Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


Velduilen

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Johannes Veenstra


Gender: Male
Age: 43
Joined: 23 Dec 2011
Posts: 153
Location: Friesland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 07 Oct 2014, 17:51    Post subject: Velduilen
Ik ben nu al jaren (4jr) bezig eindelijk eens een velduil te spotten en hopelijk te fotograferen. Tot nu toe lukt beiden nog niet. terwijl ik volgens mij wel in de goede gebieden speur. (friesland buitendijks, pier holwerd,afsluitdijk,bantpolder,peazemerlanden,omgeving anjum,lauwersmeergebied,marnewaard,ezumakeeg,polder mastenbroek,kop groningen)
Wat doe ik verkeerd en heeft er iemand misschien nog tips? Ik wilde morgen nog eens een poging wagen nu in oldambt/finsterwolde/reiderland onder het motto de aanhouder wint.
_________________
Canon R7, Sigma 150-600C, INNOREL RT90CM, Manfrotto MVH502AH Pro, Cosina 100 mm f/3.5 Macro
Back to top
Reply with quote
 
Rinus van der Reest
Guest







PostPosted: Tue 07 Oct 2014, 18:06    Post subject:
Tips...nee niet echt.
Wat ik wel weet (ervan uitgaand dat je op een goeie plaats zit): Geduld Loont Exclamation
Dan bedoel ik niet een kwartier, uur, morgen of middag....het kan soms dágen duren voordat je er een met een beetje kwaliteit kan fotograferen.
En niets nieuws: gedurende die tijd bestudeer je hun gedrag en je kan je positie eventueel aanpassen... om tot het ultieme resultaat te komen....

Rinus
Back to top
Reply with quote
 
Johannes Veenstra


Gender: Male
Age: 43
Joined: 23 Dec 2011
Posts: 153
Location: Friesland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 07 Oct 2014, 21:12    Post subject:
aan geduld geen gebrek, laat staan als ik er 1 spot en kan observeren. Die foto komt dan vast nog wel eens. Probleem is echter dat ik er qua tijd al weken in heb zitten maar er nog nooit 1 gezien heb. Extra frustrerend is dat het vaak voorkomt dat er 1 of meerdere een paar dagen later op dezelfde plek worden gemeld.
_________________
Canon R7, Sigma 150-600C, INNOREL RT90CM, Manfrotto MVH502AH Pro, Cosina 100 mm f/3.5 Macro
Back to top
Reply with quote
 
temmie


Gender: Male
Age: 42
Joined: 28 Nov 2008
Posts: 292

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 08 Oct 2014, 10:26    Post subject:
Timing kan veel helpen. Ga in een goed gebied staan vanaf 17u tot duister. Dan zijn ze meest actief.
Back to top
Reply with quote
 
Chris Schenk


Gender: Male
Age: 58
Joined: 07 May 2004
Posts: 154

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 08 Oct 2014, 16:24    Post subject:
Als je er al zoveel tijd in hebt zitten en je de soort zo graag wilt zien/fotograferen lijkt het me inmiddels wel gerechtvaardigd om eens op waarneming.nl te gaan kijken. Het lastige met velduilen is dat het echte nomaden zijn die daar opduiken waar voldoende/een overvloed aan voedsel is. De bekende plek in Zeeland bij de Plompe Toren bijvoorbeeld staat ook zeker niet elk jaar garant voor velduilen. Volgens mij zoek je op de juiste plekken en heb je alleen de pech dat jij niet zo goed de muizenstand kan inschatten als een velduil dat kan. En inderdaad, hoewel ze ook met daglicht jagen worden ze toch vaak pas later op de dag actief.
Back to top
Reply with quote
 
Kees vd Heijden


Gender: Male
Age: 43
Joined: 29 Nov 2012
Posts: 24
Location: Oosterland (Schouwen-Duiveland)
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 17 Nov 2014, 20:38    Post subject:
Vragen aan mede vogellaars uit "jou" gebied en dan zoeken met een goede verrekijker, en wat je zelf al zegt...tijd mag geen belemmering zijn. misschien een uilenwerkgroep uit de buurt contacten.

ik had geluk, ik hoorde via via(facebook) dat de uilen bij de Plomp Toren er weer waren, op een goede middag boven aan de dijk gaan staan in mn auto. voordeel van bovenop een dijk is dat je het hele gebied goed kan overzien, en de uilen zijn stilstaande auto's daar gewend.
ik heb zelfs een foto kunnen maken van een velduil die achter een kauwtje aanzat wat de uil zat te irriteren.

wat jij nu hebt met velduilen heb ik met steenuilen....maar ik geef niet op en ga ze niet vanuit een bestaande boshut fotograferen.

groet Kees
_________________
een hoop Canon spul!
Back to top
Reply with quote
 
Johannes Veenstra


Gender: Male
Age: 43
Joined: 23 Dec 2011
Posts: 153
Location: Friesland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 17 Nov 2014, 21:19    Post subject:
Bedankt voor de tips. Vandaag nog in Friesland buitendijks en de Peazemerlanden geweest maar opvallend weinig roofvogels daar. Ik denk dat het muizen bestand te lijden heeft gehad van het hoge water. Betekend dus ook dat de uilen meer landinwaarts moeten zitten. Dat maakt de zoektocht weer wat lastiger. Binnenkort de ijsselmeer kust en afsluitdijk maar eens afstruinen. Steenuilen zijn ook schitterend al een paar keer mogen zien en mogen fotograferen. O.a. in de buurt van zalk in een grote knotwilg.
_________________
Canon R7, Sigma 150-600C, INNOREL RT90CM, Manfrotto MVH502AH Pro, Cosina 100 mm f/3.5 Macro
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum