Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


FvdM Januari: Paul Cools

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 03 Jan 2011, 18:42    Post subject: FvdM Januari: Paul Cools
Korte bio
Naam: Paul Cools
Leeftijd: 26
Woonplaats: Tilburg
Beroep: Grafisch vormgever
Gebruikteapparatuur: Canon Eos 1D MkIV, 5D MK II
Canon 300mm F/4, Canon 500mm F/4 + 1.4 en 2x extender
Website: www.nature-image.nl, foto's op Birdpix



Interview
Waarom vogelfotografie: Vogels zijn er in alle kleuren en in verschillende vormen, het zijn bijzondere dieren met allen wel een bepaald gedrag. Nederland is ook erg rijk aan standvogels en daarnaast hebben we hier ook nog veel overwinteraars en Dwaalgasten.

Wat is het leuke aan vogelfotografie: Elke vogel heeft zo zijn eigen gedrag, en dat maakt het vaak een uitdaging.
Een morinelplevier blijft bijvoorbeeld gewoon voor je neus zitten terwijl een klapekster vaak zo schuw is dat hij op flinke afstand al weg vliegt, dan moet je echt een plan bedenken om hem uiteindelijk goed vast te leggen. Daarnaast kom je soms door dwaalgasten op de meest gekke plekken in Nederland.



Wat zijn de minder leuke kanten: Tja de weersomstandigheden die je soms moet trotseren om uiteindelijk de vogel vast te leggen.
Heb voor een Bokje en een houtsnip heel lang stil langs een sloot gezeten, terwijl er een flink pak sneeuw lag en het berekoud was en dat begin je het na een half uur wel te merken.

Wat is je specialiteit: Eigenlijk gewoon het zo goed mogelijk vastleggen van de vogel, en daarna kijken of hij nog meewerkt voor wat leuke houdingen of actie's.
Wat kenmerkt jou foto’s: ik probeer eigenlijk altijd een rustige omgeving te creëren en de vogel er goed scherp op te zetten.

Hoe werk je meestal?
Vaak toch het meeste te voet en dan met veel geduld met het onderwerp werken, vaak kost dat wel wat dagen maar als je er tijd in steekt dan lukt het meestal wel.
Daarnaast fotografeer ik toch ook vaak uit de auto maar als het kan ook weleens uit een schuilhut.



Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt: Sowieso nooit snel op een vogel af lopen maar altijd met veel geduld benaderen, komt hij schuw over dan blijf ik hem niet opjagen.
Ik ga ook niet bij rustplaatsen of nesten zitten.

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen:
Al op mijn veertiende, maar had toen nog een simpel compact cameraatje met rolletjes, het waren dan ook voornamelijk stipjes of heel af en toe wat leuke tamme vogels die wel meewerkte.
Daarna heb ik een Minolta gekocht met een 300 mm lens, vervolgens digiscopen en toen aan de slag gegaan met Digitale spiegelreflex apparatuur.



Wat zijn je favoriete plekjes: Hier vlakbij ligt Huis ter Heide, een gebied wat vanaf 1993 in ontwikkeling is gegaan en wat is blijven groeien tot een soortenrijk gebied met ook leuke broedsoorten waaronder Grauwe klauwier. Daarnaast ben ik ook 4 keer naar Lesbos geweest, dit Griekse eiland is een paradijs wat betreft vogels en diersoorten. Je hebt hier een kans om veel europese vogels mooi te zien en te fotograferen, helaas wordt het er wel steeds drukker en voor mij dus minder aantrekkelijk.
Vervolgens was Florida een geweldige plek omdat de vogels hier totaal niet schuw zijn, het gedrag van de vogels kun je hier dan ook erg mooi bewonderen. Je loopt langs de kustlijn zo tussen honderden strandlopers, reigers en andere mooie dieren.
De Everglades bezit weer een hoop andere leuke moerassoorten.
Daarnaast ga ik ook graag naar de Eifel en Zwitserland voor de vlinders.

Wat is je droomsoort/gebied:
Ik zou graag eens een Lammergier voor de lens krijgen, heb ze al een paar keer gezien maar dan erg ver weg.
Het blijven erg mooie grote vogels.
Wat betreft bestemming, lijkt me Spitsbergen erg mooi.
Hoop er over een paar jaar eens naartoe te gaan.

Wat zou je nog graag doen op fotografiegebied:
Onderwaterfotografie lijkt me ook weleens erg leuk, en dan vooral in een koraalrif of in een kooi tussen de witte haaien.

Wat vind je van Birdpix?:
Een leuke site die mij vanaf het begin af aan veel geleerd heeft, daarnaast leer je ook nog een hoop andere mensen kennen die dezelfde passie delen.

Beste foto


Waarom is dit je beste foto:
Weet zelf niet welke daarvoor in aanmerking komt maar heb dit jaar tussen een stel Koerlannen gezeten in de Everglades.
Deze vogels laten zich niet makkelijk zien en al zeker niet in de Everglades, het is een soort grote waterral die erg verborgen leeft. We kwamen echter een groepje koerlannen tegen langs de weg, die gek genoeg open en bloot op een overgelopen veldje liepen, we konden er ook gewoon bij gaan zitten en ze waren totaal niet schuw. Ik kon hierdoor een mooi portret maken van de vogel met zijn favoriete voedsel (Slak). Later kreeg ik veel reacties van Amerikaanse fotografen, die zich af vroegen hoe we dit voor elkaar hadden gekregen.

Hoe heb je hem genomen:
Zittend in een veld met een 500mm op de monopod, 2/3 onderbelicht en F/8.

Wat kan er beter aan?:
Zou het niet weten, misschien een ratelslang tussen zijn snavel Wink

Welke foto zou je nog heel graag maken?
Een foto van een mannetje rotskruiper die door de lucht vliegt, heb ze laatst gezien in Zwitserland en dat zag er geweldig uit, maar met een zittende ben ik ook al erg blij.

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom:
Gerard Schouten
Omdat hij toch wel een bepaalde stijl heeft en altijd wel met een mooie plaat komt. Hij heeft destijds eens een leuke serie gemaakt in Finland van wat haakbekken en andere soorten die daar thuis horen, ik had die platen graag geschoten.


Last edited by Arjen Drost on Thu 06 Jan 2011, 15:08; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Twan Hak


Gender: Male
Age: 61
Joined: 01 Aug 2010
Posts: 28
Location: Tilburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 04 Jan 2011, 19:29    Post subject:
Dag Arjen,

Een mooi interview met Paul Cools, ik volg hem al een tijdje op zowel BP als op zijn site.

Vooral om zijn stijl van fotograferen, maar ook omdat hij Huis ter Heide als een van zijn favoriete plaatsen aangeeft.

Ik zelf kom er ook heel vaak het is inderdaad een uniek stuk natuur zowel flora als fauna.

ik hoop Paul daar nog eens tegen te komen en kennis te maken,

vriendelijke groet
Twan
Back to top
Reply with quote
 
Kobus Kuch


Gender: Male
Age: 42
Joined: 10 Mar 2009
Posts: 179
Location: Sliedrecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 06 Jan 2011, 13:04    Post subject:
leuke ideen voor fotografie en mooie platen ...
vind het een goed initiatief om zo'n forum te starten...
je hebt er met zo'n 7000 leden ook genoeg te gaan Laughing
Gr Koos
_________________
Canon 7D
100-400mm 4,5-5,6L
Extenders 1,4x en 2,0x
en nog een hoop ander glaswerk
Back to top
Reply with quote
 
thijs broekkamp


Gender: Male
Age: 30
Joined: 21 Jan 2008
Posts: 107
Location: Bergen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 06 Jan 2011, 15:48    Post subject:
Leuk om te lezen, met prachtige foto´s van paul Very Happy
_________________
Canon eos 30d
Canon ef 300mm f4 L IS USM
Canon ef-s 10-22mm f3.5-4.5 USM
Sigma 150mm f 2.8 EX DG Macro APO HSM
-------------------
www.wildnature.nl
Back to top
Reply with quote
 
Martine


Gender: Female

Joined: 02 Apr 2005
Posts: 170

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 06 Jan 2011, 16:38    Post subject:
Dag Paul
Leuk dat je fotograaf van de maand bent. Mooie foto's. Misschien kom ik je ook nog eens tegen bij Huis ter Heide.Als ik niet meer bang ben van die schotse hooglanders #evil .
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum