone Image Viewer voor Nef en Jpeg .
Gr Bert
_________________
Nikon apparatuur aangevuld met glaswerk van Tamron en Sigma , Manfrotto 1-poot en Calumet 3-poot
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 19 Sep 2014, 22:03    Post subject:
View NX werkt prima inderdaad, maar om serieus je foto's te bewerken is Capture toch een heleboel stapjes beter, zeg maar.
Wel kun je view als viewer gebruiken en voor bewerking van daaruit de foto openen in een programma als lightroom of silkypix. Je kunt best al veel bewerkingen in view doen, overigens, maar een mens wil nog wel wat meer, vaak.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 20 Sep 2014, 11:53    Post subject:
@Bert
In de basis gebruiken view nx2, capture nx2 en capture nxd dezelfde kleurprofielen. En dat zijn dezelfde profielen die je in de camera kunt instellen.
Als view nx2 het voor jou doet, prima toch.
Sterker nog, wie weet is view nx wel handiger dan capture nxd, ik zal nog eens testen.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Milihili


Gender: Male
Age: 36
Joined: 21 Nov 2011
Posts: 130

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 21 Sep 2014, 23:18    Post subject:
Omdat ik zelf niet zo bezig met de vraag, snap ik nog niet alles van deze discussie.

Wat ik me als Lightroom-gebruiker afvraag: zouden veel bezwaren tegen Lightroom opgeheven kunnen worden door een automatische ontwikkelpreset die voor je werkt?

Als ik het goed begrijp is er een verschil tussen kleurweergave die je wenst en die Lightroom weergeeft. Met presets kan je de bestanden vooraf kneden, en dus zorgen dat foto's lijken op wat je gewend bent. Als dat gedeelte klopt, dan lijkt me Lightroom een handig alternatief.
Dit vraag ik specifiek omdat het mij wat verschillende versies presets heeft gekost voordat ik tevreden was (tevreden ben ik wanneer het geïmporteerde bestand er al gewoon goed uit ziet).


Groeten Michiel
_________________
http://www.flickr.com/photos/michiel_snijders/
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 22 Sep 2014, 7:58    Post subject:
Quote:
... door een automatische ontwikkelpreset

bedoel je de camera-profielen?
Aan automatische laden van presets ben ik nog niet toegekomen, maar ik neem aan dat je dit doet op basis van instellingen die je eerder een keer hebt uitgevoerd.

Ik ben in de weer geweest met het adobe-profiel en met de camera-profielen die dezelfde naam hebben als de Nikon camera-profielen die ik gebruik. Verder heb ik gezocht naar een manier om 'verloren' schaduwen op te lichten. In Capture NX2 gebruik ik daarvoor 'D-lighting'.
(Dit voor de iets lastigere foto's. De foto's van de gouden uurtjes, of bij mooi zacht licht komen in elke raw-convertor goed.)
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Jan van der Linden


Gender: Male

Joined: 07 Jun 2010
Posts: 94

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 22 Sep 2014, 8:37    Post subject:
Ik zie weinig over Photoshop in deze discussie. Heb PS CS6 met daaraan gekoppeld PS Bridge; dat kost weliswaar meer dan EUR 800,-, maar ik zweer bij de mogelijkheden die het biedt vwb. RAW- (en JPEG) bewerkingen (vogelfotografie natuurlijk altijd in RAW).
Topaz Denoise als plug-in erbij en je hebt een set waar je alles mee kunt doen.
LR is aardig te gebruiken als bibliotheek, maar daar houdt het voor mij bij op.

Groet
Jan
_________________
Canon, Sigma, Gitzo, RRS, Promediagear
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 3


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum