Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


workflow
Goto page Previous  1, 2, 3
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 27 Nov 2014, 12:23    Post subject:
@Henk-Jan, in 'sessies' zou COP gewoon direct de hele map moeten kunnen lezen. Je werkt dan niet in een catalogus waar de foto's eerst ingelezen moeten worden.
Helaas kun je dus niet echt 'browsen' in een sessie.

@Ellen, ik heb in ieder geval niet bewust een filter aangezet. Ik zal nog eens goed kijken of er een soort filter aan staat.
http://forum.phaseone.com/En/viewtopic.php?f=57&t=17561&sid=8c23b4e18bfebb1aaa95d47e563102cc

Over het bewerken. Ik vind het een tikkel lastig dat je om de muis van functie te laten veranderen altijd naar een soort van balkje boven je foto moet... verder eigenlijk niets dan lof. Je kunt de bewerkingsmenu's behoorlijk aanpassen/inrichten naar je eigen voorkeuren, dus misschien kan dat ook nog wel anders. Soms ogen de huidtinten iets te rood.

Ik denk dat je met behulp van de video's en de online handleiding (ook in t Nederlands) een heel eind komt. De kleuren krijg ik sneller zoals ik ze wil dan met Lightroom. Het kopiëren van bewerkingen naar meerdere foto's tegelijk gaat makkelijker in Lightroom. COP heeft een kleurselectietool. Heeft LR dat ook? Nee toch? Zoiets zit in Photoshop of in de vivenza plug-in.
Ik heb de indruk dat COP meestal veel sneller is. Maar uh, een deel van de foto's niet zien is een absolute no-go. Misschien neem ik de moeite nog eens opnieuw te installeren van scratch en dan nog eens te kijken.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Wolves fotografie


Gender: Female
Age: 50
Joined: 26 Nov 2014
Posts: 5
Location: Alphen aan den Rijn
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 27 Nov 2014, 12:58    Post subject:
Een Nederlandse handleiding had ik nog niet, maar ik moet nog gaan kijken op de site van Paul, de docent van afgelopen maandag. Ik zag even snel dat je met hem al contact hebt op het CO-forum.

Het kopiëren van bewerkingen naar meerdere foto's gaat heel makkelijk in COP. Je kunt dat op diverse manieren doen met de icoontjes en een primaire foto, maar ook door naar het tabblad aanpassingen te gaan en te kiezen voor kopiëren. Vervolgens kun je bij de foto waar je de gekopieerde bewerkingen op wilt toepassen kiezen voor toepassen. De icoontjes zijn die van de diagonale pijlen.
Je kunt trouwens heel uitgebreid kiezen wat je wel wil kopiëren aan bewerking en wat niet. Hoop dat je hier wat aan hebt.
_________________
www.wolves-fotografie.nl
www.komfotograferen.nl
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 27 Nov 2014, 14:52    Post subject:
Wolves fotografie wrote:
... Het kopiëren van bewerkingen naar meerdere foto's gaat heel makkelijk in COP.

Kopiëren gaat prima, alle instellingen, of geselecteerde. Maar het lukte mij NOG niet om een zwik instellingen van één bewerkte foto naar een heel directory te kopieëren. Scheelt tijd. Geen heel groot probleem.

Ik heb besloten nu vol met LR aan de slag te gaan, dankzij COP heb ik een helehoop mogelijkheden van LR leren kennen, en vice versa trouwens, kijken of de database voor mij voldoende mogelijkheden biedt. PSU gebruik ik dan misschien nog voor film en pdf's.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 16 Dec 2014, 21:04    Post subject:
Heb de oplossing voor een van bovenstaande problemen gevonden.
Verstopt in een ander forumdraadje hadden anderen ook moeite met NEFs in Capture One Pro. Probleem was opgelost door de NEF opnieuw te schrijven met Capture NX2 met instelling: 'compressed', 'lossles'

Ik ga er weer verder mee, want LR vind ik iets eng (ik doe snel te veel of te weinig, moeite om juist te doseren met al die schuifjes).
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Wolves fotografie


Gender: Female
Age: 50
Joined: 26 Nov 2014
Posts: 5
Location: Alphen aan den Rijn
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 16 Dec 2014, 21:14    Post subject:
Veel succes/plezier gewenst met CO, dat moet nu wel gaan lukken denk ik. Wink
_________________
www.wolves-fotografie.nl
www.komfotograferen.nl
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 64
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9821
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 16 Dec 2014, 21:21    Post subject:
Quote:
Verstopt in een ander forumdraadje hadden anderen ook moeite met NEFs in Capture One Pro. Probleem was opgelost door de NEF opnieuw te schrijven met Capture NX2 met instelling: 'compressed', 'lossles'


Hoe worden ze dan standaard door de camera opgeslagen? Anders, heeft Capture One Pro ook problemen met onbewerkte NEF's?
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 16 Dec 2014, 22:59    Post subject:
ik dacht dat ik altijd NEF verliesloze compressie opsla.

Ik ga het allemaal even langs.
Voor de nieuwe cameras zal het allemaal wel gaan werken. Het gaat er mij ook een beetje om dat je nog wat kunt met oude foto's. Op zich alle foto's langs in capture met een batch is ook niet het grootste probleem. kost alleen een extra harde schijf.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 10 Jan 2005
Posts: 806
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 17 Dec 2014, 8:15    Post subject:
Quote:
Ik ga er weer verder mee, want LR vind ik iets eng (ik doe snel te veel of te weinig, moeite om juist te doseren met al die schuifjes).


Wanneer je op de tekst voor de schuifjes klikt, kun je met de + en - toetsen hele kleine stapjes uitvoeren.
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8 +tc 1.4 - 2.0
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 17 Dec 2014, 10:13    Post subject:
dank voor de tip.

yep, dat doe ik altijd,
maar dan nog, je moet in je hoofd in LR de instelling en variatie van iets van 10 schijven bijhouden voor de verlichting:
belichting, hoge lichten, schaduwen, zwartpunt, witpunt, de vier schuifjes van curves (kleurtinten), en uiteindelijk contrast herstellen.

Ik heb het dan over lastigere foto's zoals deze:
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=213873

Ben overigens zo lang in LR hiermee bezig geweest, dat ik er met LR een echt mooier resultaat uithaalde dan met beide Captures.
Totdat ik me realiseerde dat ik in LR curves gebruikte, en dit in Capture One dit ook ging doen. In Capture NX had ik 'vals' gespeeld met kleursturingspunten op alles wat niet lucht is. Werkt honderd keer sneller. Daardoor was ik wel te vroeg tevreden, want zowel in de lucht als in de bergrug was nog veel te winnen. De foto die ik link, toont nog net iets te weinig wat er in de voorgrond gebeurt... net te veel/net te weinig, het luistert nauw en wat je met het een wint, verlies je elders.

Vanzelfsprekend zou je met beter licht en of HDR, desnoods aan het zelfde bestand, makkelijker het resultaat neerzetten, maar daarvoor ben ik niet aan het testen.

Oh ja, ook de PET-fles (die uiterst linksvoor op de getoonde foto niet meer te zien is), is veel makkelijker te verwijderen in LR dan in COP. In COP lijkt het alleen mogelijk een ronde vlek te verwijderen, in LR mag je de vorm van de fles kwasten, en je kan evt selecteren wat ie er voor in de plaats zet. Ik ga nog even kijken of ik niet iets over het hoofd zie in COP.
EDIT: yep, een beetje onder het kwastje zit een heel mooi werkende clone, retouche module.

trouwens, nogal schermafhankelijk wat er in de voorgrond te zien is op die foto. Mijn werk - foei - toont weinig.

Capture One Pro
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=407229&recent=0&db=0

Lightroom
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=406835

't is dermate anders dat je je afvraagt wat hier getest wordt: inspiratie? voortschrijdend inzicht?
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
kanon
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 18 Jan 2010
Posts: 274
Location: Ommen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 18 Dec 2014, 9:06    Post subject:
Wat je in ieder geval laat zien is wat ik ook heb gemerkt: aanvankelijk zus beoordeelde foto's kunnen heel anders worden bij een goede bewerking. Kortom: je blijft bezig en dat is inspirerend (en tijdrovend)
Groet, Henk-Jan
_________________
Werktuig: Sony

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 24 Feb 2015, 11:38    Post subject:
Had ik al verteld dat het Lightroom 5 geworden is?
Van Capture One Pro 8 vind ik onacceptabel dat er onzekerheid is of ik mijn foto's wel kan openen. Een work-around via Capture NX2 is er ook niet meer voor toekomstige camera's die niet ondersteund worden. Op de een of andere manier kriebelt deze raw-convertor wel. Ik heb nog gekeken naar DxO, daarvan vind ik de user interface onprettig.

Met LR is prima resultaat mogelijk, wel heel anders werken dan Capture NX2, en soms duurt het me ook een heel ietsje langer. Sommige dingen gaan sneller. Resultaat geeft me een ander gevoel dan NX2, maar is niet verkeerd.
Sommige dingen die heel makkelijk gaan met Capture NX2 control points willen niet met LR. Maar andersom evenzeer. Schaduwen en hoge lichten terughalen vind ik makkelijker gaan als het meer is dan een beetje.

Het laden van de foto's kost vrij veel tijd. Schrijven van foto's ({fotonaam RAW}_LR5.jpeg) om op te nemen in de database kost enorm veel tijd. Misschien wel meer dan een batch in Capture NX2. (Ik vraag me af waarom mensen Capture NX2 langzaam vinden, als ik effe snel een foto nodig heb, pak ik nog steeds NX2.)

De database en metadata behandeling gebruik ik niet, daarvoor blijf ik mijn huidige database gebruiken, vooral omdat die niet afhankelijk is van een rawconvertor.
Voor het openen van foto's in LR vanuit mijn database is een extra programmatje nodig dat 'file listener' heet. Mijn database ondersteunt meerdere versies van een foto, éen voor beeldscherm, een om te bewerken, een voor export, dat soort zaken. Echt soepel draait dit bij mij nog niet, maar dat is een marginaal probleem.

Het is allemaal minder elegant dan het was, maar het werkt.
Wat een beetje een probleem was is dat mijn computer het met 8 Gig Ram (meer slikt ie niet) zwaar krijgt als er twee databases open staan. Daarom heb ik even gekeken of Camera Raw een oplossing zou bieden. Het zou een zelfde functionaliteit bieden als LR, maar werkt vanuit bridge, en niet vanuit mijn database die eindeloos veel prettiger is.
Wat al veel scheelt is om al het werk op de computer uit te voeren en niet op externe hard disk die uiteindelijk mijn hele archief bevat. (Dit vooral sinds ik mijn harddisk vervangen heb door een SSD van Samsung. Heel makkelijk te doen in maar heel weinig meer tijd dan nodig is om je huidige harde schijf te kopiëren (er zit clone software bij zodat je niet alles opnieuw hoeft te installeren).)

Kortom, dank voor het meedenken.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
kanon
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 18 Jan 2010
Posts: 274
Location: Ommen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 24 Feb 2015, 12:04    Post subject:
Wat je misschien al weet: als je de database (LR) beperkt tot bv jaargangen ipv alles, dan scheelt dat enorm in geheugen en snelheid. Enig probleem is, dat je het totale overzicht mist maar het leven is vol keuzes.
Groet, Henk-Jan
_________________
Werktuig: Sony

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 24 Feb 2015, 15:43    Post subject:
...
daar zit iets in...

(alleen kan ik dan niet rechtstreeks bij de foto's, vanuit de andere database, want daarvoor moet LR al in de juiste DB geopend zijn... jammer. Misschien moet ik eens kijken of ik die LR-database kan uitkleden. Ik heb er nu tags in staan, en die zijn overbodig)
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
kanon
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 18 Jan 2010
Posts: 274
Location: Ommen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 24 Feb 2015, 16:11    Post subject:
Dat zal (vermoedelijk?) niet veel winst opleveren. Comprimeren op zijn tijd wel

Groet, Henk-Jan
_________________
Werktuig: Sony

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking
Goto page Previous  1, 2, 3
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 3 of 3


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum