Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Eindelijk uit: Canon EOS 7D mark II

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 15 Sep 2014, 14:12    Post subject: Eindelijk uit: Canon EOS 7D mark II
Met een typerende titel The wait is over: Canon EOS 7D Mark II First Impressions Review las ik net op dpreview.com de aankondiging van het uitkomen van de Canon EOS 7D mark II, zojuist onthuld door Canon op de Photokina. De eerste korte preview:
http://www.dpreview.com/products/canon/slrs/canon_eos7dii

Grootste verbeteringen; 20 megapixels, ingebouwde GPS functie, 10 foto's per seconde (ipv 8 bij voorganger), 65 (!) autofocuspunten en HD filmen in óf MOV óf MP4. Nu nog afwachten wat de sensor presteert op gebied van dynamisch bereik en ruis (ISO range uitgebreid tot ISO 16000 en uitbreidbaar tot 51200) en....wat de prijs wordt (schat tegen de 2000 euro...). Indrukwekkende specs in ieder geval...
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Feb 2009
Posts: 672
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 15 Sep 2014, 15:48    Post subject:
In de VS kost de body $1799. De body's van de 5D MkIII, 6D en 70D kosten (momenteel) meer in dollars dan in euro's (79-86% van de dollarprijs). Maar ik las ook ergens een prijs van 1999,99 euro. Misschien een adviesprijs?
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com/
Back to top
Reply with quote
 
vogeljan


Gender: Male

Joined: 17 Oct 2009
Posts: 51

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 15 Sep 2014, 18:12    Post subject:
edit

Last edited by vogeljan on Fri 21 Sep 2018, 6:44; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Johannes Veenstra


Gender: Male
Age: 43
Joined: 23 Dec 2011
Posts: 153
Location: Friesland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 15 Sep 2014, 22:11    Post subject: Re: Eindelijk uit: Canon EOS 7D mark II
Joep Tomlow wrote:

Grootste verbeteringen; 20 megapixels, ingebouwde GPS functie, 10 foto's per seconde (ipv 8 bij voorganger), 65 (!) autofocuspunten en HD filmen in óf MOV óf MP4. Nu nog afwachten wat de sensor presteert op gebied van dynamisch bereik en ruis (ISO range uitgebreid tot ISO 16000 en uitbreidbaar tot 51200) en....wat de prijs wordt (schat tegen de 2000 euro...). Indrukwekkende specs in ieder geval...


Als het dynamisch bereik en de iso prestaties niet aanmerkelijk verbeteren zie ik geen reden om over te stappen. 2 megapixel en 2 fps meer vind ik niet echt spectaculair en HD filmen kan hij nu ook. De 65 autofocuspunten zullen de meeste fotografen niet nodig hebben denk ik.
Maar ik ben wel benieuwd naar de iso prestaties dat zou een reden voor overstap kunnen zijn. De 2 extra megapixels en 2 fps extra zijn dan mooi meegenomen maar niet doorslaggevend.
_________________
Canon R7, Sigma 150-600C, INNOREL RT90CM, Manfrotto MVH502AH Pro, Cosina 100 mm f/3.5 Macro
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 16 Sep 2014, 9:05    Post subject:
Quote:
De 65 autofocuspunten zullen de meeste fotografen niet nodig hebben denk ik.

Het gaat niet per sé om het aantal punten, maar wat de camera er mee presteert. Een vergelijkbaar autofocussysteem als de 5Diii en de 1Dx... Zelfs als je alleen stilzittende vogels fotografeert zal je het waarschijnlijk merken.

Ook zonder wat dan ook van de sensor gezien te hebben, weet ik vrij zeker dat 3 jaar sensortechnologie ontwikkeling voor iedere fotograaf die nu een 7D heeft zeer interessant is. Ik kan me niet voorstellen dat het dynamisch bereik niet veel groter is.

Ik denk dat menige - voormalige - D300(s) bezitter minstens een beetje jaloers is dat Canon wel een high-end camera blijft aanbieden met APS-C sensor.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 16 Sep 2014, 18:08    Post subject:
@Peter: Nikon zal toch heus wel met een 'tegenaanval' komen Wink , D400 ofzo? De 7D mark II liet ook 5 jaar op zich wachten... en D7100 is trouwens ook een prachtige camera....

@Johannes: 65 autofocuspunten is inderdaad misschien 'overkill', maar ik ben - zoals Peter al aangeeft - vooral benieuwd hoeveel sneller/nauwkeuriger de AF in deze mark II is geworden en zoals gezegd dynamisch bereik - ruisprestaties. Vanzelfsprekend zal op laatstgenoemde punt een full-frame body het altijd winnen, ook van de nieuwe 7D mark II...

EDIT: ook handig aan de 7D mark II is dat er CF én SD kaartjes in kunnen. Wel zo prettig als je bijvoorbeeld overstapt vanaf een 60D of 70D.

EDIT 2: zie by the way nu ook een nieuwe supertele voorbij komen van Canon op hun stand op de Photokina, vastgelegd door dpreview: een nieuwe versie van de EF 400 mm f4 DO IS USM (mark II dus). Benieuwd wat die presteert, weegt en kost...
http://2.static.img-dpreview.com/files/p/E~articles/3434972269/400mm.jpeg
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Rinus van der Reest
Guest







PostPosted: Tue 16 Sep 2014, 19:10    Post subject:
Quote:
......Ik denk dat menige - voormalige - D300(s) bezitter minstens een beetje jaloers is dat Canon wel een high-end camera blijft aanbieden met APS-C sensor...

Die D300/s was/is zó goed...een opvolger kan nog wel even wachten toch Question
Voor mij in elk geval geen reden voor enige jaloersheid Smile

Rinus
Back to top
Reply with quote
 
Milihili


Gender: Male
Age: 36
Joined: 21 Nov 2011
Posts: 130

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 16 Sep 2014, 19:59    Post subject:
Hoewel het er wel er veel zijn, vind ik meer focuspunten (die waarschijnlijk beter verspreid zijn) een grote aanwinst.
Juist door focuspunten uit het midden te plaatsen, is het maken van aansprekende foto's gemakkelijker.

Hoewel de snellere burst geen big deal lijkt, telt het toch weer mee. In de praktijk kunnen deze verschillen bijdragen om net het ene moment vast te leggen.

Ik denk dat veel mensen blij gaan worden met een 1D-IV-achtige APS-c camera.

Groeten Michiel
_________________
http://www.flickr.com/photos/michiel_snijders/
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 16 Sep 2014, 20:39    Post subject:
Reest wrote:
... Voor mij in elk geval geen reden voor enige jaloersheid Smile ...


heeft dat niet een klein beetje met het budget te maken... Wink
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Bas Breetveld


Gender: Male
Age: 54
Joined: 22 Jan 2006
Posts: 983
Location: Zuid Holland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 17 Sep 2014, 11:07    Post subject:
In dit topic op FM staat heel goed beschreven hoe het zit met de beeldsensors van Canon, lees vooral de berichten van 'Pixelperfect':
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1318344/2
Geen of weinig toename van het dynamisch bereik bij lage ISO's dus. Bij de hogere ISO-getallen haalt de sensor die van de concurrentie weer in. Alles bij elkaar lijkt de 7DII een ideale camera voor vogelfotografie. Voorlopig even afwachten voor de echte testresultaten en of er weer eens fouten in zitten bij de eerste batch.

Grts,

Bas
_________________
Fotosloep.nl
Back to top
Reply with quote
 
okido


Gender: Male
Age: 65
Joined: 01 May 2011
Posts: 15
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 18 Sep 2014, 15:02    Post subject:
Ik lees ook net dat de camera autofocus zou houden bij f8. Weliswaar alleen met het middelste scherpstelpunt, maar dat geeft wel mogelijkheden voor het gebruik van een 2xTC bij de f4 lenzen. Voor stilzittende vogels kun je immers prima volstaan met het middelste punt.
_________________
Canon 60D met 100-400 mm
Back to top
Reply with quote
 
Frank Dröge
PixPas (Basic)


Gender: Male

Joined: 14 Nov 2007
Posts: 63
Location: Stellendam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 19 Sep 2014, 17:42    Post subject:
Op deze site kan je verschillende resultaten vergelijken van camera's.

http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM

Zoek uiteraard aan beide kanten de zelfde foto en ISO voor een juist vergelijk. Heb het resultaat van de sensor van de 70D met de 7DII vergeleken en ik zie praktisch geen verschil. Dus brand new of niet, voor mijn ogen maakt het niet uit.

Groet
Frank
_________________
Canon sinds januari 2014.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum