Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


workflow
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1799
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 22 Sep 2014, 9:37    Post subject:
In NXd zie ik wel rechts active d-lighting vermeld maar kan er vooralsnog niks mee. Dat wordt dus een kwestie van uitzoeken - zeker weten dat je raw file is voorzien van active d-lightiing bijvoorbeeld, want als je die in de camera uit hebt staan kun je ze in nx2 ook niet aanpassen volgens mij, ook niet als tweede stap. Of heb ik ongelijk?
In een programma als silkypix heet het gewoon HDR, en het werkt maar is niet uitgebreid. Bovendien, zoals bij alle HDR zul je in het oorspronkelijke bestand toch informatie in het wit moeten hebben anders krijg je gewoon een effen vlak dat net niet wit is op de plekken waar je het wilt aanpassen. Ziet er alsnog niet uit.

Lightroom heeft inderdaad presets, zoals silkypix en DxO dat ook hebben. Gewoon om het je wat makkelijker te maken. Ze zijn te vergelijken met de camera-instellingen zoals neutraal, standaard, levendig, maar omdat het niet de originele nikon profielen zijn wijken ze in kleur en contrast af van wat je camera geeft. Er is overigens goed mee te werken, als er iets bij zit wat bevalt, en anders kun je alles afzonderlijk toch nog aanpassen.

Eerlijk gezegd vond ik Silkypix het fijnste en het snelste werken, met redelijk resultaat. Daar moet ik bij zeggen dat ik het programma vooral met mijn fuji gebruikte, die toch al niet zo heel scherp tekende, voor een echt optimaal resultaat was de eigen software veel beter. Dat is logisch ook, alleen de fabrikant kent die algoritmen die in de camera staan - ze zullen wel gek zijn om hun eigen software daar geen monopoly voor te geven.

Als ik nu geen capture NX2 meer kan gebruiken, en Capture NX-D biedt mij niet wat ik nodig heb, zou ik dus eerst mijn Silkypix (150 euro voor versie 5, de nieuwste) gebruiken. Op een goed moment een proefversie DxO downloaden, en die intensief uitproberen om verschillen te zien - ik zou dan waarschijnlijk DxO verkiezen en die dus aanschaffen voor ik meen ongeveer zo'n zelfde prijs. Hetzelfde kan ik dan doen met Capture one.
Wat ik dan verlies is de onwijs fijne manier om selecties te maken - en dat betekent dat je die efex van nik plugins erbij moet aanschaffen, plus lightroom of een photoshop die het ondersteunt ----
Of, en daar zou ik nog eerder aan denken:
Als je camera het opgeeft, en je moet een vervanger: eentje kopen die niet zo nieuw op de markt is dat ie niet meer ondersteunt wordt door NX2 ...
Kijk of je niet nu al een nette opvolger kunt aanschaffen, een winkeldochter, zoiets, voor een bescheiden prijsje, dezelfde als die je nu hebt maar dan nieuw in doos...
Want mis je eigenlijk iets in je huidige camera?
Moet hij sneller?
Meer pixels, echt waar?

Oplossingen kun je zo breed zien als je maar wilt.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 22 Sep 2014, 10:13    Post subject:
Quote:
... zeker weten dat je raw file is voorzien van active d-lightiing bijvoorbeeld, want als je die in de camera uit hebt staan kun je ze in nx2 ook niet aanpassen volgens mij, ook niet als tweede stap. Of heb ik ongelijk?

Je hebt ongelijk. Active D-lighting belicht iets onder tov wat de belichtingsmeter in stand +/- 0 zou doen, verder doet het niks wat gewone D-lighting achteraf niet ook kan. D-lighting in Capture NX2 heeft drie schuiven waar de ETTR fotograaf wat aan heeft: herstel van uitgebeten wit, herstel van dichtgelopen zwart, en de mate waarin verzadiging van de kleuren in de herstelde gebieden opgekrikt wordt. NXD heeft maar twee schuiven (een aparte voor hoge lichten). View NX2 heeft maar één schuif meen ik. Ik heb wel goede hoop dat NXD de komende jaren nog wordt verbeterd en aangevuld. (Capture NX (versie 1) was in het begin ook niet bepaald stabiel en snel.)
EDIT: of je nog iets aan D-lighting in capture NX2 als je de foto in een andere raw-convertor hebt voorbereid - TIF - moet ik nog uitzoeken. In principe is er in een 16 bit Tif ruimte te over voor de informatie uit een 12 of 14 bit raw.

Quote:
... Dat is logisch ook, alleen de fabrikant kent die algoritmen die in de camera staan - ze zullen wel gek zijn om hun eigen software daar geen monopoly voor te geven...

Het is helemaal niet logisch. Het is ontiegelijk stom. Fatsoenlijke software is een onderdeel van de productlijn om een foto te maken en te publiceren. Als je als cameramaker vervolgens niet in staat bent zelf fatsoenlijke software te maken, dan loop je het risico dat fotografen je hele productlijn als rommel beschouwen. Helaas heeft alleen Leica dat begrepen. Oh ja, Phase One, die begrijpen het ook, maar geven daarmee niet bepaald een betaalbaarder oplossing dan Leica Wink...

(Wat me een beetje verbaasd is dat Canon-gebruikers schijnbaar veel minder een haat-liefde verhouding met Canon-software hebben, in vergelijking met Nikonisten (en Fuji en Sigma gebruikers). Het is net of Canongebruikers veel sneller naar Adobe overstappen. Het kan natuurlijk zijn dat ik het alleen niet zie, omdat ik me daar minder mee bezig houd).

(Overigens: afgezien van dat het mij nog niet lukt er goed mee te werken, heb ik niets tegen Lightroom, Photoshop en andere Adobe-producten. Dank dus, Jan, voor jou oplossing. )
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Milihili


Gender: Male
Age: 36
Joined: 21 Nov 2011
Posts: 130

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 22 Sep 2014, 13:00    Post subject:
peter wijn wrote:
Quote:
... door een automatische ontwikkelpreset

bedoel je de camera-profielen?
Aan automatische laden van presets ben ik nog niet toegekomen, maar ik neem aan dat je dit doet op basis van instellingen die je eerder een keer hebt uitgevoerd.

Zoiets bedoel ik, met dan een specifieke gedachte.
Zo te lezen werk je ook volgens het ETTR-isme. Dan zien de 'naakte' RAW-bestaden er doorgaans best schraal uit. Zodra je de belichting aanpast, veranderen kleuren vaak ook mee. Het gevaar is dat je in het programma blijft schuiven aan de knoppen, terwijl je schippert tussen belichting en kleuren.

Met een preset bedoel ik niet alleen een automatische aanpassing van het camera-profiel, maar eigenlijk meteen alles. De preset slaat een brug tussen de fletsheid van een (ETTR)RAW-bestand en mijn luiheid Smile.
(neemt niet weg dat een juist camera-profiel van belang is, want het Adobe-profiel is waardeloos. Echt waardeloos.)

Mijn preset geeft elke foto een betere contrastcurve, en daarmee fijnere kleuren. Meer clarity voor wat pit. Andere verscherping-instellingen. Tot slot automatische lens-profielen. Hierdoor kan ik met minder moeite mijn foto's mooier afwerken.


Groeten, Michiel
_________________
http://www.flickr.com/photos/michiel_snijders/
Back to top
Reply with quote
 
Rinus van der Reest
Guest







PostPosted: Mon 22 Sep 2014, 18:29    Post subject:
Voor de nitwits onder ons...

ETTR - Exposure To The Right

Als ik het helemaal begrijp, fotograferen met iets overbelichting, zodat de curve in het histogram overwegend iets rechts van het midden ligt Question
Correct me if I'm wrong.. Exclamation ..Razz

Staat volgens mij ook regelmatig in voor iedereen begrijpelijk Nederlands als tip in de diverse boeken van o.a. André de Man

Verder probeer ik dit onderwerp te blijven volgen..... Razz

Rinus
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 22 Sep 2014, 21:19    Post subject:
Helemaal goed Rinus
Overbelichten doe ik om twee redenen: 1) bij grote contrasten, zodat er zo min mogelijk ruis ontstaat bij het oplichten van schaduwen, maar toch de hoge lichten nog mooi van kleur zijn 2) per ongeluk, wanneer ik te veel vertrouw op de belichtingsmeter Wink.

Ik verwacht overigens dat jij een heel stuk gelukkiger gaat zijn met Lightroom dan met Capture NXD.


Ik vraag me af of - te zijner tijd - rechtstreeks in photoshop zoals Jan zegt misschien ook iets voor mij zou zijn. Als ik morgen zou gaan vergelijken, zou ik denk ik beginnen met het vergelijken van Capture One en Photoshop - samen met mijn database PhotoSupreme. Bij PhaseOne kun je je bewerking in een 'side car file' opslaan, zodat je die later makkelijk kan aanpassen. Ik meen dat je dan bij Photoshop een DNG bestand nodig hebt, wat enorm groot kan worden? Kan iemand dat bevestigen of ontkrachten? Met mijn versie van Photoshop CS3 kan ik geen raw-files openen.

Ik zou nog een check doen: een foto die ik in mijn database gevonden heb kan ik rechtstreeks in ViewNX2 openen. Dat programma past dus veel beter in een workflow dan Capture NXD.

EDIT: Ook nog even een snelle check gedaan. Het lijkt of D-Lighting uitvoeren op een 16bit TIFF hetzelfde resultaat geeft als dit op een origineel NEF uitvoeren in het 'oude' Capture NX2. Daarmee zou je in de toekomst lang verder kunnen gaan met een workflow op basis van View NX2 als basis raw-convertor voor uitsluitend witbalans en kleurprofiel en Capture NX2 voor alles wat verder gaat, tot op het punt van fundamentele dingen als het samenvoegen van foto's. De bewerkingen die je in Capture nx2 doet, kun je apart opslaan, zoals gezegd.
(Nog even proberen op een echte rotfoto of het echt net zo goed werkt.)
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 17 Nov 2014, 9:42    Post subject:
... update...

Aangepast 19-11

Ik ben Lightroom ( 5 ) - LR - en Capture One Pro ( 8 ) - COP - aan het testen. (Dit op een laptop, Windows 7, i7 met 8 GB RAM, 1 GB grafische kaart en 15" full-hd ips-scherm - da's een vrij goed scherm).
In de diverse vergelijkende recensies staat dat ze qua beeldkwaliteit uiteindelijk echt niet voor elkaar onderdoen. Het gaat er dus vooral om hoeveel het mij kost om een mooi resultaat te halen. Liefst een mooi resultaat dat later nog nader te verfijnen is, als het nodig is.

Lightroom...
Importeren gaat prima, nogal een flinke tijd bezig met 250 D800 beelden. Dat loopt in de minuten. Het beeld begint iets dof (nadat ik het cameraprofiel van mijn camera heb ingesteld). Camera-profielen aanmaken gaat heel makkelijk, maar hoe moest je die nu toepassen? Ah, zo? En wat is ie nu aan het doen? Waarom wordt die nieuwe kleurtemperatuur niet getoond? Ah, even een andere directory in, weer terug in de directory en... nee nog niet. Blijkbaar nog bezig - op de achtergrond, maar zonder melding...
Hee, waarom wordt er een nieuwe versie van de foto aangemaakt als ik een selectieve bewerking wil verwijderen? Hoe verwijder ik de selectieve verwijdering, hoe verwijder ik de nieuwe versie? Hé eindelijk gelukt, maar hoe heb ik dat ook eens weer gedaan, via de balk linksboven, of via rechtsklikken op de foto? In de bibliotheek of in het ontwikkelvenster.... help. Lieve hemel, kan dat niet logischer/intuïtiever?
Er zijn heel erg veel mogelijkheden, maar ik vind ze lastig om te vinden.
Irritant: de zij-menu's - rechts vooral - komen telkens het beeld in en weer uit en weer in als ik rechts aan een slider wil trekken. (Nog vaker dan bij View nx2.)
Ik ben er vrij snel - veel te snel - mee gestopt, om te kijken of Capture One Pro fijner werkt.

EDIT 19-11
weer meer mee gespeeld, de zij-menu's doen niet meer raar (bedankt Michiel). Voorinstellingen (heel beperkt setje gebruik ik - cameraprofiel 2012, automatische lensselectie en iets met kleurtemperatuur) gaat prima voor meerdere camera's die ik heb gehad. Ook het kopiëren van instellingen gaat handig. De kleuren in schaduwomstandigheden vergen geen enkele aanpassing, die in Marokko vergen weinig werk. Kleuren en toning goed krijgen per foto gaat prima, inclusief HDR zoals dat bij COP heet. Door de keuze van LR en Adobe Camera Raw om de middelste slider alleen voor middentonen te gebruiken, kun je in principe niet een toonprofiel toepassen over verschillend belichte beelden. Da's misschien niet zo handig: uitzoeken. Eigenlijk geldt dit ook voor COP, het is in beide programma's dermate snel uit te voeren dat het nauwelijks een probleem is.
Het is gelukt om de hiërarchische woordenlijst van PhotoSupreme in te laden in Lightroom (nog wel wat aanpassingen nodig voor ik dit definitief doe: noïtre herkent ie niet, moet ik nog in PSu noitre van maken). De keywords worden nu correct geladen bij de foto's: wow!
Ik ben sneller gewend aan de browser van LR en inzoomen gaat beter. Op de een of andere manier lukt t me niet om de foto's volstrekt beeldvullend te krijgen met LR. En ook niet met COP trouwens. Daarvoor Photosupreme?
Selectieve bewerkingen, vindt ik tobben. Is het mogelijk het selectiepenseel omgekeerd in te stellen en een deel van een weg te vegen? Daar zijn vast een hele boel tutorials van. Hoe kun je meerdere selecties uitvoeren voor lichter donkerder maken en of verscherpen?
Bij het selectief verscherpen kun je alleen de intensiteit instellen, niet diameter en ruisniveau.

Capture One Pro...
Ook hier moeten foto's eerst worden geïmporteerd. Het lijkt me net zo snel als Lightroom (een andere, veel kleinere directory gekozen. C.O.P. vindt uit zichzelf het juiste camera-profiel.... Als de foto één keer in de database zit, dan opent de foto vrij snel (het gaat om 36 MP foto's, dus echt onmiddelijk kun je het niet noemen, maar het komt een beetje in de buurt).

Heerlijke raw-convertor. Direct mooie kleuren die poppen. Ik denk mooier dan Capture NX2. Het alternatief voor verscherpen: 'structuur' is erg mooi (Lightroom heeft dat ook meen ik: correctie: NEEN. LR heeft uh, luminantie of zoiets voor een beetje brille zonder het contrast op te blazen... Nog niet gemist in COP). En zo op het oog ook een behoorlijke hoeveelheid selectieve bewerkingsmogelijkheden in het programma zelf. Al zit er geen vivenza achtige tool in, er zit wel een heel makkelijk werkende selectiekwast in, waarmee je een heel uitgebreid aan onderdelen uit de bewerkingslijst kan instellen. Je kunt meerdere bewerkingslagen maken en makkelijk beheren. Heel goed werkende HDR-tool, net als LR direct onder belichting. Curves werkt aanzienlijk makkelijker dan in Capture NX2. De mogelijkheden die ik zoek zitten op redelijk makkelijk te vinden plekken. Bijvoorbeeld exporteren naar diverse bestandstypen, met in dit venster meteen ook aanpassing van bestandsgrootte, automatische naverscherping (en dan niet aanmodderen met de variabelen maar gelijk goed). Fijn.
Alleen, nu nog uitvinden hoe je sneller instellingen van foto's kopieert naar andere foto's, en hoe je een batch foto's exporteert.

Maar dan. Ik probeer een foto uit mijn huidige database te bewerken in Capture One Pro. De foto moet eerst in de database van C.O.P. geladen worden.... OK, uitgevoerd en bewerkt. Opnieuw de foto via mijn database in C.O.P. geopend: hij weet niet dat ie de foto al heeft en wil hem opnieuw in de database laden.... Oeps... Dit geldt ook voor openen vanuit windows verkenner.
EDIT: Om het te combineren met een andere database, moet je niet in 'catalogus' werken - de database die erg op expression media / iview lijkt - maar in 'sessions'. Ik kan de foto niet direct openen vanuit verkenner/mijn database PhotoSupreme, maar ben wel in het goede directory en het programma leest de bewerkingen die in een submap onder de foto's staan. Acceptabel.
Het lijkt er op dat de database van COP helemaal niets doet met de keywords die in de foto zitten en alleen IPTC data gebruikt... Daar is vast een hele goede reden voor, maar op die manier zou ik heeeeel veel werk moeten verrichten. Uitzoeken, of beter: niet gebruiken die database.

Kortom, tweede aangepaste indruk Capture One Pro: geweldige rawconvertor, zeer matige database voor mij, maar gelukkig aansluiting bij gebruik van een andere database, zij het niet heel gemakkelijk. Zo te zien prima voor meer dan 99% van mijn huidige bewerking. Net als Capture NX2.
Workflow betekent opslaan van 1 raw bestand met COP sidecar files (om snel aanpassingen of exports te maken) en 1 JPEG bestand voorvertoning hiervan voor mijn database Photosupreme, die dus ten minste 2 versies van de foto bevat: acceptabel.

Tweede aangepaste indruk Lightroom: prima database, prima rawconvertor, vooralsnog iets ingewikkelder, minder toegankelijk voor selectieve bewerkingen. Daarvoor zou je dan logischerwijs photoshop inzetten (als/zolang je zo'n redelijk geprijsd abonnement hebt). Dat betekent voor de bestanden die het betreft wel hetzij omzetten naar DNG, dan wel extra bestanden.
Workflow betekent opslaan van 1 raw bestand met COP sidecar files en in voorkomende gevallen 1 DNG/Tiff of JPEG bestand met photoshop verfijningen hiervan. Photosupreme vervalt dan als database.

Tussenstand: hoopgevender dan gisteren, voor beide systemen... (snel hè)

To do list
COP: hoe zit dat nou met kopieren instellingen en exporteren batches?
LR: wat is een DNG en hoe groot is dat? En wat kan ik er
mee met photoshop. Photoshop... dat kan ook zonder Lightroom met Adobe Camera Raw en mijn huidige database... Wat betekent dit voor mijn workflow?

to be continued...


Last edited by peter wijn on Wed 19 Nov 2014, 14:50; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Feb 2009
Posts: 672
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 17 Nov 2014, 10:03    Post subject:
Die balken aan de zijkant en bovenkant kun je vergrendelen als je dat wilt, of je kunt ze laten verschijnen en verdwijnen. Ik vermoed dat een dergelijk bewerkingsprogramma te complex is om alles intuïtief te laten gaan. Bovendien is je intuïtie beïnvloed door je gewenning als je al met een ander programma hebt gewerkt... Ik heb nog een aardig boek liggen van Scott Kelby over Lightroom 3. Als je weer eens in de buurt bent, mag je het ophalen (lenen) als je wilt.
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com/
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 17 Nov 2014, 10:20    Post subject:
Michiel Janssen wrote:
... Ik vermoed dat een dergelijk bewerkingsprogramma te complex is om alles intuïtief te laten gaan...

Waarom gaat Capture One dan wel intuïtief? Smile
Lijkt me niet minder 'geavanceerd' aan de achterkant.

Ik heb daar 'versioning' (hoe je meerdere versies van een foto beheert) nog niet onderzocht, maar, het was ook niet nodig omdat ik er niet mee werd geconfronteerd.

Qua gewenning, zeker.
Qua aanbod, goed idee, dank je wel.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
kanon
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 18 Jan 2010
Posts: 274
Location: Ommen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 17 Nov 2014, 11:11    Post subject:
@Peter: daar waar je het meest mee werkt ken je het beste en bevalt dus ook het beste. Toch kunnen andere programma's "beter" zijn als je die ook beter leert kennen. Ik werkte snel en 'intuïtief' met LR totdat ik PS beter onder de loep nam en hoewel ik daar maar 5% van gebruik geven die 5% wel een beter resultaat. Het probleem met al deze programma's is, is dat ze (te)veel instellingen en mogelijkheden hebben die het omgaan ermee bemoeilijkt. Dan is hulp van een ervaren gebruiker erg gemakkelijk om je op weg te helpen. Verkeerd gebruik geeft natuurlijk vertekende resultaten met dito conclusie.
Moraal: ben je tevreden: niets veranderen, wil je meer: neem er de tijd voor datgene eruit te halen wat je wilt bereiken liefst met hulp. Lukt het niet: switch opnieuw.
Just my 2 cents
_________________
Werktuig: Sony

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 19 Nov 2014, 14:51    Post subject:
bovenstaande aangepast
gaat al een stukje beter

reageer gerust - zeker als je oplossingen weet -, of wacht tot ik verder ben.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Feb 2009
Posts: 672
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 19 Nov 2014, 21:14    Post subject:
Als je foto's in (bijna) volledig scherm wilt bekijken dan moet je Shift+Tab indrukken en daarna twee keer op de letter L drukken, dan vervagen alle andere balken tot volledig zwart (bij de eerste keer L worden ze donkergrijs).
Een andere mogelijkheid om een foto op volledig scherm te bekijken is door 'm in een tweede scherm te openen en 'm dan zo hoog en breed als het scherm op te rekken. Dan kan met de knop linksonder in het scherm met 1 en 2 (2 opent een tweede scherm).
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com/
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 21 Nov 2014, 10:24    Post subject:
Michiel Janssen wrote:
Als je foto's in (bijna) volledig scherm wilt bekijken dan moet je Shift+Tab indrukken en daarna twee keer op de letter L drukken, dan vervagen alle andere balken tot volledig zwart (bij de eerste keer L worden ze donkergrijs).

hum, dat is ongeveer 60% van m'n scherm.... hoogstens
Quote:

Een andere mogelijkheid om een foto op volledig scherm te bekijken is door 'm in een tweede scherm te openen en 'm dan zo hoog en breed als het scherm op te rekken. Dan kan met de knop linksonder in het scherm met 1 en 2 (2 opent een tweede scherm).

hum... voor elke keer dat ik een foto op deze manier open moet ik opnieuw het scherm instellen... Misschien omdat ik geen 2e scherm heb, zoeken bij de preferences levert misschien verbetering op.

maar, dank!

Oh wat heeft Capture One makkelijk een mooie toning Smile.
Je kunt heel makkelijk een batch maken voor een map waarbij je gelijktijdig meerdere typen bestanden kan maken van je bewerkte raws. Bijvoorbeeld éen of meer internet versies JPEG (verscherpt of onverscherpt) en een TIFF (extra verscherpt) voor print.
Ik liet dit 'Exporteren' even draaien aan 34 36MP bewerkte beelden door 2 JPEG versies te maken... De fan ging behoorlijk draaien... zeker niet beduidend sneller dan Capture NX2. Maar ik ben dus toch al gewend om tijdens het draaien van dit soort sessies even wat anders te doen.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1799
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 21 Nov 2014, 14:19    Post subject:
Kweenie - had je deze al gevonden, in verband met dat volledig scherm:
http://help.phaseone.com/En/CO7/User-Interface/Viewing-Photos/Full-Screen.aspx#item2 ?

Ik geloof waarachtig dat je enig enthousiasme voor capture one begint te krijgen. Het is voor mij al een tijd geleden dat ik het eens uitprobeerde, misschien ga ik me er toch ook weer eens in verdiepen.
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan Cromwijk
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 53
Joined: 02 Jul 2007
Posts: 524
Location: Nunspeet
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 21 Nov 2014, 15:00    Post subject:
had je al wel gezien dat je in LR de foto's praktisch beeldvullend krijgt in Ontwikkelen met Ctrl-alt-f? (edit: moet zijn ctrl-shift-f)
GJ
_________________
www.natuurplaat.nl
Fujifilm X-T5, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 758B met 804 RC2 kop


Last edited by Gert-Jan Cromwijk on Sat 22 Nov 2014, 11:05; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
kanon
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 18 Jan 2010
Posts: 274
Location: Ommen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 21 Nov 2014, 19:34    Post subject:
Gert-Jan Cromwijk wrote:
had je al wel gezien dat je in LR de foto's praktisch beeldvullend krijgt in Ontwikkelen met Ctrl-alt-f?
GJ


of gewoon met f
_________________
Werktuig: Sony

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan Cromwijk
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 53
Joined: 02 Jul 2007
Posts: 524
Location: Nunspeet
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 21 Nov 2014, 19:40    Post subject:
dat werkt bij mij niet.
het is trouwens control - shift - f

GJ
_________________
www.natuurplaat.nl
Fujifilm X-T5, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 758B met 804 RC2 kop
Back to top
Reply with quote
 
kanon
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 18 Jan 2010
Posts: 274
Location: Ommen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 22 Nov 2014, 22:17    Post subject:
Gert-Jan Cromwijk wrote:
dat werkt bij mij niet.
het is trouwens control - shift - f

GJ


Dat zal dan afhangen van de versie want bij mij werkt het zowel in de bibliotheek als bewerken
_________________
Werktuig: Sony

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 24 Nov 2014, 11:36    Post subject:
dank lui

(druk weekend achter de rug, zonder zelfs maar mail te hebben bekeken. Is goed, want ik moet ook af en toe een beetje afstand nemen en niet achter mijn eerste indruk aan blijven jagen...)

Hoe je een programma leert kennen heeft te maken met je leerstijl.
Ik moet altijd eerst een beetje pielen voordat ik de weg kan vinden in een gebruikshandleiding.
Net voor 't weekend was ik al een beetje aan de gebruikshandleidingen toe.

En dan zie je dat een hoop dingen gewoon prima geregeld zijn, op net een andere plek, net een andere manier dan je verwacht. Voor COP geldt dit in ieder geval, zeker ook voor LR. Ook voor de handleiding trouwens (dank je Josephine). Dat wisten we natuurlijk allemaal van te voren.

Het komt er nu op neer vast te stellen of ik met COP nou echt mooiere kleuren en toning krijg dan met LR. Daarvoor moet ik nog wel iets meer mijn best doen bij LR. En een neutrale vergelijking uitvoeren door jpegs naast elkaar te zetten. De prikkel die ik bij LR heb, is dat de kosten van LR veel lager zijn voor mij. COP is 280 euro (waarop je nog 10% korting kan krijgen door een code die je heel makkelijk in het COP forum kan krijgen) en LR 5 heb ik.
_________________
hi lui
mooi licht


Last edited by peter wijn on Mon 24 Nov 2014, 15:04; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Rinus van der Reest
Guest







PostPosted: Mon 24 Nov 2014, 13:16    Post subject:
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 24 Nov 2014, 14:48    Post subject:
btw
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
kanon
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 18 Jan 2010
Posts: 274
Location: Ommen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 24 Nov 2014, 22:39    Post subject:
ik heb LR+PS (CC) voor 120/jaar: altijd de nieuwste versie Razz
_________________
Werktuig: Sony

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 24 Nov 2014, 22:54    Post subject:
LR
ctrl shft f geeft een vrijwel schermvullend beeld waarin je nog kunt bewerken.

f geeft een schermvullend beeld (kost meerdere seconden om te laden).

Ik heb een serie foto's gevonden die ik makkelijker in LR mooi krijg... Hoera, verwarring. Dat gaat de goede kant op Smile.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 26 Nov 2014, 21:25    Post subject:
Een voorlopige no-go voor Capture Pro One... Hij kan een deel van mijn foto's niet vinden.

Het begint allemaal - rond de hele fijne bewerkingsmogelijkheden (ik Ben nog nauwelijks begonnen met de prachtige kleurselectietechniek van COP, vergelijkbare mogelijkheden als U-points, maar zo te zien veel handiger) - een beetje te ingewikkeld en instabiel te worden met dit programma...

Het blijkt dat het eerdere probleem dat vanuit mijn database wel de map, maar niet de foto gevonden kon worden, komt omdat toevallig precies die ene foto niet gevonden kon worden... Nu ja toevallig, van sommige mappen vindt ie slechts 50 van de 250 foto's. Het is al onacceptabel als ie er één niet kan vinden...

Gelukkig heb ik enorm veel gespeeld met de basale eigenschappen van de rawconvertors inmiddels, ik kan het iedereen aanraden. Je steekt er veel van op door: te proberen met twee rawconvertors een zelfde resultaat neer te zetten, of, dit juist niet doen maar gewoon een mooi resultaat neer te zetten vanuit de foto.
Wel jammer, hoor, want ondanks het prijsverschil is het een meer dan leuk programma. Met LR heb ik het idee dat ik in matte beelden blijf hangen. Ik moet gewoon het laag (zwartpunt) en groen - vrijwel altijd te veel - in de gaten houden.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Wolves fotografie


Gender: Female
Age: 50
Joined: 26 Nov 2014
Posts: 5
Location: Alphen aan den Rijn
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 26 Nov 2014, 22:36    Post subject:
Ik ben net lid geworden van het forum, eigenlijk alleen om op dit topic te kunnen reageren. Ik ben namelijk ook net begonnen met COP. Ik wilde ook vertellen dat er eind van de week een kortingsactie van 20% komt vanuit Phase One. Alleen lees ik net je laatste post Peter en begrijp ik dat het bij jou niet goed werkt. Jammer!!! Ik hoop dat ik niet tegen dezelfde problemen aan ga lopen, want foto's niet vinden zou voor mij ook een no-go zijn.

Is je wel het verschil tussen een sessie en een catalogus duidelijk geworden? En ook dat je in de catalogus ook elke keer dat je een foto toevoegt aan een bestaande map die weer moet importeren of syncen? Kan het niet dat je in een album staat met een zoekfunctie waardoor hij niet alles ziet?

Ik heb afgelopen maandag een workshop bij Eyes on Media gevolgd en er is gewoon veel mogelijk. Vooral het sessie verhaal en de catalogus is een beetje lastig (eigenlijk namelijk wat soortgelijk, maar toch weer net verschillend). Daar snap ik nu meer van, maar juist van het bewerken, waar ik graag meer over wilde leren, weet ik nog steeds te weinig, want daar werd bijna geen tijd aan besteed.

Mocht je toch nog verder willen gaan met COP, dan kunnen we misschien een keer samen naar het programma kijken, misschien dat we dan alle twee verder kunnen komen?
_________________
www.wolves-fotografie.nl
www.komfotograferen.nl
Back to top
Reply with quote
 
kanon
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 18 Jan 2010
Posts: 274
Location: Ommen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 26 Nov 2014, 22:39    Post subject:
peter wijn wrote:
Een voorlopige no-go voor Capture Pro One... Hij kan een deel van mijn foto's niet vinden.

Het blijkt dat het eerdere probleem dat vanuit mijn database wel de map, maar niet de foto gevonden kon worden, komt omdat toevallig precies die ene foto niet gevonden kon worden... Nu ja toevallig, van sommige mappen vindt ie slechts 50 van de 250 foto's. Het is al onacceptabel als ie er één niet kan vinden...


Bij LR kan hetzelfde gebeuren en dan moet je de map synchroniseren. Kan dat hier ook het geval zijn?

Groet, Henk-Jan
_________________
Werktuig: Sony

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 2 of 3


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum